جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 06.01.2007, 17:32


ايلنا: «انجمن وحدت ملی ايران» كه يك تشكل غيردولتی در اصفهان است، روز جمعه از سوی ماموران امنيتی تعطيل شد.
مهرداد احمدزاده، مسوول انجمن وحدت ملی ايران در گفت‌‏وگو با خبرنگار "ايلنا"، با اعلام اين خبر گفت: انجمن وحدت ملی ايران يك تشكل غيردولتی (NGO) دارای مجوز و دارای پروانه فعاليت است اما در يك ماه اخير تحت فشارهای شديدی قرار داشته و برخی نهادها خواستار تعطيلی فعاليت آن بودند.
وی با بيان اينكه فعاليت‌‏های انجمن وحدت ملی ايران كاملا فرهنگی و اجتماعی است، گفت: روز چهارشنبه اداره اماكن با حضور در شركت خدماتی كه حمايت‌‏كننده مالی انجمن وحدت ملی ايران است، به بهانه اينكه مسوولان شركت بايد تاييد صلاحيت شوند، شركت را تعطيل كردند.
احمدزاده ادامه داد: قرار بود روز جمعه مراسمی با عنوان بزرگداشت فروغ فرخزاد داشته باشيم كه از طرف معاونت اطلاعات نيروی انتظامی با من تماس گرفتند و خواستند صبح روز جمعه به اين معاونت مراجعه كنم كه پس از مراجعه به من گفتند نبايد برنامه بزرگداشت فرخزاد را برگزار كنيم. ما نيز پذيرفتم و از برگزاری اين برنامه كه يك برنامه داخلی و بدون سخنران بود،‌‏منصرف شديم اما عصر روز جمعه تعدادی از افراد لباس شخصی به دفتر انجمن آمدند و همه افراد حاضر را از انجمن بيرون كردند و از تمام قسمت‌‏های دفتر انجمن و افراد حاضر فيلم‌‏برداری كردند.
وی تصريح كرد: در ماه‌‏های اخير محدوديت‌‏های تشكل‌‏های غيردولتی بسيار افزايش يافته است و همه NGO های استان اصفهان تحت فشار قرار دارند.
در همين زمينه، يك عضو شورای مركزی دفتر تحكيم وحدت با اشاره به روند رو به گسترش برخورد با NGO ها گفت: در ماه‌‏های اخير برخورد با NGO هايی كه در حال پا گرفتن در جامعه و مورد توجه مردم بودند، برخورد می‌‏شود كه اين كار ناشی از توهم توطئه است كه به NGO به عنوان تهديد می‌‏نگرد، نه فرصت.
حنيف يزدانی در گفت‌‏وگو با خبرنگار "ايلنا"، جامعه ايران را يك جامعه آسيب‌‏ديده از مشكلات فراوان اجتماعی ذكر كرد و گفت: دولت نشان داده است كه به تنهايی قادر به حل اين مشكلات نيست و بايد افرادی با آگاهی و در قالب نهادهای مدنی برای رفع اين مشكلات به دولت كمك و تهديدها را به فرصت تبديل كنند.
وی با تاكيد بر لزوم نگاه خوش‌‏بينانه به NGO ها گفت: NGO ها می‌‏توانند آسيب‌‏های اجتماعی را كم و به نهادسازی در جامعه كمك كنند اما برخورد حذفی با اين تشكل‌‏های غيردولتی، مانع فعاليت‌‏های آنها می‌‏شود.
يزدانی با انتقاد از اين برخوردها تصريح كرد: دفتر تحكيم وحدت با شعار نزديكی به اجتماع و ديده‌‏بانی جامعه مدنی؛ بر خود لازم می‌‏داند از تشكل‌‏های غيردولتی حمايت كند تا با زخيم شدن لايه‌‏های جامعه مدنی, قدرت و نظر مردم برای اداره جامعه سازماندهی‌‏شده‌‏تر شكل بگيرد.
وی با بيان اينكه در يكی دو سال اخير گروه‌‏های سياسی سوار بر موج پوپوليسم قدرت را به دست گرفتند، گفت: دموكراسی زمانی شكل می‌‏گيرد كه نظر و رای مردم با عقلانيت همراه شود و مردم در سازمان‌‏ها NGO ها و كانون‌‏های مردمی دور از قدرت جمع شوند و به بحث و تبادل نظر بپردازند اما آنها كه بر موج پوپوليسم سوارند، از كانون‌‏های عقلانی و برجسته كردن خواست‌‏های واقعی مردم واهمه دارند و به جای حمايت از NGO ها با آنها برخورد می‌‏كنند.
عضو شورای مركزی دفتر تحكيم وحدت به تعطيلی يكی از NGO ها در شهرستان فسا اشاره كرد و گفت: مركز علمی شيرين در فسا توسط يكی از استادان دانشگاه برای پژوهش‌‏های جوانان اين شهرستان شكل گرفته بود اما مورد بی‌‏مهری كامل قرار گرفت و بسيار بد با آن برخورد شد، به‌‏گونه‌‏ای كه مسوول اين NGO نيز كه همه سرمايه خود را برای راه‌‏اندازی آن گذاشته بود و از آمريكا به ايران آمده بود، به آمريكا بازگشت.
وی با انتقاد از نگاه تشكل‌‏های دانشجويی به NGO ها و مشغول شدن آنها به مسائل قديمی باب شده در اين مجموعه‌‏ها، گفت: دفتر تحكيم وحدت در يكی دو سال اخير تلاش كرده است اين نگاه را اصلاح كند و گام‌‏هايی برای حمايت از NGO ها بردارد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024