پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 18 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 06.01.2007, 10:26


ايسنا: روند کاهنده قیمت نفت در بازارهای جهانی که از چندماه پیش آغاز شده بود هنوز ادامه دارد. خبرگزاری ایسنا گزارش داد، قیمت نفت در بازارهای جهانی به پایین ترین میزان در ٢ سال اخیر رسیده است.

پس از آنکه وزارت انرژی آمریکا از حجم بالای ذخایر تجاری خبر داد، قیمت نفت با بیش از ٢ دلار کاهش در روز گذشته به پایین ترین سطح از ژوئن ٢٠٠٥ به بعد رسیده است. بهای نفت خام سبک شیرین آمریکا ـ وست تگزاس اینترمدیت ـ برای تحویل در ماه فوریه در بازار مبادلات نفتی نیویورک نایمکس با ٢ دلار و ٧٣ سنت (٤.٧ درصد) کاهش به ٥٥ دلار و ٥٩ سنت در هر بشکه رسید.

در همین حال، هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال برای تحویل در ماه فوریه در بازار مبادلات نفتی لندین نیز با ٢ دلار و ٨٥ سنت کاهش قیمت، معادل ٥٥ دلار و ١١ سنت دادوستد شد. کارشناسان اعلام کرده اند که زمستان گرم تر از حد پیش بینی و رشد میزان ذخایر دلی عمده سقوط قیمت ها است. جیمز کوردیر، کارشناس ارشد انرژی در این باره می گوید؛ به نظر می رسد زمستان هیچ تاثیری بر قیمت ها نداشته است، ذخایر در سطح بسیار بالایی قرار دارند و قیمت ها به جز سقوط کردن، راه دیگری ندارند.

درحالی که بهای سبد نفتی اوپک از چند روز پس از تصمیم اعضای این سازمان در نشست نیجریه برای کاهش ٥٠٠ هزار بشکه دیگر از تولید، در روند نزولی قرار گرفته است، دبیرخانه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) از کاهش مجدد بهای سبد نفتی اوپک خبر داده است. دبیرخانه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) اعلام کرده است که بهای سبد نفتی این سازمان در آخرین روز مورد بررسی با ٦٩ سنت کاهش نسبت به روزهای گذشته، به سطح ٥٥ دلار و ٣٩ سنت رسیده است. بهای سبد نفتی سازمان اوپک که در مقایسه با زمان رسیدن به رکورد بی سابقه ٧٢ دلاری در ماه جولای، در حدود ١٧ دلار کاهش را تجربه کرده و از آغاز ماه سپتامبر روند نزولی بی سابقه ای را در پیش گرفته بود که این موضوع اعضای این سازمان را بر آن داشت که نشست اضطراری ویژه ای در قطر برگزار کرده و میزان تولید را روزانه ١.٢ میلیون بشکه کاهش دهند.

این در حالی است که با وجود اینکه به نظر می رسید بهای سبد نفتی اوپک در هفته های گذشته در روندی صعودی قرار گرفته و افزایش چند دلاری را تجربه کرده است، اوپک بار دیگر با پیشنهاد کاهش ٥٠٠ هزار بشکه ای تولید از ماه فوریه موافقت کرد. ١١ کشور عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در نشست روز جمعه ٢٨ مهر ماه اعلام کردند که در پایان نشست خود در دوحه ـ پایتخت قطر ـ تصمیم گرفته اند که با هدف جلوگیری از تداوم کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی، تولید نفت خام این سازمان را به میزان یک میلیون و ٢٠٠ هزار بشکه در روز کاهش دهند، ولی این اقدام با واکنش چندانی از سوی بازار مواجه نشد و حتی چند هفته پس از این اقدام بهای نفت در بازارهای جهانی به پایین ترین میزان در ١٧ ماه اخیر سقوط کرد.

اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در پایان نشست خود در روز پنج شنبه - چهاردهم دسامبر - اعلام کردند که تصمیم گرفته اند از اول فوریه سال ٢٠٠٧، میزان تولید خود را معادل روزانه ٥٠٠ هزار بشکه نفت خام کاهش دهند. این درحالی است که بازارهای جهانی نفت بلافاصله به تصمیم کاهش تولید اوپک واکنش نشان دادند و با اعلام این خبر، بهای پیش فروش نفت خام در بازارهای جهانی بلافاصله افزایش یافت.
این درحالی است که اعضای اوپک اعلام کرده اند که تصمیم گیری برای کاهش تولید از ماه فوریه به این دلیل صورت گرفته است که این کاهش پس از فصل اوج تقاضا و سرمای زمستانی اعمال شود و تاثیرات خود را در سه ماهه دوم سال که بازار به طور طبیعی با کاهش تقاضا مواجه خواهد بود، نشان دهد. بهای نفت خام ایران نیز برای تحویل در بازارهای جهانی با بیش از ٢ دلار کاهش به سطح ٥٤ دلار در هر بشکه رسید.

به گزارش ایسنا، هر بشکه نفت خام سبک ایران برای فروش در بازارهای جهانی (فوب سیدی کریر) در معاملات روز چهارشنبه (١٣ دی ماه) ٥٤ دلار و چهار سنت خرید و فروش شد؛ این در حالی است که قیمت پیشین آن ٥٦ دلار و ٩٣ سنت بوده است. همچنین هر بشکه نفت خام سنگین ایران نیز در روز مورد بررسی ٥٢ دلار و ١٩ سنت معامله شده که بر این اساس میانگین موزون یک بشکه نفت خام صادراتی ایران ٥٤ دلار و ٨٤ سنت اعلام شده است. نفت خام سبک ایران برای فروش در بازارهای آسیایی در روز مورد بررسی به ٥٧ دلار و ٩٣ سنت در هر بشکه رسیده و در همین روز نفت سنگین ایران نیز معادل ٥٤ دلار و ٢٨ سنت در بازارهای آسیایی داد و ستد شده است.
در همین حال نفت خام سبک ایران برای فروش در بازارهای شمال غربی اروپا و مدیترانه به ترتیب به ٥٣ دلار و ٤٥ سنت و ٥٢ دلار و ٨٤ سنت رسید که این رقم برای نفت خام سنگین ایران معادل ٥١ دلار و ٥٧ سنت و ٥٠ دلار و ٩٩ سنت بوده است. در بازارهای آفریقای جنوبی نیز نفت خام سبک و سنگین کشورمان به ترتیب ٥٤ دلار و ١٤ سنت و ٥٢ دلار و ٢٩ سنت داد و ستد شد.

حسین کاظم پور اردبیلی رئیس ایرانی هیات عامل اوپک از احتمال برگزاری نشست فوق العاده این سازمان درصورت تداوم روند نزولی قیمت نفت در بازارهای جهانی خبر داد. او اعلام کرد؛ درصورتی که روند نزولی قیمت ها که در روزهای اخیر به وجود آمده ادامه داشته باشد، سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) احتمال برگزاری نشستی فوق العاده را بررسی می کند.

نماینده ایران در هیات عامل اوپک به خبرگزاری داوجونز تصریح کرد؛ وزیران کشورهای عضو اوپک بازار را با دقت زیر نظر دارند؛ اگر این قیمت ها تداوم داشته باشند و یا چشم انداز آینده بازار به ادامه کاهش قیمت ها مواجه باشد، آنگاه سازمان اوپک به بررسی برگزاری نشستی فوق العاده خواهد پرداخت. اظهارات کاظم پور اردبیلی درحالی صورت گرفته است که روز چهارشنبه گذشته، پیش بینی از زمستان معتدل و افزایش میزان ذخایر تجاری، بهای نفت را در بازارهای جهانی با ٤.٥ درصد کاهش به ٥٨ دلار و ٥٠ سنت رسانده بود.
رئیس هیات عامل اوپک با این حال در این گفت وگو از بیان چارچوب زمانی احتمالی برای بررسی برگزاری این نشست امتناع کرد. کاظم پور اردبیلی اعلام کرده است که احتمال دارد بازارها در روزهای آینده شرایط بهتری را تجربه کنند.

او تاکید کرد؛ آنچه می‌بینیم احتمالا موقتی خواهد بود و واکنشی است به کاهش ارزش دلار و شرایط مبادلاتی پایان سال میلادی. این درحالی است که مقام های اوپک بارها تاکید کرده اند که این سازمان یک توافق غیر رسمی را برای حفظ قیمت ها در بالای سطح ٦٠ دلار در هر بشکه پیگیری می کند. اما رئیس سابق سازمان کشورهای صادرکننده نفت اعلام کرد کاهش عرضه نفت از سوی اوپک بازارهای نفت را به توازن می رساند و نیاز برای برگزاری نشستی فوق العاده پیش از نشست ماه مارس را برطرف می کند.
درحالی که قیمت‌ها در هفته های اخیر در روندی نزولی قرار گرفته‌اند، سازمان اوپک از پیش اعلام کرده است که میزان عرضه نفت خود را از اول فوریه ٢٠٠٧، معادل ٥٠٠ هزار بشکه در روز کاهش می دهد.

رئیس سابق کنفرانس وزیران اوپک و وزیر نفت نیجریه تصریح کرد؛ تصور می کنم که اگر پایبندی مناسبی به تعهدات اعلام شده وجود داشته باشد، تا برگزاری نشست آتی سازمان اوپک در ماه مارس مشکلی نخواهیم داشت. وی افزود؛ مهم ترین نکته این است که تاثیر کاهش های اعلام شده را مشاهده کنیم، نه اینکه تولید را باردیگر کاهش دهیم. اظهارات وی درحالی صورت گرفته است که روز چهارشنبه گذشته، پیش بینی از زمستان معتدل و افزایش میزان ذخایر تجاری، بهای نفت را در بازارهای جهانی با ٤.٥ درصد کاهش به ٥٨ دلار و ٥٠ سنت رسانده بود.
بهای سبد نفتی سازمان اوپک که در مقایسه با زمان رسیدن به رکورد بی سابقه ٧٢ دلاری در ماه جولای، در حدود ١٦ دلار کاهش را تجربه کرده، از آغاز ماه سپتامبر روند نزولی بی سابقه ای را در پیش گرفته بود که این موضوع اعضای این سازمان را بر آن داشت که نشست اضطراری ویژه ای در قطر برگزار کرده و میزان تولید را روزانه ٢/١ میلیون بشکه کاهش دهند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024