جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 26.11.2006, 22:57


تلاشهای آمريكا برای سرنگونی دولت بشار اسد از نگاه يك روزنامه آمريكايی

ايرنا: يك روزنامه آمريكايی در گزارشی نوشته است كه آمريكا مذاكراتی را با آن از دسته گروههای مخالف دولت سوريه آغاز كرده كه خواهان به رسميت شناختن اسرائيل هستند.
بوستون گلوب روز يكشنبه نوشت:اعضای شورای امنيت ملی آمريكا طی سه ماه گذشته دوبار در كاخ سفيد با اعضای جبهه رستگاری ملی كه ائتلافی از مخالفان دولت سوريه هستند، ديدار و گفت وگو كرده‌اند.
به نوشته اين روزنامه، اين گروه شامل گروه اخوان المسلمين و عبدالحليم خدام" معاون سابق رييس جمهوری سوريه است.
اين روزنامه افزوده است كه در عين حال دمكرات‌ها در كنگره و گروه تحقيقات عراق خواستار برگزاری مذاكرات سطح بالا با سوريه شده‌اند زيرا از اين كشور به عنوان كليد ايجاد ثبات در عراق ياد می‌شود ولی بسياری از مقامات ارشد دولت آمريكا از جمله ديك چنی معاون رييس جمهوری اين كشور معتقدند به دمشق نبايد اعتماد كرد.
"وين وايت" (Wayne White) كه تا سال گذشته معاون دفتر تخصصی خاورميانه در اداره اطلاعات و تحقيقات‌آمريكا بوده، گفته‌است: اگر در سوريه تغيير رژيم داشته باشيم ممكن از وضعيت بد كنونی به وضعت بدتری وارد شويم.
"من در دولت هشدار داده بودم كه اگر اسد سقوط كند، نزديكترين گزينه، تشكيل حكومتی خواهد بود كه كشش زيادی به سمت جنگ طلبی اسلامی سنی خواهد داشت".
بوستون گلوب می‌نويسد: يكی ديگر از مقامات ارشد دولت‌آمريكا كه از نزديك سياست‌های خاورميانه را دنبال می‌كند اظهارداشت به نظرمن در اين نشست‌ها فرد قدرتمند، يا به اندازه كافی دمكرات وجود نداشته كه بتواند تغييراتی واقعی در سوريه ايجاد كند.
وی كه خواست نامش فاش نشود،گفت: واشنگتن علاوه بر يافتن راه‌هايی برای حمايت از گروه‌های مخالف از گزينه‌های ديگری نيز برخوردار است. مذاكره با سوريه برای كمك به ايجاد ثبات در عراق قطعا امتيازهای پرهزينه‌ای را به همراه خواهد داشت كه ممكن است اجازه دادن به دمشق برای ادامه نفوذ خود در لبنان باشد.
به نوشته بوستون گلوب، واشنگتن به اندازه‌ای از دولت دمشق خشمگين شده كه مذاكره با گروه اخوان المسلمين سوريه را كه يك جنبش غيرقانونی اسلامی و از شاخه‌های گروه اخوان‌المسلمين مصر است،رد نكرده‌است.گروه اخوان‌المسلمين در سال ۱۹۲۸و با هدف تلاش برای ايجاد حكومتی اسلامی در سراسر خاورميانه تاسيس شده است.
اين روزنامه افزوده است: مقامات‌آمريكايی در مصر با گروه‌اخوان المسلمين كه بزرگترين گروه مخالف حكومت است بخاطر حمايت از قاهره مذاكره نمی‌كنند ولی در سوريه گفته‌اند آماده هستند تا نظرات اعضای اين گروه را بشنوند.
بوستون گلوب نوشته است: هر چند در دو نشست اخير جبهه رستگاری ملی هيچ يك از اعضای آن متعلق به گروه اخوان المسلمين نبوده‌اند،ولی "علی صدرالدين بيانونی" رهبر اين گروه به عنوان بنيانگذار اين جبهه تلقی می‌شود.
بيانونی در مصاحبه‌ای تلفنی از لندن به بوستون گلوب گفته است: در آن ديدار نمايندگان جبهه به تفاهم زيادی دست يافتند و آمريكا را تشويق كردند تماس‌های خود را با گروه‌هايی همچون اخوان المسلين كه از نظر او يك گروه "ميانه رو" است بيشتر كند.
به گفته وی، تغيير شرايط در سوريه امكان پذير است و ما تنها به يك حامی احتياج داريم كه می‌تواند دولت يك كشور عربی همسايه يا آمريكا باشد.
عمار عبدالحميد نماينده گروه اخوان المسلمين در واشنگتن نيز می‌گويد علت اينكه آمريكا از شاخه سوری اين گروه استقبال بيشتری كرده، اين است كه اين گروه خود را به عنوان يك جنبش ميانه رو نشان داده كه توجه آن معطوف به مسائل حقوق بشراست و در عين حال موجوديت اسراييل را به رسميت می‌شناسد.
به گفته وی، گروه اخوان المسلين به عنوان توافق با شركای خود در جبهه رستگاری ملی درخواست خود برای تشكيل حكومتی اسلامی بر اساس شريعت را كنار گذاشته و در عوض به دنبال "كشوری مدنی"بر اساس قوانين مدنی خواهد بود.
عبدالمجيد خاطرنشان كرد مقامات آمريكايی از طرح اين جبهه برای افتتاح دفتری در واشنگتن حمايت كرده‌اند ولی اين جبهه بخاطر اينكه نشان داده نشود تحت نفوذ واشنگتن است ،برای دريافت كمك نقدی از دولت آمريكا اقدام نخواهد كرد.
بوستون گلوب در ادامه به نقل از عماد مصطفی سفير سوريه در واشنگتن نيز نوشته است: نشست‌هايی كه با گروه‌های مخالف سوريه برگزار شده، نشان می‌دهد مقامات ارشد دولت آمريكا مصمم هستند دولت بشاراسد را سرنگون كنند.
سفير سوريه در واشنگتن‌افزوده‌است: آنها بار ديگر تاكتيكی را كه در عراق شكست خورد و در آن به گروه‌های تبعيدی اتكا شده بود، تكرار می‌كنند. اين گروهها در داخل كشور از هيچ محبوبيتی برخوردار نيستند.
وی با اشاره به اينكه آمريكا بجای عبرت گرفتن از تجربه عراق بار ديگر همين اشتباهات را مرتكب می‌شود، گفته است: دمشق برای كمك به ايجاد ثبات در عراق به هيچ امتيازی احتياج ندارد زيرا ايجاد ثبات در عراق به نفع سوريه نيز هست.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024