جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 07.11.2006, 18:43


دويچه وله: روز گذشته، دوشنبه ششم ماه نوامبر دوازدهمين اجلاس جهانی آب وهوا در نایروبی پایتخت كنيا افتتاح شد. در اين اجلاس بیش از شش هزار نماينده سازمان‌هاى دولتى‌، کارشناسان هواشناسی، پژوهشگران، نمایندگان سازمانهای غیردولتی و سیاستمداران فعال در زمينه محیط زیست حضور دارند. نمايندگانى از تمامى كشورهاى دنيا.

خشكسالى، سيل، طوفان، سوختن هزاران هكتار از مراتع جنگلى‌ در آتش، پيشروى كوير همه پيامد بر هم خوردن شرايط اقليمى و گرم شدن كره زمين هستند. با اينكه كمتر كشورى از بروز اين حوادث طبيعى در امان مانده است اما بیشترين نقاط آسيب پذير كشورهاى فقير دنيا هستند. كشورهاى مانند كشورهاى جنوب آسیا و آفريقا.

در جنوب آسيا تنها در كشور تايلند در سال جاری میلادی دويست‌وبيست نفر در اثر طوفان و جاری شدن سیل جان خود را از دست داده‌اند. در حالى كه كمى آنطرف‌تر در كشور همسايه کامبوج، خشكسالى زمين‌هاى بسیاری از کشاورزان فقیر را به خاك بى‌حاصل تبديل كرده است. تاوان اين تغييرات جوى را كشورهاى فقير دنيا و اقشار آسیب پذیرى مانند کشاورزان، ماهیگیران و دامداران مى‌پردازند. آنهايى كه براى امرار معاش به طور مستقيم با طبيعت در ارتباطند.

آبيجايل جابينس Abigail Jabines نماینده يكى از سازمان‌هاى فعال محیط زیست در فیلیپین مى‌گوید: ” تغییرات جوی تنها در جنوب آسیا زندگی میلیونها آدم را تحت تاثیر قرار داده است. در تمام دنیا دماى هوا افزایش پیدا کرده است و اين مسئله در نهایت موجب بروز حوادثى مانند جاری شدن سیل، خشکسالی و آتش سوزى‌های گسترده در جنگل‌ها شده است. در کشورهای در حال توسعه این تغییرات بیشتر از همه به زندگی کشاورزان و ماهی‌گیران صدمه مى‌زند.“

جاری شدن سیل در تایلند بخصوص در شمال اين كشور، ظرف سيزده سال نزدیک به یک و نیم میلیارد یورو خسارت وارد کرده است. جمعیت ساکن در اين مناطق مردم فقیرى هستند كه تمام هستى‌شان را از دست داده‌اند. كمك‌هاى اندك دولتى و يا بين‌المللى در حدى نيست كه بتواند اين خسارت را جبران كند.

آبيجايل جابينس ادامه مى‌دهد: ” برخى از کشورها پیش از این تعهدات مربوط به كاهش توليد گازهای گلخانه‌ای را که موجب گرم شدن کره زمین مى‌شوند، پذيرفته‌اند. اما بقیه کشورها و در واقع کشورهای صنعتی بزرگ مانند امریکا، کانادا و یا استرالیا در این زمینه کار جدی‌اى نمى‌كنند. ما نیازمند راه حلى هستيم که مصرف انرژی فسیلی را در تمام دنيا كاهش دهيم تا دی اکسید کربن کمتری تولید شود.“

البته همكارى در اين زمينه بايد از همين کشورهای آسيب پذير شروع شود. مثلأ در اندونزی قطع درختان جنگلی نه تنها موجب تخريب محيط زيست و طبيعت اندونزى شده است بلکه پيامدهاى منفى آن گريبانگير کشورهای همسایه مانند سنگاپور و مالزی هم شده است. تخريب جنگل‌هاى استوايى در اين منطقه سبب شده توده‌هاى آلوده هوا به سرعت در منطقه پخش شوند و به سوى كشورهاى همسايه کشيده شوند.

جابينس: ”جوانان اینجا نقش مهمی بازی مى‌کنند. به دلیل اینکه در آینده آنها هستند كه بیشتر صدمه مى‌بينند. در فیلیپین و در تایلند بسیاری خواستار آنند كه بیشتر از انرژیهای قابل بازیافت استفاده شود.“

مشكل تغيير شرايط جوى تنها گریبانگیر كشورهاى جنوب آسیا نیست. در آفریقا خشکسالی هر سال گسترده تر مى‌شود. نه تنها كشاورزى بلكه دامدارى نيز در اين قاره با خطر نابودى همراه است.

یوردان يكى از گاوداران آفريقاى جنوبى مى‌گوید: ”هوا مدام گرمتر و خشکتر مى‌شود. هر سال بارش باران دیرتر شروع مى‌شود. قبلأ از ماه آخر تابستان باران داشتیم. الان وسط پاییز است و هنوز باران نباریده.“

ظرف سی سال گذشته خشکسالی در آفريقاى جنوبى دو برابر شده است. کشاورزی اين كشور تا حد زیادی از بین رفته است در حالى که آفریقای جنوبى بزرگترين تأمين كننده محصولات كشاورزى تمامى قاره آفريقاست.

فعالان محيط زيست تلاش مى‌كنند با پرپايى اين اجلاس‌هاى و با كمك نهادهاى بين‌المللى و سياستمداران دست‌كم راه موثرى براى جلوگيرى از گرم‌تر شدن كره زمين پيدا كنند.



" width="640" />
 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024