جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 14.11.2006, 23:18

گزارش البرادعی درباره ايران منتشر شد


گزارش البرادعی درباره ايران منتشر شد

خبرگزاری مهر: آسوشيتدپرس به نقل از گزارش آژانس بين المللی انرژی اتمی مدعی شد كه در ايران آثاری از پلوتونيوم اعلام نشده كشف شده است.
اين خبرگزاری نوشته است كه در گزارش محمد البرادعی مدير كل آژانس بين المللی انرژی اتمی كه دقايقی پيش در وين در اختيار ٣٥ كشور عضو شورای حكام قرارگرفت ، به آثاری از پلوتونيوم اعلام نشده اشاره دارد.
اين گزارش كه هفته آينده به ٣٥ عضو شورای حكام ارائه خواهد شد، همچنين تهران را به سبب عدم همكاری با تلاش های آژانس برای رسيدگی به ابعاد مورد شك و ترديد برنامه های هسته‌ايش مورد سرزنش قرار می دهد.
آسوشيتدپرس كه اين گزارش ٤ صفحه‌ای را بدست آورده ، می نويسد: در اين گزارش به ادامه كار غنی سازی اورانيوم از سوی ايران و همچنين بی اعتنايی تهران به درخواست شورای امنيت مبنی بر توقف غنی سازی نيز اشاره شده است.
رويترز نيز در مطلب خود در اين باره می نويسد: آژانس همچنان اعلام كرده است كه قادر به پيشرفت زياد در تلاش هايش برای تائيد مواد و فعاليت‌های هسته‌ای اعلام نشده در ايران نيست مگر اينكه تهران مسائل مهم مربوط به راستی آزمايی را كه از خيلی وقت پيشتر وجود داشته مورد بررسی قرار دهد و در اين زمينه شفافيت لازم را بعمل آورد.
بنابر اين گزارش، پيشرفت در اين رابطه لازمه آن است تا آژانس بتواند ماهيت صلح آميز بودن برنامه های هسته‌ای ايران را تائيد كند. درگزارش همچنين راه اندازی سری دوم ازدستگاه های آبشاری درايران كه ماه گذشته صورت گرفت مورد تائيد قرار گرفته، اما گفته شده است كه تهران دو زنجيره را بدون تزريق به راه انداخته و در حال آب بندی است.
يك مقام نزديك به اين گزارش از غنی سازی تا حد ٥ درصد گزارش داده، اما به گفته وی تهران تا ميزان ٨٠ درصد غنی سازی كه برای ساخت بمب اتمی مورد نياز است، فاصله ای بسيار دارد. اين مقام كه نامی از او برده نشده همچنين از نظارت كامل آژانس بر فعاليت‌های ايران خبر داده است.


واكنش آمريكا به گزارش آژانس
آفتاب: گزارش جديد آژانس بين‌المللی انرژی اتمی مبنی بر كشف آثاری از پلوتونيوم اعلام نشده در ايران، آمريكا را بر آن داشته تا مواضع تندتری در قبال ايران در پيش بگيرد. در همين راستا دولت جرج بوش اگرچه برای حل مشكلات خود در عراق به كمك‌های ايران نيازمند است اما همچنان بر تعليق غنی‌سازی و تصويب قطعنامه تحريم در شورای امنيت تاكيد می‌كند.
خبرگزاری رويترز با اشاره به اظهارات ديروز احمدی‌نژاد گزارش داد رئيس جمهور ايران شرط مذاكره با آمريكا را تغيير روش واشنگتن عنوان كرده اما كاخ سفيد همچنان بر خواسته‌های خود پافشاری كند.
جان بولتون نماينده آمريكا در سازمان ملل نيز اظهارات احمدی‌نژاد و گزارش آژانس بين‌المللی انرژی اتمی را نشانه لزوم اقدام جدی در سازمان ملل (عليه ايران) عنوان كرد. وی گفت: «در مقابل ايران تحريم تنها گزينه‌ای است كه بايد اجرا شود».
گوردون جاندرو سخنگوی شورای امنيت ملی كاخ سفيد در واكنش به اظهارات احمدی‌نژاد گفت: گمان نمی‌كنم تعديلی در گرايشات آمريكا ايجاد شود.
شان مك كورمك سخنگوی كاخ سفيد نيز با اشاره به يافته‌های جديد آژانس بين‌المللی انرژی اتمی در خصوص ايران آن را دليلی برای تصويب قطعنامه‌ای شديد عليه ايران عنوان كرد. بنا به گفته وی ايران بايد بهای امتناع از پذيرش خواسته‌های جامعه جهانی را بپردازد.
كورمك همچنين اين گزارش را دليلی برای اعتبار شورای امنيت سازمان ملل در رسيدگی به پرونده ايران دانست. وی در بخش ديگری از اظهاراتش گفت: «ما هر كاری لازم باشد انجام می‌دهيم تا اقدام شورای امنيت در قبال ايران را داشته باشيم».



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024