پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 18 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 09.01.2007, 13:37

فایننشیال تایمز خبر داد:


آفتاب: آمریکا و اروپا برای تقویت تلاش‌های خود در جهت مهار برنامه هسته‌ای ایران خواهان اعمال تحریم‌های دو جانبه خارج از چارچوب شورای امنیت سازمان ملل علیه تهران هستند. برخی دیپلمات‌های اروپایی این اقدام را در راستای جبران ضعف‌های قطعنامه ١٧٣٧ ارزیابی کرده‌اند بویژه آنکه آنها از عدم پذیرش قطعنامه از سوی ایران مطمئن هستند.
به نوشته روزنامه فایننشیال تایمز لیست تحریم‌های احتمالی علیه ایران که سال گذشته توسط خاویر سولانا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تهیه شده بود در اقدام جدید آمریکا و اروپا مورد توجه قرار می‌گیرد. این تحریم‌ها شامل سخت‌گیری بر تخصیص اعتبار به شرکت‌های طرف تجاری با ایران و ممنوعیت فروش تسلیحات به ایران است.
فایننشیال تایمز افزود واکنش‌های ایران به قطعنامه سازمان ملل همگان را شگفت‌زده کرده است. اما عواقب آن برای ایران همراه با افزایش انزوا خواهد بود. از این رو پس از یک دوره افزایش نفوذ در خاورمیانه تهران اکنون با انزوای گسترده‌تری روبروست.
یک دیپلمات‌ اروپایی گفت: ما می‌دانیم که ایران در مدت زمان تعیین شده به تعهداتش در قبال قطعنامه عمل نخواهد کرد. وی افزود: پس از گذشت شصت روز مقرر، مساله مهم این است که اروپا و دیگران بتوانند فراتر از سازمان ملل عمل کنند.
در حال حاضر بسیاری از بندهای قطعنامه ١٧٣٧ بر ممانعت از دستیابی ایران به کالاهایی با مصارف دوگانه که قابل استفاده در برنامه‌های هسته‌ای و موشکی‌اش باشد متمرکز شده است. قطعنامه تحریم‌های اقتصادی وسیع را شامل نمی‌شود اما اعضا سازمان را از تجارت با ایران در زمینه فعالیت‌های هسته‌ای بازداشت است. با وجود ضعف‌های این قطعنامه، موارد درخواستی آن به مراتب قوی‌تری از قطعنامه گذشته شورای امنیت ملل علیه ایران است که تنها تعلیق غنی‌سازی اورانیوم را مورد توجه قرار داده بود.
یک دیپلمات ایرانی در گفت‌وگو با فایننشیال تایمز گفت: احتمال کمی وجود دارد که ایران در مهلت شصت روز قطعنامه را بپذیرد. از این‌رو باید شاهد ادامه پیشروی هسته‌ای ایران باشیم.
فایننشیال تایمز با اشاره به انتخابات ماه گذشته در ایران و پیروزی نسبی عمل‌گرایان در ایران احتمال هرگونه تغییر در زمینه سیاسی هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران را بعید می‌داند. دیپلمات ایرانی طرف گفت‌وگو با این روزنامه آمریکایی نیز گفت: احتمالا اراده تغییر رهیافت در ایران وجود دارد اما این تغییرات فوری نخواهد بود.
از سوی دیگر آلمان نیز که ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را بدست آورده برنامه‌هایی برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران در نظر دارد. یک دیپلمات اروپایی در این زمینه گفت: سیاست مسئولانه اتحادیه اروپا جامه عمل پوشاندن به تحریم‌هایی است که اکنون به شکل مطالعاتی مورد توجه قرار گرفته است.
فایننشیال تایمز در ادامه به مواضع متفاوت ایرانی‌ها در قبال قطعنامه شورای امنیت اشاره کرده است. بر این اساس حسین موسویان مسئول پیشین مذاکرات هسته‌ای ایران در دوران خاتمی با انتقاد از عملکرد آقای احمدی‌نژاد در غیرقانونی خواندن قطعنامه ١٧٣٧ شورای امنیت را مهم‌ترین قدرت قانونی بین‌المللی خوانده است. اما آیت‌الله خامنه‌ای در اظهارات دیروز خود بار دیگر بر انرژی هسته‌ای به عنوان منبع غرور ملی ایرانیان و جهان اسلامی تاکید کرد و گفت: ایران هرگز از حق خود در این زمینه عقب‌نشینی نخواهد کرد.


امید روسیه به از سرگیری مذاکرات هسته‌ای
آفتاب: روسیه پس از تصویب قطعناه ١٧٣٧ شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران ضمن ابراز رضایت از نوع تحریم‌های تصویب شده خواستار پذیرش آن از سوی ایران شد. این بار نیز ویتالی چورکین نماینده روسیه در سازمان ملل نسبت به واکنش مثبت ایران به قطعنامه شورای امینت ابراز امیدواری کرد. امیدواری‌های روسیه برای پذیرش درخواست‌های شورای امنیت سازمان ملل از سوی ایران در حالی صورت می‌گیرد که تهران از رای مثبت مسکو به این قطعنامه راضی نیست.
ویتالی چورکین در گفت‌وگو با تلویزیون دولتی روسیه گفت: امیدواریم واکنش مثبت ایران به قطعنامه مسیر از سرگیری مذاکرات بین تهران و گروه ١+٥ را هموار کند.
وی با اشاره به بسته پیشنهادی گروه ١+٥ به ایران آن را پیشنهادی سخاوتمندانه خواند و گفت: این بسته می‌تواند حاوی تغییرات اساسی در روابط ایران با جامعه جهانی باشد.
ایران که از اقدام روسیه در حمایت از قطعنامه تحریم علیه ایران ناراضی است امیدوار است این عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل با استفاده از حق وتوی خود در آینده موضع بهتری در قبال ایران اتخاذ کند. اظهارات علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز موید این مساله است.
وی معتقد است ایران باید بوسیله دیپلماسی فعال و گفت‌وگو و رایزنی‌ با کشورهای تاثیرگذار در عرصه هسته‌ای، از فشارها و تحریم‌های بعدی جلوگیری شود. بویژه مذاکره با کشورهایی مثل چین و روسیه که توانستند باعث تعدیل تحریم‌های غرب علیه ایران شوند می‌تواند گامی در جهت کاهش فشارها در آینده باشد.


پاپ خواستار همکاری ایران با جهان شد
آفتاب: پاپ بندیکت شانزدهم رهبر مذهبی کاتولیک‌های جهان گفت که ایران برای کاهش نگرانی‌های بین‌المللی در خصوص فعالیت‌های هسته‌‌ای خود و کره‌شمالی برای دوری کردن از اقداماتی که می‌توانند به روند حل بحران اتمی صدمه وارد کنند باید با جامعه بین‌المللی همکاری کنند. درخواست بندیکت شانزدهم از تهران برای همکاری با جامعه بین‌المللی در شرایطی صورت می‌گیرد که منوچهر متکی وزیر خارجه در هفته‌های اخیر پیام محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور را تقدیم وی کرده است.
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس رهبر مذهبی کاتولیک‌های جهان در جریانی سخنرانی خود برای دیپلمات‌های مستقر در واتیکان با اشاره به فعالیت‌های هسته‌ای ایران و اوضاع خاورمیانه گفت: اگر کشوری مثل ایران مخصوصا در رابطه با فعالیت‌های هسته‌ای خود پاسخ‌های رضایت‌بخشی را به نگرانی‌های مشروع جامعه بین‌المللی بدهد اعتماد در منطقه افزایش خواهد یافت.
پاپ در ادامه افزود: چنین کاری دقیقا به ایجاد ثبات در تمام منطقه و مخصوصا عراق کمک خواهد کرد. پاپ در ادامه اظهارات خود با اشاره به بحران اتمی کره‌شمالی گفت: هدف آشتی دو کره‌و خالی نگه‌داشتن شبه جزیره از تسلیحات هسته‌ای باید از طریق گفت‌وگو دنبال شود و موفق شدن در این مسیر نباید با قطع کمک‌های انسان دوستانه به مردم نیازمند این کشور توام باشد. وی همچنین گفت: کره‌شمالی باید از هرگونه اقدامی که تلاش برای آزمایش دومین بمب اتمی تعبیر شود و منجر به از رفتن گفت‌وگوها شود خودداری کند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024