شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 09.10.2006, 15:57



ايرنا: به گزارش خبرگزاری‌های خارجی، بيشتر كشورهای جهان آزمايش اولين بمب اتمی توسط كره‌ی شمالی را كه در عمق ۲‬هزار متری زمين و نزديك مرز چين انجام شد، به عنوان تهديدی برای صلح و امنيت منطقه و جامعه بين‌الملل ياد و آن را بشدت محكوم كردند.
شورای امنيت سازمان ملل متعاقب درخواست بسياری از كشورها برای برگزاری نشستی درباره اين اقدام پيونگ يانگ، نشست اضطراری را برای بحث و تبادل نظر در اين مورد برگزار كرد.
"كوفی عنان" دبير كل سازمان ملل، ضمن ابراز نگرانی شديد از اين آزمايش، گفت اين اقدام موجب تشديد تنش‌ها در شبه جزيره كره می‌شود.
عنان از اين اقدام به عنوان نقض مقررات بين‌المللی در زمينه خلع سلاح و منع تكثير تسليحات هسته‌ای و تعليق بين‌المللی آزمايش هسته‌ای ياد كرد.
"جرج بوش" رييس جمهوری آمريكا، از آزمايش هسته‌ای كره شمالی به عنوان تهديدی برای صلح و امنيت بين‌المللی ياد كرد و خواستار پاسخ فوری شورای امنيت سازمان ملل به اين اقدام شد.
طبق اعلام سفارت ژاپن در سئول، بوش و "شينزو آبه" نخست وزير ژاپن، با اتخاذ اقدامات قاطع شورای امنيت برضد كره شمالی موافقند.
"تونی اسنو" سخنگوی كاخ سفيد گفت كه آزمايش هسته‌ای كره شمالی اقدام تحريك‌آميزی در مخالفت با اراده جامعه بين‌المللی و تقاضای آمريكا برای جلوگيری از اقداماتی است كه به تنش‌ها در شمال شرق آسيا دامن می‌زند.
چين نزديكترين متحد منطقه‌ای پيونگ يانگ، آزمايش هسته‌ای كره شمالی را اقدامی گستاخانه خواند و آن را محكوم كرد.
وزارت خارجه چين در بيانيه‌ای تصريح كرد كه چين بطور جدی از كره شمالی می‌خواهد به تعهدات خود در زمينه عاری ساختن شبه جزيره كره از تسليحات هسته‌ای عمل كند و تمامی اقداماتی را كه ممكن است موجب وخامت اوضاع شود، متوقف كند.
چين همچنين از كره شمالی خواست به مذاكرات شش جانبه كه با هدف كنترل برنامه هسته‌ای اين كشور برگزار می‌شد، باز گردد. "ولاديمير پوتين" رييس جمهوری روسيه، آزمايش هسته‌ای كره شمالی را بشدت محكوم كرد.
پوتين در جلسه هيات دولت گفت: اين مساله تنها به كره شمالی محدود نمی‌شود و ضربه جدی به روند جلوگيری از گسترش سلاح‌های كشتار جمعی در جهان است.
رييس جمهوری روسيه ابراز اميدواری كرد كره شمالی به روند مذاكرات بازگردد.
"تونی بلر" نخست وزير انگليس نيز آزمايش هسته‌ای كره شمالی را محكوم كرد.
بلر اين آزمايش را اقدامی غيرمسوولانه و بی‌اعتنايی به نگرانی‌های جامعه بين‌المللی خواند.
نخست‌وزير انگليس در بيانيه‌ای گفت: جامعه بين‌الملل مكررا به كره شمالی تاكيد كرده بود كه از آزمايشهای موشكی و هسته‌ای خودداری كند.
به گفته بلر، "آزمايش نظامی هسته‌ای اخير نشان داد كه پيونگ يانگ نسبت به نگرانيهای همسايگان خود و جامعه بين‌الملل بی‌اعتنا است".
وزارت خارجه انگليس نيز نسبت به اين اقدام پيونگ يانگ بشدت واكنش نشان داد و آن را "اقدامی بشدت تحريك‌آميز" دانست.
"مارگارت بكت" وزير خارجه انگليس چهارشنبه گذشته در واكنش به تصميم كره شمالی به انجام آزمايش هسته‌ای، آن را "اقدامی تحريك‌آميز" و حامل "پيامدهای وخيم" برای پيونگ يانگ اعلام كرده بود.
"شينزو آبه" نخست وزير ژاپن كه در صدر هياتی بلندپايه سرگرم ديدار از كره‌جنوبی است، درباره پيامدهای آزمايش هسته‌ای كره شمالی هشدار داد و گفت: پيامدهای اين آزمايش برعهده پيونگ يانگ است.
نخست وزير ژاپن، از آزمايش هسته‌ای كره شمالی به عنوان يك "تهديد جديد هسته‌ای" نام برد و گفت: در ماه ژوئيه شورای امنيت سازمان ملل متحد قطعنامه‌ای برضد كره شمالی صادر كرد، اما كره شمالی بدون توجه به اين قطعنامه، به توسعه برنامه‌های هسته‌ای خود ادامه داد.
"آبه" كه كمتر از يك ماه است قدرت را در ژاپن بدست گرفته است، گفت كه دولت متبوعش درنظر دارد در آينده تحريم‌های تجاری عليه كره شمالی اعمال كند.
وی گفت كه‌كشورش در زمينه تحريم تجاری كره‌شمالی باكشورهای چين و آمريكا نيز همكاری خواهد كرد.
نخست وزير ژاپن همچنين از شورای امنيت سازمان ملل متحد درخواست كرد كه تدابيری جدی بر ضد كره شمالی و محكوميت اين كشور اتخاذ كند.
"روه موه هيون" رييس جمهوری كره جنوبی، از تلاش و همكاری اين كشور با آمريكا و ژاپن برای برخورد با مساله هسته‌ای كره شمالی خبر داد.
رييس جمهوری كره جنوبی در واكنش به اقدام كره‌شمالی گفت: ما هوشيارانه ولی آرام با اين مساله برخورد خواهيم كرد.
وی در يك كنفرانس خبری در سئول پس از ديدار با " شينزو آبه" نخست وزير ژاپن، گفت: ماازقبل گفته بوديم كه آزمايش اتمی كره شمالی را برنمی تابيم.
"محمد البرادعی" مدير كل آژانس بين‌المللی انرژی هسته‌ای، از انجام آزمايش هسته‌ای كره شمالی به عنوان تهديدی خطرناك برای امنيت جهان ياد كرد.
البرادعی گفت: "اين آزمايش هسته‌ای كه گفته می‌شود، انجام شده است، تهديدی برای معاهده منع تكثير تسليحات هسته‌ای است و موجب بروز چالش‌های جدی امنيتی در منطقه شرق آسيا و همچنين جامعه بين‌المللی است."
البرادعی افزود: "نقض تعليق غيررسمی جهانی آزمايش مواد هسته‌ای كه از حدود يك دهه قبل به اجرا درآمده است و اضافه شدن يك كشور جديد برخوردار از توانايی تسليحات هسته‌ای، شكست مسلم تعهدات بين‌المللی در زمنيه خلع سلاح هسته‌ای است."
البرادعی همچنين ازسرگيری گفت وگو بين همه طرفين ذيربط را ضروری و اجتناب ناپذير خواند.
اتحاديه اروپا، از آزمايش هسته‌ای كره شمالی به عنوان اقدامی غيرقابل قبول ياد و آن را بشدت محكوم كرد.
اتحاديه اروپا در بيانيه‌ای اعلام كرد: "انجام اين آزمايش هسته‌ای كه تهديدی برای ثبات منطقه و صلح و امنيت بين‌المللی محسوب می‌شود، اقدامی نامعقول و غيرقابل قبول بود."
اين اتحاديه از كره شمالی خواست تا ضمن خودداری از انجام آزمايش‌های بيشتر و صرفنظر كردن از تسليحات هسته‌ای، بدون هيچ تعلل و پيش شرطی به مذاكرات ۶‬جانبه بازگردد.
"ياپ هوپ شفر" دبير كل سازمان پيمان آتلانتيك شمالی (ناتو)، نيز ضمن محكوم كردن آزمايش هسته‌ای كره شمالی، خواستار نشست اضطراری اين سازمان شد.
مذاكرات ‪ ۶‬جانبه متشكل از كشورهای آمريكا، چين، ژاپن، روسيه و دو كره برای حلل بحران هسته‌ای پيونگ يانگ، از نوامبر سال گذشته ميلادی متوقف شده است.
مصر نيز ضمن محكوم كردن نخستين آزمايش هسته‌ای كره شمالی، از كره‌جنوبی خواست كه خويشتنداری نشان دهد و برای رفع اين بحران به تلاش‌های ديپلماتيك متوسل شود.
"احمد ابوالغيط" وزير خارجه مصر به خبرنگاران گفت: "مطمئنا مصر با هرنوع انفجار هسته‌ای يا اقدامی كه تهديدكننده صلح و امنيت جهانی يا ناقض پيمان منع اشاعه تسليحات هسته‌ای(ان پی تی) باشد، مخالف است."
وزير خارجه مصر، از دو كره خواست تا با اعمال خويشتنداری، از اقدامات شتابزده‌ای كه موجب افزايش تنش در اين منطقه می‌شود، خودداری كنند.
ابوالغيط با اشاره به زرادخانه اسرائيل، از "حل و فصل مسالمت آميز" بحران كره شمالی و عاری ساختن خاورميانه از تسليحات هسته‌ای حمايت كرد.


بيانيه تهديدآميز بوش عليه كره شمالی

ايرنا: جرج بوش رييس جمهوری آمريكا روز دوشنبه در بيانيه‌ای ، كره شمالی را به خاطر آزمايش اتمی شديدا محكوم و آن كشور را مسوول تبعات آتی ناشی از اين آزمايش معرفی كرد.
وی گفت: شب گذشته دولت كره شمالی به جهان اعلام كرد كه آزمايش هسته‌ای انجام داده است، ما مشغول كار هستيم تا صحت اين ادعا را تاييد كنيم هرچند كه حتی چنين ادعايی نيز خطری برای صلح و امنيت بين‌المللی است.
بوش كه دولتش عملا با پيشه كردن سياست تهديد ، چنين چالشی را برای جهان ايجاد كرده ، گفت: ايالات متحده اين اقدام تحريك آميز را محكوم می كند. پيونگ يانگ با اين اقدام، جامعه بين‌الملل را نفی كرده و جامعه بين الملل پاسخ آن را خواهد داد.
رييس جمهوری آمريكا همچنين در قالب اين بيانيه از يك رشته رايزنی‌های خود با مقامهای ارشد چين، روسيه، كره جنوبی و ژاپن خبر داده است.
وی افزوده است: ما در اين گفت و گوها تعهد خود را بر شبه جزيره كره عاری از تسليحات هسته‌ای مجددا تاكيد و همه موافقت كرديم كه اين گونه اقدامات تحريك آميز كره‌شمالی غير قابل قبول است و نياز به واكنش فوری توسط شورای امنيت سازمان ملل دارد.
بوش گفته است : كره شمالی گسترش‌دهنده شماره يك فن آوری موشكی در جهان است كه به ايران و سوريه نيز اين فناوری را صادر می‌كند. انتقال تسليحات هسته‌ای يا مواد آن به كشورها و گروههای ديگر توسط كره شمالی به عنوان خطری بزرگ برای آمريكا شناخته می‌شود و پيونگ يانگ كاملا مسئوليت عواقب آن را بايد قبول كند.
وی در عين حال اشاره كرده كه "آمريكا متعهد به ديپلماسی است و ما به محافظت از خود و منافع خود ادامه می‌دهيم. من به متحدين در منطقه شامل كره جنوبی و ژاپن مجددا تاكيد می‌كنم كه واشنگتن آماده اجرای تعهدات امنيتی و بازدارنده بصورت تمام و كمال است".
رييس جمهوری آمريكا گفته است: تهديد، موجب آينده‌ای بهتر برای كره شمالی نيست و اراده و عزم آمريكا و متحدين ما را برای دستيابی به شبه جزيره كره عاری از تسليحات هسته‌ای تضعيف نمی‌كند.
بوش افزوده است : ادعای امروز كره شمالی تنها تنشها را افزايش می‌دهد و مردم آن كشور را از پرباری و روابط بهتر با بقيه جهان كه با اجرای بيانيه مشترك مذاكرات شش جانبه ميسر می‌شود، محروم می‌كند. مردم فقير و سركوب شده كره‌شمالی شايسته آينده‌ای بهتر هستند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024