پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 23.11.2006, 22:48


آفتاب: نخست وزير عراق هفته آينده با حضور در «كنفرانس آشتی‌ ملی» برای نخستين بار با رهبران گروههای شورشی به طور مستقيم گفتگو خواهد كرد. برگزاری اين كنفرانس مهمترين تلاش آشكار دولت نوری مالكی برای متوقف كردن موج رو به گسترش كشتارهای فرقه‌ای در عراق به شمار می‌رود. به نظر می‌رسد دولت تحت كنترل شيعيان می‌كوشد در پاسخ به نارضايتی شديد افكار عمومی از عملكرد چندماه گذشته خود در كنترل اوضاع كشور، تمهيدات جديدی را برای بازگردادن ثبات و امنيت به كشور در پيش گيرد.

مطابق گزارش FOXNEWS، ‌در بيانيه‌ای كه روز پنجشنبه از سوی دفتر نخست وزيری عراق صادر شد از رهبران گروههای شورشی دعوت بعمل آمده تا نمايندگان خود را به كنفرانس آشتی ملی عراق اعزام نمايند.

اين كنفرانس قرار است در يكی از روزهای بيست‌و‌هشتم يا بيست‌نهم نوامبر در امان يا دمشق برگزار شود. به گفته اكرم‌الحكيم وزير گفتگو و مفاهمه ملی در كابينه عراق در اين اجلاس علاوه بر نخست‌وزير، تعدادی از وزرا، نمايندگان مطرح پارلمان از تمامی فراكسيون‌ها،نمايندگان وزارت امورخارجه آمريكا و بريتانيا و نيز فرماندهان ارشد نيروهای ائتلاف حضور خواهند داشت.

به اعتقاد الحكيم برگزاری اين همايش در خارج از عراق اين امكان را فراهم می‌آورد تا رهبران شورشيان با نگرانی كمتری در آن حضور پيدا كنند. پيش از اين تلاشهای آقای الحكيم برای برگزاری اين كنفرانس دو بار با شكست مواجه شده بود؛ يك بار بواسطه مخالفت دولت با حضور رهبران گروههای شورشی و يكبار به دليل مخالفت رهبران اپوزيسيون عمدتا سنی پارلمان عراق.

الحكيم می‌گويد مهره‌های كليدی حزب بعث و شورشيانی كه به هر نحو با شبكه تروريستی القاعده در ارتباط بوده‌اند هيچ جايی در اين كنفرانس نخواهند داشت. وی همچنين افزود از گروههای شبه‌نظامی شيعه همچون ارتش المهدی نيز برای حضور در اين اجلاس دعوت بعمل نيامده «زيرا دولت معتقد است از طريق گفتگوهای دوستانه داخلی بهتر می‌تواند مشكلات خود با آنها را حل‌وفصل كند».

به گفته وزير آشتی ملی دولت عراق، برگزاری اين كنفرانس نتيجه ماهها رايزنی‌های چندماهه ديپلماتهای وزارت امور خارجه با همتايان خود در كشورهای عربی منطقه و نيز گفتگوهای غيرمستقيم نمايندگان دولت با وابستگان رژيم سابق عراق می‌باشد.

حكيم مدعی‌است كه رهبر بزرگترين گروه شورشی وفادار به رژيم صدام پذيرفته تا ضمن شركت در اين كنفرانس به فرآيند سياسی موجود در كشور بپيوندد. همچنين شنيده‌ها همچنين حاكی از آن‌است كه عزت ابراهيم معاون رئيس‌جمهور سابق عراق نير برای شركت در گفتگوهای آشتی ملی ابراز تمايل كرده است.

ابتكار عمل دولت عراق برای برقراری صلح در كشوردر شرايطی مطرح می‌شود كه مطابق گزارش كميته حقوق بشر سازمان ملل در طول ماههای سپتامبر و اكتبر بيش از هفت‌هزار شهروند غيرنظامی عراقی براثر خشونت‌های فرقه‌ای در مناطق مختلف كشور جان خود را از دست داده‌اند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024