پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 14.12.2006, 7:40


راديوفردا: اتحاديه اروپا روز چهارشنبه سیزدهم دسامبر، بازداشت مجدد منصور اسانلو رييس هيات مديره سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه را محکوم کرد.
اتحاديه اروپا در بیانیه روز چهارشنبه ١٣ دسامبر از ايران خواست که به حق آزادی بيان و حق ايجاد تشکل های آزاد کارگری، احترام بگذارد.
رياست اتحاديه اروپا گفته است بازداشت منصور اسانلو رييس هيات مديره سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، «هيچ توجيه معتبر و قانونی ندارد».
در اين بيانيه همچنين آمده است:«اتحاديه اروپا عميقا از گزارش بازداشت منصور اسانلو توسط لباس شخصی‌ها و بدون حکم بازداشت و بدون آنکه آقای اسانلو از امکانات حقوقی برخوردار بوده باشد، ابراز نگرانی می‌کند».
منصور اسانلو چندی پيش به همراه چند تن از همکارانش مورد حمله و ضرب و شتم لباس شخصی ها قرار گرفت و بازداشت شد.
وکيل آقای اسانلو گفته است که موکلش در سلول انفرادی زندان اوين بسر می‌برد.
اسانلو نخستين بار در دی ماه سال گذشته در پی اعتراض های صنفی بازداشت و زندانی شد. اين اعتراض ها با برخورد شديد نيروهای انتظامی همراه بود. اسانلو پس از گذراندن هشت ماه زندان، ماه گذشته با پرداخت وثيقه ۱۵۰ ميليون تومانی آزاد شد. وی اما حدود دو هفته پيش، توسط لباس شخصی ها، بازداشت شد. او از ملاقات با خانواده و وکلايش محروم است.
دستگاه قضايی جمهوری اسلامی برای آزادی آقای اسانلو، قرار وثيقه ۳۰ ميليون تومانی ديگری صادر کرده است. اين در حالی است که آقای اسانلو هنوز تفهيم اتهام نشده است. منصور اسانلو در پی اعتراض های سال گذشته، صدها کارگر و فعال سنديکايی شرکت واحد، از اشتغال محروم شدند و از بازگشت به کار در حدود ۵۰ تن از آنها همچنين جلوگيری به عمل می آيد.


بیانیه وکلای منصور اسالو

آقای منصور اسالو رییس هیات مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران وحومه از تاریخ ١/١١/٨٤ تا ١٨/٥/٨٥ در بازداشت بوده و پس از سپری کردن مدت ٢٣١ روز بازداشت دربند ٢٠٩ اوین با قرار وثیقه یک میلیارد و پانصد هزار ریالی آزاد شده¬است. متاسفانه مدت آزادی وی بسیار کوتاه بود و مجددا درتاریخ ٢٨/٨/٨٥ به صورت غیرقانونی و با اعمال خشونت و ضرب و شتم و بدرفتاری، بازداشت و روانه¬ی بند ٢٠٩ اوین شد.
اینجانبان وکلای وی تاکنون به پرونده متشکله علیه موکل خود دسترسی نداشته و از علت و دلایل اتهامات بی¬اطلاع¬ایم. سخنگوی قوه قضاییه طی مصاحبه¬ای درتاریخ ١/٩/٨٥ علت بازداشت را عدم تمکین به احضاریه و عدم ایفای تعهد ذکر کرده است. بیانات غیر حقوقی سخنگوی محترم قوه قضاییه باعث شگفتی و نگرانی بیشتر ما شد، چرا که موارد اعلامی فاقد وصف مجرمانه است و بازداشت غیرقانونی موکل را توجیه نمی کند. شگفت آور این که موکل نیز از اتهامات وارده و دلایل آن به درستی آگاه نیست. با ملاقاتی که درتاریخ ٢٠/٩/٨٥ با وی داشتیم استنباط آقای اسالو ازعلت بازداشتش، فعالیت صنفی وی و ارتباط سندیکا با سازمان های بین المللی مانند ILO و سازمان ملل و نهاد های کارگری جهانی است.
عدم دسترسی به پرونده به ما اجازه نمی¬دهد که درجهت دفاع از موکل و احقاق حق وی، وظایف حرفه‌ای خود را به شایستگی انجام دهیم. به رغم پیگیری‌های مستمر توفیق خود را در این خصوص بسیار ناچیز ارزیابی می‌کنیم. تحت این شرایط، بازداشت غیر موجه موکل را در مسیر ایجاد نظم و آرامش و حفظ منافع ملی ارزیابی نمی‌کنیم. براین باور هستیم که با عنایت به فعالیت شفاف و قانونی و علنی و صنفی سندیکای کارگران شرکت واحد، بازداشت و بازجویی رییس هیات مدیره و تعداد کثیری از اعضای آن هیچ ضرورتی را به انجام تحقیقات بیشتر و اعمال مواد ٣٢ و٣٥ قانون آیین دادرسی کیفری ایجاب نمی کند.
هر گونه تخلف از مقررات آیین دادرسی و تداوم بازداشت آقای اسالو ، نقض اصل برائت – نقض قانون حقوق شهروندی و سیاست های توسعه قضایی و نقض تعهدات ریاست جمهوری در خصوص مهرورزی و بسط عدالت و حمایت از اقشار زحمتکش و آسیب¬پذیر جامعه است، شرایط حساس کشور ایران ایجاب می¬کند که نسبت به رعایت حقوق شهروندان و احترام به موازین قانونی احساس مسوولیت کنیم و هزینه¬های بی¬مورد به جامعه تحمیل نکنیم.

٢١/٩/١٣٨٥
یوسف مولایی و پرویز خورشید
وکلای آقای منصور اصانلو



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024