شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 26.10.2006, 8:58

مذاكرات درباره پيش‌نويس قطعنامه از امروز آغار می‌شود


سه كشور انگليس، فرانسه و آلمان پيش‌نويس قطعنامه‌ی تحريم‌ ايران را تنظيم كرده و آن را در اختيار روسيه و چين قرار دادند.
با وجود آنكه اعلام خبر راه‌اندازی ‌آبشار دوم سانتريفيوژها از سوی ايران شانس تصويب قطعنامه‌ای شديد‌اللحن عليه ايران را افزايش داده، ديپلمات‌های سازمان ملل اعلام كردند كه لحن پيش‌نويس قطعنامه تحريم احتمالی ايران در شورای امنيت به منظور جلب حمايت روسيه و چين «بسيار ملايم» تنظيم شده است. با اين حال منابع آگاه تاكيد كرده‌اند كه تحريم‌های اوليه شورای امنيت كه گام نخست از فرايند اقدام امنيتی عليه ايران محسوب می‌شود، حاوی پيام بزرگ‌تری يعنی ناتوانی چين و روسيه در مقابله با آمريكا و همراه شدن با اين كشور به صورت تدريجی است كه در جنگ عراق به «مات شدن روسيه در مقابل كيش آمريكا» تعبير شد.

خبرگزاری رويترز كه مفاد اين پيش‌نويس را «بسيار ملايم» خوانده، در عين حال با اشاره به برخی از موارد اين قطعنامه نشان داده است كه اين پيش‌نويس صرفاً از زاويه مطالبات حداكثری آمريكا و اروپا «ملايم» است در حالی كه فاصله زيادی با منافع و تاكيدات تهران دارد.
مطابق اين پيش‌نويس كليه همكاری‌های هسته‌ای و موشكی كشورها با ايران و نيز معاملات مالی خارجی و سفر مقام‌های ايرانی دخيل در پرونده هسته‌ای به خارج از كشور ممنوع خواهد شد. علاوه براين، كليه كشورها ملزم به اتخاذ اقدامات لازم برای جلوگيری از انتقال يا فروش مستقيم يا غيرمستقيم كليه اقلام، مواد، تجهيزات، كالاها و فناوری قابل استفاده در برنامه هسته‌ای يا موشكی بالستيك به ايران از طريق خاكشان يا اتباعشان شده‌اند. كليه كشورها همچنين ملزم به اتخاذ اقدامات لازم برای جلوگيری از دسترسی ايران به مساعدت يا آموزش‌های فنی، كمك‌های مالی، سرمايه گذاری يا ساير خدمات و انتقال منابع مالی يا خدمات مرتبط با برنامه هسته‌ای ايران می‌شوند.
در اين پيش‌نويس البته نيروگاه بوشهر از تحريم‌ها مستثنی شده و يك هزار و ٥٠٠ پرسنل روس می‌توانند به كارشان در اين نيروگاه ادامه دهند. اما سوخت نيروگاه شامل استثنا نشده است به اين معنی كه روسيه نمی‌تواند سوخت اين نيروگاه را تامين كند. همچنين كمك‌های فنی آژانس بين المللی انرژی اتمی به ايران محدود به كمك در زمينه پزشكی يا بشردوستانه و نيز استانداردهای امنيتی خواهد شد.

در همين حال خبر می‌رسد كه تروئيكای اروپايی انگليس، آلمان و فرانسه پيش نويس قطعنامه پيشنهادی خود را درباره اعمال تحريم‌های تسليحاتی و هسته‌ای عليه ايران بدون رسيدن به توافق با آمريكا تنظيم كرده‌اند. به گزارش خبرگزاری رويترز، تروئيكای اروپا اختلاف نظرهای عميقی با واشينگتن درباره نحوه تنظيم قطعنامه تحريم‌ها عليه ايران دارند و به آمريكا گفته‌اند متن پيش نويس پيشنهادی خود را تنظيم كرده و بين پنج عضو دائم شورای امنيت توزيع كرده‌اند.

ظاهراً مهم‌ترين موضوع اختلافی اروپا‌ و آمريكا، تاكيد كاخ سفيد بر وادار كردن روس‌ها به توقف پروژه نيروگاه اتمی بوشهر است. به گفته ديپلمات‌های اروپايی، روسيه و چين تمايلی به اعمال تحريم ندارند و اروپايی‌ها و آمريكا می‌گويند برای جلوگيری از وتوی قطعنامه توسط مسكو، نيروگاه بوشهر از تحريم‌ها مستثنی شده است.

در اين رابطه، يك ديپلمات اروپايی كه نام او اعلام نشده روز چهارشنبه به خبرگزاری فرانسه گفته است «كشورهای آمريكا، فرانسه، انگليس وآلمان برای نهايی كردن متن قطعنامه تحريم ايران به يكديگر بسيار نزديك شده و روز سه‌شنبه توافقات گسترده ای در خصوص تمام عناصر تحريم داشته‌اند». اين ديپلمات اروپايی تاكيد كرده است كه پيش نويس قطعنامه ممكن است حداكثر تا روز جمعه آينده ارائه گردد.

خبرگزاری آسوشيتدپرس نيز به نقل از يك ديپلمات ناشناس آمريكايی اعلام كرده است كه «فرانسه، ‌انگليس و آمريكا» در اين پيش‌نويس سه اقدام در پيش گرفته‌اند؛ اول اين كه از طريق شورای امنيت خواستار اين امر شوند كه از انتقال همه گونه فناری موشكی و هسته‌ای به ايران جلوگيری كنند. دوم اين كه به كمك‌های فنی به تهران از سوی آژانس بين‌المللی انرژی اتمی خاتمه دهند. و دوم اين كه كشورهای عضو سازمان ملل اجازه ورود مقامات ايرانی مرتبط با برنامه موشكی و هسته‌ای ايران به كشورشان را ندهند.
اين ديپلمات نيز زمان توزيع اين پيش‌نويس در ميان اعضای شورای امنيت را اوايل هفته آينده عنوان كرده است.


مذاكرات مربوط به پيشنويس قطعنامه
امروز پنجشنبه، گفتگوهای مربوط به پيشنويس قطعنامه اروپا كه تحريم هائی عليه ايران را بخاطر برنامه بحث انگيز اتمی آن كشور توصيه ميكند، آغاز می‌شود.
قطعنامه شورای امنيت توسط بريتانيا، فرانسه، و آلمان تهيه شده است و در اين هفته بين پنج كشور عضو دائمی شورای امنيت، توزيع شد.
آمريكا روز چهارشنبه اخطاری صادر كرد كه خواهان اقدامات شديدتری عليه رژيم ايران است.
كاندوليزا رايس وزيرامور خارجه آمريكا از شورای امنيت سازمان ملل متحد مصراً خواست ايران را بلافاصله مشمول تحريم های اقتصادی قرار دهد.
خانم رايس گفت برای حفظ اعتبار جامعه بين المللی، شورای امنيت بايد هم اكنون قطعنامه‌ای تصويب كند كه ايران را بخاطر نافرمانی از دستورات سازمان ملل متحد، مسؤل بشناسد.
وزيرامور خارجه آمريكا گفت ايران بايد به تحريم‌هائی كه عليه كره شمالی به علت انجام نخستين آزمايش اتمی خود به اجرا در آمده است، توجه نشان دهد.


منابع گزارش: آفتاب ، راديو آمريكا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024