پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 18.11.2006, 12:51


خبرگزاری مهر: يكی ‌از تحليل‌گران "شورای روابط خارجی آمریکا" در تحلیلی نوشت: شورای امنیت سازمان ملل متحد وارد دور دیگری از مذاکرات در مورد چگونگی برخورد با برنامه هسته‌ای ایران شده است. یک شورای امنیت جدا از هم بعید است که به توافقی در زمینه یک اقدام قاطع علیه تهران برسد و تمرکز مداوم بر شورا نیز تنها بازده نزولی خواهد داشت.
"لی فینستین" (Lee Feinstain) نویسنده این تحلیل می‌گويد: هر امیدی برای توقف برنامه هسته‌ای ایران نیازمند توجه کمتر به مسیر سازمان ملل متحد و توجه به همکاری دو سوی آتلانتیک است، زیرا در آنجا یک راهبرد مشترک واقعی هنوز هم امکان پذیر است. اروپا و آمریکا باید مشوقهایی را مطرح کنند تا به یک راه حل ممکن برسند. اروپا باید خود را متعهد کند تا تحریم‌های بیشتری را در خارج از سازمان ملل متحد تحمیل کند. در مقابل نیز آمریکا باید با ورود به گفتگوهای بدون قید شرط با ایران موافقت کند.
در ادامه این مطلب آمده است: دولت بوش در تاکید بر تحمیل تحریم، اقدام درستی را صورت می‌دهد. همچنین اروپا نیز در تاکید خود بر گفتگوها راه درستی را طی می‌کند. ادامه این گفتگوها این مسئله را روشن می‌کند که رهبران اتحادیه اروپا خواهان گفتگوهای بدون قید و شرط با ایران هستند. بینش آنها درست است؛ همانطور که "جیمز بیکر" وزیر امور خارجه پیشین آمریکا اخیرا به آن اشاره کرده ، گفتگو با دشمنان تسکین نیست، بلکه یک سیاست زیرکانه است.
به عقيده نویسنده، نه تحریم‌ها و نه گفتگوها به تنهایی کارساز نخواهند بود. بدون تحریم، غرب وارد گفتگوها از موضع ضعف خواهد شد که در این صورت، احتمال یک راه حل مناسب از طریق گفتگو بسیار بعید خواهد بود. بدون گفتگوها ، شانسها برای پیشرفت بسیار جزئی خواهد بود و آمریکا و اروپا می‌وانند بر ایران از طریق تحریم‌ها فشار وارد کنند، اما به نظام ایران آسیبی وارد نخواهد کرد.
در ادامه این گزارش آمده است: از سوی دیگر، دنبال کردن هر دو مسیر به طور همزمان، یک سری مشکلات را مورد بررسی قرار خواهد داد. با ورود آمریکا به گفتگوها، دولتهای اروپایی پوشش سیاسی را که آنها برای تحت فشار قرار دادن از طریق تحریمها در خارج از سازمان ملل متحد به آن نیاز دارند، به دست می‌آورند.
به اعتقاد نویسنده این مطلب، همچنین، با ورود اروپا برای تنبیه ایران در خارج از سازمان ملل متحد، آمریکا اطمینان پیدا می‌کند که به ورود آن به گفتگوهای بی‌قید و شرط نیاز است. تحریم‌ها همچنین ابزار مهمی از طریق مذاکره خواهند بود، زیرا تحریم‌هایی که تحمیل می‌شوند، می‌توانند در صورت تغییر رفتار ایران به تعلیق درآیند.
بر اساس این گزارش، یک تاریخ طولانی از تحریم‌ها در راستای دیپلماسی وجود دارد. آمریکا در گفتگوهای رده بالا با هند و پاکستان برمبنای اقدام گروه ٧ تحریم‌هایی که به خاطر آزمایشهای هسته‌ای آنها در سال ١٩٩٨ به کار گرفته شد، شرکت کرد.
در پایان این مطلب آمده است: تحمیل تحریمها بر ضد ایران ممکن است آغاز گفتگوها را به تاخیر بیندازد، اما آنها گفتگوهای آتی را برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران محتمل‌تر می‌کنند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024