جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 19.12.2006, 11:16


شمس‌ الواعظین:
مردم از سیاست‌های داخلی و بین‌المللی احمدی‌نژاد با سرعت فاصله گرفتند


آفتاب: ماشاءالله شمس‌الواعظین معتقد است که نتایج انتخابات نشان می‌دهند مردم از سیاست‌های داخلی و بین‌المللی احمدی‌نژاد با سرعت فاصله گرفته و به سمت دولتمردان میانه‌رو گرایش پیدا کرده‌اند. به باور وی، دولت نهم مجبور به تغییر سیاست‌ها و کاهش شدت آن خواهد بود.
این فعال سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی آفتاب با بیان اینکه «این اولین دولت بعد از انقلاب است که با وجود فاصله نزدیک با انتخابات قبل و روی کار آمدنش، موقعیت خود را به رقیب می‌سپارد» گفت: نتایج کنونی انتخابات بیانگر آن است شکایتی که از نحوه دخالت برخی نیروها در انتخابات ریاست جمهوری نهم شد، نگران کننده بوده است.
شمس‌الواعظین در ادامه با اشاره به اهمیت ائتلاف اصلاح‌طلبان در انتخابات شوراها تصریح کرد: اصلاح‌طلبان اگر ائتلاف فعلی را در مراحل پیشین انجام می‌دادند به شکست‌های پی در پی خود در انتخابات گذشته تن نمی‌دادند.
وی تاکید کرد: ائتلاف فعلی اصلاح‌طلبان این پیام را دارد که اصلاح‌طلبان می‌توانند بخش‌های خاموش جامعه را به پای صندوق‌های رای بکشانند. بنابراین هم می‌توانند میزان مشارکت را افزایش دهند و هم سهم خود را برای دست‌یابی به موقعیت‌های از دست رفته افزایش دهند.
به اعتقاد وی، نتایج انتخابات نشان می‌دهد که دولت نهم باید طی دو سالی که از عمرش باقی است نسبت به تغییر برخی سیاست‌ها و کاهش شدت آن اقدام کند.


علیرضا رجایی:
جناح راست افراطی دچار شكاف و ریزش اساسی شده است.


آفتاب: «علی‌رضا رجایی» در ارزیابی خود از انتخابات شوراها و شکست فهرست رایحه خوش خدمت (حامیان دولت) در اکثر استان‌ها، تاکید کرد «جریانی که در انتخابات‌های گذشته به نحو سازمان یافته از یک جریان و یا فهرست خاص و یا فرد خاصی حمایت می‌کرد، انسجام خود را از دست داده و دچار شکاف اساسی شده و این شکاف جدا از اختلاف نظرهایی است که به صورت عینی در جناح‌های مختلف اصولگرا دیده می‌شود».
این فعال سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی آفتاب گفت: هم‌اکنون در جبهه محافظه‌کاران شاهد دو شکاف اساسی هستیم؛ یکی شکاف بین جریان‌های متنوع راست سنتی و میانه‌رو و دوم شکافی که در بین جناح راست افراطی اتفاق افتاده و این جریان دچار ریزش اساسی شده است.
رجایی در ادامه با بیان اینکه «در این انتخابات مردم در تهران به چهره‌های شناخته شده‌تر رای دادند تا به یک لیست واحد» تصریح کرد: در انتخابات‌های گذشته مردم بیشتر به یک لیست واحد رای می‌دادند در حالیکه در این انتخابات به چهره‌های شناخته‌ شده‌تر رای دادند که این مساله نشان از آن دارد که هیچکدام از جریان‌های سیاسی مرجعیت ویژه‌ای ندارند. بنابراین وضعیت فعلی حاکی از آن است که افکار عمومی تا حد زیادی به جریان‌های سیاسی بی‌اعتماد شده است، البته این موضوع نافی این نیست که در یک فضای مناسب احزاب و جریان‌های سیاسی نتوانند مرجعیت ویژه‌ای داشته باشند.
این فعالی ملی ـ مذهبی در ادامه با اشاره به اینکه «هم اکنون شاهد نوعی تکثر و تنوع در جناح‌بندی‌های حاکمیت هستیم» خاطر نشان کرد: تا آنجایی که به جناح بندی‌های حاکمیت بر می‌گردد، می‌توان گفت که حاکمیت به سمت نوعی تکثر و تنوع جناح‌بندی پیش ‌می‌رود که این تنوع بطور مشخص به ضرر احمدی‌نژاد و حامیان او ارزیابی می‌شود.
رجایی در پایان تاکید کرد: محبوبیت جناح پیروز در انتخابات سال گذشته اندک اندک رو به افول خواهد رفت و نمونه بارز آن شکست حامیان وی در انتخابات اخیر است.


«تغییر آرایش سیاسی در ایران»

روزنامه كارگزاران

انتخابات ٢٤ آذر خبرگان و شوراها را می بایست دنباله طبیعی انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته و تکمیل فرآیند شکل گیری جبهه گسترده اعتدال در ایران دانست. زیرا در این دو مقطع جابه جایی های شگرف در ترکیب نیروهای سیاسی ایران رخ داد که تا پیش از آن سابقه نداشت و شاید تنها انتخابات مجلس پنجم را با تسامح بتوان با آن مقایسه کرد.

در انتخابات ریاست جمهوری سال ٨٤ جبهه های متحد اصلاح طلبان و راستگرایان چندپاره شدند و نامزدهای هیچ یک از گروه ها و احزاب شناخته شده، به پیروزی نرسیدند. آن نتیجه که برای همگان بهت آور بود موجب دو تحول سیاسی مهم شد. اردوگاه اصلاح طلبان با این تحلیل که عامل شکست آنها تنها پراکندگی نیروها و متمرکز شدن آنها حول چهار نامزد (هاشمی رفسنجانی، مهدی کروبی، مصطفی معین و محسن مهرعلیزاده) بوده است، به تدریج مسیر همگرایی پیشه کردند و کوشیدند جنبش شش روزه پس از دور اول انتخابات ٨٤ را حفظ و تقویت کنند.

این تلاش که با محوریت هاشمی رفسنجانی، سیدمحمد خاتمی و مهدی کروبی و سازماندهی احزاب عمده جبهه دوم خرداد شکل گرفت در نهایت به ارائه فهرست مشترک برای شوراها و فهرست های توافقی و مرضی الطرفینی برای انتخابات خبرگان انجامید. در نتیجه این اتحاد و ائتلاف، اصلاح طلبان در شکلی تازه و قامتی استوارتر وارد رقابت های انتخاباتی شدند.

تاثیر دیگر انتخابات ریاست جمهوری، در اردوگاه راستگرایان خود را نشان داد. این اردوگاه که طیفی گسترده از علما و فضلا و شخصیت های سیاسی وارسته گرفته تا عناصر تندرو و انحصارطلب را در بر می گرفت پس از انتخابات به سوی واگرایی ها و همگرایی های بی نظیر حرکت کرد. نتیجه این حرکت، شکل گیری طیف مخالف دولت در اردوگاه راستگرایان بود که به تدریج نام جدید اصولگرا را برای خود برگزیدند.

از اوایل امسال این نام تغییر دیگری کرد و پسوند اصلاح طلبی هم به آن افزوده شد و در تبلیغات انتخاباتی بر عنوان ترکیبی اصولگرایان اصلاح طلب تاکید فراوان شد. پاره ای تحولات سیاسی و اقتصادی ماه های پیش از انتخابات از جمله حذف اختیارات سازمان مدیریت، نحوه واگذاری سهام عدالت و برداشت های بی رویه از حساب ذخیره ارزی، موجب تعمیق روند پالایش در اردوگاه اصولگرایان شد و اکثریت این طیف با دوری گزیدن از طیف های تندرو بر لزوم مدیریت علمی در عرصه های سیاسی و اقتصادی تاکید ورزیدند. این دو طیف اصلاح طلب و اصولگرای اصلاح طلب در انتخابات شوراها و خبرگان به پیروزی قاطع دست یافتند.

اگر در مسیر حرکت اصلاح طلبان و اصولگرایان معتدل و اصلاح‌طلب وقفه‌های فراقانونی ایجاد نشود، می‌توان امیدوار بود که ایران به تدریج به سوی استقرار یافتن جریان های سیاسی اصیل و شناسنامه‌دار و حاشیه نشینی گروه‌های خلق‌الساعه انتخاباتی گام بردارد.

چنین استقراری مقدمه و آغاز نهادینه شدن احزاب به عنوان یکی از ارکان سه گانه دموکراسی (آزادی، حزب، انتخابات) است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024