پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 18 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 20.11.2006, 13:30


حسن نصرالله، دبيركل حزب‌الله لبنان آشكارا كمر به براندازی دولت فواد سنيوره نخست وزير لبنان بسته است. او روز گذشته ادعا كرد "دولت فواد سنيوره نخست وزير لبنان آمريكايی است و ما اجازه باقی ماندن چنين دولتی را نخواهيم داد."
اظهارات نصرالله هم‌زمان است با آمادگی شورای امنيت سازمان ملل برای تصميم‌گيری درباره طرح تشكيل دادگاه بين‌المللی برای محاكمه متهمان به قتل رفيق حريری، نخست وزير فقيد لبنان كه اخيراً دولت فواد سينيوره آن را تصويب كرده است. گفته می‌شود حزب‌الله و ديگر گروه‌های شيعی لبنان به تحريك ايران و سوريه و به منظور جلوگيری از تشكيل دادگاه بين‌المللی قتل رفيق حريری در صدد برانداختن دولت سنيوره هستند.


نصرالله: دولت نامشروع كنونی لبنان را با هر ابزاری ساقط خواهيم كرد

ايسنا: به گزارش شبكه‌ی تلويزيونی الجزيره، سيد حسن نصرالله اظهار داشت: امروز در لبنان جناح‌های سياسی‌ای حضور دارند كه بسيار متفاوت از گذشته هستند.
دبيركل حزب‌الله لبنان در اين سخنان كه از طريق شبكه‌ی المنار پخش شد، اظهار داشت: شكی نيست كه ما در اين روزها و هفته‌ها در مرحله‌ی حساسی در لبنان و سرزمين‌مان قرار داريم. علاوه بر آن مشكلات و شرايط خاصی نيز بر ساير مناطق از جمله عراق، فلسطين، كشورهای عربی و اسلامی حاكم است.
وی افزود: می‌خواهم امروز درخصوص چند مساله از جمله شبهات و اتهامات مطرح شده در خصوص فعاليت‌های حزب‌الله، موضع‌گيری موافقان و مخالفان، تشخيص مشكل و دستيابی به راه‌حل مطلوب و هم چنين فعاليت‌های آينده حزب‌الله سخنانی را بيان كنم.
نصرالله گفت: امروز ما در برابر جناح‌ها و دسته‌های سياسی هستيم كه اين جناح‌ها بسيار متفاوت از گذشته می‌باشند به ويژه بعد از استعفای وزرای حزب‌الله و امل از دولت. گروه‌ ديگری كه از آنها سخن می‌گوييم گروه حاكم است.
وی ادامه داد: مساله وجود جناح‌ها مساله سياسی است نه طايفه‌يی و مذهبی. هم در جناح حاكم و هم در جناح مخالف آن مسيحيان و مسلمانانی از تمامی مذاهب وجود دارند. اكنون جناح‌ حاكم برای حفظ موضع‌گيری‌ها و اصولش خواهان تشكيل دولت متحد ملی است.
سيد حسن نصرالله در ادامه‌ی اظهاراتش با اشاره به تلاش‌های حزب حاكم در لبنان برای سنگ‌اندازی بر سر راه تشكيل دولت متحد ملی، اظهار داشت: اين حزب، حزب‌الله را به اتهامات متعددی متهم می‌سازد و می‌گويد كه دولت متحد ملی لبنان كه اين حزب خواهان تشكيل آن است، گرايش‌های سياسی دارد و منافع ملی لبنان را تامين نمی‌كند.
نصرالله گفت: لازم است كه هم‌اكنون برای تبيين بسياری از اين اتهامات، پاسخ لازمی به حزب حاكم كه خود را اكثريت می‌خواند بدهيم. اتهام اول اين حزب آن است كه می‌گويد حزب‌الله لبنان به توافقنامه‌ی طائف متعهد نيست و خواهان انقلاب عليه اين توافقنامه می‌باشد و درصدد آن است كه مفاد اين قطعنامه در لبنان به اجرا گذاشته نشود. پاسخ ما به اين اتهام آن است كه حزب‌الله لبنان متعهد به اين توافقنامه است، خواهان برقراری آن، عملی شدن آن و به اجرا گذاشتن آن می‌باشد. بنابراين دليلی وجود ندارد كه شما اين اتهام را مرتبا تكرار كنيد و ما نيز پاسخ آن را بدهيم. جواب ما روشن است. به توافقنامه‌ی طائف متعهد هستيم. بنابراين اين اتهام، اتهام باطلی است كه اصلا قابليت بررسی و بحث ندارد. اتهام دوم اين حزب آن است كه می‌گويد حزب‌الله لبنان خواهان تشكيل دولتی وابسته به خود در لبنان است كه بتواند خواسته‌های خود را به اين دولت ديكته كند و حق وتو در اين دولت را در دست خود گيرد. هرچند اين اتهام مضحكی است، اما ما حتی به اين اتهام مضحك نيز پاسخ دندان‌شكنی داريم. پاسخ ما اين است كه اولا هيچ حزب يا طايفه‌يی در لبنان حتی با داشتن تمام قدرت مالی و سياسی نخواهد توانست حكومت را در دست بگيرد يا بر آن تسلط داشته باشد. اين سخن حرف من نيست بلكه واقعيت‌های تاريخی اين را ثابت كرده است. ثانيا حزب‌الله لبنان از بدو تاسيس خود تا امروز هرگز خواهان آن نبوده است كه وارد جريان سياسی شود و هميشه بر موضوع مقاومت در لبنان متمركز بوده است. ما هميشه پشت به جريان سياسی كرده بوديم. بهتر است كه حزب حاكم به جای آن‌كه حزب‌الله لبنان را متهم به قدرت‌طلبی و تلاش برای دستيابی به پست سياسی كند، كمی به گذشته بازگردد و تاريخ كسانی كه برای رسيدن به قدرت و حاكميت، كشور را به سوی جنگ‌های داخلی كشاندند مطالعه كند. اتهام سوم اين حزب آن است كه می‌گويد حزب‌الله لبنان می‌خواهد دولت متحد ملی در لبنان تشكيل دهد تا بتواند با حفظ تسلط خود بر اين دولت، بسياری از امور را به سود خود تعريف كند. ما می‌گوييم اين اتهام كاملا غيرصحيح است؛ زيرا اين حزب از بدو تاسيس تاكنون وارد هيچ دولتی نشده است و هرگز به فكر آن نبوده است كه در هيچ دولتی شركت كند. قبل از پيروزی مقاومت اسلامی در سال 2000 بر ارتش اسراييل اصلا اين موضوع يعنی شركت حزب‌الله لبنان در دولت مطرح نبود و بعد از آن نيز اين حزب دنبال آن نبود كه در هيچ‌يك از دولت‌های لبنانی شركت داشته باشد. ما حتی زمانی كه رفيق حريری حكومتش را تشكيل داد و پس از آن حكومت كرامی آمد، با وجود آن‌كه اين دو دولت با اصرار زياد از حزب‌الله لبنان خواستند كه در تشكيل كابينه‌ی وزرا شركت داشته باشد، اين حزب اين درخواست آنها را رد كرد. اما حزب‌الله لبنان تنها در دولت نجيب ميقاتی شركت كرد كه اين دولت نيز يك دولت ائتلافی بود و به دليل وضعيت حساس، حزب‌الله لبنان در اين حكومت، نمايندگان خود را شركت داد و پس از آن دولت سنيوره بود كه حزب‌الله لبنان نيز به دليل تحولات بسيار مهم و استراتژيك در منطقه مجبور به مشاركت در اين دولت بود و گرنه ما نه خواهان حكومت هستيم و نه خواهان تسلط بر حكومت.
سيد حسن نصرالله افزود: زمانی كه ما در دولت فواد سنيوره مشاركت كرديم، بنا را بر توافق‌های سياسی مشخصی گذاشتيم كه متاسفانه در حال حاضر دولت فعلی تمام اين توافق‌ها را نقض كرده است.
وی افزود: ما می‌توانيم برای ملت لبنان اين ضمانت را نسبت به گرايش‌های سياسی و حساسيت‌های ملی خود بدهيم اما نمی‌توانيم اين ضمانت را نسبت به طرف مقابل خود يعنی حزب حاكم بدهيم. ما نمی‌توانيم دولتی را تضمين كنيم كه تمام خط مشی خود را از خارج می‌گيرد. تنها خواست ما از حزب حاكم آن است كه برای حفظ منافع ملی لبنان، با تشكيل دولت متحد ملی در اين كشور موافقت كند و ما برای تحقق اين امر، حاضر به هر نوع همكاری شده‌ايم.
سيد حسن نصرالله تاكيد كرد: مردم لبنان بايد بدانند كه ما برای تشكيل دولت متحد ملی در اين كشور، حتی به دولت سنيوره اين پيشنهاد را داده‌ايم كه حاضريم هيچ وزير و نماينده‌ای در حكومت آينده‌ی اين كشور نداشته باشيم و به اين دولت رای اعتماد بدهيم؛ مشروط بر آن‌كه اين دولت تشكيل شود و دولت سنيوره نيز با تشكيل آن موافقت كند. آيا حزبی كه حاضر است نه در دولت نماينده‌ای داشته باشد و به نفع تشكيل حكومت ملی در لبنان كنار رود و به اين دولت رای اعتماد بدهد به دنبال قدرت‌طلبی است؟ نتيجه می‌گيريم كه تمام اتهامات دولت فعلی و حزب حاكم در لبنان به حزب‌الله در اين زمينه، اتهامات مضحك و دور از واقع است.
دبيركل حزب‌الله بيان داشت: اتهام چهارم اين حزب به ما اين است كه می‌گويند حزب‌الله لبنان برای تشكيل دولت متحد ملی در لبنان تلاش می‌كند؛ زيرا می‌خواهد از اين دولت به سود پرونده‌ی هسته‌يی ايران استفاده كند. اين احمقانه‌ترين اتهامی است كه می‌توان به حزب‌الله لبنان وارد ساخت. پرونده‌ی هسته‌يی ايران يك پرونده‌ی بين‌المللی بسيار مهم است كه توسط كشورهای بزرگ و قدرتمند جهان به بررسی گذاشته شده است و موضوع بسيار پيچيده‌ای است. احتمالا اين حزب امروز می‌گويد دولت متحد ملی لبنان كه حزب‌الله برای تشكيل آن تلاش می‌كند با پرونده‌ی هسته‌يی ايران در ارتباط است و فردا می‌گويد كه با لايه‌ی ازن نيز در ارتباط است!
نصرالله بيان داشت: اتهام پنجم اين حزب آن است كه می‌گويد حزب‌الله لبنان می‌خواهد با تشكيل اين دولت، هلال شيعی در منطقه را تكميل كند. اين سخن را پيش از اين مقامات مسوول آمريكايی گفته‌اند و امروز اين گروه می‌خواهد از اين سخن استفاده كند؛ در حالی كه خود مقامات آمريكايی نيز بعد از اظهار اين سخنان از آن بازگشتند و آن را انكار كردند. اتهام ششم اين حزب به ما آن است كه می‌گويد ما می‌خواهيم با تشكيل دولت متحد ملی، بر سر راه تشكيل دادگاه بين‌المللی برای محاكمه‌ی عاملان ترور حريری سنگ‌اندازی كنيم. لازم است برخی از امور را بيشتر توضيح بدهم تا ملت لبنان بدانند با چه حزبی در دولت سر و كار دارند. يكی از نمايندگان دولت، موضوع پيش‌نويس تشكيل محاكمه‌ی بين‌المللی برای عاملان ترور رفيق حريری را به نبيه بری عنوان ساخت و از وی خواست كه حزب‌الله لبنان و حزب امل به سود اين محاكمه كنار آيند، در عوض سهم اين دو حزب در دولت بيشتر خواهد شد.
دبيركل حزب‌الله عنوان داشت: ما به اين نماينده‌ی دولت سنيوره گفتيم كه اجازه دهيد ما اين پرونده را بخوانيم، بررسی كنيم و پاسخ را قبل از اين‌كه نشست دولت تشكيل شود به شما خواهيم داد. اين پرونده روز جمعه به ما تحويل داده شد. روز دوشنبه دولت سنيوره بدون هيچگونه مشورت قبلی اعلام كرد كه برای تصويب اين پيش‌نويس نشست اضطراری تشكيل داده است، بنابراين ما در برابر يك اقدام انجام شده قرار گرفته بوديم. يا بايد در اين نشست حضور پيدا می‌كرديم و اين پيش‌نويس را بدون هيچگونه بررسی به تصويب می‌رسانديم يا اينكه با آن مخالفت می‌كرديم كه مخالفت ما نيز نتيجه‌ای نداشت زيرا ما بايد فقط در اين نشست حضور بهم می‌رسانديم و اين پيش‌نويس را بدون بررسی و بدون هيچ اعتراضی به تصويب می‌رسانديم. بنابراين ما ترجيح داديم كه در اين نشست شركت نكنيم.
حسن نصرالله گفت: بعد از اين قضيه اين موضوع مطرح شد كه حزب‌الله لبنان قصد دارد تشكيل دولت متحد ملی را با موضوع انتخابات رياست جمهوری و محاكمه‌ی بين‌المللی عاملان ترور رفيق حريری مبادله كند و با استفاده از اين برگ سياسی فشارهای لازم جهت تشكيل اين دولت را به كار بندد. حزب حاكم اول از حزب‌الله لبنان و حزب امل خواست كه نسبت به قضيه‌ی محاكمه‌ی بين‌المللی عاملان ترور رفيق حريری كوتاه نيايند. روز دوم اعلام كرد كه اين دو حزب و در راس آن حزب‌الله قصد دارد كه از اين موضوع به عنوان برگ برنده در بازی‌های سياسی لبنان استفاده كند و فشار لازم جهت تشكيل دولت متحد ملی را وارد سازند، در حالی كه اين بازی غير اخلاقی را از همان آغاز اين حزب حاكم شروع كرد و از ما خواست كه با در اختيار گرفتن امتيازات بيشتر به سود تصويب اين پيش‌نويس يعنی تشكيل دادگاه بين‌المللی محاكمه‌ی عاملان ترور رفيق الحريری كنار بياييم.
حسن نصرالله تصريح كرد: دوستان، با صراحت تمام و با اطمينان به شما می‌گويم پيش از آنكه جلسه‌ی اضطراری دولت سنيوره بدون حضور نمايندگان حزب‌الله و امل جهت تصويب پيش‌نويس تشكيل دادگاه بين‌المللی محاكمه‌ی عاملان ترور رفيق حريری تشكيل شود، سفارت آمريكا مستقيما به دولت سنيوره اين پيام را ابلاغ كرد كه آمريكا همچنان بر موضع خود بر حمايت از اين دولت پايدار است و نيازی به گفت‌وگو با حزب‌الله در هيچ زمينه‌ای وجود ندارد. پس از آن بود كه دولت سنيوره بلافاصله اين نشست را تشكيل داد و اين پيش‌نويس را به تصويب رساند. حزب‌الله لبنان هرگز مخالف تشكيل دادگاه بين‌المللی محاكمه‌ی عاملان ترور حريری نيست بلكه خواهان آن است كه اين موضوع با بررسی و گفت‌وگوی لازم و با حضور تمام نمايندگان دولت انجام گيرد. بايد به شما ملت عزيز بگويم حكومت فعلی در لبنان هيچ اراده و تصميمی در جريان امور داخلی و خارجی لبنان ندارد و اين دولت، دولت كاملا ناكارآمدی است كه تمام دستورات خود را از خارج از لبنان دريافت می‌كند، بنابراين اصلا دولتی قابل اعتماد نيست. دليل اصلی استعفای وزيران حزب‌الله لبنان و امل اين موضوع است وگرنه حزب‌الله لبنان مخالفتی با تشكيل اين دادگاه ندارد. ما به حزب حاكم می‌گويم اگر شما خواهان اين هستيد كه با ما بر سر ميز مذاكره ننشينيد و دولتی با ما تشكيل ندهيد، ما می‌گوييم اشكالی ندارد. بگذاريد احزاب سياسی و طوائف اصلی در لبنان در اين دولت مشاركت داشته باشند و يك دولت متحد ملی در اين كشور تشكيل شود. در عوض با ما به گفت‌وگو ننشينيد و بر سر قدرت نيز ما با شما مشاركتی نخواهيم داشت.
وی ادامه داد: بايد بگويم اين احزاب سياسی كه در حال حاضر با تشكيل دولت متحد ملی در لبنان مخالفت می‌كنند همان احزابی هستند كه زمانی كه لبنان در زير توپ و گلوله‌ی ارتش اسراييل می‌سوخت حاضر نبودند كه اين جنگ متوقف شود و خواهان آن بودند كه آتش‌بس تنها به شرط راه‌حل كلی ميان حزب‌الله لبنان و اسرائيل برقرار شود. اين احزاب سياسی اگر امروز از شكست فاجعه‌آميز اسراييل در جنگ با لبنان سخن می‌گويند در واقع شرح حال خود را می‌گويند زيرا شكست اصلی در اين جنگ را اين احزاب متحمل شدند. احزابی كه هرگز برای كشته شدن كودكان و زنان لبنانی دل نسوزاندند و بيشتر به فكر قدرت‌طلبی خود در اين كشور بودند.
نصرالله عنوان داشت: ما می‌گوييم گذشته گذشته است و نمی‌خواهيم شما را نسبت به اين موضوع مواخذه كنيم. بياييد بر سر ميز مذاكره بنشينيد و بگذاريد دولت متحد ملی در لبنان در جهت منافع ملی اين كشور تشكيل شود. برای اين موضوع حزب حاكم تنها دو گزينه را در پيش‌رو دارد. يا اينكه قبول كند انتخابات زودهنگام را برگزار كند يا اينكه با تشكيل دولت متحد ملی موافقت كند. اين حزب می‌گويد ما اكثريت را در اختيار داريم. اگر اين طور است بگذاريد ملت لبنان در يك انتخابات زودهنگام اين واقعيت را به اثبات رساند و به دور از پيام‌های سياسی حكومت متحد ملی لبنان توسط اين ملت انتخاب شود.
نصرالله، گفت: متاسفانه در حال حاضر اين حزب با استفاده از اختلاف‌افكنی ميان طايفه‌ی سنی و شيعی در لبنان می‌خواهد به گونه‌ای موضوع را نما دهد كه حزب‌الله لبنان درصدد آن است كه موقعيت شيعيان در لبنان را تثبيت كند و حكومت و قدرت را از اهل تسنن اين كشور بگيرد. آيا زمانی كه حزب‌الله لبنان می‌گويد طوائف مختلف لبنانی اعم از مسيحی، سنی و شيعه در اين حكومت شركت كنند با هدف حمايت از شيعيان سخن گفته است؟ آيا حزب ملی مستقل لبنان يك حزب شيعی است كه حزب‌الله لبنان خواهان شركت آن در اين حكومت است؟ بنابراين اين سخنان نيز كاملا غير منطقی و غير واقعی است.
حزب حاكم تلاش‌های گسترده‌ای را در بسياری از زمينه‌ها در زمان جنگ اسرائيل و لبنان انجام داد از آن جمله اين حزب تلاش‌های گسترده‌ای را در زمينه‌ی خلع سلاح حزب‌الله لبنان انجام داد. اين حزب تلاش می‌كرد به عناوين مختلف چون مسلح كردن ارتش لبنان در مناطق جنوبی موضوع خلع سلاح حزب‌الله لبنان را پيش كشد اما اگر اين چنين نشده است به خاطر آن نيست كه حزب‌الله لبنان حضور سياسی و قانونی در حكومت دارد و از تحقق اين امر جلوگيری كرده است بلكه به خاطر آن است كه اين حزب به خوبی از پيامدهای تصويب اينگونه امور آگاه است و تا به امروز تنها به دليل ترس و نگرانی از پيامدهای اين امر است كه چنين اقدامی را انجام نداده است.
سيد حسن نصرالله اظهار داشت: ما به دنبال تشكيل دولت متحد ملی هستيم كه بتواند در راستای خدمت به مردم لبنان گام بر دارد، دولتی كه از هر گونه ديكته‌ی آمريكا، سوريه و ايران به دور است.
وی افزود: ما با اظهارات كسانی كه معتقدند بايد از هر گونه فعاليت سياسی خودداری كرد و ساكت نشست مخالفيم و هرگز نمی‌پذيريم كه يك دولت آمريكايی بر ما حكومت كند. ما می‌خواهيم در سايه دولت متحد ملی كه با مشاركت مردم تشكيل شده فعاليت كنيم، آنهايی كه به دنبال حفظ دولت آمريكايی فعلی در لبنان هستند می‌خواهند تنها به تعهداتشان به آمريكايی‌ها عمل كنند اما ما با كسی و كشوری تعهدی نداريم همچنين به دنبال موقعيت و جايگاه خاصی نيستيم، هدف اصلی ما تشكيل دولت متحد ملی است كه آلت دست آمريكا و اسراييل نباشد.
وی هم چنين از تمامی مردم لبنان خواست تا هر گز اجازه ندهند اختلافات سياسی بعد مذهبی پيدا كند چرا كه امر به ضرر تمامی مردم است. اميدواريم كه كسی مسايل سياسی را با مسايل مذهبی در نياميزد.
نصرالله با اشاره به اقدامات حزب‌الله لبنان در عرصه فعلی لبنان گفت: اقدام اوليه ما خارج كردن وزرای حزب‌الله از دولت بود كه اين كار انجام شد و شكی نيست كه استعفا طرح بزرگی در عرصه سياسی بود و مهمتر از آن هم مساله برپايی تظاهرات‌هاست كه مهمترين نتايج آن نتايج سياسی است و به نظر من مهمترين پيامدی كه اين امر می‌تواند داشته باشد اين است كه بنا به گفته سياستمداران و حقوقدانان لبنانی دولت فعلی مشروعيت خود را از دست خواهد داد البته برخی‌ها مدعی شده‌اند كه دولت هرگز مشروعيتش را از دست نمی‌دهد اما حتی دانشجويان جوان ما هم اين امر را می‌دانند و بارها به ما گفته‌اند كه اساتيد رشته حقوقشان اين را گفته‌اند كه دولت با از دست دادن وزرايش مشروعيت ندارد.
وی اظهار داشت: ما اكنون در برابر دولتی هستيم كه بنا به گفته قانون‌گذاران و سياستمداران مشروعيتی ندارد بنابراين تصميمات دولت و پارلمان هم قانونی نيستند و ما اينك در يك خلا بسيار جدی قرار گرفته‌ايم. مرحله دوم فعاليت‌های ما جناح‌بندی‌های سياسی گروه‌های معارض است، در حال حاضر معارضان به دليل اختلافاتی كه دارند در حال رايزنی دايم به سر می‌برند در خصوص برپايی تظاهرات‌ها نيز بايد اعلام كنيم كه هر گونه تظاهرات اعتصاب و شورش مدنی بايد با توافق تمامی گروه‌های معارض انجام شود بنابراين تاكيد می‌كنيم كه تمامی اقدامات بعدی كه بعد از استعفای وزرا انجام می‌شود بايد با مشورت، همكاری و رايزنی با ساير گروه‌های معارض انجام شود.
دبيركل حزب‌الله لبنان در خصوص قوانين مربوط به برپايی تظاهرات گفت: از جمله مسايلی كه بايد برای اعضای حزب‌الله و مردم لبنان متذكر شويم اين است كه اولا همه مردم بايد از لحاظ روحی و جسمی آماده‌ی برپايی تظاهرات باشند. ممكن است اين تظاهرات به زودی انجام نشود اما هر لحظه ممكن است ما اعلام كنيم كه مردم به خيابان‌ها بروند و تظاهرات كنند. همچنين بايد بگويم كه مساله‌ی برپايی تظاهرات بر خلاف اصول قبلی‌اش كه چند روز قبل اعلام می‌شد ممكن است 24 ساعت قبل از تظاهرات و يا حتی كمتر از آن اعلام شود. بنابراين مردم همواره و در هر لحظه آماده باشند. مساله بعدی استفاده از ابزارهای مسالمت آميز و متمدنانه است. ما انتظار داريم ميليون‌ها لبنانی در اين تظاهرات شركت كنند اما بايد اين مردم از ابزارهای مسالمت آميز استفاده كرده و از هر گونه شورش خسارت به اموال عمومی و خصوصی درگيری و غيره بپرهيزند چرا كه همه اينها نشان دهنده ضعف است. از سوی ديگر اين تظاهرات همانطور كه گفتم بايد با همكاری و هماهنگی همه گروه‌های سياسی و مذهبی معارض صورت گيرد.
وی در ادامه به اقدامات دولت عمر كرامی، نخست وزير سابق لبنان در خصوص برپايی تظاهرات‌ها اشاره كرد و گفت: دولت كرامی در هر زمانی به ما اجازه برپايی تظاهرات را می‌داده و هرگز به نيروهای امنيتی اجازه تيراندازی داده نمی‌شد اما سياستمداران جديدی كه اكنون در دولت حضور دارند اين گونه عمل نمی‌كنند.
نصرالله تاكيد كرد: ما امروز در برابر يك امتحان بزرگ قرار داريم كه مردم اگر چه خونشان را فدا می‌كنند اما از كشيده شدن كشور به جنگ داخلی جلوگيری می‌كنند. امروز ملت لبنان است كه بايد سرنوشت خود را تعيين كند چرا كه مسووليت‌ بزرگی بر گردن دارد.
وی در ادامه ارتش و نيروهای امنيتی لبنان را دوست و برادر خطاب كرد و گفت: ما اين نيروها را نيروهای امنيتی به حساب نمی‌آوريم آنها برادران و دوستان ما هستند. هم چنين همه تظاهركنندگان بايد اين مساله را مدنظر داشته باشند كه از بروز هرج و مرج و شورش جلوگيری نمايند، ما به ملت هوشيارمان و احساس مسووليت‌ آنها اعتماد داريم.
دبير كل حزب‌الله لبنان دولت فعلی اين كشور را دولت سفير آمريكا توصيف كرد و گفت: ما اين دولت نامشروع را با استفاده از تمامی ابزارهای مسالمت آميز ساقط خواهيم كرد. اين يك هدف سياسی و ملی است هم چنين بروز جنگ داخلی درگيری فتنه‌های داخلی را خط قرمز دانسته و آن را حرام اعلام می‌كنيم. ما يك بار ديگر پيروزی جديدی را به شما نويد می‌دهيم.
در پايان حاضران در اين جلسه سخنرانی با فرياد لبيك يا نصرالله گفته‌های دبير كل حزب‌الله لبنان را تاييد كردند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024