شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 08.10.2006, 8:37


ايرنا: پنجاه و هشتمين نمايشگاه بين‌المللی كتاب فرانكفورت كه سه‌شنبه گذشته با سخنان "فرانك والتر اشتاين ماير" وزير امور خارجه آلمان آغاز شد، امروز (يكشنبه) پايان خواهد يافت. بنظر می‌رسد كه انتظار برگزاركنندگان را برآورده كرده و با استقبال كارشناسان و علاقمندان به كتاب، اين قديمی‌ترين ميراث فرهنگی بشر، روبرو بوده است.
در اين نمايشگاه سالانه كه هفت هزار و ۲۷۲عرضه‌كننده از ۱۱۳كشور جهان نوآوری‌های خود در عرصه كتاب و توليدات رسانه‌ای را به نمايش گذاشته‌اند، مهمترين و بزرگترين كانون ديدار نويسندگان، ناشرين، كتابفروشان، دست اندركاران كتابخانه‌ها، تجار هنر، خبرنگاران و نمايندگان رسانه‌ها و همچنين كتابخوانان از سراسر جهان محسوب می‌شود.
نمايش ۴۰۰هزار عنوان كتاب كه ۱۱۲هزار عنوان آن، انتشارات جديد هستند و برگزاری دو هزار و ۵۰۰ جلسه بحث و كتابخوانی با حضور بيش از يك هزار نويسنده از كشورهای جهان رونق و شكوفايی ديگری به اين نمايشگاه داده است.
"هورست كوهلر" رييس جمهوری آلمان نيز ضمن بازيد از غرفه‌های مختلف نمايشگاه كتاب به ويژه غرفه هند ميهمان افتخاری اين نمايشگاه، از همزيستی فرهنگ‌های مختلف در هند تمجيد كرد و گفت، من فكر می‌كنم گه اين الگو را نمی‌توان كپی كرد اما می‌توان از آن به عنوان يك الگو استفاده كرد.
كوهلر همچنين خواستار شد كه والدين عشق به كتابخوانی را در فرزندان خود احيا كنند و افزود: ما بايد تلاش كنيم كه فرزندان ما به خواندن كتاب از طريق الگوها عشق پيدا كنند.
اين در حالی است كه وزير امور خارجه آلمان نيز در سخنان افتتاح اين نمايشگاه تاكيد كرد، كتاب‌ها عابرين مرزها بين فرهنگ‌ها و هنرها بوده و هستند و سرمايه‌گذاری در فرهنگ، سرمايه‌گذاری در آينده است.
هند كه پس از سال ۱۹۸۶ميلادی برای دومين بار ميهمان افتخاری نمايشگاه كتاب فرانكفورت است، با ۷۰نويسنده و ۲۰۰بنگاه انتشاراتی در اين نمايشگاه حضور دارد و "آريون سينگ" وزير آموزش هند نيز با حضور در اين نمايشگاه بر اهميت كتاب برای تفاهم و درك ملت‌ها تاكيد كرد و گفت: در جهانی كه ترور آن را تهديد می‌كند و تحت تاثير سوتفاهم‌ها و سو اعتمادها است، كتاب بايست سهم بيشتری در نزديك كردن ملت‌ها داشته باشد.
در حاليكه كاتالونی و فرهنگ كاتالونی ميهمان افتخاری سال آينده (‪(۲۰۰۷ ميلادی نمايشگاه كتاب فرانكفورت است، تركيه نيز در سال ۲۰۰۸ميلادی ميهمان افتخاری اين نمايشگاه خواهد بود.
تركيه قصد دارد تا از حضور در اين نمايشگاه برای بهبود وضعيت كتاب و كتابخوانی در كشور خود استفاده كند و "آتيلا كوچ" وزير فرهنگ تركيه با حضور در نمايشگاه كتاب فرانكفورت گفت: بخش كتاب در تركيه در حال حاضر به‌روزرسانی می‌شود.
وزير فرهنگ تركيه افزود، اين كشور قصد نوسازی ساختار امور نشر دولتی، گسترش و توسعه كتابخانه‌های عمومی و حمايت از بخش ترجمه را دارد.

نمايشگاه كتاب فرانكفورت بزرگترين بازار جهانی برای تجارت و داد و ستد در بخش حقوق و امتيازات در صنايع نشر جهان و مهمترين نمايشگاه جهان برای كتاب، رسانه‌های جمعی و ارتباطات است.
در اين نمايشگاه صرفا كتاب نوشته شده و چاپی عرضه نمی‌كند بلكه رسانه‌های الكترونيكی نيز جايگاه خود در اين نمايشگاه بين‌المللی را تثبيت كرده‌اند.
اعطاء جايزه صلح انجمن كتابفروشان آلمان، اوج نمايشگاه سالانه كتاب فرانكفورت است.
جايزه صلح انجمن كتابفروشان آلمان در سال جاری قرار است روز يكشنبه به پرفسور "ولف لپنيس" جامعه شناس آلمانی و استاد دانشگاه آزاد برلين اعطا شود.
"ولف لپنيس" كه در سال ۱۹۴۱ ميلادی در آلن اشتاين دوتين بدنيا آمده از سال ۱۹۸۶تا ۲۰۰۱ ميلادی مدير كالج علمی در برلين بوده است، كتاب‌هايی چون "ماليخوليا و جامعه"، "پايان تاريخ طبيعت"، "سه فرهنگ"، "نويسندگان و دانشمندان در قرن ۱۸، آلمانی‌ها پس از وحدت دو آلمان"، "صعود و افول روشنفكران در اروپا"، "در آستانه مدرنيته" و "فرهنگ، سياست، تاريخ آلمانی" را منتشر كرده است.
ولف لپنيس نيز با حضور در نمايشگاه كتاب فرانكفورت در سخنانی گفت: فرهنگ مجاز به كارها و مسايلی زيادی است كه سياست مجاز به آنها نيست اما با وجود اين، فرهنگ نبايست در سطحی بالاتر از سياست قرار گيرد.
جايزه ادبيات جوانان آلمان به ارزش ۱۰هزار يورو نيز در اين نمايشگاه به "سوزانه برنر" و پنج نويسنده ديگر و جايزه نمايشگاه كتاب فرانكفورت برای بهترين اثر ادبی بين‌المللی كه فيلم شده است به "آتوم اگويان" كارگردان كانادايی برای اثرش زير عنوان "دروغ‌های واقعی" اعطاء شد.
"جايزه كتاب آلمان" و همچنين "جايزه كودكستان و پيش دبستان" از ديگر جوايزی هستند كه در نمايشگاه كتاب فرانكفورت اعطا خواهند شد.
اين نمايشگاه كه سه روز اول صرفا مختص كارشناسان و متخصصين بخش كتاب بود، امروز درب‌های خود را برای علاقمندان معمولی به كتاب و كتابخوانان شده و با هجوم بازديدكنندگان مواجه است.


ناشران ايرانی در نمايشگاه كتاب فرانكفورت
آثار مكتوب حدود ۳۰۰ناشر ايرانی در پنجاه و هشتمين نمايشگاه كتاب فرانكفورت در معرض ديد علاقمندان قرار گرفته است. بزرگترين غرفه ايران در نمايشگاه امسال فرانكفورت هم همانند سالهای گذشته به اتحاديه تعاونی ناشران ايران تعلق دارد.
برگزاركنندگان اين غرفه حدود دويست عنوان از تازه‌ترين انتشارات ناشران ايرانی را در زمينه‌های مختلف اعم از فرهنگی، علمی، تاريخی و اجتماعی عرضه كرده‌اند.
همچنين خانه كتاب نيز همانند نمايشگاه سال گذشته آخرين اطلاعات مربوط به صنعت نشر در ايران وتازه‌های آثار منتشره مكتوب كشور را به علاقمندان عرضه می‌كند.
كانون پرورش فكری كودكان و نوجوان ايران نيز در نمايشگاه امسال در سالن شماره ۳جديدترين توليدات فرهنگی خود رادر زمينه نشر در در معرض تماشای علاقمندان به عرصه كتاب كودك و نوجوان قرار داده است.
سالن شماره ۳نمايشگاه امسال كتاب فرانكفورت به بخش ويژه كودكان و نوجوانان اختصاص دارد و صدها ناشر از كشورهای مختلف جهان توليدات مكتوب خود را در اين بخش در زمينه‌های مختلف آموزشی و تربيتی با استفاده از شيوه‌های نوين عرضه كرده‌اند.
همچنين برخی از ناشران ايرانی نيز همانند سالهای گذشته به صورت مستقل در سالن‌های مختلف نمايشگاه بين‌المللی كتاب فرانكفورت شركت كرده‌اند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024