پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 24.11.2006, 8:40


بی‌بی‌سی‌: همزمان با عدم موافقت آژانس بين المللی انرژی اتمی با كمك به ايران برای تكميل رآكتور آب سنگين در اراك، رئيس آژانس اتمی از افزايش همكاری ايران با اين آژانس سخن گفته است.
محمد برادعی، رئيس آژانس بين المللی انرژی اتمی خطاب به شورای حكام اين آژانس اعلام كرده كه دولت ايران اخيراً "گامهايی در جهت درست برداشته" و موافقت كرده است كه بازرسان آژانس هم از تجهيزاتی كه در تأسيسات نظامی سابق لويزان در شمال شرق تهران مورد استفاده قرار داشته نمونه برداری كنند و هم به مدارك مربوط به صورت فعاليتهای تأسيسات غنی سازی اورانيوم در نطنز دسترسی داشته باشند.
برخی از منابع اطلاعاتی در آمريكا مدتهاست ادعا می كنند كه ايران در تأسيسات لويزان كه اكنون تخريب و خاكبرداری شده، دست به فعاليتهايی در ارتباط با كاربرد نظامی از انرژی اتمی می‌زده است.
ايران گرچه اين ادعا را تكذيب می كرد با درخواست آژانس بين المللی انرژی اتمی برای بازرسی اين تأسيسات نيز مخالفت می ورزيد.
پس از اينكه ايران سرانجام با اين درخواست موافقت كرده، علی اصغر سلطانيه، نماينده ايران در آژانس تصريح كرده كه تا زمانی كه شورای امنيت سازمان ملل متحد از تهديد ايران به اعمال تحريم دست برندارد، ايران همكاری خود را با آژانس بيش از اين افزايش نخواهد داد.
بازرسان آژانس بين المللی انرژی اتمی بيش از دو سال و نيم پيش از محوطه تأسيسات لويزان و نه تجهيزات آن نمونه برداری كرده بودند و اين بازديد پس از آن انجام گرفت كه عكسهای ماهواره نشان داد كه ساختمانهای مربوط به تأسيسات لويزان تخريب و بخش اعظم سطح آن خاكبرداری شده است.
دولت آمريكا اين اقدام را نشان دهنده فعاليتهايی دانسته بود كه می تواند به برنامه مخفيانه ساخت سلاح اتمی مربوط باشد.
ايران همواره هرگونه هدف نظامی در فعاليت اتمی خود را تكذيب كرده اما شورای امنيت سازمان ملل متحد در نظر دارد قطعنامه ای تصويب كند كه بنابر آن اگر ايران فعاليت اتمی خود را محدود نكند با تحريم بين المللی مواجه خواهد شد.


درخواست هشتم ايران رد شد
آژانس تا دو سال به ايران كمك نمی‌كند


آفتاب: ديپلمات‌ها می‌گويند كه آژانس بين‌المللی انرژی اتمی با كمك به ايران برای ساخت راكتور آب سنگين اراك مخالفت می‌كند. بنا بر اظهارات ديپلمات‌ها مخالفت آژانس با درخواست هشتم ايران هميشگی نبوده و ايران ظرف دو سال آينده می‌تواند درخواست مجددی به آژانس ارائه نمايد. تعدادی از ديپلمات‌های اروپايی روز گذشته اعلام كرده بودند كه اكثريت اعضا در شورای حكام با كمك آژانس به ايران برای ساخت راكتور آب سنگين اراك مخالف هستند.
به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس دو ديپلمات اعلام كردند كه آژانس تا دو سال آينده كمكی به ايران در خصوص راكتور اراك نمی‌كند. آسوشيتدپرس در گزارش خود به اين موضوع اشاره كرده كه مخالفت آژانس در خصوص اراك سبب بوجود آمدن تعبيرهای متفاوتی در ميان ديپلمات‌ها شده است.
ديپلمات اروپايی در اظهارات خود به اين موضوع اشاره می‌كند كه به تعويق انداختن رسيدگی به درخواست كمك ايران در مورد راكتور آب سنگين اراك به اين معنی است كه اين درخواست بطور كلی رد شده است ولی ديپلمات ديگر كه از كشورهای در حال توسعه است معتقد است با درخواست هشتم قطعا مخالفت نشده و اين موضوع همچنان روی ميز رسيدگی باقی مانده است.
تعبيرهای متفاوت ديپلمات‌ها در خصوص پاسخ شورای حكام در مورد راكتور‌ اراك در شرايطی صورت ‌می‌گيرد كه نماينده آمريكا در آژانس بين‌المللی انرژی اتمی اعلام كرد كه كشورش هيچ راهی به جز مخالفت با كمك به راكتور آب سنگين اراك ندارد. در همين خصوص گريگوری شولته گفت:‌ «بی‌اعتمادی گسترده در خصوص فعاليت‌های هسته‌ای ايران و خطر استفاده از پلوتونيم راكتور اراك در ساخت بمب اتمی مانع از آن می‌شود كه آمريكا با كمك به راكتور اراك موافقت كند». شولته پيشتر با اشاره به اينكه آمريكا در مورد اراك مصالحه نمی‌كند گفت:‌«راكتور اراك هنگامی كه تكميل شود قادر است سالانه پلوتونيوم مورد نياز يك يا چند سلاح هسته‌ای را توليد كند».
اظهارات ديپلمات‌ها در خصوص مخالفت آژانس در مورد راكتور اراك در حالی صورت می‌گيرد كه ايران تاكيد كرده است كه راكتور اراك با يا بدون كمك آژانس به كار خود ادامه می‌دهد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024