پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 06.12.2006, 20:05


ايسنا: گروه مطالعات عراق به رهبری مشترك جيمز بيكر وزير خارجه‌ی اسبق آمريكا و لی هميلتون نماينده دموكرات سابق كنگره اين كشور، گزارش خودرا در كاخ سفيد به جرج بوش رئيس جمهور آمريكا ارائه كرد.
به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، گزيده‌ی گزارش گروه مطالعات عراق به شرح زير است:

«اوضاع در عراق وخيم و ناگوار است و هيچ راهی وجود ندارد كه بتوان موفقيت در اين كشور را تضمين كرد اما دورنماها برای اين كشور می‌تواند بهبود يابد. مهم‌ترين توصيه‌ی ما برای اين كشور، تلاش‌های سياسی و ديپلماتيك جديد در عراق و منطقه و تغيير در ماموريت نيروهای آمريكايی در عراق است كه آمريكا را قادر می‌سازد تا نيروهای جنگی‌اش را از عراق به طرز مسوولانه‌ای خارج كند. ما معتقديم اين دو پيشنهاد از اهميت برابری برخوردار است و يكی ديگری را تقويت می‌كند. در صورتی كه اين دو پيشنهاد به طرز موثری به اجرا درآيد و در صورتی كه دولت عراق در جهت آشتی ملی حركت كند، عراقی‌ها فرصت آينده‌ای بهتر را خواهند داشت و تروريسم با ضربه‌ای شديد روبه‌رو می‌شود. ثبات در اين كشور كه بخش مهمی از جهان است برقرار می‌شود و اعتبار، منافع و ارزش‌های آمريكا حفظ خواهد شد. در صورتی كه اوضاع به همين منوال پيش رود پيامدهای آن بسيار جدی خواهد بود. در صورت حركت به سوی هرج و مرج، فروپاشی دولت عراق و فاجعه‌ی انسانی در راه است. كشورهای همسايه می‌توانند مداخله كنند، مناقشات شيعيان و سنی‌ها گسترش می‌يابد، القاعده يك پيروزی تبليغاتی به دست می‌آورد و بدين ترتيب پايگاه‌های عملياتی‌اش گسترش می‌يابد. موضع جهانی آمريكا نيز رو به ضعف می‌گرايد و آمريكايی‌ها ناتوان‌تر از گذشته می‌شوند. ما در طول 9 ماه گذشته يك سری راهكارهای كامل رو به جلو را مورد بررسی قرار داديم. تمامی آنها نقص‌هايی را داشت. توصيه‌ی ما نيز نقص‌هايی دارد اما ما قاطعانه معتقديم كه اين پيشنهادات شامل بهترين استراتژی‌ها و فنون برای نفوذ موثر و مثبت در عراق و منطقه خواهد بود. آمريكا بايد فورا يك اقدام ديپلماتيك جديد را برای ايجاد اجماعی بين‌المللی درخصوص برقراری ثبات در عراق و منطقه آغاز كند. اين تلاش‌های ديپلماتيك بايد شامل هر كشوری كه در جلوگيری از هرج و مرج عراق نفع دارد، از جمله تمامی همسايگان اين كشور باشد. همسايگان عراق و كشورهای كليدی داخل و خارج از منطقه بايد يك گروه حمايتی برای تقويت آشتی ملی و امنيت در داخل عراق تشكيل دهند؛ گروهی كه عراق نمی‌تواند به تنهايی تشكيل دهد. آمريكا با كمك از توانمندی ايران و سوريه كه می‌توانند بر وقايع داخل عراق اثر بگذارند بايد سعی كند تا آنها را به طرز سازنده‌ای در اين مسير شركت دهد. آمريكا به منظور نفوذ در رفتار اين دو كشور (سوريه و ايران) اقدامات مشوق و تنبيهی در اختيار دارد. ايران بايد انتقال سلاح و آموزش به شبه نظاميان عراقی را متوقف كند، به حاكميت و تماميت ارضی اين كشور احترام بگذارد و از نفوذش بر گروه‌های شيعه عراق به منظور ترغيب آشتی ملی استفاده كند. مساله‌ی برنامه‌ی هسته‌يی ايران بايد از سوی پنج عضو دائم شورای امنيت به‌علاوه آلمان مورد بررسی قرار گيرد. سوريه بايد مرزهايش را با عراق به منظور توقف انتقال شبه نظاميان و تروريست‌ها به داخل و خارج از عراق و هم‌چنين انتقال پول به اين كشور كنترل كند. آمريكا نمی‌تواند به اهدافش در خاورميانه دست پيدا كند مگر اين‌كه به طور مستقيم به مناقشات اعراب و اسراييل و بی‌ثباتی منطقه‌يی بپردازد. آمريكا بايد تعهد مداوم و جدی را درخصوص صلح جامع اعراب و اسراييل در تمامی جنبه‌ها ارايه كند: لبنان، سوريه و تعهد جورج بوش، رييس‌جمهور آمريكا در ژوئن 2002 درخصوص راه حل دو كشور مستقل فلسطين و اسراييل.
آمريكا همزمان با توسعه‌ی راهكارهايش در قبال عراق و خاورميانه بايد حمايت نظامی، اقتصادی و سياسی فوق‌العاده‌ای برای افغانستان از منابعی كه قابل دسترس هستند همچون نيروهای جنگی كه از عراق خارج می‌شوند، ارايه كند. ماموريت اوليه‌ی نيروهای آمريكايی در عراق بايد به ماموريت حمايتی از ارتش عراق تبديل شود كه مسووليت اوليه‌ی عمليات‌های جنگی بر اين اساس تحويل داده می‌شود. در سه ماهه اول سال 2008 با توجه به اين‌كه ممكن است شرايط امنيتی بهبود يابد، تمام گردان‌های جنگی بايد از عراق خارج شوند. در اين زمان نيروهای جنگی آمريكا در عراق، تنها در يگان‌های نيروهای عراقی شركت خواهند داشت كه اين يگان‌ها شامل نيروهای واكنش سريع، تيم‌های عملياتی ويژه، آموزشی، تجهيزاتی، مشورتی، حفاظتی، تحقيقی و نجات خواهند بود. تلاش‌های حمايتی و اطلاعاتی نيز ادامه می‌يابد و ماموريت حياتی نيروهای واكنش سريع و نيروهای عملياتی ويژه، انجام حملات عليه نيروهای القاعده در عراق خواهد بود.»


بوش: گزارش بيكر را جدی می‌گيرم
آفتاب: رئيس‌جمهور آمريكا می‌گويد گروه مطالعاتی عراق ضمن ارائه يك ارزيابی سختگيرانه از اوضاع عراق راه‌حل‌های معقولی را نيز برای حل مسائل اين كشور ارائه نموده است. جرج بوش همچنين از نمايندگان كنگره نيز خواسته ‌است تا با توجه دقيق به نتايج گزارش «بيكر-هميلتون» با دولت همكاری كنند تا راه‌حل های مناسبی را برای حل مشكلات عراق پيدا كند.
به گزارش آسوشيتدپرس، بوش اين‌سخنان را در يك جلسه رسمی در كاخ سفيد و پس از صرف صبحانه با اعضای اين كميته بيان كرد. وی گفت كه تتايج اين گزارش را «كاملا جدی» خواهد گرفت و در زمان مناسب نسبت به اجرايی نمودن آن اقدام خواهد نمود. رئيس‌جمهور امريكا همچنين عراق را «كشوری خسته از مجادلات غيرسودمند سياسی» توصيف كرد و افزود مطمئنا هيچ فرمول جادويی برای حل فوری مشكلات اين كشور وجود ندارد.
مطابق گزارش گروه مطالعاتی عراق كه روز چهارشنبه منتشر شد ايالات متحده با يك «اوضاع خطرناك و رو به وخامت» در عراق مواجه است. اين گزارش از رئيس‌جمهور امريكا خواسته تا پايان سال 2008 واحدهای رزمی ارتش آمريكا را از ان كشور خارج كند. همچنين مطابق يكی از يافته‌های ديگر اين گزارش ايالات متحده بايد از كمك ايران و سوريه برای حل مشكلات عراق بهره جويد«زيرا همسايگان عراق هيچ منفعتی از ادامه هرج‌و‌مرج در اين كشور به دست نمی‌آورند».
اين گزارش همچنين بر اين‌موضوع تاكيد كرده كه ايالات متحده نبايد تعهدات نامحدود و بی‌پايان را در زمينه حفظ امنيت عراق به‌عهده گيرد و عراقی‌هارا وادار كند كه در اين زمينه مسئوليت‌پذيری بيشتری از خود نشان دهند.
گروه مطالعاتی عراق يك كميته مطالعاتی فراحزبی متشكل از سياستمداران باتجربه و سرشناس از هر دو حزب جمهوريخواه و دموكرات بوده‌ كه به‌مدت هشت‌ماه اوضاع اين كشور را به‌دقت زير نظر داشته‌است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024