پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 14.11.2006, 14:02


خبرنامه اميركبير: امروز دانشجويان سه ستاره كه همچنان وجودشان از سوی مراكز ذی ربط، مانند كميسيون آموزش مجلس و وزارت علوم، تكذيب می شود مقابل وزارت علوم تجمع كردند.

در اين تجمع مهدی امينی‌‏زاده، عضو سابق دفتر تحكيم وحدت كه خود از يك سال پيش به‌‏رغم قبولی در آزمون كارشناسی ارشد اجازه ثبت نام نيافته است، گفت: ما اينجا آمده‌‏ايم تا به وزير علوم كه وجود ما را تكذيب می‌‏كند، نشان دهيم كه ما وجود داريم.

اين در حالی است كه نوربخش، رئيس دبيرخانه گزينش استاد و دانشجو، در اظهاراتی عجيب با بيان اينكه كليه دانشجويان ستاره دار ثبت نام شده اند، مدعی شد: دانشجوی ٣ ستاره دار نداريم و افرادی كه خود را تحت عنوان ٣ ستاره می‌خوانند افرادی هستند كه مشكلات آنها به وزارت علوم مربوط نمی‌شود.

نوربخش با بيان اين مطلب افزود : ٣ ستاره بودن دانشجويان معترض كه در مقابل وزارت علوم تجمع كرده اند، صرفا ادعای آنها است و اصلا ٣ ستاره نداريم و دانشجويانی كه تحت عنوان يك ستاره و دو ستاره از آنها نام برده می شد، ثبت نام شده و به كلاس می روند. نوربخش اين اظهارات را در حالی عنوان می نمايد كه نامه وزارت علوم به دانشجويان سه ستاره، كه علت عدم پذيرش ايشان را ردصلاحيت در هسته گزينش استاد و دانشجو عنوان نموده، به امضای نوربخش است.

امينی زاده، دانشجوی سه ستاره، در ادامه صحبت های خود گفت: دانشجويانی كه در اينجا جمع شده‌‏اند كسانی هستند كه در آزمون كارشناسی ارشد حائز رتبه علمی شده‌‏اند اما به دلايلی از جمله درج كد ٢ در كارنامه آنها كه به معنای ردصلاحيت عمومی است، موفق به ثبت نام در رشته‌‏های قبولی نشده‌‏اند.

امينی‌‏زاده با اشاره به اينكه ما در اين مملكت به دنبال پست و مقام نيستيم، گفت: ما صرفا می‌‏خواهيم ادامه تحصيل بدهيم و از مسوولان می‌‏خواهيم همانطور كه فرزندان آنها حق ادامه تحصيل دارند، به ما نيز چنين اجازه‌‏ای داده شود.

وی افزود: برخی از كسانی كه صلاحيت عمومی آنها تاييد نشده است، مشكل قوميتی دارند. برخی ديگر به دليل فعاليت‌‏های سياسی پدر خود محكوم شده‌‏اند و برخی نيز بدون اينكه هيچ حكم كميته انضباطی يا قضايی داشته باشند، صرفا به خاطر فعاليت در انجمن‌‏های اسلامی صلاحيت آنها رد شده است.

اين دانشجوی ردصلاحيت‌‏شده چنين اقداماتی را خلاف قانون و مغاير با حقوق مصرح در قانون اساسی خواند و تاكيد كرد كه دولت بايد حق مسلم ادامه تحصيل اين دانشجويان را به رسميت بشناسد.

همچنين علی نيكونسبتی، عضو شورای مركزی دفتر تحكيم وحدت گفت: دولت نهم كه از عمل به وعده‌‏های پوپوليستی خود عاجز است، تلاش می‌‏كند با ايجاد ترس و وحشت منتقدان را ساكت كند و اين ردصلاحيت‌‏های دانشجويی نيز در راستای همين بی‌‏تدبيری‌‏هاست.

وی با اشاره به سفر معاون وزير علوم به فرانسه، گفت: آقای خرمشاد می‌‏داند كه اگر باب انتقاد باز شود، ايشان ديگر نمی‌‏توانند به اين راحتی در فرانسه به گشت و گذار بپردازند، در حالی كه دانشجويان دانشگاه علامه طباطبايی كه وی عضو هيات علمی آن است، در بدترين وضعيت غذا می‌‏خورند و در خوابگاه‌‏ها زندگی می‌‏كنند.

نيكونسبتی با اشاره به انحلال انجمن‌‏های اسلامی دانشجويان در دانشگاه‌‏های مختلف كشور، گفت: اين برخوردها با انجمن‌‏های اسلامی و شوراهای صنفی، نشان‌‏دهنده بی‌‏لياقتی مسوولان است كه سعی می‌‏كنند دانشجويان را از انتقاد بازدارند.

در اين تجمع همچنين تعدادی از دانشجويان ردصلاحيت‌‏شده چون غريب سجادی، سعيد اردشيری، حامد حسن‌‏لو، فرهاد زادعلی‌‏فر، محسن فاتحی، سيامك كريمی و ياشار قاجار اعتراض خود را به روند ردصلاحيت‌‏ها اعلام كردند.

در پايان اين تجمع كه با ممانعت‌‏های مسوولان انتظامی وزارت علوم همراه بود، امينی‌‏زاده به عنوان نماينده دانشجويان نامه‌‏ای را به دبيرخانه وزارت علوم ارايه كرد.

در بخشی از اين نامه آمده است: ماجرا از اين قرار است كه در يكی دو سال اخير هياتی موسوم به هيات گزينش استاد و دانشجو مستقر در سازمان سنجش آموزش كشور با استناد به دو بند يكی از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، بر سر راه ادامه تحصيل تنی چند از فعالان دانشجويی و اعضای انجمن‌‏های اسلامی دانشگاه‌‏ها به نوعی سد ايجاد كرد. اما اين روند در سال جاری بارزتر شد.

آن دسته از داوطلبانی كه به يك‌‏ستاره يا دوستاره‌‏ای مشهور شده‌‏اند، داوطلبانی بودند كه نامشان در فهرست قبولی‌‏های امسال آمده بود ولی تنها پس از سپردن تعهد نزد كميته انضباطی دانشگاه يا به طور مستقيم نزد دبيرخانه گزينش استاد و دانشجو و بر اثر انعكاس اخبار اين ماجرا در مطبوعات و افكار عمومی، امكان نام‌‏نويسی يافتند. علت اخذ اين تعهدات نيز نمی‌‏تواند چيزی جز فعاليت‌‏های سياسی و فرهنگی مجاز و قانونی اين داوطلبان در دوره كارشناسی باشد كه از جانب برخی تحمل نمی‌‏شود.

در اين نامه با اشاره به عدم درج نام برخی از پذيرفته‌‏شدگان در روزنامه به‌‏رغم قبولی علمی و درج عدد ٢ به معنای ردصلاحيت عمومی برای ادامه تحصيل در كارنامه اين داوطلبان، آمده است: ما علاوه بر اعتراض به حكم هيات گزينش، از اين احكام غيرقانونی به ديوان عدالت اداری شكايت برديم. با يكی دو تن از اعضا و كميسيون اصل نود مجلس گفت‌‏وگو و مكاتبه كرديم. نزد چند تن از شخصيت‌‏های برجسته كشور رفتيم و با برخی اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی رايزنی كرديم كه علارغم همدلی‌‏ها و صدور دستور موقت در ديوان عدالت اداری به سود يكی دو تن از ميان ما، به دليل كارشكنی‌‏ها و كينه‌‏ورزی برخی نهادها كه وزارت علوم ما را به آنها ارجاع می‌‏دهد، هنوز به خواسته خود دست نيافته‌‏ايم.

اين نامه همچنين به برخی اصولی كه حق ادامه تحصيل را برای هر فردی به رسميت می‌‏شناسد، می‌‏افزايد: ما به عنوان فرزندان ملت ايران ادامه تحصيل را در ميهن خويش نه تنها يك حق بلكه وظيفه خود می‌‏دانيم.

در انتهای اين نامه اسامی برخی دانشجويان از جمله: سعيد اردشيری، مهدی امينی‌‏زاده، زهرا جانی‌‏پور، حامد حسن‌‏دوست، فرهاد زادعلی‌‏فرد، روزبه رياضی‌‏مقدم، سالار ساكت، ‏غريب سجادی، پيمان عارف، حنان عزيزی بنی‌‏طرف، توحيد عليزاده، محسن فاتحی، ياشارقاجار، سيامك كريمی و شورش مرادی به چشم می‌‏خورد.

دانشجويان در اين تجمع پلاكاردهايی با عناوين «ادامه‌ی تحصيل حق مسلم ماست»، «ستاره‌ها را به آسمان برگردانيد»، «زنده باد اصل ٣٠ قانون اساسی»، «جای ستاره در آسمان است نه كارنامه» و... در دست داشتند.

نوربخش، رئيس گزينش استاد و دانشجو وزارت علوم، در گفتگو با خبرگزاری مهر با تاييد اظهارات چندی پيش فرشيدی، نماينده بندرعباس، كه گفته بود وزارت اطلاعات مانع اصلی در ثبت نام دانشجويان سه ستاره است، گفت: وزارت علوم نقشی در قبال دانشجويان مدعی ٣ ستاره بودن ندارد. ٨ نفر به طور حضوری مراجعه كرده اند و كارنامه ای دال بر قبولی علمی ارائه كرده اند. اگر رفع مشكل حل آنها از عهده وزارت علوم برآيد، مشكلات آنها را حل می كنيم در غير اين صورت در ساير وزارتخانه ها بايد مشكلات اين دانشجويان رفع شود. سعی می كنيم اگر مشكلات اين دانشجويان برای نيمسال جاری رفع نشد، در نيمسال آتی مشكل آنها را مرتفع كنيم.



" width="640" />
 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024