چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Wednesday 24 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 29.11.2006, 4:33


ايرنا: طی ۲۰سال اخير اقتصاد جهانی به دليل گسترش استفاده از رايانه و افزايش دسترسی به اينترنت به عنوان يك شبكه ارتباطات عمومی، شديدا متحول شده است.
به گزارش روز سه‌شنبه شبكه خبری بی‌بی‌سی، به همان نسبت كه فعاليت‌های بازرگانی در دهه ۱۹۵۰ميلادی به تلفن و در نيمه دوم قرن نوزدهم به خطآهن وابسته بود، امروزه اين فعاليت‌ها به طور مستمر برپايه توانايی‌های شبكه‌های اينترنتی صورت می‌گيرد و اين تحولات در حالی رخ داده كه فناوری و فرآيندهای توليدات صنعتی نيز انقلاب خودشان را تجربه كرده‌اند.
هفته گذشته مطبوعات انگليس تصويری از انبارهای فروشگاه اينترنتی "آمازون " در اين كشور را منتشر كردند كه انباشته از ميليون‌ها بسته‌ای بود كه قرار است برای كريسمس به نقاط مختلف دنيا ارسال شود. تصويری كه حكايت از چگونگی گردش اقتصاد شبكه‌ای امروز جهان دارد.
اينگونه تغييرات در اقتصاد دارای اهميت است، زيرا نحوه انجام فعاليت‌های بازرگانی و توليدات از بسياری جهات در زندگی روزمره ما تاثير می‌گذارد، ولی ما به ندرت به عمق نفوذ اين تاثيرها توجه می‌كنيم.
متجاوز از ۱۵۰سال پيش "كارل ماركس" و "فريدريش انگلس" تئوری جديد اقتصادی را ارائه كردند كه مدعی بود زيرساخت اقتصادی هر جامعه‌ای، شكل ساير بخش‌های آن را تعيين می‌كند.
آنها بر اين عقيده بودند كه ساختار سياسی، فرهنگی، خانواده، رسانه‌های گروهی و هر چيز ديگری كه آنها از آن به عنوان "رو بنا" ياد می‌كردند، به نحوه عملكرد اقتصادی بستگی دارد و می‌گفتند چنانچه اقتصاد تغيير كند زندگی روزمره مردم نيز تغيير خواهد كرد.
البته ما مجبور نيستيم كه تمام فلسفه سياسی را كه ماركس در تشريح مدل اقتصادی خود ارائه كرده بود بپذيريم تا بفهميم اين اتفاق در اطراف ما در حال رخ دادن است و زندگی روزمره و ساختار فرهنگی در نتيجه تغيير در بنيان های اقتصادی، تغيير می‌كنند.
بی‌بی‌سی در ادامه افزود: اينترنت كه در ابتدا به عنوان شبكه‌ای برای تبادل سريع اطلاعات ميان شركت‌ها و تسهيل فعاليت‌های بازرگانی در مقياس كوچك و بزرگ طراحی شده بود، اكنون به صورت وسيله‌ای برای بيان نظرات و عقايد افراد درآمده است.
در نتيجه، حداقل در كشورهای توسعه يافته غرب كه دسترسی به اينترنت همگانی شده، روندهای سياسی، مدل‌های رسانه‌ای و زندگی هرروزه مردم در حال تغيير است.
وبلاگ‌ها تا حدودی در شكل‌گيری نتايج انتخابات آمريكا و به ويژه در زمينه نظارت بر انتخابات و نشان دادن دورويی و رياكاری‌های سياسی به مردم نقش داشتند.
در انتخابات اخير در هلند نيز دست كم نيمی از رای‌دهندگان برای شناسايی بيشتر نامزدها به سايت‌های اينترنتی مراجعه كردند كه می‌تواند حمايت از احزاب اقليت را به دليل آشنا شدن با مواضع آنان افزايش داده باشد.
رسانه‌های مشاركتی، شهروندان روزنامه‌نگار، وبلاگ نويسی و فعاليت‌های اجتماعی اينترنتی، نقطه عطف از ميان رفتن ساختارهای اجتماعی نيمه دوم قرن بيستم شكل‌گيری روابط جديد را به نمايش می‌گذارد.
تاريخ جهان پايان نمی‌يابد، ولی دوره‌ها به پايان می‌رسند و بين سال‌های ۲۰۰۰تا ۲۰۰۶ميلادی ما شاهد پايان دوران پس از جنگ و شكوفايی شبكه اينترنتی جهانی بوده‌ايم، اما سوال اين است كه ما چگونه می‌خواهيم با تاثيرهای سياسی، اجتماعی و اقتصادی غول اينترنت روبه‌رو شويم؟
حد توانايی‌ها و افق ديد ما بسيار بيش از آنكه به توان مهندسی بستگی داشته باشد، به سياست كه شامل دغدغه‌های اجتماعی و مذهبی نيز می‌شود، بستگی دارد.
در اين راستا نبايد فراموش كرد كه در روند تكامل شبكه اينترنت، سياست بر فناوری غلبه می‌كند و حرف آخر را سياست می‌زند.
اين واقعيت موجب محدود شدن توانايی‌های ما می‌شود و سياست، آرمان‌ها و برنامه‌های ما را تحت كنترل در می‌آورد.به عبارت ديگر هنگامی كه قرار باشد تصميمات تعيين‌كننده ای گرفته شود، اولويت به سياست داده می‌شود، ولو اينكه فناوری در اين راستا قربانی شود.
البته همچنان اميدواری‌هايی وجود دارد. دوره انقلاب هنوز به پايان نرسيده و اين فرصت هنوز وجود دارد كه بتوان فناوری و سياست را به نحوی در كنار هم قرار داد كه ليبرال‌های پيشرو آن را تاييد كنند.
ما هنوز اين قدرت را داريم كه جهان اينترنتی را به شكلی كه می‌خواهيم درآوريم، مشروط بر اين كه به اين توانايی خود واقف باشيم.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024