پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 10.12.2006, 16:07


خبرنامه امیرکبیر: تجمع و تریبون آزاد دانشجویان دانشگاه های تهران در دانشگاه امیرکبیر(پلی تکنیک تهران) ظهر امروز با شرکت بیش از ١٠٠٠ نفر از دانشجویان برگزار شد.

از صبج امروز نیروهای انتظامی و امنیتی در خیابان های اطراف دانشگاه حضور گسترده داشتند و دانشجویانی که قصد داشتند وارد دانشگاه شوند می بایستی از حلقه های متعدد نیروهای امنیتی و انتظامات دانشگاه عبور می کردند. گفتنی است دو درب اصلی دانشگاه امیرکبیر کاملا بسته شده بود و کلیه عبور و مرورها از درب اصلی دانشگاه انجام می شد. نیروهای انتظامی و امنیتی دانشجویان دیگر دانشگاه های تهران که قصد داشتند در این تجمع شرکت کنند توسط نیروهای امنیتی پراکنده می شدند.
ساعت ١٢ جمع بیش از ٧٠٠ نفره دانشجویان با مراجعه مقابل درب خیابان حافظ دانشگاه قصد داشتند با گشودن این درب دانشجویانی که پشت در مانده بودند را وارد دانشگاه کنند. این حرکت دانشجویان که با شعارهای «دانشجوی آزاده حمایتت می کنیم»، «محمود احمدی نژاد عامل تبعیض و فساد» همراه بود با برخورد شدید گارد ویژه مواجه شد. گارد ویژه دانشجویانی که پشت درب حافظ تجمع کرده بودند را با ضرب وشتم شدید پراکنده کرد. همچنین این نیروها در حالی که دانشجویان در حال کشیدن در بودند با ضربه زدن به دست و پای دانشجویان با باتوم های خود سعی کردند مانع تجمع دانشجویان مقابل در شوند. در مقابل این حرکت نیروهای انتظامی دانشجویان شعار «حکومت زور نمی خوایم، پلیس مزدور نمی خوایم»، «نظامی برو گمشو» و «مرگ بر دیکتاتور» سر دادند. عاقبت فشار و ازدحام جمعیت که هر لحظه بر تعداد آن در داخل دانشگاه افزوده می شد، موجب شد قفل در شکسته شود. اما پیش از باز شدن در نیروهای انتظامی و امنیتی دانشجویان که پشت در مانده بودند را پراکنده کرده بودند.

در ادامه جمع بیش از ١٠٠٠ نفره دانشجویان با حضور در صحن مرکزی دانشگاه برنامه تریبون آزاد خود را برگزار نمودند.

در ابتدای این تریبون علی نیکونسبتی، عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت، با اشاره به انتصابی بودن دکتر رهایی، رئیس دانشگاه امیرکبیر، گفت: ایشان چون خودشان اتصابی هستند فکر می کنند انجمن اسلامی هم دانشگاه باید انتصابی باشد. اما از نظر اتحادیه تنها انجمن مشروع دانشگاه امیرکبیر، انجمن منتخب ٢٨٠٠ نفر از دانشجویان آن است. نیکونسبتی در ادامه با اشاره به این که معضلات ما فقط به دانشگاه ها خلاصه نمی شود، گفت: امروز روزنامه ها به شدت سرکو ب می شوند، جنبش زنان با برخورد وحشیانه نیروهای انتظامی مواجه می شوند و.... و این نتیجه سیاست های غلط دولت احمدی نژاد است که با هزار تقلب و اما و اگر پست ریاست جمهوری را برعهده گرفت. عضو دفتر تحکیم در ادامه با اشاره به سمت قبلی زاهدی، وزیر علوم، گفت: این شخص تا قبل از وزیر شدن رئیس امور دیه کرمان بوده و هیچ سمت بالاتری جز این نداشته است و با استفاده از رانت باهنر، نماینده مجلس، به این سمت منصوب شده است. نیکونسبتی با اشاره به معضلات فراوان موجود در کشور از جمله وضعیت اقتصاد، سیاست خارجی، سیاست های اجتماعی و.... به انتقاد شدید از اصولگرایان پرداخت که با سیاست های خود را کشور با بحران های متعدد مواجه کرده اند؛ و ادامه داد: اصولگرایان آن چنان بد عمل نموده اند که حتی کسی حاظر نیست با این عنوان فعالیت کند که نمونه بارز آن حضور آن ها با عناوین جدید در انتخابات شوراهاست. نیکو نسبتی با اشاره به آمارهای احضارها و بازداشت دانشجویان و احکام کمیته انضباطی گفت: دکتر زاهدی لیاقت نشستن بر صندلی وزارت را ندارد و وقت آن رسیده این شخص به خاطر عملکردش در وزارت علوم، از این سمت استعفا داده و مورد محاکمه قرار گیرد. نیکونسبتی در پایان با اشاره به این که دولت چون نمی تواند به وعده های خود عمل کند در حال سرکوب کلیه منتقدین است، گفت: اما دانشگاه زنده است و همچنان منتقد دولت باقی خواهد ماند.

در ادامه این تریبون، اسماعیل سلمانپور، از اعضای انجمن اسلامی پلی تکنیک در طی سخنانی با اشاره به این که قرار است فردا در دانشگاه امیرکبیر احمدی نژاد حضور یابد، گفت: آقای احمدی نژاد! دانشجویان پلی تکنیک آنهایی هستند که امروز اینجا تجمع کرده اند و فریاد می زنند: «محمود احمدی نژاد، عامل تبعیض و فساد». سلمانپور در ادامه با اشاره به این که آمفی تئاتر دانشگاه قرار است با نیروهای امنیتی و دانشجویان دانشگاه امام صادق پر شود، افزود: این افراد مسلما برای احمدی نژاد دست و سوت می زنند و از او استقبال می کنند، اما اگر احمدی نژاد جرات دارد، در جمع دانشجویان واقعی دانشگاه امیرکبیر حضور پیدا کند. بابک زمانیان دیگر عضو انجمن اسلامی پلی تکنیک نیز با اشاره به اعلام حضور احمدی نژاد در در این دانشگاه، در سخنان کوتاهی گفت: آقای احمدی نژاد! فردا ساعت ٨ صبح دانشجویان پلی تکنیک منتظر تو هستند. امیدواریم در جمع دانشجویان امیرکبیر حاضر شوید.

عباس حکیم زاده، عضو شورای مرکزی انجمن دانشجویان پلی تکنیک، به مرگ سه دانشجو و چند خودکشی در عرض کمتر از یک هفته اشاره کرد و با گرامی داشت یاد مرحوم توحید غفارزاده گفت: این دانشجوی سبزواری به دست یک بسیجی کشته شد اما مسئولین وزارت علوم در کمال ناجوانمردی دانشجوی مقتول را به مزاحمت برای «نامزدش» متهم می کنند و عملی که توسط دانشجوی بسیجی انجام شده را عمل به وظیفه می دانند. حکیم زاده به آمار محدودیت ها و برخوردهای گسترده بر علیه دانشجویان که در عرض یک سالی که احمدی نژاد قدرت را در دست گرفته اشاره کرد و گفت: جالب اینجاست که نزدیک به نیمی از این برخوردها و محدودیت ها به دانشجویان پلی تکنیک اختصاص دارد. حکیم زاده با اعتراض به گذشت به بیش از ٨٠ روز از بازداشت دکتر کیوان انصاری به دلیل اتهاماتی واهی و پوچ، گفت: ما آرزو داریم که ایشان هر چه سریعتر از زندان آزاد شوند. حکیم زاده، به روزبه ریاضی و یاشار قاجار از دانشجویان سه ستاره پلی تکنیک اشاره کرد و گفت: جالب آن که وزیر علوم در اظهاراتی مضحک همچنان وجود این دانشجویان را تکذیب می کنند. این عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی امیرکبیر در پایان با انتقاد از افرادی که به دنبال ایدئولوژی گرایی در میان جنبش دانشجویی هستند، گفت: انجمن های اسلامی در سال های اخیر از دو سو تحت فشار بوده اند. از سوی حاکمیت اقتدارگرا و از سوی جریانات سیاسی که نتوانسته اند از دانشجویان به عنوان پیاده نظام خود استفاده کنند. حکیم زاده در ادامه نسبت به تفکری که به انجمن های اسلامی توصیه می کند وجه دینی خود را تقویت کنند و دانشجویان سکولار را از انجمن ها اخراج کنند، گفت: دانشجویان امروز هوشیارتر از آن هستند که در دام ایدئولوژی گرایی مترجعانه دهه ٦٠ بیافتند و از همواره از حقوق انسانی کلیه افراد، فارغ از نوع اندیشه، فکر و مذهب شان دفاع خواهند کرد.

دیگر سخنران این تریبون، مجید دری، یکی از دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی بود. این دانشجو در ابتدای سخنان خود گفت: من از دانشگاه علامه می آیم و سلام گرم دانشجویان این دانشگاه را به دانشجویان شجاع و بی پروای پلی تکنیک می رسانم. مجید دری با اشاره به این که دیکته ای به رئیس دانشگاه امیرکبیر در خصوص برخورد با دانشگاه شده است، به رئیس بی کفایت دانشگاه علامه هم شده است، گفت: بسیاری از اساتید دانشکده علوم سیاسی ما را با اتهامات واهی و حتی اتهامات اخلاقی بازنشست می کنند و یا آن ها را اخراج می کنند.

در ادامه تریبون آزاد، وحید عابدینی، عضو انجمن دموکراسی خواه دانشگاه تهران، گفت: امروز اینجا جمع نشدیم که از استبداد حاکم شکوه کنیم، امروز اینجا جمع نشدیم که بگوییم چرا پس از گذشت سال ها هنوز قاتلین عزت ابراهیم نژاد شناسایی نشدند، امروز اینجا جمع شدیم تا از استقلال دانشگاه ها و آزادی در دانشگاه دفاع کنیم. عابدینی در ادامه با اشاره به این که نبض امیرکبیر را در حمام فین زدند گفت: اما امروز نبض جنبش دانشجویی در دانشگاه امیرکبیر می تپد.

در پایان تریبون دانشجویان در مقابل انجمن اسلامی جعلی که از سوی دانشگاه امیرکبیر به عده ای معدود از بسیجیان اعطا شده است حضو ر پیدا کردند. دانشجویان در تجمع مقابل دفتر انجمن جعلی شعارهایی مانند «انجمن بسیجی تعطیل باید گردد»، «انجمن امنیتی تعطیل باید گردد»، «انجمن منتخب حمایتت می کنیم»، «این لانه جاسوسی اشغال باید گردد» و... سر دادند.

عباس حکیم زاده، عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی منتخب دانشجویان، گفت: دانشگاه با حضور فراوان نیروهای امنیتی و با ترس و هراس فراوان دفتر انجمن اسلامی را در نیمه های شب با بولدوزر تخریب کرد و وسایل آن به سرقت برد. اما ما در روز روشن و با پشتوانه قاطبه دانشجویان و با اعلام قبلی اینجا حضور پیدا کردیم تا به مدیریت دانشگاه اثبات کنیم که ما نیازی به تایید دانشگاه نداریم و این دانشگاه است که برای اداره دانشگاه مجبور است به رای و نظر دانشجویان احترام بگذارد. حکیم زاده در ادامه با اشاره به مصوبه شورای مرکزی انجمن اسلامی، گفت: ما نه خواستار تخریب این دفتر هستیم و نه آسیبی به آن می رسانیم بلکه در حرکتی مدنی طبق مصوبه شورای مرکزی انجمن اسلامی امروز درب این انجمن جعلی را قفل و زنجیر می کنیم و به دانشگاه یک بار دیگر فرصت می دهیم تا به رای و نظر دانشجویان احترم بگذارد.

در پایان مراسم علی نیکونسبتی، عضو شورای مرکزی اتحادیه انجمن های اسلامی، با نصب قفل و زنجیر بر درب انجمن جعلی دانشگاه گفت: ما برخلاف مسئولین مدنی هستیم و به تخریب اموال نمی پردازیم در حالی که آن ها انجمن اسلامی امیرکبیر را تخریب کردند. نیکونسبتی در پایان گفت: آقای احمدی نژاد هم اگر جرات دارد در جمع دانشجویان صحبت نمایند، هر چند ما مطمئن هستیم که کارنامه ایشان غیرقابل دفاع است که اجازه نمی دهند حتی یک نفر از جمع منتقدان از ایشان سوال کنند. نصب قفل و زنجیر بر درب انجمن جعلی دانشگاه امیرکبیر با استقبال و تشویق شدید دانشجویان حاضر در تجمع همراه شد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024