جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 07.02.2023, 23:21

افزایش قربانیان زلزله ترکیه و سوریه به ۶۷۰۰ نفر


تا آخرین ساعات روز سه‌شنبه ۷ فوریه/۱۸ بهمن ۱۴۰۱، شمار کشته‌شدگان زلزله شدید در ترکیه و سوریه، به حدود ۶۷۰۰ نفر رسیده است. طبق گفته مقامات، تاکنون حدود نزدیک ۵۹۰۰ نفر در ترکیه و حدود ۱۸۰۰ نفر در سوریه جان خود را از دست داده‌اند.

شمار زخمی‌ها در ترکیه نزدیک به ۳۵ هزار نفر اعلام شده است. گفته می‌شود بیش از ۶۰۰۰ ساختمان در مناطق زلزله‌زده ترکیه ویران شده است.

هم‌اکنون بیش از ۲۴ هزار امدادگر از سراسر جهان تنها در ترکیه در جستجوی افرادی هستند که در زیر آوار مانده‌اند.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، حادثه زلزله در کشورش را بزرگترین فاجعه در تاریخ جمهوری ترکیه و در منطقه دانسته است. اردوغان هم‌چنین به مدت سه ماه وضعیت فوق‌العاده در جنوب شرقی این کشور اعلام کرده است. به گفته او، ۱۰ استان در محدوده زلزله هستند. او همچنین اعلام کرد که تاکنون پیشنهاد کمک از ۷۰ کشور جهان به ترکیه رسیده است.

دو زلزله شدید در فاصله ۹ ساعت مناطق جنوب شرق ترکیه و شمال غرب سوریه را لرزاند. زلزله نخست به بزرگی ۷.۷ ریشتر و دومی به بزرگی ۷.۶ ریشتر بودند.

زلزله نخست در ساعت ۴:۱۷ دقیقه بامداد و در عمق ۷ کیلومتری زمین رخ داد و دستکم ده استان دیگر کشور را نیز لرزانده است. کارشناسان می‌گویند این زمین‌لرزه یکی از قوی‌ترین زلزله‌های تاریخ ترکیه بوده است. کسانی که در این مناطق جنوبی ترکیه حضور داشتند می‌گویند لرزه‌ها حدود ۲ دقیقه ادامه داشت.

زمین‌لرزه دوم در ساعت  ساعت ۱۳:۲۴ به وقت محلی رخ داد و شدت آن ۷.۶ ریشتر بود.  یکی از مقام‌های مرکز مدیریت بحران ترکیه گفته زمین‌لرزه دوم پس‌لرزه نبوده بلکه مستقلا یک زلزله قوی دیگر محسوب می‌شود.

تخریب‌شدن جاده‌ها در اثر زلزله و نیز بارش برف و باران موجب شده که عملیات امداد و نجات در مناطق زلزله‌زده ترکیه و سوریه با کندی پیش بروند. با این‌حال عملیات امداد و نجات بدون وقفه ادامه دارد.

فواد اوکتای، معاون رئیس جمهور ترکیه بعد از ظهر روز سه‌شنبه به خبرنگاران گفت  تاکنون بیش از ۸ هزار زلزله‌زده از زیر آوار نجات یافتند.

اوکتای افزود: تاکنون ۳۸۰ هزار و ۵۰۰ نفر در خوابگاه‌های وابسته به وزارت آموزش پرورش و وزارت ورزش و جوانان اسکان داده شدند.

سازمان بهداشت جهانی پیش‌بینی کرده آمار قربانیان زمین‌لرزه بزرگ جنوب ترکیه و شمال‌غرب سوریه افزایش چشمگیری خواهد داشت.

کمک‌های جهانی

در پی درخواست ترکیه از کشورهای دیگر، کمک‌های بین‌المللی از سوی سازمان ملل متحد و پیمان ناتو به منطقه زلزله زده ارسال شده است؛ از جمله کشورهای کمک دهنده عبارتند از آمریکا، بریتانیا، آذربایجان، روسیه، هند، ژاپن، عراق، ایران، استرالیا، نیوزیلند، چین و یونان.

اتحادیه اروپا نیز می گوید که بیش از ۳۰ تیم نجات و پزشکی برای اعزام به ترکیه تشکیل داده است. این تیم‌ها از ۱۹ کشور عضو این اتحادیه به علاوه مونته‌نگرو و آلبانی هستند.

مجموع اعضای این تیم‌ها بیش از هزار و ۲۰۰ نفر است. یک سخنگوی اتحادیه اروپا گفت که ۱۱ تیم در منطقه هستند و بقیه هم به تدریج وارد می شوند.

در همین حال، گزارش‌ ها از چین از اختصاص ۵۸ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار به منظور کمک به عملیات نجات در ترکیه حکایت دارد. این کشور همچنین درحال هماهنگی برای تحویل ملزومات به سوریه نیز است.

جمهوری آذربایجان یک تیم ۴۲۰ نفره امداد و نجات به ترکیه اعزام کرده است. امداگران آذربایجان نخستین گروهی بودند که روز دوشنبه وارد فرودگاه شاکرپاشا در آدانا شدند.

هم‌چنین شرکت دولتی نفت آذربایجان (سوکار) اعلام کرده که سوخت مجانی در اختیار خودروهای امدادرسان در منطقه زلزله‌زده و نیز خودروهایی که کمک‌های امدادی از مناطق دیگر ترکیه به منطقه زلزله‌زده حمل می‌کنند قرار می‌دهد.

پاکستان هم اعلام کرده که هواپیمایی با ۱۵ تن از کالاهای مورد نیاز فوری به ترکیه و سوریه خواهد فرستاد.

دولت قطر روز سه‌شنبه اعلام کرد که ۱۰ هزار  کانکس(خانه سیار) به مناطق زلزله زده در ترکیه و سوریه می‌فرستد.

روز دوشنبه شیخ تیمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر دستور برقراری پل هوایی از قطر به ترکیه برای فرستادن تیم‌های جستجو و امداد رسانی بین‌المللی قطر وابسته به نیروی امنیت داخلی(لخویا) صادر کرد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024