جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 20.11.2006, 13:37


مجید روشن‌زاده ـ برلین
.(JavaScript must be enabled to view this email address)

مطابق تحقیقات تازه و بسیار سری سازمان سیا هیچ دلیل و مدرک قانع کننده‌ای که حاکی از فعالیت‌های ایران برای ساختن بمب اتم باشد در دست نیست. این تحیل سازمان سیا با ادعای تاکنونی دولت آمریکا در تضاد آشکار قرار دارد.

سیمور هرش، ژورنالیست معروف و روشن‌گر آمریکایی، در مقاله تازه خود که در شماره آینده مجله "نیویورکر" درج خواهد شد، مدعی شده است که سازمان سیا در تحلیل جدید خود به این نتیجه رسیده است که هیچ دلیل و مدرک جدی که دال بر فعالیت اتمی ایران باشد موجود نیست.

هرش در این مقاله می‌نویسد: سیا تا کنون هیچ سند و مدرک قانع کننده‌ای که حاکی از تلاش‌های محرمانه ایران و وجود یک برنامه اتمی به موازات فعالیت‌های صلح آمیز باشد، نیافته است.

بنا به گزارش وی ماموران مخفی سازمان آمریکا و اسراییل در بعضی مناطق ایران که احتمال تولید سلاح اتمی می‌رفت دستگاههای ردیاب نصب کرده بودند.

وی می‌نویسد: سازمان سیا تاکنون حاضر به موضع گیری در قبال گزارش وی نشده است، اما یکی از اعضای بلندپایه سیا وچود چنین تحلیلی را تایید کرده و می‌گوید که کاخ سفید با این ارزیابی جدید سازمان سیا مخالفت و آن را رد کرده است. این مقام معتقد است که دولت آمریک در صدد یافتن یک مدرک قانع و مجاب کننده نیست، بلکه خواهان مدرکی برای تایید سیاست‌های خود می‌باشد.

بنا به گزارش هرش جلسات و گفت وگوهای دولت بوش قبل از انتخابات کنگره آمریکا روی این موضوع متمرکز شده بود که در صورت پیروز شدن دموکرات‌ها چگونه می‌توان از سیاست‌های تند خود در مورد ایران دفاع کرد. هرش به نقل از یکی از حاضران در این جلسلت می‌نویسد: دیک چینی قبل از انتخابات گفته بود که پیروزی دموکرات‌ها نمی‌تواند مانع شود که گزینه نظامی همواره پابرجا بماند و کاخ سفید مانع خواهد شد که کنگره اقدامات دولت را محدود کند.

هرش در این گزارش به نقل از یک کارشناس فعال در پنتاگون می‌نویسد: این استراتژی رژیم آمریکا یک "مورد کلاسیک" با شکست از قبل قابل پیش بینی می‌باشد. آنها فکر می‌کنند که با حمله به ایران خسارات و زیانهای ناشی از مسئله عراق به فراموشی سپرده خواهد شد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024