چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Wednesday 24 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 05.11.2006, 18:02


    روز سه شنبه ، ۷ نوامبر ، در آمریکا انتخابات کنگره است. این انتخابات مشخص خواهد کرد که کدام حزب و چه کسانی حائز بیشترین رای برای کسب ۴۳۵ کرسی مجلس نمایندگان و یک سوم از ۱۰۰ کرسی سنا خواهند شد. کمتر سابقه داشته است که در انتخابات آمریکا مسئله سیاست خارجی (جنگ عراق) به موضوع اصلی انتخابات بدل شود. دو حزب عمده کشور البته بر سر نکات دیگری نیز در حال چالش و رقابت‌اند. آنچه در زیر می‌خوانید نکاتی است از در باره انتخابات پیش‌رو در آمریکا و اهمیت آن.

ايسنا: هفتم نوامبر (١٦ آبان)، مردم ٥٠ ايالت آمريكا برای تعيين تمامی ٤٣٥ عضو مجلس نمايندگان و ٣٣ عضو از ١٠٠ عضو مجلس سنا به پای صندوق‌های رأی می‌روند. اعضای مجلس نمايندگان در يك دوره دو ساله از ژانويه ٢٠٠٧ تا ژانويه ٢٠٠٩ و ٣٣عضو برگزيده مجلس سنا، از ژانويه ٢٠٠٧ تا ژانويه ٢٠١٣ طی يك دوره شش ساله در كنگره آمريكا قانونگذاری خواهند كرد.
آمريكايی‌ها هم‌چنين ٣٦ فرماندار پنج ايالت كشورشان را در اين روز انتخاب خواهند كرد.

برای آنكه دموكرات‌ها بتوانند كنترل كنگره‌ی كشورشان را در دست بگيرند بايد دست كم شش كرسی ديگر سنا و دست كم ١٥ كرسی ديگر مجلس نمايندگان را احراز كنند. تصاحب نبض قدرت در سنا و مجلس نمايندگان آمريكا می‌تواند به مثابه‌ی پايان دوره‌ی رياست جمهوری جورج بوش باشد.

نكته جالب توجه در سيستم انتخاباتی ايالات متحده اين است كه فضای انتخاباتی هميشه به صورت مستمر در اين كشور حاكم است و اين كشور در طول سال شاهد مبارزات انتخاباتی و پس از آن برگزاری انتخابات متعدد است. به عنوان مثال به رغم آنكه رييس‌جمهور آمريكا به مدت چهارسال انتخاب می‌شود اما مبارزات انتخاباتی نامزدها برای كسب پست رياست جمهوری به مدت دو سال طول می‌كشد. پس از انتخابات رياست جمهوری انتخابات مجلس نمايندگان و مجلس سنای آمريكا قرار دارد. انتخابات مجلس نمايندگان آمريكا برای تعيين ‌٤٣٥ نماينده و انتخابات مجلس سنا برای تعيين يك سوم از اعضای آن هر دو سال يك بار انجام می‌گيرد.

محورهای رقابت انتخاباتی
به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، نظرسنجی كه روز شنبه از سوی هفته‌نامه نيوزويك منتشر شد، نشان داد ٣٢ درصد از رای‌دهندگان آمريكايی عراق را در اذهان خود دارند، ١٩ درصد اقتصاد و ١٢ درصد تروريسم.
در اينجا به فهرستی از مسائلی كه در مبارزات انتخاباتی بين دموكراتها و جمهوری‌خواهان آمريكايی مطرح است، اشاره می‌شود.

عراق و مبارزه با تروريسم
جرج بوش، رئيس جمهوری آمريكا دموكراتها را به نداشتن برنامه برای پيروزی در جنگ عراق متهم می‌كند و اين كشور را به عنوان جبهه مركزی برای مبارز عليه تروريسم پس از حوادث ١١ سپتامبر می‌داند.
رويكرد دموكراتها درباره عراق اينگونه است: «تروريست‌ها برنده می‌شوند و آمريكا بازنده. اين همان چيزی است كه در اين انتخابات در خطر است.»
سناتور دموكرات «كارل لوين» می‌گويد: «انتخابات روز سه‌شنبه تصميم مردم آمريكا است كه آيا می‌خواهند سياست خود را در عراق تغيير دهند يا اينكه می خواهند به همين وضعيت بمانند.»

جنجال جمهوری‌خواهان
دموكراتها، جمهوری‌خواهان را متهم می‌كنند كه پس از سالها در دست داشتن قدرت در مجلس نمايندگان و سنای آمريكا از خود راضی شد‌ه‌اند.
جنجال‌هايی كه از سوی جمهوری‌خواهان در كلاه‌برداری چند ميليون دلاری توسط «جك آبرامف»، حامی بوش تا جنجال جنسی «مارك فولی»، نماينده كنگره ايجاد شد، مويد اين حرف است.

مهاجرت
بوش برای ساخت ديوار بين مرز آمريكا و مكزيك چراغ سبز نشان داده اما دموكراتها اين اقدام را در جهت انحراف افكار عمومی آمريكا از شكست جمهوری‌خواهان در انجام اصلاحات جامع قانون مهاجرت می‌دانند.

اقتصاد و ماليات‌ها
جمهوری‌خواهان به خوبی با انتقادها درباره كاهش ماليات‌ها از سوی بوش مقابله كرده و می‌گويند اين اقدام منجر به رشد اقتصادی و ايجاد شغل شده است اما دموكراتها اين اقدام را موجب تورم و در جهت منافع ثروتمندان می‌دانند. دموكراتها می‌خواهند پس از در دست گرفتن كنگره، كمترين دستمزد در ١٠٠ ساعت اول كار را افزايش دهند.

تحقيقات درباره سلول‌های بنيادين
در بسياری مناطق محلی، تحقيقات درباره سلول‌های بنيادين پس از آنكه «مايكل جی.فاكس» به نشان‌ دادن نشانه‌های بيماری پاركينسون در يك آگهی تلويزيونی در جهت حمايت از دموكراتها متهم شد، جنجال‌آفرينی كرد. بوش از حق رای خود در ماه جولای برای سد كردن اختصاص بودجه برای تحقيقات سلول‌های بنيادين استفاده كرد كه می‌تواند برخی بيماری‌های كشنده را علاج كند.

ارزش‌های خانوادگی
بحث «ارزش‌ها» كه بسياری از كارشناسان می‌گويند نكته مهم انتخابات رياست جمهوری ٢٠٠٤ بود بار ديگر با رای دادگاه عالی نيوجرسی احيا شد كه زوج‌های هم‌جنس‌گرا از همان حقوق قانونی زوج‌های عادی برخوردارند. جمهوری‌خواهان می‌گويند ازدواج تنها می‌تواند منجر به اتحاد زن و مرد شود. رای‌دهندگان بايد درباره ازدواج هم‌جنس گرايان در هشت ايالت تصميم بگيرند كه اين شامل دو ايالت مهم تنسی و ويرجينيا نيز می‌شود.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024