پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 18 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 24.10.2006, 13:38


مجید روشن‌زاده ـ برلین
.(JavaScript must be enabled to view this email address)

    هانس بلیکس روز دوشنبه با وزیر امورخارجه آلمان و دیگر مقامات آلمانی پیرامون موضوع روند توسعه سلاح کشتار جمعی و مسئله اتمی ایران دیدار و تبادل نظر کرد و گفت:اکثر کشورهایی که خواهان سلاح اتمی هستند، بخاطر درک ویژه ای که از منافع امنیتی خود دارند دست به این عمل می‌زنند.


هانس بلیکس رییس سابق هیئت بازرسان تسلیحاتی سازمان ملل و رییس فعلی کمیسیون مربوط به سلاح‌های کشتار جمعی سوئد به قصد ملاقات با فرانک اشتاین مایر، وزیر خارجه آلمان روز دوشنبه در برلین حضور یافت.

از جمله اهداف هانس بلیکس از سفر خود به پایتخت آلمان ارائه گزارش این کمسیون سوئدی که به نام وی معروف است به وزارت امورخارجه آلمان و هم چنین گفت وگو و تبادل نظر با خانم اوتا تساپف رییس کمیسیون خلع سلاح، کنترل و ممانعت از گسترش سلاح‌های هسته‌ای پارلمان آلمان می‌باشد.

این گزارش مفصل و ٢٣١ صفحه‌ای کمیسیون بلیکس که به پیشنهاد دولت سوئد تدوین شده بود و در ماه ژوئن امسال انتشار یافت ، دربرگیرنده موضوعات گسترده‌ای در حوزه سلاح‌های هسته‌ای، بیولوژیک و شیمیایی می‌باشد.

در دعوتنامه خانم اوتا تساپف به کنفرانس مطبوعاتی روز دوشنبه در پارلمان آلمان پیرامون اهمیت اظهارات هانس بلیکس آمده است: "پیشنهادات این کمیسیون که برای آینده کنترل خلع سلاح اهمیت تعیین کننده‌ای دارد باید مورد توجه جدی قرار گیرند. با در نظر گرفتن اختلاف بر سر بر نامه اتمی ایران و آزمایش اتمی کره شمالی گزارش بلیکس از اهمیت سیاسی ویژه‌ای برخوردار است".

هاتس بلیکس در گفت وگویی با روزنامه "تاکس اشپیگل" اقدامات آمریکا بر علیه ایران را مورد انتقاد قرار داد.

وی در پاسخ به این سؤال که چه پیشنهادی به نمایندگان اروپا در برخورد با ایران می‌کنید می‌گوید: از آنجاییکه من با همه حرکات تاکتیکی ایران در مذاکره اتمی آشنایی ندارم، نمی توانم در این مورد پیشنهادی بدهم. اما کمیسیون مربوط به کشتار جمعی که من آن را نمایندگی می‌کنم در بررسی‌های خود به این نتیجه نائل آمد که اکثر کشورهایی که خواهان سلاح اتمی‌اند بخاطر درک بخصوصی که از منافع امنیتی خود دارند دست به این عمل می‌زنند. این موضوع هم برای ایران و هم برای کره شمالی صدق می‌کند. اگر منافع ما ایجاب می‌کند که ایران از غنی‌سازی اورانیوم دست بردارد، باید هم به منافع امنیتی ایران فکر کرد و آن را در نظر گرفت.

سپس ادامه می‌دهد: در عراق، کشور همسایه ایران، شمار زیادی از سربازان آمریکایی متمرکز شده‌اند و علاوه بر آن آمریکا در پاکستان، افغانستان و دیگر مناطق پایگاه نطامی احداث کرده است. تضمین امنیت برای ایران یعنی تضمین عدم حمله از خارج به کشور است. و بهتر آن است که اعلام شود که برای سرنگونی رژیم هیچ‌گونه اقدام و تلاشی صورت نخواهد گرفت.

هانس بلیکس در مورد منوط کردن مذاکره با ایران به تعلیق غنی‌سازی اورانیوم می‌گوید: این شرط واقعا جالب است؛ از یک طرف هدف مذاکره تعلیق درازمدت عنی‌سازی اورانیوم است و از طرف دیگر از تهران خواسته می‌شود که قبل از مذاکره غنی‌سازی را تعلیق کند.

بلیکس سپس به طعنه می‌گوید: کدام قماربازی حاضر می‌شود قبل از شروع بازی آس و برگ برنده خود را رو کند.

رییس پیشین هیئت بازرسان تسلیحاتی سازمان ملل در نهایت در مورد مسئله کره شمالی چنین اظهار نظر می‌کند: البته من هم با این نظر و هدف موافقم که کره شمالی باید ادعای خود را به عنوان یک کشور اتمی پس بگیرد. اما فکر نمی‌کنم که تحریم کره شمالی از جاتب سازمان ملل دارای اهمیت چندانی باشد، زیرا کره شمالی دارای پلوتونیوم می‌باشد. بنابراین ممنوعیت ورود تکنیک هسته‌ای به کره شمالی بی‌اهمیت است. ظن و احساس من این است که آمریکا بدلیل بعضی مسائل داخلی و قبل از انتخابات کنگره درماه نوامبر ضروری می‌داند که با پیونگ یانگ برخورد شدید کند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024