شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 09.01.2007, 14:59


آفتاب: كميته يهوديان آمريكا (AJC) در نامه‌ای كه برای وزرای خارجه اتحاديه اروپا و همتايان استراليايی، كانادايی، نروژی، سوئيسی و ژاپنی آنها فرستاده است خواستار اتخاذ مواضع شديد كشورهای مذكور عليه ايران شده است. كميته يهوديان آمريكا در نامه‌ای كه متن آن بر روی سايت اينترنتی آن آمده نوشته است: كميته يهوديان آمريكا به ابراز نگرانی‌های شديد خود درباره خطراتی كه رژيم ايران متوجه صلح و ثبات جهانی كرده و مخصوصا پيگيری فعاليت‌های هسته‌ای در اين كشور ادامه می‌دهد.

در اين نامه آمده است: همانطور كه شما می‌دانيد در ٢٣ دسامبر، شورای امنيت سازمان ملل به اتفاق آرا قطعنامه ١٧٣٧ را به تصويب رساند و از ايران درخواست كرد بدون هرگونه تاخير بيشتری غنی‌سازی اورانيوم و فعاليت‌های مرتبط با بازفرآوری مواد هسته‌ای، تحقيق و توسعه و پروژه راكتور آب‌سنگين خود را متوقف كند. اين قطعنامه مانند قطعنامه قبلی ١٦٩٦ براساس بند ٤١ فصل هفت منشور سازمان ملل به تصويب رسيد. با كمال تاسف ايران در حال حاضر قطعنامه را به چالش طلبيده و نشان داده است كه هيچ قصدی برای همكاری ندارد.

در ادامه اين نامه با اشاره به اظهارات محمود احمدی‌نژاد رئيس جمهور ايران بعد از صدور قطعنامه مبنی بر اينكه تهران قطعنامه شورای امنيت را غيرقانونی می‌داند و آن را نخواهد پذيرفت و همچنين اظهارات غلامعلی حدادعادل رئيس مجلس شورای اسلامی مبنی بر اينكه مجلس اين قطعنامه را دولت محكوم می‌كند و درخواست از دولت برای بازنگری در همكاری با آژانس، آمده است: ما محترمانه از دولت‌های شما درخواست می‌كنيم بعلت ناسازگاری ايران و خطراتی كه متوجه صلح و ثبات بين‌المللی كرده است اتخاذ مواضع شديدتری برای وادار كردن تهران به عمل به تعهدات بين‌المللی خود را مدنظر قرار دهيد. اين فشارها می‌توانند شامل قطع همكاری تجاری با ايران، خوددادری از كمك و سرمايه‌گذاری در صنعت نفت ايران و جلوگيری از هرگونه همكاری تجاری يا فنی كه می‌تواند منجر به پيشرفت فعاليت‌های هسته‌ای و موشكی تهران شود باشد.

در انتهای اين نامه كه به امضای رابرت گودكينگ و ديويد هريس روسای اين كميته رسيده ادعا شده است: ايران دو قطعنامه شورای امنيت را به مبارزه طلبيده و تلا‌ش‌ها را برای پيدا كردن راه‌حلی ديپلماتيك نپذيرفته‌ است، ما بر اين باوريم كه زمان آن رسيده جامعه بين‌المللی مواضع شديدتری عليه ايران اتخاذ كند.

اين نامه از آنجائی حائز اهميت است كه ژنرال «اودد تيرا» در مقاله‌ای كه روزنامه آذربايجانی «امروز» آن را به چاپ رساند نوشت كه دولت اسرائيل و لابی‌های وابسته به آن در سراسر جهان بايد تمام توان خود را برای عملی ساختن اقدام نظامی عليه تاسيسات هسته‌ای ايران بسيج كنند.

بنابر مقاله ژنرال تيرا از آنجا كه دولت بوش در شرايط كنونی از اقتدار و مشروعيت كافی برای چنين اقدامی برخوردار نيست لابی‌های وابسته به اسرائيل بايد از طريق رايزنی‌های فشرده با كانديداهای محبوب حزب دموكرات(همچون سناتور هيلاری كلينتون) و سرمقاله نويسان روزنامه‌های قدرتمند آمريكايی زمينه را برای كاهش ميزان مخالفت افكار عمومی نسبت به اقدام نظامی عليه ايران مهيا كنند.

وی در ادامه مقاله خود نوشت: حمله (آمريكا) به ايران برای ادامه موجوديت اسرائيل ضروری است و ما بايد برنامه هسته‌ای ايران را تبديل به يك موضوع دو‌حزبی كرده و برخورد با تهران را از اختلاف‌نظرهای موجود بر سر عراق جدا كنيم.

ژنرال اسرائيلی همچنين از لابی‌های اسرائيلی مستقر در كشورهای اروپايی نيز خواست تا با تحت فشار قرار دادن رهبران اين كشورها موافقت آنها را برای يك حمله فوری و مقطعی به تاسيسات اتمی ايران جلب كنند، به گونه‌ای كه دولت بوش برای انجام چنين كاری خود را منزوی و تنها احساس نكند.

لابی‌های اسرائيلی در طول يك ساله گذشته تبليغات رسانه‌ای پرحجمی را عليه تهران انجام داده‌اند. اسكات ريتر بازرس تسليحاتی سابق سازمان ملل در عراق به تازگی كتابی تحت عنوان «ايران، هدف بعدی» نوشته است. او در اين كتاب مشخصا دولت اسرائيل و لابی قدرتمند يهوديان آمريكايی‌(آيپك) را به زمينه‌سازی برای تحت فشار قرار دادن كاخ سفيد برای حمله به ايران متهم كرده و نوشته است: «ترديد نكنيد كه اگر جنگی بين آمريكا و ايران صورت گيرد بانی اصلی آن اسرائيل بوده‌است». اسكات ريتر همچنين با متهم كردن آيپك(كميته روابط‌عمومی آمريكايی-اسرائيلی) به وابستگی بی‌قيدوشرط به منافع اسرائيل، اين سازمان را موثرترين بازوی سياست خارجی تل‌آويو قلمداد كرده است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024