جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 12.10.2006, 9:27


    در سال‌های اخير اقتصاد ، سياست و مديريت كشوری در تركيه دستخوش تحول عظيم شده. نرم‌های اداره‌ی كشور جهش‌وار به معيارهای كشورهای پيشرفته نزديك می‌شوند. اقتصاد از تورم بی‌امان رهيده و رشد چشمگيری پيدا كرده است. مديريت كشور سالم‌تر شده و سياست در تركيه روزبروز واقع‌گرايانه‌تر می‌شود. نتيجه‌ی اين تحولات آثار خودرا در زندگی مردم تركيه هر روز نشان می‌دهد. در ايران ما اما جريان امور درست برعكس حركت می‌كند كه حكايت آن بر همگان آشكار است. خبر زير كه خبرگزاری رسمی جمهوری ‌اسلامی، ايرنا، آن را گزارش كرده، درباره دو پروژه‌ی شهردار آنكاراست كه ارزش خواندن دارد.

اجرای طرح ۲۵۰‬ميليون يورويی احداث پايانه‌های جديد خطوط داخلی و خارجی فرودگاه بين‌المللی "اسن بوغا"ی آنكارا، پايتخت تركيه كه ظرفيت انتقال سالانه ۱۰‬ميليون مسافر را دارد، به پايان رسيد.
تاسيسات پيشين فرودگاه آنكارا ظرفيت انتقال سالانه دو ميليون مسافر را داشت.
"ثانی شنر" رييس هيات مديره و هيات اجرايی شركت تركيه‌ای "تاو" گفت: "پايانه‌های جديد را فردا "رجب طيب اردوغان" نخست وزير تركيه خواهد گشود." اردوغان همزمان با گشايش اين پايانه‌ها، همچنين بزرگراه آنكارا به فرودگاه اسن بوغا را نيز فردا افتتاح خواهد كرد.
"مليح گوكچك" شهردار آنكارا روز پنجشنبه اعلام كرد "پايانه‌های فرودگاه و بزرگراه آنكارا به اسن بوغا، همزمان با هشتاد و سومين سالگرد انتخاب آنكارا به عنوان پايتخت جمهوری تركيه با حضور نخست وزير اين كشور گشايش خواهد يافت.
اين پايانه‌ها را شركت تركيه‌ای "تپه - آكفن - ويو (تاو)" با روش ساخت، راه اندازی و بهره‌برداری (بی.او.تی) و با هزينه‌ای برابر ۲۵۰‬ميليون يورو در مدت كوتاهی (كمتر از دو سال) احداث كرده است.
بر اساس قرارداد بين اين شركت و دولت آنكارا قرار بود اين طرح ظرف سه سال احداث شود كه شركت تاو به درخواست رجب طيب اردوغان با تلاش شبانه‌روزی اين طرح بزرگ را يك سال قبل از موعد خود به پايان رساند.
نخست وزير تركيه در آئين شروع اين طرح با چانه زنی غير مترقبه‌ای از مسئولان شركت تاو خواسته بود تا ساختمان پايانه داخلی، خارجی و پاركينگ چند طبقه فرودگاه آنكارا را در ۲۴‬ماه به پايان برسانند كه مورد قبول شركت سازنده نيز واقع شده بود.
گفته می‌شود تاو با اتمام پيش از موعد اين پايانه‌ها ۷/۱۳ ‬ميليون يورو سود مضاعف دارد و خواهد توانست به جای ۱۵‬سال و هشت ماه، ۱۶‬سال و هشت ماه از اين پايانه‌ها بهره‌برداری كند.
اين پايانه‌ها به سيستم‌های الكترونيك "ئی.دی.اس" و "ئی.دی.دی.اس" تجهيز شده‌اند كه بطور خودكار چمدانها و وسائل همراه مسافر را كنترل كرده و موارد مشكوك را جدا می‌سازد.
در چارچوب اين طرح يك پاركينگ طبقاتی به مساحت ۹۳‬هزار مترمربع نيز احداث شده است.
به گفته شهردار آنكارا عمليات احداث بزرگراهی كه آنكارا را به فرودگاه بين‌المللی اين شهر وصل می‌كند در ماه مه سال جاری ميلادی شروع و ظرف مدت ‪ ۱۰۳‬روز به پايان رسيد.
اين بزرگراه با توسعه و اصلاح بنيادی راه مواصلاتی آنكارا به فرودگاه اسن بوغا احداث شده است.
گوكچك افزود: "طول اين بزرگراه كه در چهار باند رفت و چهار باند برگشت و در مجموع در هشت باند احداث شده، ‪ ۱۵‬كيلومتر است كه با احتساب ‪۱۵‬ كيلومتر جاده فرعی و راههای مواصلاتی منتهی به اين بزرگراه، طول آن به ۳۰‬ كيلومتر می‌رسد.
شهردار آنكارا گفت: "برای احداث اين بزرگراه دو هزار كارگر و ۵۰۰‬ دستگاه ماشين‌آلات كاری بطور شبانه روزی (‪ ۲۴‬ساعته) فعاليت كردند.
او در مورد عمليات زيرساختی و روساختی و كانال كشی بزرگراه گفت: "در اين مسير و در مدت كوتاه ۱۰۳‬روزه علاوه بر شش زيرگذر و رو گذر و ميدان و يك پل هوايی احداث شد. ۱۸‬كيلومتر كانال كشی، ‪ ۲۴‬كيلومتر كانال ويژه آب باران ، ‪ ۱۵‬كيلومتر لوله‌گذاری برای آب آشاميدنی، ‪ ۱۴‬كيلومتر لوله‌گذاری برای آبياری، ۲۴‬كيلومتر خط تلفن، ۹۰‬كيلومتر خط فيبر نوری و در مجموع ۱۸۰‬كيلومتر خط انتقال برق فشار قوی، متوسط و ضعيف اجرا شد و ۹۷۵‬تير چراغ برق برای روشنايی بزرگراه بر پا شد."
شهرداری آنكارا پيش از عمليات احداث بزرگراه، در طرح بزرگی نيز به تخريب ده‌ها هزار خانه كه در طول سالهای گذشته برخلاف ضوابط و غير قانونی ساخته شده بود، اقدام كرد و ساكنان آنها را در آپارتمان‌هايی كه ساخته و آماده كرده بود، اسكان داد.
اين آپارتمانها تقريبا به رايگان به حاشيه نشينان بزرگراه مسير فرودگاه آنكارا واگذار شد.
پيشتر انتظار می‌رفت اجرای اين طرح با مقاومت مردم روبه‌رو شود. ولی به دليل آماده بودن آپارتمانها برای تحويل و جاذب بودن پيشنهاد شهرداری آنكارا، مردم داوطلبانه منطقه را ترك كردند.
با تخريب اين محله‌ها كه نمای نامناسبی به مسير ورودی شهر آنكارا می‌داد، شهرداری عمليات وسيعی را بعد از تخريب اين خانه‌ها برای درخت كاری و چمن كاری منطقه شروع كرد كه بخش عمده آن به پايان رسيده است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024