شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 12.10.2006, 8:35

عنان: ايران منتظر واكنش ما به كره‌شمالی است


ديپلمات‌های بلندپايه كشورهای ٥+١ ديروز برای بحث درباره ليست اوليه تحريم‌ها عليه ايران يك ويدئوكنفرانس برگزار كردند. گفتگو بر سر فهرستی از تحريم‌ها به منظور تحت فشار گذاشتن ايران برای تعليق غنی سازی اورانيوم بود. پس از آن نمايندگان كشورهای ٥+١در سازمان ملل متحد پيش‌نويس كردن قطعنامه و تحريم‌ها را در نيويورك آغاز می‌كنند.
گزارش شده است شش قدرت عمده جهان به سفرای خود در سازمان ملل دستور داده‌اند تنظيم قطعنامه ای برای تحريم ايران را آغاز کنند.
شان مک کورمک، سخنگوی وزارت خارجه آمريکا، به خبرگزاری فرانسه گفته است که ديپلمات‌های ارشد بريتانيا، چين، فرانسه، روسيه، آلمان و آمريکا، صبح چهارشنبه فهرستی مقدماتی از تحريم‌های احتمالی را نهايی کرده‌اند.
شان مک کورمک گفت: "همانطور که انتظار می‌رفت، توافق شد که مساله اکنون بايد به (نمايندگان اعضای دائمی شورای امنيت در) نيويورک محول شود."
وی گفت که رايزنی ها در مورد پيش نويس قطعنامه شورای امنيت احتمالا پيش از پايان هفته جاری آغاز خواهد شد.
اين اقدامات تقريبا شش هفته پس از به سر آمدن ضرب الاجل 31 اوت شورای امنيت برای ايران جهت تعليق غنی سازی اورانيوم انجام می شود.
هرچند اعضای دائم شورای امنيت و آلمان بر سر تنظيم قطعنامه عليه ايران توافق کرده اند اما به گفته شان مک کورمک آنها هنوز در مورد اقلام مشخص که در يک چنين قطعنامه ای گنجانده خواهد شد به نتيجه واحد نرسيده اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، شش كشور انگليس، چين، فرانسه، آلمان، روسيه و آمريكا هنوز به طور علنی اقدام های خاصی را عليه ايران فاش نكرده‌اند، اما در سندی كه در ماه ژوئن به تهران ارائه شد، اين شش كشور ١٥ مورد تنبيهی را عليه ايران در نظر گرفتند كه در صورت پافشاری تهران بر فعاليت های غنی سازی آن را اعمال كنند.
اين مجازات‌ها با تحريم عليه برنامه های نظامی ايران آغاز می شود و در صورتی كه موثر نباشد شامل تحريم های اقتصادی و سياسی گسترده تر نيز خواهد شد.
بر اساس اين گزارش، اين ١٥ اقدام كه براساس ماده ٤١ فصل هفت منشور سازمان ملل اعمال می شود، به شرح زير است؛

اقدامات عليه برنامه های موشكی و هسته ای ايران؛

١ . تحريم صدور كالاها و فناوری مربوط به اين برنامه ها
٢ . مسدود كردن دارايی ها و ممنوعيت نقل و انتقالات اقتصادی توسط اشخاص يا سازمان های مربوط به اين برنامه ها
٣ . ممنوعيت سفر يا صدور ويزا برای افراد مربوط به اين برنامه ها
٤ . تعليق همكاری فنی با آژانس بين المللی انرژًی اتمی
٥ . ممنوعيت سرمايه گذاری در نهادهای مربوط به اين برنامه ها
٦ . ممنوعيت تحصيل ايرانی ها در خارج از كشور در زمينه های مربوط به توسعه موشكی و هسته ای

اقدامات سياسی و اقتصادی؛

٧ . كاهش يا مسدود كردن تماس های دوجانبه
٨ . ممنوعيت سفر يا صدور ويزای مقام های ارشد خاص و شخصيت ها
٩ . مسدود كردن دارايی های اشخاص و سازمان های مرتبط يا نزديك به حكومت
١٠ . تحريم تسليحاتی
١١ . تحريم صادرات كالاهای خاص مانند محصولات نفت و گاز
١٢ . خاتمه حمايت از عضويت ايران در سازمان تجارت جهانی
١٣ . ممنوعيت همكاری و سرمايه گذاری در بخش های خاص
١٤ . مسدود كردن كلی دارايی های موسسات مالی ايران
١٥ . كاهش حمايت دولتی از تجارت و صادرات بيمه اعتباری به ايران


استقبال احمدی‌نژاد از تحريم‌ها
محمود احمدی‌نژاد روز چهارشنبه با تکرار موضع تمردآميز کشورش در مقابل درخواست‌های شورای امنيت گفته است: "تحريم شما روز جشن ملی ما است."
احمدی نژاد بار ديگر اين اتهام را تکرار کرد که آمريکا و تمام کسانی که آنها را "دشمنان نظام اسلامی" معرفی کرد قصد دارند مانع پيشرفت ملت ايران شوند و در مورد تلاش ايران برای ساخت سلاح اتمی "دروغ" می گويند.
وی گفت: "اگر سوخت هسته‌‌ای چيز خوبی است، چرا ما نداشته باشيم و اگر بد است چرا شما آن را در اختيار داريد. ملت ما به صداقت قدرتهای زورگوی دنيا اعتماد ندارد و ديگر ملت‌های دنيا نيز نسبت به اين قدرتهای دروغگو بی اعتماد شده‌اند."
وی ادعا کرد امروز تمام ملت ايران خواهان دستيابی به فن‌آوری صلح آميز هسته‌ای هستند.
احمدی نژاد همچنين گفت: "با توكل به خدا قسمت اعظم دستيابی به فناوری صلح ‌آميز هسته‌‌ای را طی كرده‌‌ايم و تا دسترسی كامل به قله فناوری هسته ‌ای يک "ياحسين" ديگر باقی نمانده است."
او همچنين گفت: "هر مقدار كه دلتان می‌خواهد اخم كنيد و فرياد بكشيد، مطمئن باشيد مشت و سيلی ملت ايران بر صورت زورگويان محكم‌تر فرود خواهد آمد."


عنان: ايران منتظر واكنش ما به كره‌شمالی است
دبير كل سازمان ملل گفت ايران منتظر است تا واكنش جامعه بين‌الملل را در قبال آزمايش هسته‌ای كره‌شمالی مشاهده كند.
به خبرگزاری رسمی چين (شين‌هوا)، كوفی عنان امروز در مقر سازمان ملل در نيويورك اعلام كرد كه ايرانی‌ها مشغول تماشای واكنش جامعه بين‌الملل به آزمايش هسته‌ای اخير كره‌شمالی هستند.
وی كه در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت: «ايرانی‌ها به آن چه كه در شبه جزيره كره در جريان است و اين كه شورای امنيت چه كار خواهد كرد، توجه دارند.»
وی از ارايه توضيحات بيشتر درباره منظور خود امتناع كرد و تنها افزود كه اعضای شورای امنيت نسبت به برداشت‌های كلی از اقدامات خود حساس هستند و به آن توجه دارند.


جرج بوش: بايد با كره شمالی و حكومت ايران با يك صدای متحد روبرو شد
رئيس جمهوری آمريكا بامداد روز چهارشنبه در كاخ سفيد در يك كنفرانس مطبوعاتی ويژه شركت كرد و به سئوالات خبرنگاران درباره آزمايش اتمی كره شمالی، مساله اتمی ايران و ادامه حضور آمريكا در عراق پاسخ داد.
وی از جمله گفت: من قويا و قاطعانه بر اين باورم كه بايد با كره شمالی و حكومت ايران با يك صدای متحد روبرو شد؛ «ما می‌خواهيم مشكل اتمی اين دو كشور را با صلح حل كنيم. درباره ايران بسته مشوق های اقتصادی ارائه شده و درباره كره شمالی ضمانت های لازم. ما به مردم ايران می گوييم راه مناسبتری پيش روی شما وجود دارد، به عنوان مثال برای كمك های اقتصادی به كشور شما تنها كافی است كه حكومت برنامه تسليحاتی خود را به صورت قابل تاييد به حال تعليق درآورد. به مردم كره شمالی نيز می گوييم شما تمام تضمين های بين المللی را خواهيد داشت».
جرج بوش گفت: «ما درحال تحقيق درباره صحت آزمايش هسته‌ای كره شمالی هستيم، ما همگی يكصدا می خواهيم شورای امنيت قطعنامه ای را تصويب كند كه در آن به پيش بينی اقدامات مهمی بپردازد. من خوشحالم كه كشورهای منطقه به طور روشنی به كره شمالی فهمانده اند موضوع چيست».



منابع گزارش: بی‌بی‌سی‌، خبرگزاری فارس، ايرنا، راديوفردا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024