سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - Tuesday 16 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 24.10.2006, 11:42


ايلنا: تقی رحمانی، ناسيونال دموكراسی غيرمتمركز را راه حل نهايی رسيدن به دموكراسی در ايران دانست و تاكيد كرد كه اگر همه گروه‌‏ها و اقوام به توافق و تفاهم بنيادين در اين باره برسند، مشكل دموكراسی در ايران حل می‌‏شود.
به گزارش خبرنگار "ايلنا"، تقی رحمانی در مراسم افطاری انجمن اسلامی دانشكده برق خواجه نصيرالدين طوسی در سخنانی با عنوان «تفكر، ساختار و قدرت»، گفت: ما بايد از تجربه كشورهايی كه دموكراسی را در كشور خود تا حدی نهادينه كرده‌‏اند، استفاده كنيم.
وی افزود: ما در اين دوران می‌‏توانيم از تجربه كشورهايی چون هند و تركيه بهره بجوييم. به عنوان مثال تجربه تركيه نشان می‌‏دهد طبقه‌‏سازی اجتماعی راه حل قابل توجه در راه تحقق دموكراسی است. در اين كشور گروه‌‏هايی ‏توانستند بورژوازی بومی و مذهبی را شكل دهند كه همين امر ظرفيت خوبی در تركيه ايجاد كرده است. از اين رو آرام آرام ژنرال‌‏ها به پادگان بازگشتند و دموكراسی نيم‌‏بندی به وجود آمد، اگرچه تركيه زمانی آشپزخانه اروپا بود اما الان برای اين آَشپزخانه اتاق پذيرايی هم تهيه كرده‌‏اند.
اين فعال ملی- مذهبی مثالی ديگر از تجربه موفق تحقق دموكراسی را كشور هند عنوان كرد و گفت: در اين كشور گاندی با روحيه نرم و آرام خود توانست يك دموكراسی نيم‌‏بند ايجاد كند. وقتی انگلستان از هند بيرون رفت، دموكراسی هند با يك رفاه نسبی نيز همراه شد، اگرچه در تمام اين تجربيات توسعه اقتصادی با بحران‌‏هايی مواجه بوده است ولی تحولی بزرگ به وجود آورد.
رحمانی تصريح كرد: از يك نظام سنتی با تفكرات وساختار متناسب با آن، يك كشور مدرن به وجود نمی‌‏آيد كه دموكراسی در آن معنا يابد. اين نكته‌‏ای بود كه امثال آقايان بشيريه و حجاريان متوجه آن نبودند. گير اصلاحات همين جا بود. به قول يكی از اقتصاددانان با اين اقتصاد نمی‌‏توان توقع توسعه سياسی داشت و جامعه مدنی به وجود آورد.
وی با اشاره به مقاطع مختلف تاريخی ايران، گفت: مشروطه، نهضت ملی شدن صنعت نفت و دوران‌‏های اختناق و استبداد نشان می‌‏دهد ملت ايران ملت چموشی است. مدام بر سرش می‌‏زنند و مرتب بلند می‌‏شود اما اين فايده‌‏ای ندارد. ما حافظه تاريخی نداريم و به همين دليل ما با ژاپنی‌‏ها شروع كرديم، ترك‌‏ها را بدرقه كرديم اما خودمان دستاورد ماندگاری نداريم.
اين فعال ملی- مذهبی افزود: عده‌‏ای در روش انقلابی هستند اما در بينش بسيار محافظه‌‏كارند. راه رسيدن ايران به دموكراسی شكل حلزونی داشته است، از همين رو بود كه طالقانی گفت، چقدر ما بايد تجربه كنيم. مدام تجربه‌‏ها را تكرار می‌‏كنيم البته اين سخن شايد برای جوانان خيلی مهم نباشد اما برای نسل ما قابل تامل است. امروز هم بايد بگويم اصلاحات تمام شد، جواب هم نداد و حتی نتوانست حداقلی از دموكراسی و رفاه را فراهم كند.
رحمانی، مشكلات روشنفكران ايرانی را متعدد دانست و تصريح كرد: جريان روشنفكری ما هميشه ناب‌‏خواهی داشت در صورتی كه در سياست هيچ چيز ناب نيست و جمهوری ناب همان ديكتاتوری است. شكل ديگر جريان روشنفكری ايران در طول تاريخ دادن چك سفيد امضا به حاكمان است. آنها می‌‏خواهند به هر نحو ممكن در ساختار حاكميت باقی بمانند. در كنار اين مشكلات جريان روشنفكری ما از توهم تعيين‌‏كننده بودن نيز رنج می‌‏برد.
وی خطاهای راهبردی روشنفكران را از ديگر مشكلات جريان روشنفكری معرفی كرد و افزود: روشنفكران ما در مقاطع مهم تاريخی دچار خطاهای راهبردی می‌‏شوند. به عنوان مثال در مقطع اول انقلاب همه روشنفكران از گرايش‌‏های مختلف شكايت خود را نزد روحانيت می‌‏بردند در صورتی كه متوجه نبودند آنها از صنف ديگری هستند و بايد مشكل را بين خودشان حل كنند البته اين سخن بدان معنا نيست كه بين روشنفكران و روحانيت گفت‌‏وگو نباشد.
رحمانی ادامه داد: هميشه از اختلافات، دشمنان سود می‌‏برند. ما بايد تفاهم كنيم تا اجازه نفوذ را به آنان ندهيم. همين مشكل در اول انقلاب شاخص بود. برخی انقلابيون بازرگان را مخدوش می‌‏كردند و از جهتی ديگر ميانه‌‏روها هم انقلابيون را محكوم می‌‏كردند اما اگر بتوانيم به يك تفاهم برسيم، می‌‏توان در ايران يك ناسيونال دموكراسی غيرمتمركز ايجاد كرد و اين راه حل نهايی است.
وی خاطرنشان كرد: صد سال است اين تجربه به تاخير افتاده است. اگر همه گروه‌‏ها و اقوام به توافق بنيادين برسند، مشكل حل می‌‏شود.
مراسم افطاری انجمن اسلامی دانشكده برق خواجه نصيرالدين طوسی در شرايطی برگزار شد كه مجوز سخنرانی هاشم آقاجری تا آخرين لحظات صادر نشد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024