جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 01.01.2007, 12:46


ايلنا: مديرعامل ايلنا گفت: از نظر برخی مديران دولتی رسانه‌‏های متعدد با شيوه كنونی اطلاع‌‏رسانی مورد نياز كشور نيست، از اين رو شاهد هستيم با محدوديت‌‏هايی كه از بيرون بر رسانه‌‏ها اعمال می‌‏شود يا به دليل خوف و هراسی كه برخی رسانه‌‏ها با آن مواجه هستند، نوعی خودسانسوری بر رسانه‌‏های كشور حاكم شده كه اين موضوع در يك سال اخير تبلور بيشتری داشته است.
مسعود حيدری، مديرعامل خبرگزاری كار ايران (ايلنا)، در بازديد از سرپرستی خبرگزاری كار ايران در خراسان رضوی با اشاره به اينكه توسعه كمی و كيفی مطبوعات و رسانه‌‏ها از شاخص‌‏های مهم و در عين حال مطلوب يك جامعه پيشرفته و رو به جلو محسوب می‌‏شود، گفت: برخی مديران فرهنگی اعتقاد چندانی به اين موضوع ندارند و به همين دليل شاهد آن هستيم كه در حوزه توسعه فعاليت‌‏های رسانه‌‏ای نوعی عقب‌‏گرد ملموس اتفاق افتاده است لذا طی سال گذشته نه‌‏تنها در اين بخش گام توسعه‌‏ای برداشته نشده است، بلكه دستاوردهايی كه جامعه در ساليان گذشته در حوزه فعاليت‌‏های رسانه‌‏ای به آن نايل شده بود، نيز رفته رفته رنگ باخته و از اساس رغبتی برای تداوم فعاليت جدی در عرصه رسانه -نه برای برنامه‌‏ريزان و نه برای فعالان رسانه‌‏ای- وجود ندارد كه اين موضوع بايد برای مديران فرهنگی كشور و دلسوزان حوزه فرهنگ و رسانه يك هشدار جدی تلقی شود.
وی با تاكيد بر اينكه مديران فرهنگی كشور بايستی ياريگر رسانه‌‏ها و توسعه فعاليت آنها باشند، گفت: فارغ از سليقه‌‏ها و وابستگی‌‏های سياسی، همه مسوولان به‌‏ويژه مديران فرهنگی بايد فرصت و امكان حضور پرقدرت و موثر رسانه‌‏ها در عرصه اطلاع‌‏رسانی را فراهم كنند اما متاسفانه آنچه در حال حاضر در اين بخش رخ می‌‏دهد، برخلاف اين انتظار است.
مديرعامل ايلنا گفت: امروز شاهديم كه رسانه‌‏ها به‌‏ويژه آنهايی كه از ابتدا به بودجه و امكانات دولتی وابستگی نداشته‌‏اند، بيشترين فشارهای اقتصادی را تحمل می‌‏كنند، ‌‏به طوری كه اين فشارها يا موجب شده مديران رسانه‌‏ها عليرغم ميل باطنی خود نسبت به محدود نمودن فعاليت‌‏هايشان اقدام كنند يا اينكه در برخی موارد نيروهايشان را كه بزرگ‌‏ترين سرمايه يك رسانه محسوب می‌‏شود،‌ تعديل كنند كه اين موضوع تحت هيچ شرايطی مطلوب و زيبنده كشور و جامعه فرهنگ‌‏دوست و فرهنگ‌‏پرور ما نيست، چراكه حتی در كشورها و ممالك پيشرفته و توسعه‌‏يافته به لحاظ صنعتی و اقتصادی همواره نهادهايی وجود دارند كه حمايت و تقويت رسانه‌‏ها را با تمام قوت در دستور كار دارند.
حيدری افزود: رسانه‌‏های مستقل از جنبه‌‏های ديگری نيز فشارهای قابل توجهی را تحمل می‌‏كنند و اخيرا وضعيت به‌‏گونه‌‏ای شده است كه متاسفانه رسانه‌‏ها بايد پاسخگوی اظهارات و همچنين اقدامات نسنجيده برخی مسوولان و تصميم‌‏گيران باشند و در كنار تمام مشكلاتی كه خود با آن درگير هستند، فشار مضاعفی را نيز از اين ناحيه متحمل می‌‏شوند.
وی به تازه‌‏ترين برخوردی كه با يك رسانه صورت‌‏گرفته است، اشاره كرد و گفت: به عنوان نمونه در همين چند روز گذشته شاهد بوديم كه سايت خبری ايران‌‏نيوز به دليل عمل به وظيفه حرفه‌‏ای خود مورد بی‌‏مهری قرار گرفته است. اين برخورد آن‌‏قدر دور از انتظار و غير قابل باور است كه دو فعال رسانه‌‏ای فقط به دليل ايفای نقش حرفه‌‏ای‌‏شان بازداشت می‌‏شوند و حتی كسی از خود سوال نمی‌‏كند چرا ما به نقطه‌‏ای رسيده‌‏ايم كه به‌‏راحتی جای افراد متخلف و غيرمتخلف عوض می‌‏شود.
وی اظهار داشت: در چنين شرايطی فعالان رسانه‌‏ای هيچ مرجع و ماوايی ندارند اما با اين وجود فعاليت كمی و كيفی رسانه‌‏ها در ايران رو به رشد خواهد بود و به عنوان يكی از شاخصه‌‏های توسعه‌‏يافتگی و عوامل توسعه‌‏ساز راه خود را به سمت جلو ادامه خواهد داد.
حيدری در ادامه به فشارهای وارده بر ايلنا به عنوان يك خبرگزاری مستقل و غيردولتی در كشور اشاره و تصريح كرد: با وجود تمام فشارها، اكنون ادبيات ايلنا در فضای رسانه‌‏ای كشور نهادينه شده و كسی نمی‌‏تواند به خاطر صراحت لهجه با ايلنا برخورد كند. ايلنا تصميم گرفته است بعضی از تابوها را در عرصه اطلاع‌‏رسانی كشور بشكند كه در اين زمينه توفيقات بسياری حاصل كرده است.
وی افزود: نگاه ايلنا در عرصه اطلاع‌‏رسانی با ساير رسانه‌‏ها تفاوت دارد و تلاش داريم فارغ از ملاحظات، واقعيات جامعه را بدون بزرگ‌‏نمايی به مخاطبين خود منعكس كنيم. اكنون ايلنا مخاطبان زيادی دارد كه به محض اينكه اتفاقی در كشور می‌‏افتد، منتظر خروجی خبری ايلنا می‌‏مانند.
مديرعامل ايلنا تصريح كرد: اين خبرگزاری در كنار پوشش رويدادها در تمامی حوزه‌‏ها، به اخبار حوزه كارگری نگاه ويژه‌‏ای دارد كه اين امر به برخوردهايی با خبرگزاری منجر شده است.
حيدری اضافه كرد: با وجود اينكه ايلنا در حوزه دانشجويی به صورت تخصصی خبررسانی نمی‌‏كند اما در فضايی كه ساير رسانه‌‏ها از طرح موضوع دانشجويان ستاره‌‏دار هراس داشتند، در اين خصوص اطلاع‌‏رسانی كرديم.
بر اساس اين گزارش،‌‏ وحيد عدالتی، سرپرست خبرگزاری كار در خراسان رضوی نيز با ارائه گزارشی از فعاليت يك ساله اين رسانه در استان، گفت: ايلنا در خراسان با وجود تمام مشكلات، توانسته است موقعيت خود را به عنوان يك رسانه غيردولتی و مستقل تثبيت كند.
وی با اشاره به نابرابر بودن شرايط فعاليت برخی خبرگزاری‌‏های دولتی يا نزديك به منابع دولتی و ايلنا، اظهار داشت: ايلنا با وجود تمام مشكلات توانسته است در كنار خبرگزاری‌‏های ديگر به وظايف خود عمل كند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024