جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 20.12.2006, 17:41


روزنا: بيش از ٢٠٠ تن از روزنامه نگاران و خبرنگاران با امضای بيانيه‌ای به نوع رفتار مجموعه دولت نهم و به ويژه وزارت كشور با خبرنگاران در جريان برگزاری انتخابات اخير اعتراض كردند.
در اين بيانيه اعتراض اميز كه امضاهای آن درحال افزايش است، آمده: رفتار دولت نهم با خبرنگاران كه اخيرا در اعمال محدوديتهای وزارت كشور و شخص وزير در برابر پوشش شفاف اخبار مربوط به انتخابات به اوج رسيده، نگرانی‌هايی جدی در ميان جامعه خبری ايجاد كرده‌است.
مجموعه‌‌ای از بدعتها كه دامنه‌ای از ممنوعيت حضور خبرنگاران در مراحل ثبت نام نامزدهای انتخابات شوراها تا ايجاد محدوديت‌هايی برای خبرنگاران در ستاد انتخابات وزارت كشور داشته‌است.
كار به جايی رسيده كه وزير كشور رسما از حضور يك خبرنگار ممانعت به عمل آورده و فراتر از آن حق گزينش خبرنگاران حوزه مربوطه‌اش و تعيين تكليف برای رسانه‌ها را برای خود قائل است.
برخوردهای اينچنينی، علاوه بر ايجاد تصويری مخدوش و مبهم در عرصه بين‌المللی از جريان آزاد اطلاعات در ايران، نشان از فقدان نگرش صحيح نسبت به نقش و جايگاه اصحاب رسانه در مجموعه اين دولت دارد.
انتخابات اخير، از نظر حجم بالای انتشار اخبار غيررسمی و شايعات از طريق رسانه‌های غيررسمی در مقايسه با برهه‌های گذشته بی‌نظير بود.
يكی از مولفه‌های ايجاد چنين ركوردی علاوه بر تاخير مبهم مجريان انتخابات در اعلام نتايج نهايی، محدوديت‌ها و ممنوعيت‌ها برای خبرنگاران و تنگ كردن دهليزهای جريان اطلاع‌رسانی رسمی است.
از بديهيات است كه «شايعه» در غيبت اخبار رسمی شكل می‌گيرد و دولت فعلی، مقصر اصلی همه نگرانی‌ها و ترديدهايی است كه اخبار غير رسمی اين‌روزها ايجاد كرده و جامعه را در مرز بحران قرار داده‌است.
امضاكنندگان اين نامه، به عنوان بخشی از جامعه رسانه‌ای ايران ضمن محكوم كردن اين رفتار و رويكرد، نسبت به تعميم اين سوء تفاهم و انتظار برای تبديل شدن خبرنگاران به كارمندان روابط عمومی دولت احمدی‌نژاد هشدار می‌دهيم. و خواستار تغيير رويه موجود و ايجاد زمينه اطلاع‌رسانی آزاد برای خبرنگاران و عذرخواهی عملی دولت نهم هستيم.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024