">
پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 21.12.2006, 17:58


خبرگزاری مهر: صفر مراد نيازوف در سال ۱۹۹۱ ميلادی به عنوان اولين رئيس جمهوری ترکمنستان انتخاب شد، اما هشت سال بعد نهاد عالی قانونگذاری ترکمنستان، وی را رئيس جمهور مادام العمر ناميد.
تلويزيون دولتی ترکمنستان امروز پنجشنبه ۳۰ آذر اعلام کرد نيازوف ۶۶ ساله رئيس جمهوری اين کشور بامداد امروز در اثر حمله قلبی درگذشت.
قربان قلی بردی محمدوف معاون نخست وزير نيز بلافاصله به عنوان کفيل رياست جمهوری ترکمنستان منصوب شد.
مراسم تدفين رئيس جمهوری ترکمنستان قرار است روز ۲۴ دسامبر در شهر عشق آباد پايتخت اين کشور برگزار شود.
نيازوف که از چندين سال قبل دچار ناراحتی قلبی بود، بطور رسمی به ترکمن باشی يا پدر ترکمن ها شهرت داشت. وی در رابطه با بيماری خود گفته بود که به دليل ناراحتی قلبی، دارو مصرف می کند.
وی از زمان اتحاد جماهير شوروی سابق اداره امور ترکمنستان را که کشوری با منابع غنی گاز است، برعهده داشت. وی در سال ۱۹۸۵ ميلادی رهبر حزب کمونيست ترکمنستان شد.
صفر مراد نيازوف در سال ۱۹۹۱ ميلادی به عنوان اولين رئيس جمهوری ترکمنستان مستقل انتخاب شد. در سال ۱۹۹۹ ميلادی نيز نهاد عالی قانونگذاری ترکمنستان، نيازوف را رئيس جمهور مادام العمر اين کشور برگزيد.
وی در ترکمنستان دارای نوعی کيش شخصيت بود و بسياری از شهرها و فرودگاه ها به نام اوست. نيازوف آخرين بار دو هفته قبل هنگام افتتاح پارکی که نام وی بر آن گذاشته شد، در ميان جمع حضور يافت.
تحليلگران معتقدند که صفرمراد نيازوف ميراثی ناگوار از خود باقی گذاشته است و با آنکه ترکمنستان پنجمين ذخاير بزرگ گاز طبيعی جهان را دارد، برنامه های آموزشی، بهداشتی و رفاه اجتماعی اين کشور در دوران حکومت او وضعيتی نامناسب داشت.
صفر مراد نيازوف که رئيس جمهوری يکی از فقيرترين جمهوری های آسيانه ميانه را برعهده داشت، خصوصيت های فردی و رفتار مخصوص به خودی را داشت مثلا ريش گذاشتن را قدغن و کتابخانه ها را در سراسر ترکمنستان تعطيل کرد.
تغيير نام ماه های سال و روزهای هفته نيز ازجمله اقدامات عجيب نيازاف بود. وی ماه های سال را به اسامی قهرمانان ملی و اعضای خانواده اش، از جمله مادر خود، نامگذاری کرد.
مدتی قبل وی يک طريقه غير معمول برای پخش پيام های خود پيدا کرد که عبارت بود از فرستادن نوشته هايش به فضا.
بخش اول کتاب روحنامه نوشته صفرمراد نيازوف که در ترکمنستان جايگاهی هم ارز قرآن، کتاب آسمانی ما مسلمانان، به آن داده شده است با يک موشک روسی از پايگاه فضايی "بايکانور" قزاقستان به فضا فرستاده شد.
در محفظه ای در داخل موشک، که اين کتاب در آن قرار داده شده بود، يک پرچم ترکمنستان و يک نشان رياست جمهوری وجود داشت.
پرتاب اين موشک چند روز پس از آن صورت گرفت که نيازاف فرمانی را امضا کرد که به موجب آن، پخش موسيقی ضبط شده در مراسم عمومی و جشن ها از جمله در عروسی و نيز در تلويزيون، قدغن می شد.
نيازوف گفته بود که برای دفاع از فرهنگ اصيل ازجمله سنت های موسيقی و آواز ملت ترکمن در برابر" نفوذهای منفی"، اين تصميم لازم بوده است.
وی حدود ۲۱ سال بر ترکمنستان کشوری دارای ذخاير غنی گاز، حکمرانی کرد. او خود را ترکمن باشی يا پدر ترکمن ها ناميد.
نيازوف از سال ١٩٨٥ ميلادی در رأس قدرت بود. در سال ١٩٩٩ ميلادی شورای خلق ترکمنستان، نيازف را رئيس جمهور مادام العمر کشور اعلام کرد.
رهبر ترکمنستان با ايجاد کيش شخصيت به گرد خويش از قدرتی نامحدود، برخوردار بود و حزب دموکرات وی تنها حزب سياسی ثبت شده در ترکمنستان است.
او به ترکمن باشی يعنی رئيس ترکمن ها ملقب بود. نيازف رهبری بود غيرقابل پيش بينی که بشدت در برابر اصلاحات دموکراتيک و اقتصادی مقاومت کرده و مخالفين خود را سرکوب کرد.
گروه های حقوق بشر مدتهاست که دولت نيازوف را به تهديد آزادی های سياسی، زندانی کردن مخالفين و تقليل آزادی حرکت از طريق تحميل ويزای خروجی، متهم کرده اند.
جالب است بدانيد که رئيس جمهوری ترکمنستان در سال ۲۰۰۲ ميلادی از يک توطئه سوء قصد جان سالم بدر برد.
مراد نيازوف پس از وقوع اين حادثه، اعضای گروه های مخالف را که در تبعيد بسر می برند، به دست داشتن در انجام اين سوء قصد متهم کرد.
به گفته مقامات ترکمنستان، مردان مسلح ناشناس از داخل يک کاميون، کاروان اتومبيل های حامل نيازوف و محافظان او را هنگامی که در مرکز عشق آباد عازم دفتر کار خود بود، با يک اسلحه خود کار هدف گرفتند.
برخی از کسانی که در اين حمله شرکت داشتند دستگير شدند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024