پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 18 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 06.02.2023, 11:59

دو زلزله شدید در فاصله ۹ ساعت در ترکیه


دو زلزله شدید در فاصله ۹ ساعت مناطق جنوب شرق ترکیه را لرزاند. زلزله نخست به بزرگی ۷.۷ ریشتر و دومی به بزرگی ۷.۶ ریشتر بودند.

سازمان مدیریت حوادث غیرمترقبه ترکیه آفاد بعدازظهر دوشنبه اعلام کرد: با بررسی دقیق لرزه‌نگاری انجام شده، شدت زمین‌لرزه‌ نخست که ساعت ۴ و ۱۷ دقیقه صبح در قهرمان‌ماراش به وقوع پیوست ۷.۷ ریشتر بود.

تاکنون در ۱۰ استان ترکیه بیش از ۲۳۰۰ نفر جان باخته و چندین هزار تن هم مجروح شدند. دستکم ۳۴۰۰ بنا در اثر زلزله آسیب دیده‌اند.

زلزله نخست در ساعت ۴:۱۷ دقیقه بامداد و در عمق ۷ کیلومتری زمین رخ داد و دستکم ده استان دیگر کشور را نیز لرزانده است. این زلزله در شمال غرب سوریه نیز تلفات و خسارات زیادی به بار آورده همچنین در کشورهای عراق٬ لبنان اسرائیل، فلسطین و اردن نیز حس شده است.

معاون رئیس جمهور ترکیه گفته است: جریان گاز در شهرهای حاتای، قهرمان ماراش، پازارجیک، نارلی، بسنی، گؤل باشی، نورداغی، اصلاحیه، ریحانلی، قرق‌حان، حاصه قطع شده است.


دومین زلزله به بزرگی ۷.۶ ریشتر شرق ترکیه را لرزاند

سازمان مدیریت حوادث غیرمترقبه ترکیه (آفاد) از وقوع زمین لرزه‌ای دیگر به بزرگی ۷.۶ ریشتر در منطقه البیستان در استان قهرمان‌ماراش خبر داد.

براساس سایت اطلاع رسانی این سازمان، دومین زلزله ساعت ۱۳:۲۴ به وقت محلی در عمق ۷ کیلومتری زمین رخ داده است.

این زلزله همچنین در کشورهای همجوار مانند عراق، سوریه و لبنان نیز حس شده است.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، این زمین‌لرزه را «بزرگ‌ترین فاجعه در ترکیه از سال ۱۹۳۹ میلادی» توصیف کرد.

فعالیت‌های امداد و نجات در مناطق زلزله زده برای نجات کسانی که زیر آوار مانده‌اند ادامه دارد.


اعزام امدادگران اتحادیه اروپا به ترکیه
جینز لنارجیج، عضو دفتر مدیریت بحران و کمک‌های بشردوستانه کمیسیون اتحادیه اروپا اعلام کرد: در مرحله نخست امدادگران ۱۰ کشور عضو این اتحادیه برای کمک به زلزله زدگان به ترکیه اعزام می‌شوند.
وی در جمع خبرنگاران در بروکسل گفت که ابن ۱۰ کشور شامل هلند، لهستان، رومانی، کرواسی، بلغارستان، یونان، چکیا، فرانسه ایتالیا و مجارستان است.
او ضمن عرض تسلیت به ترکیه به خاطر وقوع این حادثه گفت که سازوکار حفاظت از غیرنظامیان اتحادیه اروپا بنا به درخواست ترکیه وارد عمل شده است.
لنارجیج ابراز امیدواری کرد که شمار این کشورها طی ساعت‌های آینده افزایش خواهد یافت.
عضو دفتر مدیریت بحران و کمک‌های بشردوستانه کمیسیون اتحادیه اروپا با بیان این که ترکیه از سال ۲۰۱۶ از کشورهای جزء این سازوکار است، گفت: برخی از امدادگران اعزم شدند. در خصوص استقرار آن‌ها در حال تماس با ترکیه هستیم. هم اکنون با ارسال عکس‌های ماهواره‌ای از آوار کمک می کنیم.
وی همچنین خاطرنشان کرد که در سوریه نیز تلفات بزرگی ایجاد شده و در این قالب به این کشور نیز کمک ارسال خواهد شد.


آذربایجان تیم ۴۲۰ نفره امداد و نجات به ترکیه اعزام کرد
وزارت وضعیت فوق العاده آذربایجان با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که یک تیم امداد و نجات ۴۲۰ نفره از این کشور به مناطق زلزله زده ترکیه اعزام شده‌اند.
این تیم امداد و نجات درپی دستور الهام علی‌اف رئیس جمهور آذربایجان و به منظور مشارکت در کمک به زلزله زدگان جنوب شرق ترکیه اعزام شدند.
رسانه‌های آذربایجان پیش‌از ظهر دوشنبه تصاویر اعزام اکیپ پرتعداد آذربایجان به ترکیه را منتشر کردند.
اکیپ امدادی آذربایجان با هواپیماهای اختصاصی پیش از ظهر دوشنبه وارد فرودگاه شاکرپاشا در آدانا شدند.
سرتیپ محرم حسن‌اف طی بیانیه‌ای در آدانا گفت: ۴۲۰ پرسنل با دستور الهام علی‌اف رئیس جمهور آذربایجان برای کمک به زلزله زدگان به آدانا آمده‌اند.


روسیه تیم امداد و نجات ۱۰۰ نفری به ترکیه اعزام کرد
وزارت شرایط اضطراری روسیه با انتشار اطلاعیه اعلام کرد که یک تیم ۱۰۰ نفره امداد و نجات به ترکیه اعزام کرده است.
براساس این اطلاعیه، تیم امداد و نجات ۱۰۰ نفره روسیه با دستور الکساندر کورنکوف، وزیر شرایط اضطراری این کشور با دو فروند هواپیمای ایلیوشن « İl-76» به ترکیه اعزام شده است.
کورنکوف در این اطلاعیه تاکید کرده که روسیه آماده کمک به «کشور دوست» ترکیه در شرایط کنونی است.


ابراز همدردی رئیس جمهور آمریکا با ترکیه
جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در پیام توئیتری در پی وقوع زلزله‌های بسیار شدید در جنوب شرقی ترکیه اعلام کرد: از تلفات جانی و ویرانیهای ناشی از زلزله در ترکیه و سوریه عمیقا متأسفم و به تیم خود دستور داده‌ام تا هر نوع کمک را ارائه کنند.
وی همچنین افزود: به همراه تیم خود در حال پیگیری نزدیک این موضوع از طریق برقراری مستمر با ترکیه هستیم و برای ارائه هر گونه کمک دستورات لازم را صادر کردم.


زلزله‌زدگان در ادلیب سوریه



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024