پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 06.01.2007, 13:23

ژاك شيراك، رئيس جمهور فرانسه:


ژاك شيراك رئيس جمهور فرانسه از ايران درخواست كرد تا به منظور از سرگيری گفت‌وگوها با جامعه بين‌المللی و ايجاد مجدد اعتماد، فعاليت‌های هسته‌ای خود را متوقف كند. ژاك شيراك می‌گويد ايران با اظهارات غيرقابل پذيرش تعدادی از سران خود و فعاليت‌های هسته‌ای‌اش سبب افزايش هراس در جامعه بين‌المللی شده است.

به گزارش خبرگزاری رسمی چين، شينهوا رئيس جمهور فرانسه در جريان سخنرانی خود برای ديپلمات‌های اين كشور با اشاره به اينكه برقراری اعتماد مجدد كاری است كه تهران بايد زمينه آن را بوجود بياورد گفت: تعليق غنی‌سازی اورانيوم و فعاليت‌های مرتبط هسته‌ای در خواستی از سوی جامعه بين‌الملل‌ قبل از آغاز مذاكرات است.
شيراك در ادامه اظهارات خود افزود: تعليق غنی‌سازی درها را به روی همكاری و مشاركت جديدی برای رسيدن به صلح، ثبات و كاميابی در كل منطقه می‌گشايد.

درخواست شيراك از تهران برای تعليق غنی‌سازی در شرايطی صورت می‌گيرد كه در روزهای اخير سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه در واكنش به سخنان محمود احمدی‌نژاد، رئيس جمهور كه قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل درباره مساله هسته‌ای ايران را غير قانونی خوانده بود مدعی شد: بر اساس منشور سازمان ملل متحد اين قطعنامه كاملا قانونی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه با اشاره به اظهارات احمدی‌نژاد كه گفته بود اين قطعنامه به دلايل سياسی عليه ايران صادر شده است‌ افزود: ما نمی‌خواهيم هر بار كه مقامات ايرانی اظهاراتی می‌كنند با آنها وارد بحث شويم. بديهی است كه اين قطعنامه كاملا قانونی و منطبق با منشور سازمان ملل متحد است. وی همچنين گفت: اين تصميم بر اساس بند ٤١ فصل هفتم منشور ملل متحد و به اتفاق اعضای شورای امنيت اتخاذ شده است و در مورد قانونی بودن آن، برای كسی ترديد وجود ندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه اضافه كرد: موضوعی كه مقامات ايرانی بايد در سر داشته باشند اين است كه اين قطعنامه در چارچوب روندی پويا صورت گرفته است. همانطور كه می دانيد در پايان مهلت ٦٠ روزه ارزيابی جديدی صورت خواهد گرفت و بنا به واكنش ايران يا مجازات هايی كه به استناد بند ٤١ اتخاذ شده است به حال تعليق در خواهد آمد و حتی ممكن است برچيده شود يا اگر مقامات ايرانی خود را با الزامات اين قطعنامه منطبق نسازند، تدابيری جديدتر اتخاذ خواهد شد.

وی افزود: مقامات ايرانی بايد به اين مساله فكر كنند و منتظر روز موعود باشند. بديهی است كه ما اميدواريم پاسخ آن‌ها در مسير درست باشد، بتوانيم با ايران كار كنيم و مذاكره را از سرگيريم. وی در پايان تاكيد كرد: همانگونه كه بارها گفته‌ايم اين قطعنامه كه كاملا قانونی است، قطعنامه‌ای تنبيهی عليه ايران نيست و بيشتر قصد تحريك و واداشتن ايران به اقدام مثبت را دارد.


چين خواستار پاسخ جدی ايران به قطعنامه ١٧٣٧ سازمان ملل شد
مقامات چين در ديدار با علی‌ لاريجانی اعلام كردند تهران بايد با پايان بخشيدن به عدم پذيرش قطعنامه شورای امنيت مسير مذاكره در مورد برنامه هسته‌ای‌اش را هموار سازد. رئيس جمهور چين نيز در ديدار با لاريجانی خواستار پاسخ جدی ايران به قطعنامه ١٧٣٧ سازمان ملل شد.

تانگ جياشاون مشاور ارشد دولت چين نيز در ديدار با لاريجانی اظهارات مشابهی را عنوان كرد. به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس هوجين تائو و جياشاون هر دو در ديدار با لاريجانی ياد‌آوری كردند كه قطعنامه ١٧٣٧ در شورای امنيت به اتفاق‌آرا به تصويب رسيده و اين به معنای نگرانی جامعه جهانی در مورد برنامه هسته‌ای ايران است.

با اين حال مشاور ارشد دولت چين در گفت‌وگو با خبرگزاری شينهوا گفت: چين همچنان معتقد است كه مذاكره و گفت‌وگو بهترين راه‌حل مساله هسته‌ای ايران است. رئيس جمهور چين نيز گفت: جامعه جهانی بايد به تلاش‌های ديپلماتيك خود برای از سرگيری مذاكره با ايران ادامه دهد.

لاريجانی كه در كنفرانس خبری گفته بود حامل نامه محمود احمدی‌نژاد برای رئيس جمهور چين است، در بخشی از اظهاراتش گفت: قطعا ما می‌دانيم چه كسی پشت قطعنامه تحريم‌ها قرار دارد و كس ديگری را مقصر نمی‌دانيم.
لاريجانی رای مثبت چين به قطعنامه ١٧٣٧ را در روابط دو جانبه‌ بی‌تاثير دانست و گفت: كشورهايی كه روابط طولانی مدت استراتژيك با يكديگر دارند به خاطر موضوعات تاكتيكی اين روابط را خدشه‌دار نمی‌كنند و اين مساله (برنامه هسته‌ای ايران) نيز يك موضوع تاكتيكی است.


پرونده هسته‌ای ايران در نشست ناتو
وزرای خارجه اروپا و آمريكای شمالی در تلاش برای تقويت روابط فرا آتلانتيكی اواخر ژانويه نشست فوق‌العاده‌ای را برگزار خواهند كرد. موضوع اين نشست تقويت توان ناتو در ماموريت‌های مختلف خود است. بنا به گفته ديپلمات‌های آگاه برنامه هسته‌ای ايران نيز از موضوعات مورد بحث نمايندگان آمريكا و وزرای خارجه اتحاديه اروپا است.
به نوشته روزنامه فايننشيال تايمز مسائل افغانستان، كوزوو، اختلاف فلسطين و اسرائيل و بحران دارفور از ديگر موضوعات اين نشست هستند.
به نظر می‌رسد پيمان آتلانتيك شمالی در جهت گسترش حوزه عملكرد خود قصد دارد در مورد برنامه هسته‌ای ايران نيز وارد عمل شود. از سوی ديگر با توجه به اهميت اوضاع افغانستان و نقش نيروهای ناتو در تامين امنيت اين كشور، همكاری با ايران در اين راستا می‌تواند به تامين اهداف ناتو كمك كند. چندی پيش ژاك شيراك در نشست سران ناتو در ريگا با اعلام طرح جديد خود برای تضمين موفقيت نيروهای ناتو در افغانستان، ايران را نيز در كنار ساير كشورها و موسسات چند جانبه در تسهيل كار صلح بانان ناتو در اين منطقه موثر دانست.
در بخشی از طرح رئيس جمهور فرانسه آمده بود: تشكيل «گروه‌های تماس» متشكل از كشورهای منطقه و سازمان‌های بين‌المللی برای موفقيت نيروهای ما در افغانستان و انجام درست ماموريت‌ حمايت از دولت افغانستان امری ضروری است. در عين حال كارشناسان معتقدند اين طرح با مخالفت آمريكا روبرو شده است. چرا كه واشنگتن در شرايط كنونی در تلاش برای محكوم كردن ايران به خاطر برنامه هسته‌ای‌اش است.
بعلاوه گرايش شديد دولت حامد كرزای به ايالات متحده از ديگر عوامل ناكارآيی اين طرح است. دولت كرزای چندی پيش در واكنش به اظهارات رئيس جمهور ايران درباره نقش آمريكا در افغانستان به انتقاد از اين اظهارات پرداخت و تصريح كرده بود نيروهای خارجی مستقر در افغانستان اشغالگر نيستند بلكه برای تامين امنيت و ثبات به افغانستان آمده‌اند و تا زمانی كه نياز به حضور آنها باشد در اين كشور باقی خواهند ماند.

منبع گزارش‌ها: خبرگزاری آفتاب



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024