جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 08.12.2006, 8:15


شرايط بوش برای‌ مذاكره با ايران و سوريه

جورج بوش، رئيس جمهور آمريكا می‌گويد ممكن است گفتگو با ايران و سوريه را درباره حل مساله جنگ در عراق تحت شرايطی مورد توجه قرار دهد، اما پيش از آغاز چنين گفتگوهائی، تهران و دمشق بايد به حمايت از تروريست‌ها پايان دهند و عهد كنند كه از دولت عراق و اقتصاد اين كشور حمايت كنند. در غيراين‌صورت، حضور ايران و سوريه در گفتگوها لزومی ندارد.
جورج بوش اين مطلب را پس از ديدار با تونی بلر، نخست وزير بريتانيا در واشنگتن بيان كرد. سران دو كشور در اين ملاقات، درباره گزارش گروه بررسی وضعيت عراق كه روز گذشته منتشر شد، صحبت كردند و در اين مورد به توافق رسيدند كه در عراق بايد روشی تازه اتخاذ كرد.
اما آنها گفتند ايران و سوريه بايد با صراحت اعلام كنند كه "از يك دولت منتخب و غيرفرقه‌ای در عراق حمايت می‌كنند و به حمايت از تروريسم پايان خواهند داد."
بوش گفت كه سياست آمريكا در قبال ايران تنها در صورتی تغيير خواهد كرد كه ايران برنامه غنی سازی اورانيوم را به گونه ای كه قابل تصديق باشد معلق سازد.
در مورد سوريه او گفت كه دمشق بايد از بی ثبات كردن دولت لبنان دست بردارد و مانع جاری شدن پول و سلاح به شورشيان در عراق شود.
وی گفت ايران و سويه می دانند "ما چه انتظاری از آنها داريم."
جورج بوش، همچنين گفت آمريكا و بريتانيا مصمم به برقراری صلح در عراق هستند و با آنكه اين كار بسيار دشوار است، موفق خواهند شد.
بوش همچنين خشونت در عراق را نشات گرفته از خارج از مرزهای اين كشور دانست. او افزود: خشونت در عراق تصادفی و بی‌هدف نيست بلكه عمدی و بر اساس استراتژی ويژه‌ای به اجرا در می‌آيد.


بلر : بايد با ايران و سوريه گفتگو كنيم

نخست وزير انگليس اما در اين كنفرانس خبريخواستار مذاكره با ايران و سوريه شد.
به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، بلر گفت كه بايد با ايران و سوريه گفتگو كنيم تا مانع از دخالت اين دو كشور درعراق شويم.
نخست وزير انگليس افزود كه گفتگو با تهران و دمشق بايد بر اين اساس باشد كه آنها تروريستها را مسلح نكنند و به آنها كمك‌های مالی ارائه نكنند.


بيکر: مفاد گزارش وضعيت عراق نبايد دستچين شود

دو سياستمدار کهنه کار آمريکايی که رياست گروه تهيه کننده گزارش بررسی وضعيت عراق را بر عهده داشته‌اند، از جورج بوش، رييس جمهوری آمريکا خواسته‌اند به پيشنهادهای اين گزارش عمل کند.
جيمز بيکر، وزير امور خارجه پيشين آمريکا همراه با لی هميلتون در جمع اعضای يک کميته سنای اين کشور گفت 79 مورد يشنهادی که در اين گزارش مطرح شده، سالاد ميوه نيست که دولت آن را دستچين کند بلکه يک استراتژی فراگير برای حل تمامی مسائلی است که آمريکا در عراق و منطقه خاورميانه با آنها مواجه است.
آقای بيکر گفت بايد کل اين گزارش را پذيرفت.
خبرنگار بی بی سی در واشنگتن می‌گويد اما به نظر می رسد که جورج بوش از هم اکنون دو پيشنهاد مهم اين گزارش را رد کرده که يکی پايان دادن فوری به نقش رزمی و نظامی آمريکا در عراق و ديگری انجام گفتگوی مستقيم و بدون پيش شرط با دو همسايه عراق يعنی ايران و سوريه است.


كوفی عنان خواستار مذاكره آمريكا با ايران و سوريه شد

كوفی عنان دبير كل سازمان ملل از دولت آمريكا خواست تا با ايران و سوريه مذاكره كند.
وی روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران در نيويورك و در پاسخ به پرسشی درباره گزارش گروه تحقيقات عراق گفت: گروه مطالعه عراق نيز از بوش خواسته تا با ايران و سوريه مذاكره شود و من نيز نظرم را در همين ‌باره قبلا گفته بودم.
دبيركل سازمان ملل در رابطه با گروه مطالعه عراق گفت: "هنوز گزارش كامل را نديده‌ام ، ولی فكر نمی‌كنم كه تنها يك راه برای حل يك مشكل وجود داشته باشد. "اين كه بوش اين تحقيق و ساير انتخاب‌ها را در نظر می‌گيرد مثبت است. اين موضوع خيلی پيچيده است و راه ‌حل آسان وجود ندارد. اين گروه خيلی با تجربه هستند و مطمئن هستم كه توصيه‌های آنها را جدی می‌گيرند."


عبدالعزيز حكيم:
توصيه‌های كميته"بيكر- هميلتون" مخالفت واقعيتهای عراق است

"عبدالعزيز حكيم"رييس مجلس اعلای عراق توصيه‌های كميته "بيكر - هميلتون" را مخالف واقعيت‌های عراق و اشتباه بزرگ دانست و گفت اين اطلاعات را جدی نمی‌گيريم.
رييس مجلس اعلای پنجشنبه شب به شبكه تلويزيونی العربيه گفت: توصيه‌های كميته "بيكر - هميلتون " درباره اوضاع عراق نمايانگر يك ديدگاه خاص است و برای عراقی‌ها الزام آور نيست.
حكيم گفت: طرح آشتی ملی، ايجاد دولت و سازمانهای قانونی، بهبود اوضاع امنيتی و مقابله با تروريزم و دشمنان واقعی مردم عراق، از وظايف دينی و قانونی دولتمردان عراقی است.
حكيم عراقی‌ها را علاقمند به اداره امور امنيتی كشورشان دانست گفت مردم عراق برای بدست گرفتن اداره امور كشورشان و بازسازی نيروهای مسلح خود اتفاق نظر دارند.
رييس مجلس اعلای عراق با حمايت قاطع از "نوری المالكی" نخست وزير عراق گفت:تمامی گروههای عراقی برای تحقق هدفهای مقدس خود از المالكی حمايت و پشتيبانی می‌كنند.
حكيم همچنين با تاكيد به دمكراتيك بودن نظام حاكم بر عراق تمام مردم كشورش را در برابر قانون يكسان توصيف كرد و افزود: نتايج انتخابات به روشنی آشكار كرد كه عراقی‌ها خواهان مشاركت تمامی گروهها و مذاهب در اداره امور كشور هستند.


طرح امنيتی ٩ ‌ماده‌ای حكيم برای عراق

رئيس مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق و رئيس فراكسيون ائتلاف واحد اين كشور طرح ٩ ‌ماده‌ای خود را برای برقراری ثبات و امنيت در عراق اعلام كرد.
به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، سيد عبدالعزيز حكيم كه پيش از اين خواستار امضای توافقنامه با كشورهای همسايه برای مبارزه با تروريسم شده بود ، مواد ٩ ‌گانه اين توافقنامه را نيز اعلام كرد.
حكيم در اين طرح كه طرح ٩ ‌ماده‌ای برای دستيابی به امنيت و ثبات در عراق است، بر اين امر تاكيد دارد كه كشورش مايل به برقراری روابطی خوب با همسايگان خود از كويت و عربستان سعودی در جنوب تا تركيه در شمال و ايران در شرق تا سوريه و اردن در غرب است.
وی با تاكيد بر اينكه ما خواستار ايجاد عراقی مستقل از هر نيروی منطقه‌ای و بين‌المللی هستيم، گفت: اين به معنای قطع روابط با ديگر ملت‌ها نيست بلكه ما در پی برقراری اين روابط بر اساس تبادل مصالح مشترك‌ايم.
حكيم كه در موسسه صلح در واشنگتن سخن می‌گفت، طرح ٩ ‌ماده‌ای برای برقراری ثبات در عراق را بدين شرح اعلام كرد:

- امضای توافقنامه‌های امنيتی با كشورهای همسايه برای جلوگيری از تروريسم.
- تقويت مرزهای عراق و جلوگيری از هر گونه نفوذ
- تقويت دستگاه‌های امنيتی عراق و مجهز‌كردن آنها به ابزار و ادوات و تجهيزات
- اجرای قانون ضدتروريسم به دست جمعيت ملی عراق
- محصور كردن سلاح در دست نيروهای دولتی
- كسب حمايت بين‌المللی از دولت كنونی برای كمك به آن در مبارزه با تروريسم
- برقراری روابط ديپلماتيك با همه كشورهای همسايه
- تبادل تجاری برای بازسازی عراق
- برقراری آشتی ملی در عراق


منابع گزارش: راديو آمريكا، بی‌بی‌سی‌، ايرنا، مهر ، روزنامه اعتماد ملی



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024