پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 15.10.2006, 20:39

پيش نويس بيانيه وزيران خارجه اتحاديه اروپا درباره ايران


منابع رسمی اعلام كردند كه كشورهای اتحاديه اروپا قرار است هفته آينده اعلام كنند كه مذاكره با ايران بر سر برنامه هسته‌‏ای اين كشور شكست خورده است و سپس آن را برای بررسی اقدامات لازم به شورای امنيت سازمان ملل متحد ارجاع دهند.
طبق پيش‌‏نويس نتايج نشست سه‌‏شنبه آينده وزيران خارجه اروپا، كشورهای اتحاديه اروپا معتقدند كه تداوم فعاليت‌‏های غنی‌‏سازی اورانيوم از سوی تهران هيچ گزينه‌‏ای جز بازگرداندن پرونده هسته‌‏ای ايران به شورای امنيت در اختيار اتحاديه اروپا قرار نداده است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، در پيش‌‏نويس جمع‌‏بندی وزيران خارجه اروپا از مذاكراه با ايران، از اينكه ايران طبق درخواست شورای امنيت سازمان ملل متحد و آژانس بين‌‏المللی انرژی اتمی هنوز فعاليت‌‏های بازفرآوری و غنی‌‏سازی اورانيوم را تعليق نكرده است، عميقاً ابراز نگرانی شده است. يك ديپلمات اروپايی كه خواست نامش فاش نشود،‌ ‏گفت: وزيران خارجه اتحاديه اروپا در نشست خود در لوكزامبورگ رسماً به مذاكرات با ايران بر سر بلندپروازی‌‏های هسته‌‏ای اين كشور پايان می‌‏دهند.
اين ديپلمات افزود: وزيران خارجه قرار است اعلام كنند به دليل عدم دستيابی به نتيجه، مذاكرات پايان يافته است.
در نشست لوكزامبورگ همچنين قرار ست خاوير سولانا، مسؤول كميته سياست خارجی اتحاديه اروپا برآوردی از مذاكره با ايران ارائه كند.
سولانا هفته گذشته اعلام كرد دليلی برای ادامه مذاكرات وجود ندارد و اظهارات وی منجر به شروع بحث درباره تحريم ايران شد.
ديپلمات‌‏های بلندپايه كشورهای ١ + ٥ در ويدئو كنفرانس روز چهارشنبه‌ی گذشته تحريم‌‏های احتمالی عليه ايران را بررسی كردند. آنها بر اعمال تحريم‌‏های بالقوه عليه ايران توافق كردند اما درباره نوع تحريم‌‏ها به توافق نرسيدند. بنابراين تصميم گرفتند پرونده ايران را برای بررسی بيشتر نزد نمايندگان خود در سازمان ملل متحد ارجاع دهند.


وزير امور خارجه آلمان:
هيچ دورنمايی از موفقيت مذاكرات هسته‌‏ای با ايران وجود ندارد
وزير امور خارجه آلمان گفت: اكنون هيچ دورنمايی از موفقيت مذاكرات هسته‌‏ای با ايران وجود ندارد، بنابراين فشار بر اين كشور بايد به تدريج اعمال شود.
فرانك والتر اشتاين ماير در گفت‌‏وگو با راديو RBB.INFORADIO جزييات تحريم‌‏هايی كه احتمال دارد عليه ايران اعمال شود را بيان نكرد و گفت: بسته امتيازات كشورهای ١+٥ كه هدفش متقاعد كردن تهران به تعليق غنی‌‏سازی اورانيوم است، هنوز روی ميز قرار دارد.
به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، اشتاين ماير افزود: اكنون در شرايطی قرار نداريم كه در آن امكان برگزاری مذاكرات با دورنمای موفقيت وجود داشته باشد، بنابراين شورای امنيت سازمان ملل متحد بايد در جهت كاربست تحريم تلاش كند.
وی ادامه داد: با اين حال به وضوح بيان كرديم كه پيشنهاد ما برای همكاری با ايران روی ميز قرار دارد و اين بدان معناست كه اگر ايران برای انجام شرايط مذاكرات اعلام آمادگی كند، ما آماده بازگشت به ميز مذاكرات هستيم.
اشتاين‌‏ماير تاكيد كرد: ايرانی‌‏ها بايد درك كنند كه اگر ما مذاكره كنيم ساخت دستگاههای سانتريفوژ بيشتر بايد متوقف شود.
وی گفت: كشورهای ١+٥ درباره ليستی از تحريم‌‏های احتمالی در تابستان گفت‌‏وگو كرده‌‏اند اما وی مشخص نكرد كه ممكن است چه اقداماتی به كار گرفته شود.
اشتاين ماير گفت: توافق كرديم كه همه امكانات نبايد فورا مورد استفاده قرار گيرد، با اين حال ما طبيعتا به دنبال روندی هستيم كه تا جايی كه لازم است فشار عليه ايران به آرامی افزايش يابد.
وی با اشاره به عدم تمايل چين و روسيه برای اقدامات شديد عليه ايران گفت: اين دو كشور دلايلی دارند كه از رد توافقات پيشنهادی گذشته از سوی ايران احساس ناراحتی كنند، بنابراين ايران نبايد زياد مطمئن باشد كه منافع اقتصادی چين و روسيه موضع دولت‌‏های آنها نسبت به مناقشه هسته‌‏ای ايران را مشخص می‌‏كند.
خبرگزاری رويترز نيز به نقل از اشتاين‌‏ماير نوشت: برای ممانعت از تحريم‌‏ها بسيار دير شده است، با اين حال وی از جمهوری اسلامی خواست به مذاكرات بازگردد.
وی گفت: كشورهای ١+٥ هنوز درباره اين كه چه تحريم‌‏های خاصی بر ايران اعمال كنند به توافق نرسيده‌‏اند، با اين حال مطمئنم كه آنها به توافق دست می‌‏يابند، زيرا ليستی از تحريم‌‏های احتمالی مورد توافق قرار گرفته‌‏اند.


پيش نويس بيانيه وزيران خارجه اتحاديه اروپا درباره ايران
ايسنا: براساس پيش نويس بيانيه‌ی وزيران امور خارجه‌ی اتحاديه‌ی اروپا که قرار است در صورت توافق نهايی روز سه‌شنبه در پايان نشستی با حضور وزيران خارجه اين اتحاديه منتشر شود، اروپا اعلام خواهد کرد که گزينه‌ای جز بازگشت مساله‌ی هسته‌يی ايران به شورای امنيت در اختيار ندارد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه به نقل از افرادی که آن‌ها را منابع رسمی معرفی کرد، گزارش داد، اتحاديه‌ی اروپا در نشست وزيران امور خارجه‌ی ۲۵ کشور عضو اين اتحاديه اعلام خواهد کرد که مذاکرات هسته‌يی با ايران شکست خورده است و در نتيجه به بررسی اقدامات تنبيهی در شورای امنيت منجر می‌شود.
براساس اين گزارش، در پيش‌نويس بيانيه‌ی پايانی اين نشست که روز سه‌شنبه برگزار خواهد شد، ادعا شده است که اتحاديه‌ی اروپا اکنون معتقد است استمرار فعاليت‌های مربوط به غنی‌سازی در ايران گزينه‌ای ديگر را برای اين اتحاديه باقی نگذاشته است جز آنکه اين مساله را به شورای امنيت سازمان ملل بازگرداند.
در اين بيانيه که به وسيله‌ی ۲۵ عضو اتحاديه‌ی اروپايی تنظيم شد، نسبت به اين که ايران هنوز فعاليت‌های مربوط به غنی‌سازی و بازفرآوری را آن طور که آژانس بين‌المللی انرژی اتمی و قطعنامه‌ی شورای امنيت خواستار شده‌اند، تعليق نکرده، عميقا ابراز نگرانی شده است.
از سوی ديگر وزير امور خارجه‌ی آلمان در اظهاراتی با بيان اينکه برای جلوگيری از تحريم‌های سازمان ملل عليه ايران خيلی دير نشده است، از جمهوری اسلامی خواست بر سر ميز مذاکرات درباره‌ی برنامه‌ی هسته‌يی‌اش بازگردد.
خبرگزاری رويتر گزارش کرد، همزمان فرانک والتر اشتاين‌ماير، وزير امور خارجه‌ی آلمان گفت که وزيران امور خارجه‌ی ۲۵ کشور عضو اتحاديه‌ی اروپا روز سه‌شنبه در نشستی از شورای امنيت سازمان ملل درخواست می‌کنند که به اعمال تحريم عليه ايران بپردازد!
وی که با يک شبکه‌ی راديويی گفت‌وگو می‌کرد، افزود: فوق‌العاده روشن بيان کرده‌ايم که پيشنهادمان برای همکاری با ايران همچنان بر روی ميز است.
اشتاين‌ماير اظهار کرد: آماده‌ايم در صورتی که ايران بگويد ‌آماده است شرايط گفت‌وگوها را بپذيرد، در هر زمانی بر سر ميز مذاکرات بازگرديم.
وی ادعا کرد: در حال حاضر هيچ راهی برای مذاکره‌ی موفقيت‌آميز (با ايران) وجود ندارد.
وی افزود، درباره‌ی فهرست تحريم‌های احتمالی توافق شده است.
براساس اين گزارش، اين فهرست شامل پيشنهاداتی است از قبيل منع سفر برای مقامات، ديپلمات‌ها و دانشمندان ايرانی، مسدود کردن سرمايه‌های اشخاص و شرکت‌ها و تحريم‌های عليه فروش کالاهايی که می‌تواند در برنامه‌های موشکی يا هسته‌يی ايران به کار رود.
ديپلمات‌های اروپايی گفته‌اند که يکی از مواردی که بر سر آن اختلاف وجود دارد سرعت اعمال تحريم‌هاست.
واشنگتن که در حال حاضر هرگونه محدوديت ممکن را بر تجارب آمريکا با ايران اعمال کرده خواهان آن است که پنج کشور ديگر نيز چنين معيارهای سختی را به يک باره بپذيرند.
روسيه و چين که روابط تجاری قوی با ايران دارند، در اين باره ملاحظاتی را مطرح کرده‌اند و تاکيد کرده‌اند که با روش آمريکا مخالف هستند.
وی که روز جمعه صحبت می‌کرد افزود اتحاديه اروپا بايد بپذيرد که پس از اعلام شکست مذاکرات با ايران از سوی خاوير سولانا، رييس سياست خارجی اتحاديه‌ اروپا «ما به ميز مذاکره نخواهيم رسيد.»
اشتاين‌ماير گفت: اين به معنای آن است که هيچ جدالی عليه اينکه اجازه داده شود شورای امنيت با اين موضوع بپردازد وجود ندارد.
اشتاين ماير افزود که با اين حال پيشنهاد جامعه‌ی بين‌المللی به ايران برای حل مساله‌ی هسته‌يی هم چنان بر روی ميز است.
يک ديپلمات اروپايی روز جمعه مدعی شد که وزيران خارجه‌ اروپايی در نشست لوکزامبورگ که روز سه‌شنبه برگزار خواهد شد رسما پايان مذاکرات با ايران را به دليل عدم حصول نتيجه اعلام خواهند کرد، اما منابع ديپلماتيک ديگر گفتند که اتحاديه‌ موضعی ملايم‌تر را ترجيح خواهد داد و در را برای مذاکرات باز خواهد گذاشت.
خبرگزاری آسوشيتدپرس نيز به نقل از اشتاين ماير نوشت: ايران بايد متوجه شود که اگر مذاکره کنيم ساخت سانتريفوژهای بيشتر بايد متوقف شود.
وی گفت که گروه شش در تابستان سال جاری درباره‌ی کاتالوگی از تحريم‌های احتمالی صحبت کرده‌اند، اما درباره‌ی اينکه چه معيارهايی ممکن است به کار گرفته شود، توضيحی نداد.
وزير امورخارجه‌ی آلمان گفت: ما توافق کرديم که نبايد همه‌ی امکانات فورا مورد استفاده قرار گيرد، بلکه طبيعتا ما به دنبال روندی هستيم که از طريق آن تا جايی که لازم است فشار عليه ايران بتواند به آهستگی افزايش يابد.
وی ادامه داد: اعضای شورای امنيت اين تحريم‌ها را با اين مسووليت که اين مسير به ميز مذاکره بازگردد و اين واقعيت که اين گزينه همچنان باز است ارزيابی خواهند کرد و من نسبتا مطمئنم که ما به توافق خواهيم رسيد. هم‌چنين وزير امور خارجه‌ فرانسه گفت: به اقدامی قاطع در برابر کره شمالی نياز است تا به عنوان هشداری برای ايران عمل کند!


رايس: كار بر روی بسته تحريم ها شروع شده است
واشنگتن از ايران مصراً خواسته است از پاسخ سازمان ملل به ادعای كره شمالی در مورد آزمايش اتمی اين كشور درس عبرت بگيرد.
روز يكشنبه جان بولتون سفير آمريكا در سازمان ملل متحد گفت اميدوار است ايران متوجه شود چنانچه در پی توليد سلاحهای اتمی باشد با همان انزوا و تحريم های اعمل شده بر روی كره شمالی، روبرو خواهد شد.
در پی آنكه در هفته گذشته كره شمالی اعلام كرد يك آزمايش اتمی را با موفقيت به انجام رسانيده است، واشنگتن در عرض چند روز قطعنامه‌ای را در شورای امنيـت سازمان ملل به تصويب رساند كه پاسخ سريع غير معمولی از سوی اين تشكيلات جهانی محسوب ميشود.
رهبران اتحاديه اروپا قرار است روز سه شنبه (فردا) گردهم آيند و تحريم های احتمالی عليه جمهوری اسلامی ايران را مورد بررسی قرار دهند. خاوير سولانا رئيس سياست خارجی اروپا در جريان مذاكرات متعددی كه با علی لاريجانی مذاكره كننده هسته ای ايران داشت از عهده ترغيب جمهوری اسلامی به تعليق غنی سازی اورانيوم بر نيامده است.


مذاكره در شورای امنيت اوايل هفته آينده
معاون وزير خارجه آمريكا گفت‌‏: انتظار می‌‏رود شورای امنيت اواخر اين هفته يا اوايل هفته آينده تنظيم پيش‌‏نويس قطعنامه سازمان ملل متحد عليه ايران را آغاز كند.
نيكلاس برنز در شورای روابط خارجی در نيويورك گفت‌‏: ما به دنبال قطعنامه تحريمی هستيم كه هزينه آنچه ايرانی‌‏ها در زمينه هسته‌‏ای انجام می‌‏دهند را به آنها نشان دهد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، برنز افزود‌‏: به دليل رايزنی‌‏های ضروری‌‏تر درباره تحريم كره‌‏شمالی پس از آزمايش بمب هسته‌‏ای از سوی مقامات اين كشور در روز دوشنبه، احتمال دارد فرايند مذاكره درباره ايران چند روز به طول انجامد.
وی گفت‌‏: احتمال دارد بحث درباره تحريم ايران تا اوايل هفته آينده به تعويق افتد.


توافق بر سر برخورد با ايران
فرانسه می‌گويد گروه ١+٥ در خصوص اقداماتی كه قرار است در خصوص ايران انجام دهند به توافق رسيده‌ است.
به گزارش خبرگزاری رسمی فرانسه ژان بابتيست ماتئی سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در حضور خبرنگاران اعلام كرده است كه كشورهای ١+٥ برای اتخاذ تصميم در خصوص فعاليت‌های هسته‌ای و موشكی ايران در شورای امنيت سازمان ملل متحد توافق زيادی با يكديگر دارند.
باتئی در ادامه اظهارات خود با اشاره به اينكه اين توافق‌ها به معنای بسه بودن درهای مذاكره نيست، می‌افزايد: ما به زودی در نيويورك بر روی پرونده هسته‌ای ايران كار خواهيم كرد.
مديران سياسی وزارت خارجه كشورهای ١+٥ چهارشنبه گذشته از طريق ويدئو كنفرانس در خصوص تحريم‌های احتمالی عليه ايران يك نشست مشترك داشتند.


منابع گرارش: ايلنا، آفتاب ، ايسنا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024