پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 03.10.2006, 14:20

اهداف سفر كاندوليزا رايس به خاورميانه


امور خارجه آمريكا گفت در صورتی كه ايران غنی‌سازی اورانيوم را به حال تعليق درنياورد، چاره‌ای جز اعمال تحريم عليه اين كشور وجود ندارد.
به گزارش خبرگزاری رويترز، كاندوليزا رايس امروز در آغاز سفر خاورميانه‌ايش در عربستان سعودی گفت: «ما هنوز اميدواريم ايران فعاليت‌های غنی‌سازی خود را به حال تعليق درآورد اما هيچ نشانه‌ای از انجام اين كار وجود ندارد.»
وی در كنفرانس خبری مشترك با سعودی الفيصل، وزير امور خارجه عربستان تصريح كرد: «اگر اين كار انجام نشود، آنگاه تنها گزينه برای جامعه جهانی عمل به مفاد قطعنامه ١٦٩٦ و اعمال تحريم است.»
وزير امور خارجه آمريكا پيش از اين از احتمال برگزاری نشست گروه شش كشور حاضر در بحث هسته‌ای جمهوری اسلامی ايران موسوم به "١+٥" در اواخر هفته جاری ميلادی (اوايل هفته آينده) در اروپا خبر داده بود.
كاندوليزا رايس در مسير سفر خود از آمريكا به خاورميانه در توقفی كه در "شانون" ايرلند داشت، اعلام كرد: «بايد همچنين خاطر نشان كنم كه ممكن است ما نشست ١+٥ را درباره ايران تا اواخر هفته برگزار كنيم اما هنوز قطعيتی در اين باره وجود ندارد.»


پرونده هسته‌ای ايران و سفر رايس به منطقه
كاندوليزا رايس وزير امور خارجه آمريكا از شامگاه روز يكشنبه‌ی گذشته سفر چند روزه‌ای را به منطقه خاورميانه آغاز كرده است. وی ديروز وارد عربستان و با عبدالله پادشاه اين كشور به مذاكره خواهد پرداخت. رايس در ادامه‌ی سفر خود به مصر و بعد از آن به اسرائيل و مناطق خودگردان فلسطين می‌رود.
كاندوليزا رايس قصد دارد در ديدار با رهبران جهان عرب سياست‌های منطقه‌ای آمريكا را تشريح كند و از اين كشورها بخواهد آمريكا را برای حل مسائل منطقه‌ای و جهانی‌اش ياری دهند.
شان مك كورمك، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريكا در اين باره گفت؛ رايس با ايده گفت وگو درباره مسائلی كه پيش روی رهبران منطقه قرار دارد از جمله لبنان، سوريه، عراق و ايران به اين سفر می رود.

خبرگزاری‌ها يكی از اهداف مهم سفر رايس به منطقه را تلاش آمريكا برای جلب حمايت كشورهای عرب منطقه در جهت تحريم اقتصادی ايران می‌دانند. در همين ارتباط چهره‌های سرشناس عرب برای برگزاری نشست قاهره ميهمان مصر هستند و كاندوليزا رايس وزير خارجه آمريكا يكی از سخنرانان اصلی اين همايش است.

روزنامه آمريكايی «نيويورك سان» در گزارشی با اشاره به تصويب لايحه جديد تحريم‌ها عليه ايران نوشت: كاندوليزا رايس وزير خارجه آمريكا با پشتوانه تصويب اين لايحه «فردا در نشست قاهره» از وزيران خارجه كشورهای عربی خواهد خواست تا دستور قطع روابط بين بانك‌های منطقه با ايران را صادر كنند.
به نوشته نيويورك سان، اين اقدام آمريكا در راستای مجازات ايران به دليل سرپيچی اين كشور از قطعنامه بين‌المللی شورای امنيت در خصوص تعليق فعاليت‌های هسته‌ای ارزيابی می‌شود.

بر پايه اين گزارش، دولت بوش در طول ١٨ ماه گذشته در تحت فشار گذاشتن چهار بانك بزرگ اروپايی از جمله ‌ HSBC لندن برای قطع روابط بانكی با ايران موفق عمل كرده است.همچنين وزارت خزانه‌داری آمريكا ماه گذشته هرگونه روابط بين بانك صادرات ايران و سيستم مالی آمريكا را ممنوع اعلام كرد و در پی اين اقدام سه بانك ژاپنی روابط خود با بانك صادرات را به حال تعليق درآوردند.
به نوشته نيويورك سان، «لايحه آزادی و حمايت ايران» كه اخيراً در مجالس نمايندگان و سنای آمريكا تصويب شد و به امضای جرج بوش هم رسيد، كل بانك‌ها و شركت‌هايی را كه به توسعه برنامه هسته‌ای ايران كمك می‌كنند، تهديد به منع رابطه با سيستم مالی آمريكا می‌كند.
در اين گزارش با اشاره به اينكه «شيخ عبدالله بن زايد آل نهيان» وزير خارجه امارات مهم‌ترين فرد حاضر در نشست وزيران خارجه در قاهره مصر خواهد بود، آمده است: بانك‌های دبی ارتباط بسيار نزديكی با مقامات دولتی و شركتی ايران برقرار كرده‌اند و در نتيجه متقاعد كردن آنها برای قطع روابط بانكی با ايران، برای مقامات آمريكايی مهم به نظر می‌رسد.
پاتريك كلاوسون مدير تحقيقات موسسه سياست خاور نزديك واشنگتن می‌گويد: تعدادی از كشورهای عربی نگران برنامه هسته‌ای ايران هستند و يك اقدام جدی در اين رابطه را خواستار شده‌اند.
وی افزود: از اين‌رو اقدامات پيشدستانه آمريكا به اين كشورها اجازه می‌دهد تا ادعا كنند كه همه كارهای آنها تحت فشارهای آمريكا صورت گرفته، در حالی كه آنها در واقع چندان از برنامه هسته‌ای ايران خشنود نيستند.

منابع گزارش: روزنامه‌ی اعتماد ملی، روزنامه‌ی كارگزاران و خبرگزاری‌ فارس



" width="640" />
 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024