سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - Tuesday 16 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 19.12.2006, 20:23


چهار روز پس از پايان رای گيری
ارسال پنج صندوق جديد به سايت شمارش آرا


امروز: پس از گذشت چهار روز از پايان رای‌گيری و آغاز شمارش آرا، امروز (سه‌شنبه ٢٨ آذر) ٥ صندوق رای جديد به سايت"آقامحمدی" منتقل شد.
به گزارش خبرنگار سايت امروز اين پنج صتدوق به شماره‌های ٢٣٨٠ مسجدامام سجاد، ٢٣٧٤ مدرسه شاكرين، ٢٣٩٠ مدرسه خردمند، ٢٣٧٩ مسجدقائم، ٢٣٨٦ مسجد امام زمان در ساعت ١٠ صبح بدون صورتجلسه به سايت ارسال شده و مسئول سايت موظف به تهيه صورتجلسه اين صندوق ها شده و وی نيز برای صندوق های صورتجلسه نوشته است. اخبار رسيده حاكی از آن است كه در اين صندوق‌ها آرای اصلاح‌طلبان صفر گزارش شده است.


اخبار نگران كننده از جابجايی آراء به نفع فهرست احمدی نژاد

شهرفردا: در شرايطی كه گروههای اصلاح طلب به صورت گسترده نگرانی خود را از احتمال جابجايی آرا اعلام كرده اند. سايت رجا نيوز، حامی ليست احمدی نژاد از سقوط قطعی دو نامزد اصلاح طلب يعنی محمد علی نجفی و احمد مسجد جامعی خبر داد.
اين سايت در عين حال نوشته است مسعود زريبافان و مهرداد بذرپاش به ليست ١٥ نفره اضافه خواهند شد. رجا نيوز اين خبر را در حالی منتشر كرده است كه اولا اكنون زريبافان و بذرپاش با فاصله‌ای قابل ملاحظه با نفر پانزدهم در رتبه ٢٧ و ٢٨ قرار دارند و مسجد جامعی و نجفی در رده نهم و يازدهم قرار دارند.
بنابراين انتشار اين خبر درست در شرايطی كه رايحه خوش خدمت و در راس آن پروين احمدی‌نژاد در يك اقدام خنده‌دار به وزارت كشور نامه نوشته و خواستار بازشماری آراء شده، شائبه تقلب انتخاباتی را افزايش داده است. شهر فردا پيش از اين خبر داده بود كه احمدی نژادی‌ها با اطمينان از شكست قطعی‌شان در صدد تقلب در انتخابات برآمده اند.
ظاهرا پيش بينی‌ها و نگرانی های گسترده از تقلب در انتخابات در حال تبديل شدن به واقعيت است. اين در حالی است كه طرفداران احمدی نژاد می گويند چون آرای جنوب تهران قرائت نشده لذا اصلاح طلبان در صدر قرار گرفته اند و با قرائت آرای جنوب تهران تركيب به هم خواهد خورد.
اما اين خبر سايت رجا نيوز از آنجا دروغ آشكار است كه هادی ساعی و عليرضا دبير تا پيش از شمارش آرای شهر ری در مكانهای پايين قرار داشتند، تنها پس از احتساب رای جنوب تهرانی ها بود كه توانستند رتبه خود را تا مكانهای بالای جدول ارتقا دهند. بنابراين در آمار اعلام شده از سوی ستاد انتخابات آرای صندوقهای جنوب شهر هم لحاظ شده است و البته اخبار موثق كه در اختيار شهر فردا قرار گرفته حكايت ازآن دارد كه بسياری از صندوق‌های رای شمال شهری‌ها خوانده شده است. بنابراين هر گونه جابجايی مهم در تركيب آراء به نفع طرفداران احمدی نژاد تمام شود، نشانه ای آشكار از تقلب به حساب می آيد.


اسماعيل گرامی‌‏مقدم:
نمايندگان اجازه بازديد از سايت شمارش آرا در فرمانداری تهران را نيافتند


ايلنا: عضو فراكسيون اقليت مجلس گفت: تاكنون هيچ‌‏يك از هيات‌‏های اجرايی يا هيات‌‏های نظارت، شمارش آرای سايت‌‏ها را اعلام نكرده‌‏اند و ما برای حفاظت از رای مردم، عقب‌‏نشينی نخواهيم كرد.
به گزارش خبرنگار پارلمانی "ايلنا"، اسماعيل گرامی‌‏مقدم در جمع خبرنگاران پارلمانی، از حضور اعضای فراكسيون اقليت مجلس در فرمانداری تهران در ‏شب دوشنبه خبر داد و گفت: از آنجا كه تطبيق آمارها بسيار مشكل و شايبه‌‏انگيز شده است، در تماس با وزارت كشور هماهنگی به عمل آمد تا نمايندگان فراكسيون اقليت به فرمانداری تهران مراجعه و جلسه‌‏ای با فرماندار داشته باشند.
وی با بيان اينكه اين نشست بيش از يك ساعت و نيم به طول انجاميد، اظهار داشت: در اين نشست به هيچ‌‏يك از پرسش های ما پاسخ داده نشد و ما با ابهامات جديدی نيز روبرو شديم.
گرامی‌‏مقدم يكی از اصلی‌‏ترين پرسش‌‏های اعضای فراكسيون اقليت را فاصله زمانی بين اتمام انتخابات و شمارش آرا دانست و گفت: طبق آيين‌‏نامه و قانون انتخابات، می‌‏بايستی بلافاصله پس از اتمام زمان تعيين‌‏شده برای آخرين مهلت رای‌‏ دادن، صندوق‌‏ها شمارش و به سايت‌‏ها منتقل شود اما اين كار انجام نشده و بايد پاسخ داده شود كه چرا قانون را اجرا نكرده‌‏اند.
عضو فراكسيون اقليت مجلس افزود: پرسش ديگر ما اين بود كه چرا وزارت كشور از قبل هماهنگی‌‏های لازم را با هيات‌‏های نظارت برای نحوه شمارش آرا به عمل نياورده و پس از ٢٤ ساعت هيچ خبری از شمارش آرا نبود و تا ٥٨ ساعت، وزارت كشور در سكوت كامل بود.
ميزان رای‌‏دهندگان در تهران، ديگر پرسش اعضای فراكسيون اقليت بود كه گرامی‌‏مقدم در اين باره اظهار داشت: فرماندار تهران مدعی است كه تعرفه‌‏ها بر سر صندوق‌‏ها شمارش شده و پيش‌‏بينی ما يك ميليون و دويست رای است، اما با گذشت بيش از ٦٠ ساعت، همچنان فرماندار از ميزان شركت‌‏كنندگان بی‌‏خبر است.
وی افزود: اين در حالی است كه يك خبرگزاری منتسب به جريان حاكم رقم ٢ ميليون و ٢٣٤ هزار نفر مشاركت را اعلام كرد و هيچ‌‏گونه تكذيبيه‌‏ای از سوی وزارت كشور صادر نشد.
عضو فراكسيون اقليت مجلس افزود: با توجه به اينكه اعلام می‌‏شود مشاركت حداكثری داشته‌‏ايم، نمی‌‏شود مشاركت ٢٠ درصدی آرا را كه فرماندار مدعی است مشاركت حداكثری دانست.
گرامی‌‏مقدم با اشاره به جلسه روز يكشنبه اعضای فراكسيون اقليت مجلس با وزير كشور، تصريح كرد: ايشان خبر شمارش ٦ ميليون آرای شورای شهر، خبرگان و مجلس را اعلام كرد و مشاركت در شوراها را قريب دو ميليون نفر ذكر كرد.
وی گفت: بين هيات نظارت و فرماندار تهران در جلسه نيمه‌‏شب دوشنبه در مورد كل آرا اختلاف بود.
گرامی‌‏مقدم به پرسش‌‏های نمايندگان در نطق‌‏های قبل از دستور اشاره كرد و افزود: نمايندگان خواسته‌‏اند تعداد آرای انتخابات خبرگان، شوراهای شهر و روستا و مجلس شورای اسلامی به تفكيك ارايه شود و پرينت ٤٩ سايت شمارش آرا به آنان اعلام و كل آرای شهر تهران مشخص شود.
وی خاطرنشان كرد: در اين ديدار متاسفانه فرماندار تهران نه‌‏تنها هيچ اطلاعاتی از سايت‌‏های شمارش آرا ارايه نكرد، بلكه به قول معاون پارلمانی وزير كشور در مورد ارايه پرينت شمارش آرا نيز عمل نشد، همچنين از بازديد نمايندگان فراكسيون اقليت از سايت شمارش آرا در فرمانداری تهران نيز ممانعت به عمل آمد.
گرامی‌‏مقدم اظهار داشت: اگر نمايندگان مردم نمی‌‏توانند از مكانی كه رای مردم اعلام می‌‏شود، بازديد كنند، چه كسانی و كدام مرجع بی طرف می‌‏تواند مستندات صحت آرای تهران را اعلام كند، در حالی كه اعضای هيات‌‏های نظارت و اجرايی از يك جريان سياسی هستند.
سخنگوی حزب اعتماد ملی تصريح كرد: آرای ريخته‌‏شده به صندوق‌‏ها در شهر تهران همچنان در ابهام است و در جلسات مختلف، برخی مسوولان هيات‌‏های اجرايی نظارت با لحن شوخی اذعان می‌‏كردند كه حق اصلاح‌‏طلبان در حد چهار نفر كافی است.
گرامی‌‏مقدم تاكيد كرد: ما نيز اعلام كرديم صدقه نمی‌‏خواهيم، رای مردم هر چه هست همان را اعلام كنند و ما تا زمانی كه ابهاماتمان برطرف نشود، برای حفاظت از رای مردم عقب‌‏نشينی نخواهيم كرد.



نامه‌ فراكسيون اقليت مجلس به حدادعادل:
انتخابات شورای شهر تهران دارای اشكالات اساسی است


ايسنا: فراكسيون خط امام مجلس شورای اسلامی طی نامه‌ای به رييس مجلس، انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در تهران را دارای اشكلاتی دانسته و خواستار پيگيری موضوع شدند.
متن اين نامه به شرح زير است:

« برادر ارجمند جناب آقای دكتر حدادعادل
رياست محترم مجلس شورای اسلامی
با سلام و تحيت

احتراما همان‌گونه كه مستحضريد نظارت بر صحت و سلامت روند انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و پاسداری از آرای ملت و شمارش صحيح آنها از وظايف اساسی و مهم هيات‌های نظارت است. بر اين اساس انتظار بايسته افكار عمومی و مردم، اهتمام جدی و اساسی مجلس شورای اسلامی به اين مهم بوده كه متاسفانه به دلايل زير انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا به خصوص در تهران از اشكالات اساسی برخوردار است.

الف: روند قانونی:

- فرآيند انتخابات از معدود فرآيندهای قانونی است كه تمامی مراحل آن از ثبت‌نام، تشكيل هيات‌های اجرايی، تركيب هيات‌های نظارت، تشكيل حوزه‌های رای‌گيری، هيات‌های صندوق و مراحل رای‌گيری، شمارش آراء، تنظيم صورت جلسات، مهر و موم كردن صندوق‌ها و ... توسط قانونگذار تعيين و با آيين‌نامه‌های مصوب دولت تكميل و با دستورالعمل وزارت كشور كه البته نبايد مغاير قانون و آيين‌نامه باشد، اجرايی می‌شود.
- پايه‌ی انتخابات، صندوق‌های رای‌گيری هستند. صندوق به استناد قانون توسط يك هيات به رياست نماينده‌ی فرماندار و با حضور ناظران قانونی و نيز نماينده‌ی كانديداها اداره می‌شود. تمامی مراحل رای‌گيری و شمارش آراء بايد توسط هيات مسوول صندوق كه دارای حكم رسمی هستند انجام و صورت جلسه نهايی به امضاء آنان برسد.
- صورت جلسه‌های تنظيمی در چند نسخه تهيه می‌شود. يك نسخه تسليم فرمانداری، نسخه‌ای تسليم هيات نظارت، نسخه‌ای در صندوق گذاشته شده و صندوق‌ها در حضور اعضای شعبه مهر و موم می‌شود.
- در فرمانداری و به موازات آن در هيات‌های نظارت، صورت جلسه صندوق‌ها با هم جمع شده و نتيجه انتخابات مشخص می‌شود. نتيجه پس از تطبيق نتايج هيات نظارت و هيات اجرايی، صورت جلسه و به ستاد وزارت كشور تقديم و سپس آگهی می‌شود.

ب: آنچه كه در تهران در حال انجام و باعث ايجاد شائبه شده است:

- صندوق‌ها بدون وجود حكم قانونی و حضور ناظران قانونی هر صندوق به ستادهايی منتقل شده‌اند.
- صندوق‌ها بدون حضور اعضای قانونی شعب توسط افرادی به نام ستاد شمارش كه هيچ مسووليت قانونی و سمت رسمی نداشته و اساسا در قانون و آيين‌نامه نقشی برای آنها تعريف نشده است «بازگشايی» و شمارش با استفاده از يك نفر كه رای را می‌خواند و يك نفر كه وارد كامپيوتر می‌كند انجام می‌شود.
- در اين بخش بازگشايی صندوق و شمارش آراء و تعيين نتيجه كه از وظايف رسمی اعضای صندوق است توسط افراد غيرمسوول انجام می‌شود.
- اين تخلف اساسی‌ترين تخلف در انتخابات است. اگر همه مراحل رای‌گيری قانونی و دقيق انجام شده باشد باز كردن صندوق‌ها توسط افراد غيرمسوول مانند باطل كردن اساسی‌ترين سند انتخابات است.
- صندوق آن‌قدر اهميت دارد كه بعد از شمارش هم دوباره مهر و موم می‌شود و تا پايان رسيدگی به شكايات در مراجع مختلف قانونی، طبق تشريفات خاصی بايد نگهداری شود.
- صندوقی كه توسط افراد غيرمسوول باز شده باشد يك سند مخدوش و غيرقابل استناد است.

ج: راه‌حل فوری:

از آنجا كه مجلس در همه امور بايد مدافع حقوق مردم باشد خصوصا در امر مهمی چون انتخابات شوراها كه نظارت آن رسما بر عهده‌ی مجلس می‌باشد، انتظار است دستور فرماييد نسبت به موارد زير سريعا اقدام گردد. اعلام نتيجه مزيد امتنان است.
١- توسط هيات نظارت مجلس يا با شكايت كانديداها توسط دادستان بازگشايی و شمارش آراء بدون حضور اعضای صندوق‌ها متوقف و اين اقدام صرفا با حضور اعضای قانونی صندوق‌ها انجام شود.
٢- كليه‌ی صندوق‌هايی كه تا اين لحظه بدون حضور اعضای صندوق بازگشايی و شمارش شده‌اند توسط دادستانی نگهداری و لاك و مهر شوند تا امكان مراجعه توسط مراجع قانونی وجود داشته باشد.»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024