پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 19.10.2006, 7:10

سازمان دیده‌بان حقوق بشر


ایران: به محرومیت دانشجویان از تحصیلات عالی پایان دهید
وزارت اطلاعات پشت پیکار برای مجازات فعالان دانشجویی بخاطر عقاید سیاسیشان است

(نیویورک، ١٩ اکتبر٢٠٠٦)- سازمان دیده‌بان حقوق بشر از دولت ایران خواسته است فورا به ممنوعیت‌های به وجود آمده برای دانشجویانی که از شرکت دردانشگاه منع شده‌اند- چرا که آنها عقاید سیاسی خوشایند دولت ندارند- پایان دهد و همچنین به دانشجویان اجازه استفاده و برخورداری از آزادی بیان و انجمن‌ها را بدهد.

گزارشی که با عنوان "سلب حق تحصیل" امروز توسط سازمان دیده بان حقوق بشر منتشرشده است نشان می‌دهد که چگونه دولت حداقل ١٧ نفر از دانشجویانی که در دانشگاه مشغول به تحصیل بوده‌اند یا برای مقطع کارشناسی قبول شده‌اند را طی سال گذشته از تحصیل ممنوع کرده است، برخلاف این واقعیت که برای برنامه‌های تحصیلات عالی، آنها بر اساس امتحان ورودی رقابتی پذیرفته شده بودند. این بیانیه همچنین ٥٤ دانشجوی دیگر را مورد استناد قرار می‌دهد که به موجب آن، آنها پس ازآنکه تعهد نامه‌ای را امضا کرده‌اند که از فعالیت‌های مسالمت آمیز سیاسی آنها را محروم می‌کند، اجازه ثبت نام پیدا کرده‌اند.

جواستورک معاون بخش خاورمیانه سازمان دیده بان حقوق بشر گفت که "این سیاست حمله آشکاری به آزادی بیان و حق تحصیل به شمار می‌رود. مقامات ایرانی می‌خواهند دانشجویان دانشگاه‌ها، که شالوده تفکر انتقادی در هر جامعه‌ای میباشند، را خاموش ساخته و افرادرا مطیع خود کنند."

براساس مدارکی که سازمان دیده بان حقوق بشر به دست آورده است، وزارت اطلاعات، که مسئول اجرای کارکردهای امنیتی است، هماهنگ کننده پیکار یاد شده برای محروم کردن فعالان سیاسی دانشجویی از حق تحصیل شان است. این مدارک روشن می‌سازد که تصمیمات گرفته شده منحصرا براساس سابقه سیاسی دانشجویان بوده است و نه بر اساس استانداردهای آموزشی. به جز یک مورد، همه دانشجویانی که از حق تحصیل محروم شده‌اند از فعالان ومنتقدین و یا عضو انجمنهای اسلامی دانشجویان درسطح دانشگاه‌ها بوده‌اند.

تلاش برای ممنوع کردن دانشجویان از دسترسی به تحصیلات عالی گواهی بر تلاش روز افزون مقامات رسمی برای تحت فشار قرادادن وآزار دانشجویان به شمار می‌رود. از جولای سال ٢٠٠٥ تا اکنون، قوه قضاییه ٣٥ دانشجو را به دلیل فعالیت‌های سیاسی شان به زندان محکوم کرده است. مقامات رسمی ٦ دانشجوی دیگر را با اتهام‌های سیاسی محاکمه کرده است اگرچه حکم آنان هنوز صادر نشده است.

دراثنای همین زمان، کمیته انضباطی دانشگاه ، ادامه تحصیل ٤١ دانشجوی فعال درزمینه مسائل سیاسی را برای مدت زمانی حداکثر تا دوترم تحصیلی به حالت تعلیق درآورد و هیاتهای نظارت دانشگاه فعالیت انجمنهای دانشجویی را درسطح ١٥ دانشگاه ممنوع یا تعلیق کرده‌اند. انجمن‌های دانشجویی منحصرا درفعالیت‌های مسالمت آمیز درگیر هستند.

به عنوان یکی ازاعضای میثاق بین المللی حقوق مدنی وسیاسی، ایران موظف است که به حقوق آزادی بیان وبرخورداری ازانجمن‌ها احترام بگذارد. ایران همچنین یکی از اعضای میثاق بین المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی میباشد و بر طبق آن، ایران باید شرایط آموزش عالی را بدون تبعیض برای همه ایرانیان فراهم کند. جواستورک درهمین زمینه گفت: " با محروم کردن دانشجویان از دانشگاه به دلیل اعتقادات سیاسی شان، ایران به صورت مستقیم به نقض آشکار تعهدات حقوقی خوددر این میثاق‌ها می‌پردازد."

گزارش "سلب حق تحصیل" می‌شود اینجا خواند:

http://www.hrw.org/persian/backgrounder/2006/iran1006prweb.pdf



سلب حق تحصیل

١. مقدمه
٢. ممانعت از تحصیل
٤. پذیرفته شده ولی به شرط سکوت
٥. تعلیق از تحصیل توسط کمیته‌های انضباطی دانشگاه‌ها
٨. ضمیمه


مقدمه

هنگامی که سال تحصیلی جدید در ایران در اواخر سپتامبر سال ٢٠٠٦ شروع شد ، تعدادی از دانشجویان متوجه شدند که از ثبت نام آنها برای تحصیل در مقطع تحصیلات تکمیلی ممانعت به عمل آمده است. دولت ایران در نقض صریح تعهدات بین المللی حقوق بشری، از دستیابی این دانشجویان به حق تحصیل به دلایل عقاید و دیدگاه‌های سیاسی آنها جلوگیری کرده است. همچنین به دانشجویان دیگر اطلاع داده شده است، زمانی مجاز به ثبت نام هستند که تعهد نامه امضا کنند و بدینترتیب تحصیل در دانشگاه و حفظ آن به مسائل سیاسی گره می‌خورد.

گسترش این اقدامات محدود کننده بر اساس تلاش یک ساله مقامات حکومتی در مجازات فعالان دانشجویی به خاطر فعالیت‌های سیاسی ، اعتقادات ، نوشته‌ها و عضویت در نهاد‌های دانشجویی است که به صورت رسمی تایید نمی‌شوند. چندین سازمان رسمی در داخل و بیرون دانشگاه یک رشته عملیات بر علیه دانشجویان را هدایت می‌کنند که از جمله می‌توان به کمیته‌های انضباطی دانشگاه ، قوه قضائیه، وزارت تحقیقات ، فناوری و علوم و وزارت اطلاعات اشاره کرد. کمیته‌های نظارت بر مطبوعات دانشجویی نوزده نشریه دانشجویی را تعطیل کرده‌اند و همچنین هیئت‌های نظارت بر تشکل‌های دانشجویی انجمن‌های اسلامی دانشجویان در پانزده دانشگاه را منحل و یا به صورت موقت تعلیق کرده‌اند.[١]

مسئولان حکومتی در دانشگاه‌ها در حال حاضر حداقل هفده دانشجو را از تحصیلات تکمیلی محروم کرده‌اند شش نفر از آنها مربوط به سال تحصیلی ٢٠٠٦-٢٠٠٥ هستند و یازده نفر دیگر مربوط به سال تحصیلی جدید هستند. حداقل پنجاه و چهار نفر دیگر از دانشجویان ( و شاید بیشتر ) به صورت مشروط ثبت نام شده‌اند تا فعالیت‌های سیاسی شان را متوقف کنند.همچنین کمیته‌های انضباطی دانشگاه‌ها از جولای ٢٠٠٥ تا کنون حداقل ٤١ دانشجو را از یک تا دو ترم به تعلیق از تحصیل محکوم کرده‌اند. سازمان دیده بان حقوق بشر اسامی ٣٥ دانشجو را به دست آورده است که از جولای ٢٠٠٥ تا کنون به دلایل فعالیت‌های مرتبط با دیدگاه‌های سیاسی و یا عضویت در نهاد‌های دانشجویی منتقد توسط قوه قضائیه محکومیت دریافت داشته‌اند و شش دانشجوی دیگر تحت پیگرد قانونی قرار گرفته‌اند که هنوز حکم آنها صادر نشده است . وضعیت آنها به تفصیل در این گزارش نیامده ، ولی اسامی آنها در ضمیمه آورده شده است.

ایران هم عضو میثاق بین المللی حقوق مدنی ، سیاسی و هم عضو میثاق بین المللی حقوق اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی است.[٢] ایران به عنوان عضو میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی ، متعهد شده است تا به حقوق هر فرد حوزه آزادی بیان و آزادی تشکیل انجمن‌ها احترام بگذارد. همچنین حکومت ایران مطابق میثاق بین المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی متعهد شده است که تحصیلات عالی باید به صورت مساوی برای همگان قابل دسترس باشد. هر دوی این میثاق‌ها ، دولت‌های عضو را ملزم می‌سازد تا برقراری حقوق مندرج در آنها
را بدون هرگونه تبعیض اعم از سیاسی و یا عقیدتی تضمین کنند. اقدام مقامات مسئول ایران از محروم ساختن برخی از دانشجویان از تحصیل در دانشگاه بر اساس اعتقادات و یا اعمال سیاسی و مذهبی و تحت تعقیب قانونی قرار دادن دیگران در زمینه‌هایی مشابه ، تخلف مستقیم از الزامات صریح قانونی ایران تحت هر دو میثاق است.

ممانعت از تحصیل

در طی سال تحصیلی ٢٠٠٥-٢٠٠٦ وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری به شش دانشجو اعلام داشت که آنها نمی‌توانند به تحصیلات عالی خود ادامه دهند .اسامی آنها عبارت است از: مهدی امینی زاده ( دانشگاه مفید قم )، پیمان عارف (دانشگاه تهران)،حامد حسن دوست ( دانشگاه تربیت معلم)،عزت الله تربتی نژاد ( دانشگاه کردستان) ، محمد زمانی ( دانشگاه زنجان) و توحید علی زاده ( دانشگاه تهران).

یازده دانشجوی دیگر در سپتامبر٢٠٠٦ علی رغم قبولی در آزمون کارشناسی ارشد ، اجازه نیافتند تا ثبت نام تحصیلی کنند.اسامی آنها عبارت است از: یاشار قاجار ( دانشگاه تبریز) ،زهرا جانی پور (دانشگاه همدان) ،حنانه عزیزی (علامه طباطبایی) ، روزبه ریاضی مقدم (دانشگاه امیرکبیر) ، سیامک کریمی (دانشگاه همدان) ، محسن فاتحی (دانشگاه تهران) ، غریب سجادی ( دانشگاه علامه طباطبایی)،منصور عزتی (دانشگاه صنعتی اصفهان)، سعید اردشیری ( دانشگاه کرمان) ،شورش مرادی ( دانشگاه کردستان) ،سالار ساکت ( دانشگاه کردستان).

مصاحبه با برخی از این دانشجویان و نامه‌های رسمی از سوی وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری که نسخه‌ای از آنها به دست سازمان دیده بان حقوق بشر رسیده است، مشخص می‌کند که ممانعت این وزارتخانه از تحصیل شماری از دانشجویان، ماهیت سیاسی داشته و مستقیما به فعالیت‌های آنها ارتباط دارد.علاوه بر این، مطابق اظهارات دانشجویان و نامه‌های رسمی، مسئولیت اصلی در تصمیم گیری در خصوص محرومیت از تحصیل با وزارت اطلاعات بوده است نه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری.

تمامی این دانشجویان به غیر از حنانه عزیزی یا عضو انجمن‌های اسلامی دانشجویان در دانشگاه‌های شان بوده و یا جزء فعالان دانشجویی منتقد بوده‌اند. ظاهراٌ حنانه عزیزی بدین علت از حق تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد محروم شده است که پدرش ، یوسف عزیزی بنی طرف، نویسنده‌ای است که مورد پیگرد قانونی قرار گرفته است .[٣]

در یک نامه کتبی که در پاسخ به تقاضای تجدید نظر خواهی یکی از دانشجویان محروم شده از تحصیل ، نوشته شده و نسخه‌ای از آن در اختیار سازمان دیده بان حقوق بشر قرار گرفته است ،سید مرتضی نور بخش رئیس هیات مرکزی گزینش دانشجو و استاد در وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری نوشته است :" پس از دریافت پاسخ استعلام وزارت اطلاعات ،نامبرده فاقد صلاحیت لازم جهت ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد شناخت شدو در نتیجه رای مردود ایشان به سازمان سنجش آموزش کشور اعلام گردید."[٤]

وزارت اطلاعات که در اصل به عنوان یک سازمان امنیتی عمل می‌کند ، مرجع مشروع و دارای وجاهت قانونی برای تعیین صلاحیت تحصیلی دانشجویان نیست. همه دانشجویان فوق حق شان برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد را با قبولی در کنکور رقابتی کارشناسی ارشد به دست آورده بودند.

مهدی امینی زاده ، دیگر دانشجوی محروم شده از تحصیل به سازمان دیده بان حقوق بشر گفت :

"سال قبل در اولین روز سال تحصیلی ، مسئولان دانشگاه با من تماس گرفتند و گفتند که بر اساس نامه هیات گزینش سازمان سنجش ، شما از ادامه تحصیل ممنوع شده اید. من موضوع را از طریق وزارت علوم دنبال کردم و معلوم شد که وزارت اطلاعات این تصمیم را گرفته است.من همچنین به وزارت اطلاعات "دعوت" شدم و یکی از مامورین امنیتی به من گفت از نظر ما ، این بهترین راه در برخورد با دانشجویانی شبیه تو در این سطح است. این روش به مراتب هزینه کمتری برای نظام دارد. آنها آشکارا به من گفتند که در ممانعت از ادامه تحصیل من مصر هستند."[٥]

پیمان عارف که سابقه‌ای از تشکیل پرونده‌های قضایی و امنیتی دارد ، چندین بار طی پنج سال اخیر توسط نیرو‌های امنیتی بازداشت شده است.شعبه ٢٦ دادگاه انقلاب اسلامی تهران در آوریل ٢٠٠٦ وی را به دلیل اقدام بر علیه امنیت ملی و تبلیغ بر علیه نظام به ١٨ ماه حبس تعزیری محکوم کرد.او تقاضای تجدید نظر کرده است.عارف در سال ٢٠٠٥ به دانشکده حقوق تهران در مقطع کارشناسی ارشد وارد شد و رتبه دوم کنکور کارشناسی ارشد در رشته علوم سیاسی را کسب کرد.او به دیده بان حقوق بشر گفت که مقامات دانشگاه به او در آوریل ٢٠٠٦ اطلاع دادند که از ادامه تحصیل محروم شده است و نمی‌تواند درجه فوق لیسانسش را تمام کند.
او همچنین مدعی شد که وزارت اطلاعات از وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری خواسته است تا از حضور او در فعالیت‌های آکادمیک جلوگیری کند. عارف به سازمان دیده بان حقوق بشر گفت :" بر اساس نامه‌ای از هیات گزینش مرکزی دانشجو و استاد ، مطلع شدم که از صلاحیت عمومی و اعتقادی برای ادامه تحصیل برخوردار نیستم. من چندین بار به وزارت اطلاعات احضار شدم و متصدیان مربوطه به من گفتند که اگر من هر گونه سخنرانی و یا متنی بنویسم که آنها آن را تند ارزیابی کنند ، من را به زندان خواهند افکند."[٦]

سازمان دیده بان حقوق بشر یک نسخه از نامه وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری به یک دانشجو که از ادامه تحصیل منع شده است را به دست آورده است. او نامه‌ای به تاریخ ١٩ سپتامبر ٢٠٠٦ دریافت کرده بود که قبولی او در دانشگاه بنا به ضوابط گزینش رد شده است اما این عدم پذیرش می‌تواند مورد تجدید نظر خواهی قرار گیرد.این دانشجو می‌بایست برای تکمیل فرم تجدید نظر خواهی ، دستورالعمل‌های زیر را دنبال کند:

١- خلاصه‌ای از سوابق سیاسی، اجتماعی خود را( قبل و بعد از انقلاب) بیان کنید.
٢- فعالیتهای اجرایی خود را بیان کنید.(بعد از انقلاب)
٣- چنانچه سوابق بازداشت (ولو کوتاه مدت) در یکی از مراجع انتظامی یا قضایی دارید محل،تاریخ،مدت و علت آن را بیان کنید.
٤- لطفامشخصات و نشانی دقیق معرفین (غیر خویشاوند) شناخته شده و مورد وثوق از محل تحصیل و یا اشتغال را که شما را کاملا بشناسند، ذکر فرمایید.[٧]

این نامه به وضوح روشن می‌سازد که در فرایند پذیرش دانشجو در وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری ، سوابق و فعالیتهای سیاسی دانشجویان دخالت دارد.

پذیرفته شده ولی به شرط سکوت

مسئولان آموزشی دانشگاه در آغاز سال تحصیلی جدید در ٢٣ سپتامبر ، زمانی به تعداد نامعلومی از دانشجویان اجازه دادند ،ثبت نام کنند که تعهد نامه‌های صادر شده از وزارت خانه علوم ، تحقیقات و فناوری را قبلا امضا کرده باشند.دانشجویان بر اساس این تعهد نامه‌ها به شرطی پذیرفته شدند تا تمامی "مقررات سیاسی ، اعتقادی و اخلاقی" را رعایت کنند ، در غیر این صورت از ادامه تحصیل آنها جلوگیری می‌شود.[٨]

برخی از فعالان دانشجویی به سازمان دیده بان حقوق بشر گفتند : "هیچکس به غیر از مقامات مسئول حکومتی نمی‌داند به چه دلیل دانشجویان تحت این شرایط ، ثبت نام مشروط شدند .این دانشجویان به دلیل ثبت نام مشروط ، می‌ترسند که سرنوشت تحصیلی خود را در خطر بیندازند."[٩] فعالان دانشجویی معتقدند آمار واقعی تعداد دانشجویانی که به صورت مشروط ثبت نام کرده‌اند ، متجاوز از صد‌ها نفر است.

مقامات رسمی وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری در مصاحبه با خبرنگاران تایید کرده‌اند که ثبت نام مشروط وجود دارد و ٥٤ نفر از دانشجویان مشمول این وضعیت هستند.اما توضیح داده‌اند که هر کدام از این‌ها به این دلیل مشروط هستند که "پرونده آنها تکمیل نشده است".[١٠] سید مرتضی نوربخش در ٤ اکتبر به رسانه‌ها گفت :" ما از دانشجویانی که برای ورود به تحصیلات تکمیلی مشکل داشتند ،تعهد گرفتیم .اما این مشکلات قطعا جنبه سیاسی ندارد."[١١]

نوربخش در مصاحبه‌ای مشابه ، یک نمونه از تعهد نامه‌هایی که ضروری است تا دانشجویان امضا کنند تا اجازه یابند که ثبت نام تحصیلی کنند ، را ارائه داد. این تعهد نامه بدین شرح است :

اينجانب ... فرزند ... داراي شماره شناسنامه‌ ... صادره از ... متولد ...
با آگاهي از اينكه از سوي هيات مركزي گزينش دانشجو به طور مشروط به دانشگاه راه يافته‌ام و متعهد مي‌شوم كه كليه‌ موازين اعتقادي، اخلاقي و سياسي را در چارچوب قوانين و مقررات جاري به ويژه مقررات انضباطي دانشگاه رعايت نموده و در صورت بروز هر گونه حركتي خلاف مفاد اين تعهد مسوولين ذيربط مجاز خواهند بود پذيرش اينجانب را لغو و از ادامه‌ تحصيلم جلوگيري نمايند. بديهي است در صورت اخير خود را متعهد به بازپرداخت هزينه‌هاي مربوط به تحصيل مي‌دانم."[١٢]

تعلیق از تحصیل توسط کمیته‌های انضباطی دانشگاه‌ها

کمیته‌های انضباطی دانشگاه‌ها در طی سال گذشته ، تعداد کثیری از دانشجویان را احضار کرده‌اند ، این کمیته‌ها در سال ١٩٨٥ تاسیس شده‌اند.اما در دوران ریاست جمهوری محمد خاتمی (٢٠٠٥-١٩٩٧) به ندرت به عنوان ابزار فشار بر علیه فعالان دانشجویی مورد استفاده قرار می‌گرفتند. یک فعال دانشجویی به سازمان دیده بان حقوق بشر گفت :

" هدف قرار دادن فعالان دانشجویی از سوی کمیته‌های انضباطی از سال ٢٠٠٢ آغاز شد و در سال گذشته به میزان چشمگیری گسترش یافت .آنها به مرکز اصلی اعمال فشار بر علیه دانشجویان و وادار کردن آنها به سکوت تبدیل شده‌اند. این فشار‌ها از شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت اطلاعات ریشه می‌گیرد.این نهاد‌ها کمیته‌ها را بر علیه دانشجویان مشخصی ، هدایت می‌کنند."[١٣]

کمیته‌های انضباطی مسئولیت دارند تا به تخلفات دانشجویان رسیدگی کنند و اختیار آن را دارند که مجازات‌هایی را اعمال کنند.مطابق مقررات انضباطی برای دانشجویان دانشگاه‌ها در جمهوری اسلامی ایران ، حوزه فعالیت کمیته‌های انضباطی شامل دامنه گسترده‌ای از امور کیفری ، تحصیلی و آموزشی و تخلفات سیاسی و اخلاقی است.[١٤] برخی جرم‌های سیاسی تعریف شده عبارتند از : توهین به اعتقادات اسلامی و باور‌های ملی و اقدام بر علیه جمهوری اسلامی ایران نظیر ( نوشتن شعار و اعلامیه‌های اخلال بر انگیز و موهن) و نشر اکاذیب به صورت عمدی.[١٥]

کمیته‌ها می‌توانند مجازاتی را تصویب کنند که شامل توبیخ کتبی درج در پرونده ، تعلیق تحصیل دانشجویان ، اخراج از دانشگاه و حتی محروم کردن دانشجویان از تحصیل در کلیه دانشگاه‌ها تا پنج سال. [١٦]

اعضاء این کمیته‌ها توسط مسئولین دانشگاه‌ها تعیین می‌شوند . در هر دانشگاه ، کمیته انضباطی ، پنج عضو صاحب حق رای دارد.نماینده رهبری مذهبی ایران آیت الله خامنه‌ای ، معاونت دانشجویی ، یک
عضو هیات علمی منتخب رئیس دانشگاه و دو دانشجو که توسط رئیس دانشگاه منصوب می‌شوند.همچنین کمیته یک منشی نیز دارد که حق رای ندارد.تصمیمات کمیته نیازمند اکثریت نسبی است.[١٧]

کمیته‌های انضباطی دانشگاه‌ها حداقل ٤١ دانشجو از دانشگاه‌های مختلف را به تعلیق از تحصیل از یک تا دو ترم محکوم کرده‌اند.بر اساس گزارش‌های مطبوعاتی ١١ دانشجوی دانشگاه همدان که اسامی آنها ذکر نشده است ، به تعلیق از تحصیل محکوم شده‌اند.[١٨]

سازمان دیده بان حقوق بشر اسامی٣٠ دانشجوی دیگر را که تحصیل آنها به صورت محدود به تعلیق درآمده ، را به دست آورده است.اسامی آنها عبارتند از :

دو ترم تعلیق از تحصیل
١- مجتبی بیات عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت ، دانشگاه تهران
٢- زینب پیغمبر زاده از دانشگاه تهران
٣- آرش خاندل عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی ، دانشگاه لرستان
٤- محمد جواد دردکشان عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی ، دانشگاه لرستان
٥- حسن رضایی قلعه نو عضو جامعه اسلامی دانشجویان ، دانشگاه علوم پزشکی مشهد
٦- توحید علی زاده ، دانشگاه تهران
٧- سیامک ناد علی عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی ، دانشگاه لرستان
٨- مصطفی نویدی ، دانشگاه صنعتی شریف

یک ترم تعلیق از تحصیل
١- محمد صادق اسفندیاری ، دانشگاه تهران
٢-‌هادی آرامی ، دانشگاه یزد
٣- عابد توانچه عضو سابق شورای مرکزی انجمن اسلامی ، دانشگاه امیرکبیر
٤- عباس حکیم زاده عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان ، دانشگاه امیرکبیر
٥- حسین حیدری ، دانشگاه تهران
٦- محسن سهرابی عضو انجمن اسلامی دانشجویان ،دانشگاه امیر کبیر
٧- آسو صالح ، دانشگاه کردستان
٨- محسن فاتحی ، دانشگاه تهران
٩- علی فیضی ، دانشگاه تهران
١٠-امین قلعه‌ای عضو انجمن اسلامی دانشجویان ، دانشگاه اصفهان
١١-بهروز کریمی زاده ، دانشگاه تهران
١٢-ارسلان گودرزی ، دانشگاه تهران
١٣-محمد خانی ، دانشگاه علامه طباطبایی
١٤-علی رضا مقصودی ، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد بندر عباس
١٥-محمد امین مهدوش عضو انجمن اسلامی دانشجویان ، دانشگاه اصفهان و علوم پزشکی
١٦-احمد میرزایی عضو انجمن اسلامی دانشجویان ، دانشگاه اصفهان و علوم پزشکی
١٧-سید حسین میر کریمی عضو انجمن اسلامی دانشجویان ، سهند تبریز
١٨-حسین نجفی ، دانشگاه مشهد و علوم پزشکی
١٩-سلمان سیما سردبیر نشریه دانشجویی "سخن تازه " ، دانشگاه آزاد تهران جنوب
٢٠-رسول بخشعلی ، دانشگاه پیام نور نیشابور
٢١-هادی منتخبی ، دانشگاه اصفهان و علوم پزشکی
٢٢-بهروز کریم زاده سردبیر نشریه دانشجویی خاک ، دانشگاه تهران

یک فعال دانشجویی در دانشگاه تهران به سازمان دیده بان حقوق بشر گفت : " کمیته انضباطی دانشگاه تهران از ژوئن سال ٢٠٠٦ ، ٥٣ دانشجو را احضار کرده است و بسیار محتمل است که برای ١٣ نفر از آنها حکم تعلیق از تحصیل صادر شود.[١٩] از این ١٣ نفر ، پنج نفر به دو ترم و هشت نفر دیگر به یک ترم تعلیق از تحصیل محکوم می‌شوند.


ضمیمه
اسامی ٣٥ دانشجو که به دلیل فعالیت‌ها سیاسی مورد پیگرد قضایی قرار گرفته‌اند و توسط قوه قضائیه از جولای ٢٠٠٥ تا حال محکوم شده‌اند ، به شرح زیر است .این فهرست توسط فعالان دانشجویی ایرانی تهیه شده است.

١- سعید اردشیری عضو انجمن اسلامی دانشجویان از دانشگاه کرمان که به دلیل اقدام بر علیه امنیت از طریق تحریک دیگران به شورش از سوی شعبه یک دادگاه انقلاب کرمان به یک سال حبس تعلیقی به مدت پنج سال در تاریخ دی ماه ١٣٨٤ محکوم شد.این حکم بدوی است.
٢- امیر اسحاقی عضو شورای مرکزی انجمن جمهوری خواه از دانشگاه یزد که به دلیل تبلیغ بر علیه نظام به یک میلیون ریال جزای نقدی ( معادل ١١٠ دلار) در شعبه هفت دادگاه تجدید نظر یزد در مرداد ماه سال ١٣٨٥ محکوم شده است. این حکم قطعی است.
٣- علی افشاری عضو سابق شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت از دانشگاه امیرکبیر که به دلیل تبلیغ بر علیه نظام و اقدام بر علیه امنیت ملی به شش سال حبس تعزیری و پنج سال محرومیت از کلیه حقوق اجتماعی از سوی شعبه ٣٦ دادگاه تحدید نظر استان تهران در اردیبهشت ماه سال ١٣٨٥ محکوم شده است .این حکم قطعی است.
٤- مهدی امینی زاده عضو سابق شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت از دانشگاه شهید رجایی که به دلیل تشکیل جمعیت غیر قانونی و اقدام بر علیه امنیت ملی به دو سال حبس تعزیری از سوی شعبه ٢٦ دادگاه انقلاب تهران در تاریخ اسفند ماه ١٣٨٤ محکوم شده است .این حکم بدوی است.
٥- مرتضی برش جان عضو انجمن جمهوری خواه یزد از دانشگاه یزد که به دلیل تبلیغ بر علیه نظام به شش ماه حبس تعزیری از سوی شعبه سوم دادگاه انقلاب یزد در تاریخ تیر ماه ١٣٨٥ محکوم شده است.این حکم بدوی است.
٦- امیر حسین بلالی عضو سابق شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان از دانشگاه امیر کبیر که به دلیل تبلیغ بر علیه نظام از سوی شعبه ٣٦ دادگاه تجدید نظر استان تهران به یک میلیون تومان جزای نقدی در تاریخ آذر ماه ١٣٨٤ محکوم شد.این حکم قطعی است.
٧- علی پاسبار دانشجوی دانشگاه تبریز به اقدام بر علیه امنیت ملی به سه سال حبس تعزیری از سوی شعبه دوم دادگاه انقلاب بوکان در تاریخ آذر ماه ١٣٨٤ محکوم شده است.این حکم بدوی است.
٨- عمران پرانداخ دانشجوی دانشگاه رازی کرمانشاه که به شش ماه حبس تعزیری و سه میلیون ریال جزای نقدی از سوی اجرای احکام دادگاه انقلاب کرمانشاه در تاریخ مردادماه ٨٥ محکوم شده است . حکم زندان نامبرده اجرا شد و با احتساب ایام بازداشت موقت در شهریور ماه آزاد شد.
٩- بهروز خالقی جان عضو انجمن جمهوری خواه یزد از دانشگاه یزد که به دلیل تبلیغ بر علیه نظام به شش ماه حبس تعزیری از سوی شعبه سوم دادگاه انقلاب یزد در تاریخ تیر ماه ١٣٨٥ محکوم شده است.این حکم بدوی است.
١٠-حسین خدایاری عضو انجمن اسلامی دانشجویان از دانشگاه کرمان که به دلیل اقدام بر علیه امنیت از طریق تحریک دیگران به شورش از سوی شعبه یک دادگاه انقلاب کرمان به پنج ماه حبس تعلیقی به مدت پنج سال در تاریخ دی ماه ١٣٨٤ محکوم شد.این حکم بدوی است.
١١-رضا دلایی میلان عضو انجمن اسلامی دانشجویان از دانشگاه کرمان که به دلیل اقدام بر علیه امنیت از طریق تحریک دیگران به شورش از سوی شعبه یک دادگاه انقلاب کرمان به پنج ماه حبس تعلیقی به مدت پنج سال در تاریخ دی ماه ١٣٨٤ محکوم شد.این حکم بدوی است.
١٢-محمد رضا رحیمی راد عضو انجمن توسعه اسلامی از دانشگاه یزد به دلیل توهین به مقامات از سوی شعبه دوم انقلاب یزد به شش ماه حبس تعلیقی به مدت دو سال در تاریخ مرداد ماه ١٣٨٥ محکوم شده است.این حکم بدوی است.
١٣-محمد رضایی از دانشگاه علامه طباطبایی به دلیل تشکیل جمعیت غیر قانونی و اقدام بر علیه امنیت ملی از سوی شعبه ٢٦ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به دو سال حبس تعزیری در تاریخ اسفند ١٣٨٤ محکوم شد.این حکم بدوی است.
١٤-حیدر زاهدی دانشجوی دانشگاه تبریز که به دلیل اقدام بر علیه امنیت ملی و توهین به مقامات به یک میلیون و پانصد هزار ریال (١٦٠ دلار) از سوی دادگاه تجدید نظر تبریز در تاریخ اردیبهشت ١٣٨٥ محکوم شد.این حکم قطعی است.
١٥-عباس شکوهمند عضو سابق شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان از دانشگاه تربیت معلم تهران به دلیل تهمت به دانشجویان بسیجی به یک میلیون ریال ( ١١٠ دلار) جزای نقدی از سوی شعبه ٣٦ دادگاه تجدید نظر استان تهران در تاریخ شهریور ماه ١٣٨٤ محکوم شد.این حکم قطعی است.
١٦-مهدی شیرزاد عضو سابق شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان از دانشگاه تهران که به دلیل اجتماع و تبانی جهت ارتکاب جرم از سوی شعبه ٣٦ دادگاه تجدید نظر استان تهران به دو سال حبس تعلیقی به مدت سه سال در تاریخ مرداد ماه ١٣٨٥ محکوم شد.این حکم قطعی است.
١٧-علی صادقی دبیر سابق انجمن اسلامی دانشجویان از دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی که به دلیل توهین ، افترا و نشر اکاذیب از سوی شعبه ٢٣ کیفری استان تهران به یک سال حبس تعلیقی در تاریخ خرداد ١٣٨٥ محکوم شد.این حکم بدوی است.
١٨-علی اصغر صادقی که به دلیل تشکیل جمعیت غیر قانونی و اقدام بر علیه امنیت ملی به پانزده ماه حبس تعزیری از سوی شعبه ٢٦ دادگاه انقلاب تهران در تاریخ اسفند ماه ١٣٨٤ محکوم شده است .این حکم بدوی است.
١٩-فاراب صمیمی دانشجوی دانشگاه کار که به دلیل شركت در تجمع غيرقانوني, پخش اعلاميه, تبليغ عليه نظام و اخلال در نظم و آسايش عمومی از سوی شعبه ٣٦ دادگاه تجدید نظر استان تهران به شش ماه حبس تعزیری در تاریخ مرداد ماه سال ١٣٨٥ محکوم شد.این حکم اجرا شد و نامبرده با احتساب ایام بازداشت موقت تحمل حبس کرد.
٢٠-نادر ضامن دانشجوی دانشگاه تبریز به اتهام اقدام بر علیه امنیت کشور از سوی شعبه یک دادگاه انقلاب تبریز به یک سال حبس تعزیری در تاریخ مهر ماه ١٣٨٥ محکوم شد.این حکم قطعی است.
٢١-پیمان عارف دانشجوی دانشگاه تهران که به دلیل اقدام بر علیه امنیت ملی به ١٨ ماه حبس تعزیری از سوی شعبه ٢٦ دادگاه انقلاب تهران در تاریخ فروردین ماه سال ١٣٨٥ محکوم شد.این حکم بدوی است.
٢٢-محمد علی عبادی عضو سابق شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان از دانشگاه تربیت معلم تهران به دلیل تبلیغ بر علیه نظام و توهین به رهبری از سوی اجرای احکام دادگاه انقلاب کرج به اجرای شش ماه حبس تعزیری در تاریخ تیرماه ٨٤ محکوم شد.این حکم اجرا شد.
٢٣-رضا عباسی عضو سابق شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان از دانشگاه زنجان به دلیل تبليغ عليه نظام و اهانت به رهبري از سوی شعبه یک دادگاه انقلاب زنجان به یک سال حبس تعزیری در مهر ماه سال ١٣٨٥ محکوم شد.این حکم بدوی است.
٢٤-اکبر عطری عضو سابق شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت از دانشگاه مفید قم به دلیل تبلیغ بر علیه نظام و توهین به رهبری به سه سال حبس تعزیری و چهار ماه حبس تعلیقی به مدت دو سال از سوی شعبه ٣٦ دادگاه تجدید نظر استان تهران در تاریخ تیر ماه سال ١٣٨٥ محکوم شد.این حکم قطعی است.
٢٥-میکائیل عظیمی که به دلیل تشکیل جمعیت غیر قانونی و اقدام بر علیه امنیت ملی به پانزده ماه حبس تعزیری از سوی شعبه ٢٦ دادگاه انقلاب تهران در تاریخ اسفند ماه ١٣٨٤ محکوم شده است .این حکم بدوی است.
٢٦-نوید غلامی عضو انجمن جمهوری خواه یزد از دانشگاه یزد که به دلیل تبلیغ بر علیه نظام به شش ماه حبس تعزیری از سوی شعبه سوم دادگاه انقلاب یزد در تاریخ تیر ماه ١٣٨٥ محکوم شده است.این حکم بدوی است.
٢٧-احمد فرجی عضو سابق شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت از دانشگاه علم و صنعت که به دلیل تبليغ عليه نظام و اجتماع و تباني براي اقدام عليه امنيت كشور از سوی شعبه ٢٦ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به سه سال حبس تعلیقی به مدت پنج سال در تاریخ آبان ماه سال ١٣٨٤محکوم شد.این حکم بدوی است.
٢٨-امین کرد دانشجوی دانشگاه آزاد به دلیل مشارکت در تجمع اعتراضی در برابر دفتر سازمان ملل در تهران به یک سال حبس تعلیقی در فروردین ماه سال ١٣٨٥ محکوم شد.این حکم بدوی است.
٢٩-پویا محمودیان عضو سابق شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان از دانشگاه امیر کبیر که بر هم زدن نظم عمومي و اقدام عليه امنيت عمومي از سوی شعبه ١٣ دادگاه انقلاب تهران به سه ماه و نیم حبس تعزیری در تاریخ تیر ماه ١٣٨٥ محکوم شد. این حکم بدوی است.
٣٠-فرید مدرسی عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت از دانشگاه علامه طباطبایی که به دلیل توهین به مقامات نظام و تبلیغ بر علیه نظام از سوی شعبه ٢٦ دادگاه انقلاب تهران و شعبه هفت دادگاه تجدید نظر قم به ترتیب به هشت ماه حبس تعلیقی و شش ماه حبس تعزیری و شش ماه حبس تعلیقی در تاریخ آذر ماه سال ١٣٨٤ محکوم شد.حکم اول نامبرده بدوی و حکم دومش قطعی است.
٣١-علیرضا مرادی دانشجوی دانشگاه رازی کرمانشاه که به دلیل اقدام بر علیه امنیت ملی و توهین به مقدسات از سوی اجرای احکام دادگاه انقلاب کرمانشاه به پنج ماه حبس تعزیری و سه میلیون ریال (٣٣٠ دلار) جریمه نقدی در تاریخ شهریور ماه ١٣٨٥ محکوم شد.این حکم اجرا شد و نامبرده با احتساب ایام بازداشت موقت در مهر ماه از زندان آزاد شد.
٣٢-عبدالله مومنی عضو سابق شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت از دانشگاه علامه طباطبایی که به دلیل اجتماع و تباني براي اقدام عليه امنيت كشور و برگزاري تجمعات غيرقانوني از سوی شعبه ٣٦ دادگاه تجدید نظر استان تهران به بیست و سه ماه حبس تعلیقی به مدت پنج سال در تاریخ شهریور ماه ١٣٨٥ محکوم شد.این حکم قطعی است.
٣٣-شیوا نظر آهاری دبیر سخنگوی کمیته دفاع از زندانیان سیاسی از دانشگاه آزاد که به دلیل حضور در تجمع اعتراضی در مقابل دفتر سازمان ملل در مقابل دانشگاه تهران از سوی شعبه ٣٦ دادگاه تجدید نظر استان تهران به یک سال حبس تعلیقی به مدت پنج سال در تاریخ آبان ١٣٨٤محکوم شد. این حکم قطعی است
٣٤-فرید‌هاشمی عضو انجمن اسلامی دانشجویان ازدانشگاه تهران که به دلیل اقدام عليه امنيت ملي و تبليغ عليه نظام از سوی شعبه ٢٦ دادگاه انقلاب تهران به شش ماه حبس تعلیقی در اردیبهشت ماه سال ١٣٨٥ محکوم شد.این حکم بدوی است.
٣٥-داوود یاری عضو سابق شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان از دانشگاه شهر کرد که به دلیل توهین به ضابطان امر به معروف و نهی از منکر ، از سوی دادگاه عمومی شهرکرد به سی ضربه شلاق و یک میلیون ریال ( ١١٠ دلار) در تاریخ مرداد سال ١٣٨٤ محکوم شد.این حکم بدوی است.

فهرست اسامی دانشجویانی که از جولای ٢٠٠٥ تا کنون به دادگاه احضار شده‌اند ولی تا کنون حکمی دریافت نکرده‌اند .این فهرست توسط فعالان دانشجوی ایرانی تهیه شده است.

١- حامد ایرانشاهی عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت که در تاریخ مهر سال ٨٤ به دادگاه احضار شده است.
٢- محمد مبشری دانشجوی دانشگاه صنعتی شریف که به اتهام توهین به مقامات نظام و نشر اکاذیب در تاریخ مهر سال ١٣٨٤ به دادگاه احضار شده است.
٣- امیر رعیت نظری دانشجوی دانشگاه تهران که به اتهام اقدام بر علیه امنیت ملی در مهر ماه سال ١٣٨٤ به دادگاه احضار شده است.
٤- آرمان رضاپور دانشجوی دانشگاه آزاد به اتهام اقدام بر علیه امنیت ملی در تیر ماه سال ٨٥ به دادگاه احضار شد.
٥- داوود حسن پور دانشجوی دانشگاه تهران که به اتهام تبلیغ بر علیه نظام به دادگاه در تاریخ مرداد سال ٨٥ احضار شد.
٦- جمشید خاتمی دانشجوی دانشگاه فردوسی مشهد که در مرداد سال ٨٥ به دادگاه احضار شد.


------------------

[1] دانشگاه صنعتی امیرکبیر ،دانشگاه اصفهان و علوم پزشکی ،دانشگاه همدان و علوم پزشکی ، دانشگاه لرستان ،دانشگاه ارومیه ،دانشگاه تربیت معلم سبزوار ،دانشگاه صنعتی سهند تبریز ،دانشگاه بیرجند ،دانشگاه رازی کرمانشاه ،دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه ، دانشگاه علامه طباطبایی ،دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد ،دانشگاه علوم پزشکی کاشان ، دانشگاه شهید رجایی.
International Covenant on Economic ,Social and Cultural Rights (ICEESCR) [2]. این معاهده در شانزده دسامبر 1966 تدوین شد و در سوم ژانویه سال 1976 الزامی شد و ایران در بیست و چهار ژوین 1975 آن
را پذیرفت.
International Covenant on Civil and Political Rights (ICCPR). این معاهده در شانزده دسامبر 1966 تصویب شد و در بیست سوم ماه مارچ 1975 الزام آور شد و ایران آن را در بیست و چهارم ژوئن سال 1975 پذیرفت.
[3] "گزارش کامل مصاحبه مطبوعاتی دفتر تحکیم وحدت در خصوص دانشجویان محروم شده از حق تحصیل "
ادوار نیوز ،29 سپتامبر 2006 ، .ماموری نامنیتی یوسف عزیزی بنی طرف را در آوریل سال 2005 بازداشت کردند و او را اقدام بر علیه امنیت ملی محکوم کردند.وی متعاقبا با قید وثیقه آزاد شد.
[4] این نامه از طرف سید مرتضی نوربخش ( رئیس هیات مرکزی گزینش استاد و دانشجو)به سید جلال حسینی ، رئیس دفتر پیگیری شکایت های مردمی ریاست جمهوری به تاریخ 23 آوریل 2006 نوشته شده است.
[5] مصاحبه سازمان دیده بان حقوق بشر با مهدی امینی زاده در تاریخ 5 اکتبر 2006
[6] مصاحبه سازمان دیده بان حقوق بشر با پیمان عارف در تاریخ 3 اکتبر 2006
[7] این نامه از طرف سید مرتضی نوربخش ( رئیس هیات مرکزی گزینش استاد و دانشجو) به یک دانشجو که از ادامه تحصیل محروم شده است نوشته شده.
[8] متن تعهد نامه که باید توسط دانشجویان امضا شود قبل از آنکه بتوانند ثبت نام کنند توسط مرتضی نوربخش رئیس هیات مرکزی گزینش استاد و دانشجو در وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری به خبرگزاری دانشجویان ایران ( ایسنا) در تاریخ 4 اکتبر 2006 ارائه شده است.
http://www.isna.ir/Main/NewsView.aspx?ID=News-799139&Lang=P (accessed October 4, 2006).
[9] مصاحبه سازمان دیده بان حقوق بشر با یک فعال دانشجویی (هویت محفوظ) خودداری کرد در تاریخ 3 اکتبر 2006
[10] " مروری بر دانشجویان ستاره دار از کذب محض تا واقعیت توضیح داده شده " خبرگزاری دانشجویان ایران ، 4 اکتبر 2006
, http://www.isna.ir/Main/NewsView.aspx?ID=News-799139&Lang=P (accessed October 4, 2006).
Ibid [11]
Ibid [12]
[13]مصاحبه سازمان دیده بان حقوق بشر با یک فعال دانشجویی در تاریخ 3 اکتبر 2006 ( هویت محفوظ)
[14] آئین نامه های انضباطی برای دانشجویان دانشگاه ها در جمهوری اسلامی ایران
http://www.sadjad.ac.ir/rights/A148.asp (accessed October 2, 2006).
[15] ماده . 6.c
[16] ماده 7.
[17] ماده 3.
[18] " احکام سنگین تعلیق برای 11 دانشجوی دانشگاه همدان" سایت ادوار نیوز،14 سپتامبر 2006
[19] مصاحبه دیده بان حقوق بشر با یک فعال دانشجویی ( هویت محفوظ) در تاریخ 3 اکتبر 2006



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024