چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Wednesday 24 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 13.11.2006, 9:59

آمريكا گفت و گو با ايران و سوريه را بررسی می‌كند


خبرگزاری مهر: روزنامه واشنگتن پست از ديدار "جيمز بيكر" وزير امور خارجه اسبق آمريكا با "محمد جواد ظريف" نماينده ايران در سازمان ملل متحد در نيويورك خبر داد.
اين روزنامه آمريكايی به نقل از مقامهای ايرانی نوشت : دراين ديدار كه در مقر دفتر نمايندگی ايران در سازمان ملل متحد انجام شد؛ بيكر اين مسئله را روشن كرد كه وی در مورد آمريكا صحبتی نكرده، بلكه گروه مطالعات عراق (كه بيكر رياست آن را برعهده دارد) پيشنهادهايی را از ايران در مورد عراق درخواست كرد.
بر پايه اين گزارش، وی به ويژه درخواست خود را در مورد احتمالات همكاری بين تهران و واشنگتن در مورد عراق مطرح كرد.
گفتنی است واشنگتن پست به زمان اين ديدار اشاره ای نكرده است.
قرار است گروه مطالعات عراق(به رياست جيمز بيكر وزير امور خارجه اسبق آمريكا) پس از ديدار با "جرج بوش" رئيس جمهوری آمريكا كه فردا انجام خواهد شد، گفتگوها در مورد ترسيم مسير جديد در مورد عراق را آغاز كند.
به گزارش روزنامه واشنگتن پست، هدف از انجام اين كار، برقراری ثبات در اين كشور با يك استراتژی متفاوت آمريكا و امكان عقب نشينی نظاميان آمريكايی است.
به گفته قانونگذاران و مقامهای دولت آمريكا، گروه مطالعات عراق به رياست "جيمز بيكر" وزير امور خاجه اسبق آمريكا و " لی هميلتون" از اعضای پيشين كنگره آمريكا نقش مهمی را در شكل دهی دوباره موضع آمريكا در عراق ايفا خواهد كرد.
منابع آگاه، پيش بينی می كنند كه پيشنهادهای نهايی ، نو و تازه نخواهند بود و گزينه های خوب محدودی وجود خواهند داشت.
به گفته منابع آگاه، از آنجا كه جمهوريخوهان و دموكراتها تا حد زيادی نسبت به جنگ عراق اختلاف دارند، بيكر و هميلتون معتقدند آنچه كه برای تيم آنها مهم است ايجاد يك طرح است كه بر روی آن اجماع وجود داشته باشد.
روزنامه لس آنجلس تايمز در تاريخ 24 مهرماه ضمن اعلام خبر تغيير در استراتژی آمريكا توسط كميسيونی دراين كشور كه نشان دهنده اعتراف واشنگتن به نقش منطقه ای تهران است، نوشت : در اين تغيير دو گزينه مد نظر است كه شامل عقب نشينی نظاميان آمريكايی از عراق و وارد كردن ايران و سوريه به مذاكرات با آمريكا برای توقف خشونتها در عراق است.


آمريكا گفت و گو با ايران و سوريه را بررسی می‌كند
ايرنا: رئيس دفتر جرج بوش رئيس جمهوری آمريكا روز يكشنبه اعلام كرد چنانچه كميته دوحزبی بررسی سياستهای عراق صلاح ببيند، گفت و گو بين آمريكا و سوريه يا ايران انجام می‌شود.
"جاش بولتن" گفت: هيچ كس از اوضاع عراق راضی نيست.
كميته تحقيقات دوحزبی درباره عراق روز دوشنبه گزارش خود را به رييس جمهوری آمريكا ارائه می‌كند. رهبری اين كميته ۱۰‬نفره را "جيمز بيكر" وزير خارجه اسبق آمريكا و "لی هميلتون" نماينده سابق كنگره آمريكا برعهده دارند.
رييس دفتر بوش گفته است: " ما بی‌صبرانه منتظر توصيه‌های اين گروه هستيم."
وی افزود:" هدف همه موفقيت در عراق است . دمكراتها و جمهوريخواهان هر دو اين را می‌خواهند ولی همانطور كه رئيس جمهوری گفت ما نياز به نقطه نظرات جديد و بينش جديد داريم."
بولتن در يك مصاحبه اختصاصی با شبكه خبری سی ان ان نيز در خصوص گفت و گو با ايران و سوريه گفت همه انتخابها روی ميز هستند.


استراليا از طرح مذاكره با ايران و سوريه بر سر مساله‌ی عراق حمايت كرد
ايرنا: "جان هوارد" نخست وزير استراليا روز دوشنبه با بيان اين كه مذاكره با ايران و سوريه برای پايان دادن به خشونت‌ها در عراق ضروری است، از پيشنهاد انگليس در خصوص تعامل با تهران و دمشق، با وجود مخالفت آمريكا حمايت كرد.
به گزارش خبرگزاری "رويترز" از سيدنی، هوارد كه يك هم‌پيمان مهم آمريكا و از اولين رهبرانی است كه نظاميان كشورش را برای شركت در تهاجم تحت رهبری آمريكا به عراق اعزام كرد، گفت : سوريه و ايران بخشی از توازن منطقه خاورميانه هستند.
هوارد به راديوی سيدنی گفت: "من موافق گفت وگو با كشورهايی مانند سوريه و ايران هستم."
يك سخنگوی انگليسی گفت كه "تونی بلر" نخست‌وزير انگليس روز دوشنبه در يك سخنرانی سالانه در ارتباط با سياست خارجی، مشاركت تهران و دمشق را در روند تلاش‌ها برای امحای خشونت در عراق و تضمين برقراری صلح در خاورميانه، خواستار می‌شود.
اين سخنگو افزود، بلر در اين راستا به ضرورت اتخاذ راهبردی در ارتباط با خاورميانه استدلال خواهد كرد كه نحوه كمك‌رسانی هر دو كشور ياد شده را همزمان با توصيه به آنها در خصوص برحذر بودن ازمانع تراشی در برقراری صلح، در بر دارد.
اين ايده تاكنون با مخالفت "جرج بوش" رئيس جمهوری آمريكا و مخالف شديد دو كشور ياد شده مواجه شده است. بلر هم‌پيمان اصلی بوش در خصوص مساله‌ی عراق است.
تعامل با ايران و سوريه بر سر عراق ايده‌ای است كه با موافقت برخی از اعضای يك كميته آمريكايی مواجه شده است. بوش مسووليت اين كميته را يافتن راهبردهايی جايگزين برای عراق تعيين كرده است.
هوارد گفت كه اين كميته می‌تواند مذاكره با سوريه و ايران را كه از كشورهای همجوار عراق هستند، توصيه كند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024