سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Tuesday 23 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 25.11.2006, 1:44


مقامات بريتانيا: جاسوس سابق روسيه از روی عمد و قصد مسموم شده بود
راديوآمريكا: دولت بريتانيا می گويد بنظر ميرسد الكساندر ليتويننكو جاسوس روسيه از روی عمد و قصد به وسيله عنصر راديواكتيو مسموم شده بود.
در لندن ، سازمان بهداری بريتانيا روز جمعه اعلام داشت به دنبال مرگ ليتويننكو در روز پنجشنبه، مقادير زيادی عنصر راديواكتيو ٢١٠ در ادرار وی، و نيز در هتل و رستوران لندن كه او روز پيش از ابتلا به بيماری به آن ها تردد می كرده است، كشف كرده است.
"پت تروپ" مدير سازمان بهداری بريتانيا گفت اينكه كسی عمداً با اين ماده راديو اكتيو مسموم شود، حادثه ای بی سابقه است.
مأمور سابق كی جی بی قبل از مرگ خود در روز پنجشنبه ولاديمير پوتين را در اين حادثه مقصر خواند. وی گفت آقای پوتين "بی رحم و وحشی" است و هيچ احترامی برای زندگی، آزادی، يا هر ارزش ديگر دنيای متمدن قائل نيست.
روز جمعه آقای پوتين مرگ ليتويننكو را يك تراژدی خواند ولی گفت دليلی برای اينكه وی نقشی در آن داشته است، وجود ندارد.
سخنگوی وزارت امورخارجه بريتانيا اظهار داشت حادثه درگذشت ليتويننكو با سفير روسيه درلندن مطرح گرديده و از وی خواسته شده است از مسكو تقاضا كند هرگونه اطلاعات لازم را كه به تحقيقات پليس بريتانيا كمك كند ، ارائه كند.
ليتويننكو ۴۳ ساله در ماه گذشته پس از گذشت ۶ سال از پناهنده شدنش شهروندی بريتانيا را دريافت كرده بود.


قتل با پلونيوم سمی
ايرنا: منابع رسمی در انگليس روز جمعه اعلام كردند، مرگ يك جاسوس سابق روس كه به انگليس پناهنده شده بود، احتمالا ناشی از مسموميت با ماده راديواكتيو "پلونيوم۲۱۰" بوده است.
پروفسور "پت تروپ" از مسوولان سازمان حفاظت سلامتی در نشستی مطبوعاتی در مركز لندن اعلام كرد، مقادير بالايی از تششع آلفا در ادرار "الكساندر ليتوی‌ننكو" افسر سابق سازمان جاسوسی روسيه "اف.اس.بی" مشاهده شده است.
ليتوی‌ننكو كه از مخالفان حكومت روسيه معرفی شده، بامداد جمعه بر اثر مسموميت شديد در بخش مراقبتهای ويژه بيمارستان "يونيورسيتی كالج" در لندن درگذشت.
در نشست امروز سازمان حفاظت سلامتی انگليس با اعلام اينكه چنين مرگی در اين كشور تاكنون بی‌سابقه بوده، اعلام شد كه ماده سمی پلونيوم احتمالا از طريق غذا، تنفس يا جراحت وارد بدن اين ناراضی روس شده بود.
بخش ضدتروريسم پليس كلان‌شهر لندن "اسكاتلند يارد" از جمعه گذشته تحقيق درباره علت مسوميت منجر به مرگ وی را برعهده گرفته و گزارشهای غيررسمی حاكی است، جستجو از برخی اماكن را نيز تاكنون انجام داده است.
پيشتر درباره علت مرگ جانفرسای ليتوی‌ننكو كه با عوارضی چون ريختن مو، نارسايی شديد كبد، شش‌ها و قلب، لكنت زبانی و همچنين كاهش شديد گلبول سفيد همراه بود، مواردی چون مسموميت با گرد فلز "تاليوم" و داروهای شيمی درمانی مطرح شده بود.
افسر سابق اف.اس.بی كه پيش از فروپاشی شوروی سازمان وی "كا.گ.ب" نام داشت، از دوستان "آنا پوليتوفسكايا" روزنامه‌نگار ناراضی مقتول در روسيه معرفی شده است.
وی كه درباره عوامل قتل اين روزنامه‌نگار تحقيق می‌كرد، از ۱۰آبان ماه پس از ملاقات با يك عامل مخفی در رستورانی ژاپنی در مركز لندن مسموم شده بود.
گفته می‌شود، درملاقات رستوران ژاپنی اسنادی حاوی مشخصات قاتلان پوليتوفسكايا تحويل ليتوی‌ننكو شده و از اين رو وی احتمالا توسط عوامل حكومت روسيه مسموم شده است.
دولت روسيه اتهام دست داشتن درمسموميت ليتوی‌ننكو را كه هنگام مرگ ۴۳ سال داشت، قويا رد كرده است.

پرسش از دولت روسيه درباره مرگ مخالفان
بی‌بی‌سی‌: يك نهاد مسئول از دولت روسيه تقاضا كرده است كه درباره مرگ برخی از ناراضيان آن كشور توضيحات بيشتری بدهد.
آخرين مورد از مرگ های مشكوك مخالفان دولت روسيه الكساندر ليتويننكو بود كه در لندن در گذشت.
دولت بريتانيا از سفارت روسيه در لندن تقاضا كرده است كه درباره مرگ آقای ليتويننكو توضيح بدهد.
ميكلوش هوروستی سرپرست بخش آزادی رسانه های گروهی در سازمان امنيت و همياری در اروپا گفته است كه دولت روسيه بايد به روشن شدن علت و شرايط مرگ برخی از مخالفانش كمك كند.
آقای هوروستی به بی بی سی گفت كه دولت روسيه در مرگ آنا پوليتكوفسكايا كه ماه پيش درگذشت تا حدی مسئول بوده است.
آقای هوروستی دولت روسيه را به دست داشتن در قتل مخالفانش متهم نكرد، اما گفت كه روسيه در روشن شدن برخی از موارد مشكوك كوتاهی می كند و اين باعث افزايش بی اعتمادی می شود.
پليس بريتانيا در جريان تحقيقات در مورد مرگ يك جاسوس سابق روسيه، كه روز پنجشنبه (٢٣ نوامبر) در اثر يك عارضه مرموز در بيمارستانی در لندن درگذشت، در سه محل مختلف شهر متوجه تشعشعات اتمی بالاتر از حد معمول شده اند.
مرگ الكساندر ليتويننكو، جاسوس سابق روسيه و منتقد دولت ولاديمير پوتين، كه پس از خروج از اين كشور تابعيت بريتانيا را پذيرفته بود، به وجود پلوتونيوم راديواكتيو در بدن وی ارتباط داده شده است.
از زمان بستری شدن آقای ليتويننكو، پليس بريتانيا اعلام داشت كه نسبت به تلاش عمدی برای مسموم كردن وی ظنين است.
به گزارش پليس روز اول نوامبر، آقای ليتويننكو با يك مامور سابق كا گ ب و يك مرد ديگر در يكی از هتل های لندن ملاقات كرد و پس از آن نيز با يك مشاور امنيتی ايتاليايی در رستورانی شام خورد. اواخر همان روز، وی احساس بيماری كرد و بعدا به بيمارستان منتقل شد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024