شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 20.10.2006, 14:53


ايسنا: شركت دايملر كرايسلر پس از كش و قوس فراوان تصميم گرفت سهام خود در شركت مرسدس بنز ايران را كاملا به ايران خودرو منتقل كند.
به گزارش خبرنگار صنعت خودرو ايسنا، مرسدس بنز ايران يك شركت مشترك با سهام ٥٠ درصد طرف ايرانی و ٥٠ درصد طرف آلمانی برای ارائه خدمات فروش و پس از فروش تمامی خودروهای بنز چه وارداتی و چه توليدی است و شركت تاپ خودرو - زيرمجموعه ايران خودرو - نيز وظيفه توليد اين خودروها را برعهده دارد؛ اما حال شركت بنز پس از دو سال تصميم به واگذاری سهامش در ايران گرفته است كه شنيده‌ها حاكی از فشار كرايسلر آمريكا - شريك بنز - بر اين شركت است.
پيش از اين نيز دايملر كرايسلر اقدام به تعديل ٤٠ درصدی نيرو در ايران كرده بود و حال با تعديل بيش‌تر نيروهای خود و فراخواندن مديران آلمانی مشغول به كار در ايران، فعاليتش را در ايران كاهش داده است.
خودرو سواری بنز ابتدا قرار بود به صورت مشترك در ايران توليد شود؛ اما به گفته مديران ايران خودرو ديزل اين كار بنا به فشار كرايسلر آمريكا، به فروش و خدمات پس از فروش و نظارت بر توليد و مطالعه بازار محدود شد؛ حال پس از واگذرای شركت مرسدس بنز ايران به ايران خودرو، دفتر دايملر كرايسلر در تهران تنها بر توليد بنزهای سواری نظارت خواهد كرد و اين در حالی است كه آخرين اخبار نشان می‌دهد كه فعاليت‌های برخی شركت‌های آلمانی از جمله فولكس واگن نيز كاهش يافته است؛ به‌طوری‌كه اين شركت كه سال گذشته بيش از ١٢ هزار خودرو در ايران توليد كرده بود، درنيمه نخست امسال فقط ٧٠٠ دستگاه توليد كرده است.
در شركت بنز نيز بسياری از مديران ارشد اين شركت در ايران در حال بازگشت به آلمان هستند. البته با اين كه گفته می‌شود فشار كرايسلر آمريكا بر بنز آلمان سبب اين كاهش نيرو شده است، اما اطلاعاتی در دست است كه ركود ناشی از فروش كاميون كه كاهش ١٠٠ درصدی نسبت به سال گذشته را نشان می‌دهد و همچنين جايگزين شدن كاميون‌های چينی هوگو در ايران خودرو ديزل كه تا حدود زياد در كاهش فروش كاميون بنز تاثير داشته، از ديگر عوامل اين تعديل نيرو ذكر می‌شود.
به گزارش ايسنا، شركت بنز در سال ٨٣ برنامه بلند پروازانه‌ای برای ايران داشت؛ به طوری كه قرار بود تيراژ بنز سواری در ايران سالانه به ٢٥٠٠ دستگاه برسد. البته پس از تاخير دوساله، توليد اين خودروها در ايران آغاز شده است كه طبق گفته مديرعامل تاپ خودرو، توليد مرسدس بنز تا تيراژ ٥ هزار دستگاه نيز صرفه اقتصادی خواهد داشت.
گفتنی است، با اين كه شركت بنز قصد واردات و توليد بيش از ١٥٠٠ دستگاه خودرو در سال جاری را داشته، اما آمار توليد و واردات خودروهای اين شركت چندان اميدوار كننده نبوده است؛ به طوری كه تاكنون بيش از ٦٠ دستگاه مرسدس بنز E٣٥٠ در ايران توليد شده است و اين در حاليست كه توليد مرسدس بنز در سال گذشته به صورت SKD و به طور آزمايشی شروع شده بود.
توليد اين خودرو به صورت رسمی از ١٩ ارديبهشت امسال تحت كلاس مرسدس بنز آلمان آغاز شده است. البته با اين حال شركت بنز اعلام كرده كه امسال قصد واردات هزار دستگاه خودرو سواری به ايران را دارد و به غير از مدل E كلاس كه در ايران توليد می‌شود، مدل‌های CLS ، B ، S و C نيز وارد ايران خواهد شد.
گفتنی است، شركت مرسدس بنز ايران كه تاكنون با وجود گذشت بيش از دو سال ثبت نشده است، تحت پوشش شركت ستاره ايران در كشور فعاليت می‌كرد كه اين سهام نيز واگذار خواهد شد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024