پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 18.12.2006, 7:07


مجید روشن زاده ـ برلین
.(JavaScript must be enabled to view this email address)

خانم شیرین عبادی در گفت وگویی با روزنامه معتبر آلمانی "هاندلزبلات" ضمن هشدار به غرب در مورد حمله به ایران به انتقاد شدید از وضعیت حقوق بشر در ایران پرداخت و گفت که اوضاع ایران در دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد بدتر شده است. وی خواهان برقراری دموکراسی واقعی در ایران شد.
خانم عبادی در این مصاحبه در پاسخ به این سوال که اوضاع ایران در دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد به چه سمتی تغییر یافته گفت: بی شک بهتر نشده، بلکه بدتر شده است.
سپس اضافه می‌کند: اخیرا حتی دو تظاهرات زنان از طرف پلیس با توسل به خشونت متفرق و کارگران فعالی که قصد تشکیل شورای کارخانه را داشتند دستگیر شدند. علاوه بر آن، به یک گروه تطاهر کننده که از طرف من نمایندگی می شود حتی شلیک هم شد و به من به عنوان حقوق دان اجازه کار روی این پرونده داده نمی شود، زیرا پرونده به دادگاه ویژه ای سپرده شد که تنها روحانیون اجازه فعالیت روی آن را دارند.
خانم عبادی در ادامه و در انتقاد از رییس جمهور ایران می گوید: احمدی نژاد وعده های پوپولیستی مانند بهتر شدن زندگی و مبارزه با فساد اداری را داد. اما در عمل همه چیز گرانتر شده است و او به وعده های خود عمل نکرد.
وی به روزنامه آلمانی در مورد ادامه فعالیت خود در شرایط تهدید می گوید: تا زماتی که مرا دستگیر کنند به فعالیت خود ادامه خواهم داد. اما آنها شهامت چنین کاری را ندارند.


ورود به عرصه سیاست
خانم عبادی در مورد عدم کاندید شدن وی در انتخابات مجلس و ورود به عرصه سیاست به خبرنگار آلمانی می گوید: فعالین حقوق بشر باید بخشی از مردم و سخنگوی ناراضیان جامعه باشند. زمانی که من و دوستانم مرکز حقوق بشر را تاسیس کردیم، قسم خوردیم که وارد سیاست نشویم.
وی در مورد انتخابات در ایران و علت عدم کاندید شدن وی در این انتخابات گفت: انتخابات نزد ما غیر آزاد است. کاندیداها باید از طرف شورای نگهبان تایید شوند. چنین انتخاباتی غیر دموکراتیک است. چگونه می توانم در این انتخابات شرکت کنم.
در بخش دیگر این گفت وگو خانم عبادی در مورد انقلاب اسلامی و آزادی در ایران می گوید: انقلاب اسلامی وعده آزاد شدن از رژیم شاه را داد. چنین شعاری بسیار جذاب بود. اما ما تا امروز از آزادی محروم هستیم. بسیاری از موکلان من وکیل، ژورنالیست و یا نماینده مجلس هستند. با وجود این چگونه می توان از آزادی بیان در ایران سخن گفت.


مسِله اتمی ایران
خانم عبادی در این مورد می گوید: ما نیازی به بمب اتم نداریم. این امر اما در مورد پاکستان، اسراییل و آمریکا هم صادق است. دولت ما می گوید که تنها درصدد تولید انرژی اتمی است، اما دنیا آن را نمی پذیرد و باور ندارد. اگر رژیم ایران می خواهد که مورد باور قرارگیرد باید به کشور دموکراسی واقعی داده شود.
وی در ادامه می گوید که قصد خروج از کشور را ندارد و می خواهد در ایران بماند و به مبارزه خود ادامه دهد.


در مورد عراق
خانم عبادی اوضاع عراق را فاجعه بار توصیف می کند و معتقد است که مسبب اصلی این فاجعه آمریکا است. از نظر وی مشکل عراق یک موضوع بین المللی است و صرفا مربوط به ایران نیست.
وی راه حل این مشکل را اینگونه بیان می کند: آمریکایی ها باید عراق را ترک کنند و بجای آن ارتشی تحت هدایت سازمان ملل برقراری نظم را به عهده گیرد.


در مورد دموکراسی، تحریم ایران و حمله نظامی
خانم عبادی چنین اظهار نظر می کند: به هیچ وجه نباید به ایران حمله نظامی شود، زیرا در صورت حمله ما شاهد عراق دیگری خواهیم بود. غرب نباید مدام مسله اتمی را علم کند بلکه باید رژیم را به پایبندی به حقوق بشر وادار کند.
وی در این مصاحبه مخالفت خود را با تحریم ایران اعلام می کند و می گوید: تحریم فایده ای ندارد. زیان های ناشی از تحریم صرفا متوجه مردم خواهد بود.
خانم عبادی به غربی ها توصیه می کند: به هنگام عقد قراردادهای اقتصادی به حقوق بشر در ایران فکر کنید و تنها آن چیزهایی را به ایران صادر کنید که واقعا برای مردم مفید هستند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024