پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 07.12.2022, 19:23

یک شبکه راست افراطی مسلح در آلمان متلاشی شد


دویچه وله: سحرگاه روز چهارشنبه ۷ دسامبر (۱۶ آذر) نیروهای ویژه پلیس آلمان با یورش به آپارتمان‌های افراد مظنون، حکم بازداشت ۲۵ نفر را اجرا کردند و در ۱۱ ایالت آلمان و نیز در اتریش و ایتالیا، ۱۳۰ خانه، آپارتمان و دفتر را مورد تفتیش قرار دادند. حدود ۳هزار نیروی پلیس در این عملیات بی‌سابقه در تاریخ آلمان فدرال شرکت داشته‌اند.

در میان متهمان، یک نماینده پیشین پارلمان آلمان، شماری از سربازان و افسران امروز و سابق در ارتش آلمان شرقی سابق و ارتش کنونی دیده می‌شوند. این شبکه حول یک شاهزاده از خاندان سده نوزدهم حلقه زده و قرار بوده  پس از سرنگونی دولت فدرال آلمان و “تسخیر قدرت” او را  پادشاه حاکم اعلام کنند.

دادستانی فدرال آلمان ۵۱ زن و مرد را به تشکیل یک سازمان تروریستی برای الغای نظم قانون اساسی جمهوری فدرال آلمان و ایجاد دولتی بر اساس رایش ۱۸۷۱ آلمان متهم کرده است. گروه شناخته‌شده‌ “شهروندان رایش” (Reichsbürger) اما برای رسیدن به اهداف خود چندان پیشرفتی نداشته است.

با این حال گفته می‌شود که این گروه قصد داشته، از جمله به ساختمان رایشتاگ حمله کرده و با حمله به منبع تأمین برق، شرایطی شبیه جنگ داخلی ایجاد کند و سپس با سرنگون کردن دولت فدرال آلمان، قدرت را به دست گیرد.

گفته می‌شود، از قبل افرادی برای پست‌های مهم وزارتی برای لحظه “تسخیر قدرت” انتخاب شده بودند. بازرسان ارشد تحقیقاتی عملیات امروز علیه این گروه را بی‌سابقه توصیف کرده‌اند و گفته‌اند “از تمام ابعاد فراتر رفته است”.

ماموریتی خطرناک برای نیروهای ویژه پلیس

از آنجایی که بخش قابل توجهی از اعضای این گروه متشکل از سربازان پیشین ارتش آلمان و نیز “ارتش ملی خلق” (NVA: ارتش آلمان شرقی سابق) و از جمله مردانی با آموزش نظامی ویژه بوده‌اند، این گروه به ویژه خطرناک ارزیابی شده بود.

در این عملیات ضربتی پلیس، علاوه بر نیروهای واحد ضد ترور GSG 9 پلیس فدرال، افسران چندین واحد ویژه (SEK) ایالت‌های فدرال نیز برای دستگیری متهمان و تأمین امنیت در طول اقدامات تفتیشی مستقر شده بودند. پیشاپیش، بازرسان پیگرد، اطلاعاتی مبنی بر وجود سلاح‌های پرشمار که برخی از آنها حتا قانونی بوده، دریافت کرده بودند.

دستگیری شاهزاده‌ای که قرار بود به تخت سلطنت جلوس کند

بر اساس اطلاعات دفتر مرکزی شبکه یک آلمان، شخصیت کانونی این گروه “هاینریش رویس” (Heirich Reus)، از نوادگان یک خاندان سلطنتی آلمان در ایالت تورینگن است. این مرد ۷۱ ساله که خود را “هاینریش سیزدهم” می‌داند، چندین سال است که تزهای عجیب خود در مورد جریان راستگرایان افراطی “شهروندان رایش” (Reichsbürger) را به طور علنی ارائه می‌دهد.

برای مثال، در سال ۲۰۱۹، او به عنوان سخنران در”همایش وب جهانی” (Worldwebforum) در سوئیس ظاهر شد و توضیح داد که جمهوری فدرال آلمان یک حکومت مستقل نیست و همچنان تحت کنترل نیروهای متفقین است. او در ویدئویی دیگر در اینترنت، دولت و قوه قضائیه را “شرکت” خوانده بود.

به گفته بازرسان پیگرد، در صورت موفقیت کودتای ظاهراً برنامه‌ریزی شده، این گروه هاینریش رویس را به عنوان پادشاه حاکم در نظر گرفته بود.

رویس به عنوان مشاور مستقل امور مالی در فرانکفورت آم ماین در شرق آلمان اشتغال دارد و مالک یک قصر شکار در ایالت تورینگن است. محافل امنیتی می‌گویند اعضای گروه “شهروندان رایش” در طول سال جاری چندین بار در آنجا با یکدیگر ملاقات کرده‌اند.

هاینریش رویس در جریان عملیات امروز پلیس دستگیر شده است.

تقسیم وزارتخانه‌ها؛ مشارکت یک قاضی زن در برلین

گفته می‌شود در تدارک “تسخیر قدرت” برنامه‌ریزی شده، نوعی “کابینه سایه” در نظر گرفته شده بود که رویس در راس آن بوده است.

نکته بسیار چشمگیر، پست وزارت دادگستری بوده که گفته می‌شود نماینده پیشین حزب راست‌گرای “آلترناتیو برای آلمان” (AfD) در پارلمان، به نام “بیرگیت مالزاک-وینکه‌مان” برای احراز این مقام در نظر گرفته شده بود. او یک سال پیش پارلمان بوندستاگ آلمان را ترک کرد و بار دیگر به عنوان قاضی در برلین مشغول به کار شد. تلاش‌های پیشین سنای برلین برای برکناری او از دستگاه قضایی به دلیل تعهدش به حزب “آلترناتیو برای آلمان” تاکنون شکست خورده بود.

گفته می‌شود متهم “تیم پائول گ.” که دکترای حقوق دارد، قرار بوده وزارت امور خارجه را برعهده بگیرد و “ماتس ح.” از ایالت بادن-وورتمبرگ که طی سال‌ها به عنوان یک ایدئولوگ جریان “شهروندان رایش” شناخته می‌شد، برای مسائل حقوق بین‌الملل تعیین شده بود.

پزشک “ملانی ر.” از ایالت نیدرزاکسن به عنوان نوعی وزیر بهداشت در لیست وزیران قرار داشت. بازرسان تحقیق می‌گویند او به این گروه حمایت مالی کرده است. وزارتخانه دیگری مسئولیت امور “انتقال” را داشته است.

”بازوی مسلح” با سربازان سابق

مقامات امنیتی، این گروه را پیش از هر چیز به این دلیل بسیار خطرناک ارزیابی می‌کنند که به طور عمده سربازان فعال امروز و سابق در ارتش کنونی آلمان با آموزش‌های ویژه در میان متهمان دیده می‌شوند.

این گروه همچنین در درون خود از نوعی “بازوی مسلح” صحبت می‌کرده است. گفته می‌شود یکی از افراد این “بازوی مسلح” “رودیگر فن پ.” است که در اوایل دهه ۱۹۹۰ فرماندهی یک گردان رزمی چترباز را بر عهده داشت. این گردان بعدا به نیروی تازه تأسیس موسوم به “نیروهای ویژه کوماندویی” (KSK) تغییرنام یافت.

“رودیگر فن پ.” در آن زمان از ارتش آلمان اخراج شد زیرا از انبارهای ارتش ملی آلمان شرقی سابق اسلحه اختلاس کرده یا فروخته بود. بر اساس ارزیابی بازرسان تحقیق، او از تحریک‌کنندگان و رهبران اصلی این جریان است.

محافل امنیتی می‌گویند، در کنار “مارکو فن ح.” فرد دیگری نیز هست که از سربازان قراردادی سابق و دارای سوءپیشینه بوده که او نیز در “نیروهای ویژه کوماندویی” (KSK) خدمت کرده است. “پ.” و “ح.” در جنبش اعتراضی علیه تدابیر کرونایی دولت در شهر “فورتس‌هایم” بسیار فعال بوده‌اند و در جریان این اعتراضات اقدام به جذب نیرو برای گروه “شهروندان رایش” کرده بودند.

این گروه به طور پیگیر در صدد سربازگیری از میان سربازان فعال بوده و این تلاش آن‌ها چندان هم ناموفق نبوده است. در این سربازگیری می‌توان از یک متهم سرباز نام برد که در “نیروهای ویژه کوماندویی” در بخش لجستیک خدمت می‌کرده است.

محافل تحقیق قضایی می‌گویند، موارد متعددی از تلاش‌های این گروه برای سربازگیری در پادگان‌های آلمان ثبت شده‌است.

تحریک‌کنندگان اعتراضات کرونایی

چند عضو مظنون این گروه پیش از این به عنوان تحریک‌کنندگان اعتراضات علیه تدابیر کرونایی دولت خود را نشان داده بودند. از جمله سرهنگ سابق ارتش “ماکسیمیلیان ای.” که او را متعلق به “جنبش ضد تفکر حاکم” می‌شناسند. او در یک برنامه اعتراض کرونایی، به طور علنی از اعزام “نیروهای ویژه کوماندویی” (KSK) به برلین برای “پاکسازی کامل” سخن گفته بود. این فرد در زمان فعالیت نظامی خود، هم در ارتش آلمان و هم در “نیروهای ویژه کوماندویی” خدمت کرده است.

سرهنگ سابق ارتش “ماکسیمیلیان ای.” در تابستان ۲۰۲۱ در پی سیل مرگبار در منطقه آرتال آلمان، با اینکه مدت‌ها ارتش آلمان را ترک کرده بود، به همراه شماری از کهنه‌سربازان، اونیفورم نظامی بر تن کرد و دست به تدوین “فرمان”هایی زد و در یک مدرسه “مرکز فرماندهی” مستقر کرد.

متهم دیگر، مأمور سابق پلیس “میشائیل ف.”، از فعالان “جنبش ضد تفکر حاکم” است که در یکی از اعتراضات کرونایی سلام هیتلری داده بود. او را نیز به جنبش “شهروندان رایش” منتسب می‌دانند و به همین دلیل در سال جاری از پلیس ایالت نیدرزاکسن اخراج شده بود.

از “کنگال” تا “سایه”

پیش از حمله ضربتی پلیس، صدها نیروی امنیتی در تحقیقات منتهی به این یورش شرکت داشته‌اند: نخست، اداره فدرال حفاظت از قانون اساسی (سازمان امنیت داخلی آلمان) در عملیاتی با نام “کنگال” به همراه ادارات حفاظت از قانون اساسی چندین ایالت دست به تحقیق زدند.

به دلیل مرتبط بودن با ارتش آلمان، “اداره فدرال سرویس ضد جاسوسی نظامی” (MAD) وارد پرونده شد. سرانجام، اداره پلیس جنایی فدرال (BKA) با تیم تحقیق و پیگرد با نام “سایه‌ها”، با مشارکت چندین دفتر پلیس جنایی ایالتی مسئولیت را بر عهده گرفت. دادستان کل فدرال آلمان نیز رهبری تحقیقات را برعهده دارد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024