پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 05.12.2022, 11:00

اعتصاب کسبه در بیش از ۷۰ شهر کشور

آغاز اعتصاب‌ عمومی سه روزه در ایران


براساس گزارش‌ها، تصاویر و فیلم‌های منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی در هشتادویکمین روز جنبش سراسری در ایران، شهرهای مختلف کشور شاهد اعتصاب بازار، بستن مغازه‌ها و اعتصاب کارگری بودند.

این اعتصاب سراسری صبح دوشنبه ۱۴ آذر در پی فراخوان‌هایی آغاز شد که در روزهای اخیر چه در شبکه‌های اجتماعی و چه به‌شکل اطلاعیه و تراکت در شهرهای مختلف منتشر و پخش شدند. این فراخوان‌ها مردم را به اعتراض و اعتصاب سراسری در روزهای ۱۴، ۱۵ و ۱۶ آذر دعوت می‌کردند.

گزارش‌های منتشرشده حاکی از آن است که روز دوشنبه مغازه‌های بیشتر شهرهای کردستان، از جمله سنندج، سقز، بوکان، بانه، مریوان، قروه، دهگلان، کامیاران، دیواندره تعطیل بودند.

همچنین در شهرهای کرمانشاه، گیلان‌غرب، مهاباد، اشنویه، جوانرود، ارومیه و اشنویه، شیراز، تبریز، اردبیل، بندرانزلی، لاهیجان، اراک، کرمان، کازرون، ایلام، شهرکرد، سبزوار، بوشهر، بجنورد، شهریار، اصفهان، بجنورد، همدان، کرج، دزفول، رشت، روانسر، چابهار اعتصاب بازاریان برقرار بود.

تصاویری که از تهران در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، نشان می‌دهد که مغازه‌داران لاله‌زار، چراغ‌برق، ستارخان، روازه شمیران، خیابان سعدی، روشندلان، شهرک شریعتی، بازار بزرگ و نازی‌آباد در اعتصاب بسر می‌برند.

تصاویر دیگری از تهران حکایت از آن دارد که گروهی از مردم در ایستگاه مترو تجمع کرده و شعار «مرگ بر خامنه‌ای» سر می‌دهند.

گزارش شده که مغازه داران خیابان «باغ سپهسالار»، «ولیعصر»، «لاله زار»، «دروازه شمیران»، «عبدل آباد» و مجتمع تجاری «بوستان» تهران هم در اعتصاب بسر می‌برند.


تبریز، اعتصاب کسبه

بازاریان و مغازه‌داران «اسلامشهر» در استان تهران نیز از دیگر اعتصاب‌کنندگان امروز گزارش شده‌اند.

کسبە و بازاریان میدان تره بار شهر «دزفول» در استان خوزستان هم نخستین چراغ اعتصاب‌ها در این استان را روشن کردند.

کسبە و بازاریان «شاهین شهر»، «زرین‌شهر» و «سپاهان‌شهر» در استان اصفهان در نخستین روز از اعتصابات سراسری سه روزه اعتصاب خود را آغاز کردند.

آن‌طور که تصاویر و فیلم‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد، فروشگاه‌ها و مغازه‌های «گوهردشت» و «فردیس» در کرج هم اعتصاب کرده‌اند.

بر اساس فیلم‌های که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، بازاریان و مغازه‌داران شهر شیراز نیز اعتصاب کرده‌اند.

تبریز از دیگر کلان‌شهر‌های مهمی است که گزارش‌ها حکایت از آن دارد که بازاریان این شهر نیز دست به اعتصاب زده‌اند.

از شهر بجنورد مرکز استان خراسان شمالی هم تصاویری منتشر شده که نشان می‌دهد بازاریان و مغازه داران در اعتصاب بسر می‌برند.

در استان بوشهر هم بازاریان و مغازه داران شهر «جم» و بندر «گناوه» از نخستین اعتصاب‌کنندگان گزارش شده‌اند.

از خیابان «بوعلی» شهر همدان هم فیلم‌هایی منتشر شده که نشان می‌دهد کسبه این خیابان در اعتصاب بسر می‌برند.

اعتصاب کسبه در تهران

اعتصاب کسبه در شیراز

اعتصاب کسبه در بیش از ۷۰ شهر کشور

کانال تلگرامی «وحیدآنلاین» شامگاه دوشنبه ۱۴ آذر  ۱۴۰۱ گزارش داد که از اعتصاب کسبه در بیش از ۷۰ شهر ایران تصاویر ویدویی دریافت کرده است. اسامی این شهرها از این قرار است:

سنندج، شیراز، لاله‌زار تهران، کرمانشاه، اصفهان، بابل، رشت، بوشهر، بازار بزرگ تبریز، کرج، کرمان، اراک، بروجرد، بجنورد، دیواندره، بازار چراغ برق تهران، شهرکرد، قزوین، دهگلان، مرودشت، پاوه، قم، اصفهان، جلفا، بهبهان، خیابان ستارخان تهران، مجتمع تجاری بوستان پونک تهران، میدان نقش جهان اصفهان، جامی اصفهان، شیراز، شهرکرد، شهر کوزران در استان کرمانشاه، مریوان، ایلام، سقز، شیراز، فردیس کرج، دزفول، چابهار، خیابان سعدی تهران، بازر فرش تبریز، طلافروشان تجریش تهران، گوهردشت کرج، باغ سپه‌سالار تهران، خیابان ولی‌عصر تهران، خیابان نادر شیراز، بازار طلا در بوشهر، خیابان عفیف‌آباد شیراز، بجنورد، اراک، کامیون‌داران همدان، خیابان سعدی رشت، زرقان، کازرون، اوز در استان فارس، شاهین‌شهر، میرداماد تهران، کارخانه سیمان سپاهان اصفهان، بازر بزرگ اصفهان، زرین‌شهر، بازار لوازم یدکی تهران، بندرعباس، بازار کهندژ اصفهان، کرمان، کامیونداران سنندج، بوشهر، کسبه خانه اصفهان، رانندگان ماهدشت، کرمان، قزوین، مرودشت، ارومیه، نازی‌آباد تهران، چهارباغ اصفهان، سمنان، ایذه، شهرضا، بابل، فلاورجان، همدان.

اعتصاب کارگران

در روز دوشنبه همچنین کارگران شرکت پایانه‌ها و مخازن پتروشیمی بندر ماهشهر دومین روز اعتصاب خود را آغاز کردند. اعتراض آن‌ها به نابرابری مزدی و اجرا نشدن طرح طبقه‌بندی مشاغل است. آن‌ها گفته‌اند تا رسیدن به خواسته‌های خود به اعتصاب ادامه خواهند داد.

براساس گزارش‌های منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی، همچنین در بندرعباس، کارکنان آلومینیوم المهدی در حمایت از اعتصاب سراسری روز دوشنبه دست از کار کشیدند.

شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت نیز با انتشار اطلاعیه‌ای از فراخوان به سه روز اعتراضی ۱۴، ۱۵ و ۱۶ آذر حمایت کردند. در این اطلاعیه گفته‌شده «معلمان، کادر درمان و پزشکان، رانندگان کامیون، کسبه و مغازه‌داران بازار و مردم در شهرهای مختلف همبستگی خود را با این فراخوان اعلام داشته‌اند» و «ما کارگران پیمانی پروژه‌ای نفت در کنار همه مردم کشور از این سه روز اعتراضی حمایت می‌کنیم».

آن‌ها همچنین خواهان آزادی «همه کارگران زندانی. معلمان بازداشتی، دانشجویان و دانش‌آموزان بازداشت‌شده و همه ده‌ها هزار بازداشت‌شده» و همچنین لغو «احکام محاربه و زندان» شدند.

در شبکه‌های اجتماعی همچنین تصاویری از اعتصاب کارمندان شرکت آلومینیم «المهدی» بندرعباس، دومین تولیدکننده بزرگ آلومینیوم در ایران منتشر شده است.

دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان هم با انتشار فراخوان‌هایی اعلام کرده‌اند که در اعتصاب‌ها شرکت خواهند کرد.

از تحصن دانشجویان دانشکده برق دانشگاه «علم و صنعت» هم تصاویری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

دانشجویان دانشکده دندان‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز هم از نخستین دانشگاهیانی اعلام شده‌اند که چراغ اعتصاب‌های دانشجویی را روشن کرده‌اند.

گالری جواهرات «نور» در تهران، متعلق به علی دایی هم اعلام کرده که روزهای ۱۴، ۱۵، و ۱۶ آذر ماه تعطیل خواهد بود.

خبرگزاری فارس هم گزارش کرده که رستوران و جواهر‌فروشی علی دایی به به خاطر همراهی با فراخوان‌های اعتصاب پلمب شده است.

کیهان کلهر، نوازنده سرشناس ایرانی نیز در صفحه اینستاگرام خود از فراخوان‌های اعتراضی ۱۴، ۱۵ و ۱۶ آذر حمایت کرده است.

مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در آخرین آمار خود اعلام کردند که از آغاز موج اعتراضات سراسری در ایران از ۲۶ شهریورماه ۴۷۱ نفر کشته شده‌اند که ۶۴ نفر از آن‌ها کودک و نوجوان بوده‌اند. همچنین ۶۱ نیروی امنیتی نیز کشته شده‌اند.

براساس این آمار شمار بازداشت‌شدگان ۱۸ هزار و ۲۱۰ نفر تخمین زده می‌شود و هویت سه‌هزار و ۵۴۶ نفر از بازداشت‌شدگان شناسایی شده است که ۵۸۵ نفر آن‌ها دانشجو هستند.

به‌گفته این نهاد مدافع حقوق بشر، از آغاز اعتراضات در ۲۶ شهریورماه تا کنون یک‌هزار و ۱۲۹ تجمع شهری و دانشگاهی در ۱۵۹ شهر انجام شده است. شمار دانشگاه‌های معترض ۱۴۳ مورد بوده است.


منابع: رادیو زمانه، ایندی‌پندنت، شبکه‌های اجتماعی



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024