شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 10.10.2006, 16:54


بی‌بی‌سی‌: نايجل چپمن مدير سرويس جهانی بی‌بی‌سی اعلام کرد که اين مؤسسه خبری شبکه‌ای تلويزيونی به زبان فارسی راه اندازی خواهد کرد.
اطلاعيه آقای چپمن در مورد تلويزيون فارسی بی‌بی‌سی پس از آن منتشر شد که گوردون براون، وزير دارايی بريتانيا از تخصيص بودجه ساليانه پانزده ميليون پوند برای راه اندازی و اداره اين شبکه تلويزيونی سخن گفت.
آقای براون اين خبر را طی سخنرانی در مؤسسه پژوهشی چتم هاوس در لندن اعلام کرد؛ اين سخنرانی به سرمايه گذاری مالی دولت بريتانيا در مبارزه با تروريسم اختصاص داشت.
وزير دارايی بريتانيا در اين سخنرانی تصريح کرد که تلويزيون فارسی بی بی سی در سياستهای خبری خود کاملاً مستقل از دولت بريتانيا عمل خواهد کرد.
به گفته مدير سرويس جهانی بی بی سی، تلويزيون فارسی بی بی سی از اوائل سال ٢٠٠٨ ميلادی، يعنی حدود يک سال و نيم ديگر اعلام کرده و گفته که طرح راه اندازی اين شبکه تلويزيونی را مديران ارشد بی بی سی ريخته و به تأييد هيئت امنا و وزارت خارجه بريتانيا رسانده اند.
به گفته آقای چپمن، برنامه های تلويزيون فارسی بی بی سی شامل اخبار، تحليل، گفتگو و مناظره و برنامه های مستند و فرهنگی با کيفيت بالا خواهد بود و در ساعاتی پخش خواهد شد که مردم وقت بيشتری را صرف تماشای تلويزيون می‌کنند، اين شبکه تلويزيونی به صورت ماهواره ای و رايگان در اختيار مردم ايران قرار خواهد گرفت.
با راه اندازی تلويزيون فارسی بی بی سی، زبان فارسی سومين زبانی خواهد بود که شبکه ای تلويزيونی را در بی بی سی به خود اختصاص می‌دهد.
تلويزيون عربی بی بی سی قرار است يک سال پيش از تلويزيون فارسی کار خود را آغاز کند.
سرويس جهانی بی بی سی ٦٦ سال سابقه پخش برنامه راديويی به زبان فارسی دارد و از پنج سال پيش سايت اينترنتی فارسی نيز راه اندازی کرده است.
برنامه های فارسی بی‌بی‌سی علاوه بر ايران، فارسی زبانان افغانستان و آسيای ميانه و ديگر نقاط جهان را نيز در بر می‌گيرد.


گفتگو از شهريار رادپور
گفتگو با مدير سرويس جهانی بی بی سی درباره تلويزيون فارسی

پس از آنکه نايجل چپمن مدير سرويس جهانی بی بی سی اعلام کرد که اين مؤسسه خبری شبکه ای تلويزيونی به زبان فارسی راه اندازی خواهد کرد، در همين ارتباط با او به گفتگو نشستيم:

چرا به فکر تلويزيون فارسی برای ايران افتاديد؟

در درجه اول به اين علت که تقاضا برای اين تلويزيون وجود دارد، ما بررسی های گسترده ای در اين باره در ايران انجام داده ايم و می دانيم که شمار قابل توجهی از مردم ايران دارای ديش يا آنتن ماهواره اند و به اخبار و مسائل سياسی روز علاقمندند، می خواهند سرويس جهانی بی بی سی چنين امکاناتی عرضه کند. بی بی سی سابقه طولانی در پخش برنامه به زبان فارسی دارد يعنی مدت ٦٥ سال، شمار شنوندگان اين برنامه قابل توجه است و تقاضا برای رسانه ای جديد وجود دارد ولی واقعيت اين است که اگر قرار باشد اين رسانه تأثير زياد داشته باشد لازم است تلويزيون نيز در کنار آن قرار داشته باشد، به همين جهت است که امروز تصميم گرفتيم قصد به راه انداختن تلويزيون فارسی را اعلام کنيم.

بودجه اين رسانه چگونه تأمين می شود؟

مثل هميشه ما تقاضايمان را نزد منبع تأمين کننده بودجه سرويس جهانی می بريم که دولت بريتانياست ولی اينکه آنها بودجه را تأمين می کنند به اين معنی نيست که از استقلال سرويس جهانی کاسته شود، همان طور که راديوی بخش فارسی و نيز سايت اينترنتی بخش فارسی استقلال خود را دارد، همان استقلالی که ساير بخش های سرويس جهانی بی بی سی از آن برخوردارند.

سؤالی که در ايران مطرح خواهد شد اين است که به چه دليل بی بی سی پس از تصميم به راه انداختن تلويزيون به زبان عربی اکنون قصد ايجاد تلويزيون فارسی برای ايران دارد؟ آيا اين صرفاً تصادفی است که هر دو کانال برای مسلمانان است؟

من فکر می کنم در جهان اسلام علاقه زيادی به وجود چنين کانالی ديده می شود ولی اين استقبال منحصر به جهان اسلام نيست، علاقه زيادی به وجود کانالهای تلويزيونی به طور مثال هندی زبان يا اسپانيولی نيز وجود دارد ولی علت تقدم قائل شدن برای تأسيس تلويزيون فارسی اين است که عده زيادی در ايران آنتن ماهواره ای دارند و می توانند به اين تلويزيون دسترسی داشته باشند.

آيا معلوم است که در بدو امر اين تلويزيون چند ساعت برنامه خواهد داشت و محتوای برنامه ها چيست؟

در شروع کار، اين تلويزيون روزانه هشت ساعت برنامه خواهد داشت که عصرها به وقت ايران خواهد بود چون مردم غروب ها وقت بيشتری برای تماشای تلويزيون دارند، محتوای برنامه ها با برنامه پخش عربی اندکی تفاوت خواهد داشت.
تلويزيون عربی عمدتاً به خبر و تفسير و بحث اختصاص دارد، تلويزيون فارسی علاوه بر اين نوع برنامه ها، برنامه های مستند و فرهنگی هم خواهد داشت يعنی طيف وسيعتری از برنامه ها را در مقايسه با تلويزيون عربی شامل خواهد شد، ايرانی ها نشان داده اند که به اين گونه برنامه ها در بخش راديويی بی بی سی علاقمندند، ما می توانيم برنامه های تلويزيونی به زبان انگليسی را نيز با زيرنويس فارسی پخش کنيم.

آيا فکر می کنيد دولت ايران از اين تلويزيون استقبال خواهد کرد؟

پاسخ به اين سئوال به عهده خود مردم و دولت ايران است و نه من، من فکر می کنم مردم از هر گونه رسانه خبری که اخبار درست و بی طرفانه و مستقل بدهد و نشان دهد که در بقيه دنيا چه تغييرات عظيمی رخ می دهد استقبال می کند.
ايران قدرت مهم منطقه ای و جهانی است و اهميت زيادی دارد، مقامات ايرانی اين امکان را خواهند داشت که در برنامه های ما شرکت کنند همانطور که اکنون در برنامه های راديويی بخش فارسی شرکت می کنند.

ولی اگر همانطور که سايت اينترنتی فارسی را مقامات ايران فيلترگذاری کردند تصميم بگيرند با هرگونه امکانات فنی مانع پخش برنامه های تلويزيون شوند چه کار می توانيد بکنيد؟

اميدوارم اين کار را نکنند، البته راه افتادن اين تلويزيون يک سال کار دارد، اميدواريم برنامه بيطرفانه ای به مردم ايران عرضه کنيم. مخاطب ما مردم ايرانند.

آيا تصميم شما با به راه افتادن تلويزيون توسط رقبا مانند صدای آمريکا ارتباط دارد؟

من متوجه حضور رقبای بين المللی هستم، به هر حال اين روندی است که امروزه در دنيا ديده می شود ولی هدف ما با توجه به خواست شنوندگان بی بی سی اين است که آنها هم از تلويزيون استقبال می کنند، ما دارای سرويس راديو و سايت اينترنتی فارسی هستيم، حالا می خواهيم تلويزيون هم داشته باشيم.

تلويزيون فارسی چه موقع به راه خواهد افتاد؟

خوب مدت زيادی طول خواهد کشيد، ما فعلا بودجه تأسيس اين تلويزيون را تأمين و برنامه ريزی را شروع کرده ايم، مردم ايران افراد تحصيلکرده و مطلعی اند و بايد انتظاراتشان را در تهيه برنامه ها در نظر گرفت. به اين ترتيب فکر می کنم حدود يک سال کار دارد و اميدوارم در اوائل سال ۲۰٠٨ اين تلويزيون کار خود را شروع کند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024