چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Wednesday 24 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 31.12.2006, 13:56


ايسنا: هاشمی رفسنجانی روز يكشنبه در خطبه‌های نماز عيد قربان با اشاره به بحران هسته‌ای ايران و تصويب قطعنامه‌ی تحريم ايران در شورای امنيت، گفت: مهم‌ترين شرارتی كه در مقابل خود داريم فشاری است كه به بهانه‌ی پرونده‌ی هسته‌ای ايران وارد می‌شود. رفسنجانی افزود: من اين مسأله را بهانه تعبير می‌كنم و اين را با حساب بيان می‌كنم، نه كلمه‌ای كه در يك سخنرانی می‌پرد. برای همه روشن است كه برنامه هسته‌ای ما صلح‌آميز است و آمادگی خود را اعلام كرده‌ايم كه همه‌ی ابهامات را در مذاكرات برطرف كنيم، همه‌ی كشورها نيز وقتی می‌خواهند چيزی بگويند عنوان می‌كنند ما حق برخورداری از منافع صلح‌آميز هسته‌ای را برای ايران قبول داريم، بنابراين تا اينجای مسأله روشن است، اما بعد ابهام می‌آفرينند و می‌گويند ايران می‌خواهد به سمت كار نظامی هسته‌ای برود كه ما اين تهمت را قبول نداريم و حاضريم اين تهمت را از خودمان با منطق، نظارت، مذاكره، بازرسی‌ها و همه‌ی مقرراتی كه سازمان‌های بين‌المللی برای نظارت بر اين مسأله دارند، دور كنيم، اما باز هم بهانه‌جويی می‌كنند و كار را به قطعنامه‌ی تحريم می‌كشاندند.

وی تأكيد كرد: اين قطعنامه بسيار خطرناك است البته تا حدودی تعديل شد، اما باز هم چندين نقطه‌ی شوم و خطرناك دارد و پيداست كه بهانه‌جويی است و برای آينده برنامه دارند، اما اين مسأله به اين آسانی نيست كه آنها فكر كنند كشوری مثل ايران را با فشار زياد تسليم كنند. اين اتفاق نخواهد افتاد . فقط برای خودشان، كشورمان و منطقه مشكلات به وجود می‌آورند. اين مشكلات آن گونه نيست كه در ايران محدود بماند بلكه آتشی است كه اگر افروخته شود دودش به چشم خيلی‌ها خواهد رفت و قابل مقايسه با مسائل افغانستان، لبنان، عراق و فلسطين نيست؛ اين‌جا ايران است.

وی افزود: ايران در همه‌ی تاريخ حرف برای بشريت داشته است، امروز نيز دارد. اسلام آن‌چنان جايگاهی دارد كه يك ميليارد و نيم عاشق دارد و ميلياردها نفر نيز به آن احترام می‌گذارند و آنها با چنين ملت و نظامی طرف هستند. بنابراين بهتر است فكر و مقداری عاقلانه عمل كنند، جايی كه ما حاضريم با مقررات بين‌المللی اثبات كنيم راهمان صلح‌آميز است آنها عجله نكنند و وارد ميدانهايی كه برای همه خطر دارد نشوند و ان‌شاءالله مسوولانمان نيز با تدبير، حوصله و سعه‌ی صدر با اين مسأله‌ی پيچيده‌ای كه در شرايط فعلی بوجود آمده، برخورد كنند؛ زيرا اگر در اين مسأله انسان از هر طرف اشتباه كند، جلوی آثار اشتباه را گرفتن ديگر آسان نيست، اما اگر با قدم‌های درست، مطمئن و حساب‌شده هر دو طرف جلو بروند ان‌شاءالله به نقطه‌های مطلوبی خواهند رسيد و اميدواريم خواسته‌های غيرعادلانه‌ی استكبار، منطقه‌ی ما را دچار دشواری جديدی نكند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024