جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 28.10.2006, 13:36


    ايران امروز: روزنامه دولتی «ايران» پس از حدود ٥ ماه توقيف، انتشار خودرا از امروز دوباره آغاز كرد. با وجود آنكه اين روزنامه رسماً ارگان خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی (ايرنا) است، اما روز گذشته در مراسم آغاز فعاليت آن صفار هرندی وزير ارشاد و غلامحسين الهام سخنگوی دولت شركت داشتند و خبری از مديرعامل «ايرنا» نبود. سرمقاله‌ی نخستين شماره‌ی پس از رفع توقيف را نيز صفار هرندی نوشته است. اهل مطبوعات اين‌ها را نشانه‌ی كنترل مستقيم روزنامه از سوی صفار هرندی، دستيار پيشين حسين شريعتمداری و وزير ارشاد كنونی می‌دانند. همچنين گفته می‌شود چينش كادرهای جديد روزنامه تماماً توسط خود او صورت گرفته است. از جمله سمت دبيری سرويس سياسی روزنامه به نويسنده «اخبار ويژه» كيهان سپرده شده است. ستون «اخبار ويژه» كيهان، محل دروغ‌سازی و اتهام زنی و پرونده‌سازی مجموعه‌ی سعيد امامی و حسين شريعتمداری عليه اهل فرهنگ و قلم در كشور بود و همچنان نيز هست.
    دو هفته پيش "محمد نوری‌زاد" يكی از اهالی قلم كه در جلسه‌ی ديدار احمدی‌نژاد با اهل فرهنگ و قلم شركت كرده بود با اشاره صندلی‌های خالی اين جلسه (عدم حضور اهالی فرهنگ و قلم) كه آن را ناشی از بی‌كفايتی و عدم موفقيت صفار هرندی می‌دانست، خطاب به احمدی‌نژاد گفت «صفار هرندی در كيهان نيز نشان دادند كه فرد ناموفقی هستند؛ به نحوی كه تيتراژ روزنامه‌ی كيهان از ٢٥٠ هزار به ٣٠ هزار تنزل پيدا كرد.»
    حال صفار هرندی با در اختيار گرفتن اداره مستقيم روزنامه «ايران» می‌خواهد آن را به كيهان ديگر تبديل كند.


گزارش خبرگزاری «آفتاب» از آخرين وضعيت روزنامه ايران

توقف انتشار روزنامه دولتی «ايران» در حالی به پايان رسيده و قرار است اين روزنامه از صبح شنبه بارديگر بر پيشخوان روزنامه‌فروشی‌ها قرار گيرد، كه منابع مطلع خبر از تغييراتی گسترده در اغلب بخش‌های اين روزنامه می‌دهند. اين تغييرات از چنان دامنه گسترده‌ای برخوردار است كه می‌توان آن را عملا نوعی تسويه درونی و چينش كادری جديد در حوزه‌های كليدی تلقی كرد.
در حاليكه تعدادی از دبيران سابق اين روزنامه و خبرنگاران و كاركنان آن با فراخوان مديريت روزنامه خود را «بازخريد» كرده‌اند، حضور گسترده نيروهای سابق روزنامه كيهان در پست‌های كليدی به اين باور دامن می‌زند كه روزنامه ايران قرار است تبديل به نسخه‌ای ديگر از روزنامه كيهان شود، روزنامه‌ای كه سردبير خود را هم اكنون روانه ساختمان وزارت ارشاد كرده است.
برای درك دامنه گسترده و جهت گيری تغييرات صورت گرفته در ساختار روزنامه‌ای كه قرار است از اين پس همچنان با نام «ايران» منتشر شود، كافی است نگاهی به موارد زير بياندازيد:
١- تاكنون دبيران سرويس‌های سياسی، اقتصادی، اجتماعی، بين الملل، گزارش، انديشه و گفت‌و‌گو تغيير كرده‌اند و ظاهراً قرار است در روزهای آتی نيز دبيران گروه‌های شهرستان‌ها و فرهنگی نيز تغيير كنند.
٢- علاوه بر دبيران تحريريه؛ سردبير و معاون سردبير جديد روزنامه نيز تغيير كرده‌اند. سردبير جديد روزنامه «ويژگان» دبير حوادث روزنامه اطلاعات است كه بعد از بازنشستگی مدتی را در روزنامه قدس گذرانده بود.
٣- قائم مقام مديريت موسسه ايران بر عهده رحيمی قرار گرفته است.
٤- دبير سياسی جديد روزنامه، موسوی، مسئول صفحه دانشگاه و نويسنده اخبار ويژه كيهان است.
٥- دبير جديد اجتماعی نيز صادقيان، گزارشگر كيهان و از نزديكان صفار هرندی است. وی علاوه بر اين سمت به عضويت در شورای سردبيری روزنامه هم منصوب شده است.
٦- دبير اقتصادی روزنامه، ابراهيمی، دبير سابق اقتصادی مهر و از كاركنان شورای اطلاع رسانی دولت است. به گفته برخی منابع وی پيش از اين مسئول حدس زدن سئوالات احتمالی مطرح شده از الهام و تهيه پاسخ آنها بوده است. ابراهيمی عليرغم اختلاف نظر شديد با اشتهاردی كه در نهايت به خروج وی از خبرگزاری مهر و انتقال به خبرگزاری فارس منتهی ‌شد، اكنون با حكم كاوه اشتهاردی به اين سمت گماشته شده است. اين امر به باور برخی نشان دهنده آن است كه چينش جديد روزنامه را صفار هرندی برعهده داشته است.
٧- محمد نوری دبير جديد بين الملل روزنامه ، دبير سابق سرويس سياسی و از معدود نيروهای باقی مانده است. برخی منابع خبری گفته‌اند كه او سال‌ها پيش همكار صفار هرندی در يك نهاد نظامی بوده است و با سليمی نمين نيز در كيهان هوايی همكاری داشته است.
٨- برای بخش گزارش نيز شنيده می‌شود با شخصی از روزنامه اطلاعات مذاكره و رايزنی شده و رضايت وی برای پذيرش اين سمت نيز اخذ شده است.
٩- دبيران گروه‌های انديشه و گفت‌و‌گو هنوز انتخاب نشده‌اند. قرار است در اين مورد در روزهای آتی تصميمات نهايی اتخاذ شود.
١٠- اكثر دبيران سابق و روزنامه نگارانی كه سابقه حضور آن‌ها در ايران گاه به بيش از ده سال می‌رسد با فراخوان مديريت ايران مجبور شده‌اند بين مشاغلی چون كار در كتابخانه و … و بازخريد كردن خود يك مورد را انتخاب كنند. اغلب اين نيروها «بازخريد» خود را برگزيده‌اند.


شيربی يال و دم اشكم كه ديد؟

خبرگزاری انتخاب / محسن كماليان

عدم حضور مدير عامل خبرگزاری جمهوری اسلامی در مراسم بازديد وزير ارشاد و نيز سخنگوی دولت از روزنامه ايران و گشايش و انتشار مجدد اين روزنامه، اين نكته را محتمل می‌سازد كه برغم آن كه صاحب امتياز روزنامه ايران، موسسه مطبوعاتی ايران و زير نظر مدير عامل خبرگزاری (كه فعلا آقای مهندس فياضی اين سمت راعهده دار شده است) و بايستی طبق چارت تشكيلاتی و نظام سازمانی، مسولان ارشد آن روزنامه زير نظر او اداره شود ، برخلاف رويه و نظام سازمانی "ايرنا"، از اين پس نه زير نظر ايرنا، بلكه زير نظر مستقيم اقای صفارهرندی منتشر می‌شود.
برای كسانی كه سالهاست در "ايران" قلم می‌زنند عدم حضور مدير عامل ايرنا و صاحب امتياز اين روزنامه در مراسمی اينچنين باعث شگفتی است و مشاهده صحنه بازگشايی ايران با حضور وزير و بدون حضور فياضی كاملا اين پيش‌بينی ناظران مبنی بر اينكه "ايران" قرار است وزير ارشاد شخصا مسئوليت مستقيم روزنامه دولت را عهده‌دار شود.
تغيير گسترده كادر ديبری و سرديبری ايران و بكار گماردن افراد نزديك به صفار هرندی و نه فياضی يا حتی اشتهاردی اين حدس را فراتر از احتمال و بگونه‌ای به اطمينان مبدل كرده است.
به نظر می‌رسد كاوه اشتهاردی سرپرست "ايران" نيز خود در اين تغييرات چندان نقشی نداشته و هرچه هست اعمال نظر وزير محترم و سردبير سابق كيهان است كه می‌خواهد در مقام وزارت هم مسووليت روزنامه‌ای ديگر! را بر عهده داشته باشد.
سخنان اخير وزير در مراسم معرفی اشتهاردی و فياضی نيز همين امر را تاييد می كند.
بنابراين همه كاركنان ايرنا و ايران اينك به اين نتيجه رسيده‌اند كه نه مدير عامل آنها (فياضی) و نه سرپرست ايران (اشتهاردی) در مسووليتهای خود آنچنان استقلال و اختياری ندارند كه پيشينيان آنها داشتند.
علت بركناری خادم المله از سوی وزير ارشاد نيز همين مساله مهم بود.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024