جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 09.12.2006, 10:57

پیش‌نویس جدید اروپا برای تحریم ایران


آفتاب: کاندولیزا رایس وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد «آماده است در صورتی که ایران فعالیت‌های هسته‌ای خود را متوقف کند با منوچهر متکی همتای ایرانی خود در مورد مسائل گوناگونی گفت‌وگو کند».
اعلام آمادگی رایس برای گفت‌وگو با متکی در حالی صورت می‌گیرد که او در اولین واکنش خود به گزارش گروه مطالعات عراق تمایل چندانی برای عمل به پیشنهادات این گزارش مبنی بر گفت‌وگو با ایران و سوریه برای حل مشکلات عراق نشان نداد.

به گزارش شبکه رادیویی صدای آمریکا (بخش انگلیسی) رایس در یک کنفرانس خبری با حضور فرانک والتر اشتاین مایر وزیر خارجه آلمان با دفاع از مواضع جرج بوش رئیس جمهور آمریکا در قبال عراق و رد عدم تمایل آمریکا برای گفت‌وگو با ایران و سوریه گفت: «مشکل مذاکره با تهران، اصرار این کشور بر پیگیری فعالیت‌های هسته‌ای است. اگر ایران شرایط (تعلیق) را برای آغاز مجدد مذاکرات با جامعه بین‌المللی فراهم آورد، ایالات متحده برای گفتگو با این کشور در مورد بسیاری از مسائل آماده است».

رایس در ادامه اظهارات خود با اشاره به اینکه در صورت تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای در ایران برای ملاقات با منوچهر متکی در هر زمان و مکانی آماده است گفت: «ما به ایران پیشنهاد کرده‌ایم که سیاست‌های خود در قبال آمریکا را تغییر داده و بر سر میز مذاکره برای گفت‌وگو در مورد فعالیت‌های هسته‌ای و یا هر موضوع ‌دیگری که ایرانی‌ها مایل هستند، بنشیند. آنها اما باید فعالیت‌های هسته‌ای خود را متوقف کنند تا هنگامی که ما با آنها گفت‌وگو می‌کنیم، توانایی‌های هسته‌‌ای خود را افزایش ندهند».

رایس همچنین با اشاره به پیشنهاد گروه مطالعات عراق برای مذاکره با ایران و سوریه گفت:‌ «باید یاد‌آوری کنم که در اینجا مساله رفتار مطرح است، آیا شما می‌توانید رفتار این کشورها را تغییر دهید؟ اگر فرض کنیم که ایران و سوریه به هر دلیلی خواستار یک عراق بی‌ثبات نیستند، آنها به خاطر منافع خود حاضر خواهند شد برای بازگرداندن ثبات به عراق کمک کنند».

رایس با اشاره به اینکه ایرانی‌ها درقبال کمک به آمریکا برای ایجاد ثبات در عراق انتظاراتی هم دارند، گفت: «من فکر نمی‌کنم که ایرانی‌ها حاضر باشند میان گفت‌وگو برای ثبات در عراق و فعالیت‌های هسته‌ای خود تمایز قائل شوند، ایرانی‌ها منافع خاص خود را دارند و این چیزی است که من آن را توقعات ایران برای جبران همکاری می‌نامم».

رایس در پایان تصریح کرد: اگر ایران به رویکرد فعلی خود درخصوص توسعه فن‌آوری‌هایی که به تسلیحات هسته‌ای منجر می‌شود ادامه بدهد آمریکا با ایران مشکلات جدی پیدا خواهد کرد.



پیش‌نویس جدید اروپا برای تحریم ایران

آفتاب: اتحادیه اروپا به دنبال مخالفت‌های روسیه با پیش‌نویس قطعنامه تحریم ایران، متن پیش‌نویس جدید خود را منتشر کرد.
بنا به گفته دیپلمات‌ها هدف از این اقدام، محدود کردن تحریم‌های اعمالی علیه ایران است چرا که مخالف روس‌ها با تحریم‌های وسیع تاکنون مانع از تصویب قطعنامه در شورای امنیت شده است. در پیش‌نویس جدید تلاش‌های دیپلماتیک برای حل مساله هسته‌ای ایران مورد توجه قرار گرفته است.
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس در پیش‌نویس جدید همچنان محدودیت در عرضه مواد و تکنولوژی که قابلیت کاربرد در برنامه‌های موشکی و هسته‌ای ایران را داشته باشد از جمله تحریم‌های مورد نظر محسوب می‌شود. اما پیش‌نویس جدید به جزئیات این تحریم‌ها اشاره نکرده است. روسیه و چین که هر دو از اعضا دائم شورای امنیت و دارای حق وتو هستند وسیع بودن تحریم‌های قبلی را علت مخالفت خود اعلام کرده بودند.
در پیش‌نویس جدید اما محدودیت مسافرتی برای افراد مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران حذف نشده است. روسیه از مخالفین جدی این بند محسوب می‌شود.
روسیه در اصلاحیه‌ای که درخصوص پیش‌نویس قبلی اتحادیه اروپا ارائه کرده بود خواستار اعمال تحریم در مورد اقداماتی شده بود که صرفا قابل استفاده از سوی ایران در راستای توسعه موشک‌ها و تسلیحات هسته‌ای باشد. روس‌ها همچنین خواستار لغو محدودیت مسافرت افراد مربوط به برنامه هسته‌‌ای ایران شده بودند.
بنا به درخواست روسیه در پیش‌نویس جدید پروژه بوشهر از تحریم‌ها مستثنی شده است. اما همچنان طیفی از تحریم‌ها که روسیه قبلا با آنها مخالفت کرده بود در پیش نویس جدید نیز به چشم می‌خورند.
از این رو به نظر می‌رسد پیش‌نویس فعلی نیز نتواند نظرات روسیه را به طور کامل پوشش دهد. دیپلمات‌های شورای امنیت گفته‌اند نمایندگان گروه 1+5 اوایل هفته جاری برای بررسی پیش‌نویس جدید تشکیل جلسه می‌دهند.
بنا به این گزارش پیش‌نویس جدید بر اهمیت تلاش‌های سیاسی و دیپلماتیک برای یافتن راه‌حلی از طریق مذاکره و تضمین صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران تاکید کرده است.
تهیه کنندگان پیش‌نویس از ایران خواسته‌اند با پیشنهادات ارائه شده توسط گروه 1+5 موافقت کند. بعلاوه پیش‌نویس اروپایی‌ها تصریح می‌کند که ایران بدون اتلاف وقت فعالیت‌های هسته‌ای‌اش را به حال تعلیق در آورد.
با وجود آنکه بخشی از تحریم‌های اعمالی علیه ایران کاهش یافته اما پیش‌نویس جدید فشارها بر ایران برای اجرای درخواست‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را افزایش داده چرا که نظارت‌های بیشتری از سوی بازرسان اتمی سازمان ملل در نظر گرفته شده است. روسیه پیش از این اعلام کرده بود افزایش فشار‌ها می‌تواند باعث تحریک ایران به قطع همکاری‌های بین‌المللی‌اش شود.



" width="640" />
 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024