شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 01.10.2006, 17:13


ايلنا: شاخه دانشجويی جبهه مشاركت ايران اسلامی با صدور بيانيه‌‏ای به مناسبت آغاز سال تحصيلی، نهاد دانشگاه را مهد آزادی و دموكراسی دانسته و بيان كرد كه اگر غير از اين بود، بی‌‏شك عزم مخالفان آزادی و دموكراسی اين قدر برای تحديد دانشگاهيان و اختلال در فرايند توليد علم جزم نمی‌‏شد.
به گزارش "ايلنا"، شاخه دانشجويی جبهه مشاركت در اين بيانيه به بررسی عملكرد دولت نهم در دانشگاه‌‏ها و پيامدهای آن پرداخته و تصريح كرده است: استقلال دانشگاه تجربه مهم جهان و جامعه ماست. تاثيرپذيری دانشگاه از مداخله‌‏های سياسی باعث ايجاد اختلال در فرآيند توليد علم و كسب دانش و پيشبرد آزادی و دموكراسی شده و با بديهيات يك جامعه مدرن و حكومت آشنا به قواعد مدنيت بيگانه است.
اين بيانيه می‌‏افزايد: سال تحصيلی ٨٦-٨٥ را در حالی آغاز می‌‏كنيم كه كارنامه يك‌‏ساله دولت نهم حكايت از عزم جزم مسوولان برای محدود كردن هر چه بيشتر نهاد دانشگاه، تصفيه منتقدان اعم از استاد و دانشجو، محروم كردن دانشجويان از حضور استادان مستقل و برجسته، مسدود كردن مسير آزاد و برابر حقوقی دانشجويان برای ادامه تحصيل، تغيير محتوای درسی، ايجاد قطب‌‏های موازی به ويژه در حوزه علوم انسانی، تعطيلی تشكل‌‏های مستقل و نشريات دانشجويی، تلاش برای فرمايشی كردن نهادهای صنفی, فرهنگی و علمی, مداخله سياسی در نحوه ورود كادر هيات علمی دانشگاه‌‏ها بدون در نظر گرفتن ضوابط علمی و به طور خلاصه از بين بردن استقلال نهاد دانشگاه از سوی دولت دارد. آنچه در خور اهميت بيشتری است، اتخاذ اين سياست‌‏های زيان‌‏بار در دومين سال از روند شكل‌‏گيری اهداف چشم‌‏انداز ٢٠ ساله كشور است كه برای نائل شدن به آن اهداف، دانشگاه‌‏ها بايد نقش بسيار مهمی در شكل‌‏دهی فرايندهای علم و انديشه و پيشبرد دموكراسی, آزادی, انسجام, وفاق و بالندگی داشته باشد.
در ادامه اين بيانيه آمده است: در ميان اين سياست‌‏های مخل توسعه و پيشرفت و ناقض حقوق اساسی، بازنشسته كردن استادان مستقل و كارشكنی‌‏های مختلف سياسی و اداری برای فعاليت استادان مبرز و برجسته، تبعيض در گزينش دانشجويان، مبنای كاملا سياسی و غيرعلمی انتخاب دانشجويان و استادان، در كنار اظهار نظر صريح شخص رييس دولت درباره محتوای دروس و كاربرد واژه كش‌‏دار "سكولار" برای تصفيه استادان نشان می‌‏دهد كه متاسفانه نگرانی‌‏های اصلاح‌‏طلبان از عملكرد دولت نهم در برخورد با اهالی علم و فرهنگ و انديشه و دور كردن دانشگاه از ايفای نقش‌‏های توسعه‌‏ای و گام برداشتن در مسير چشم‌‏انداز ٢٠ ساله بی‌‏جا نبوده است.
در ادامه بيانيه شاخه جوانان جبهه مشاركت نگرانی و هشدار خود را نسبت به آنچه عواقب برخوردهای امنيتی، انضباطی و هراس‌‏افكنانه با دانشگاهيان و نيز رويكردهای غيرعلمی دولت می‌‏داند، اعلام و تاكيد كرده است: ادامه سياست‌‏های فعلی در مواجهه با دانشگاهيان و دانشجويان و تحقير نهاد دانشگاه، به زوال و اتلاف سرمايه‌‏های معنوی كشور، توقيف روند توسعه علمی و فراری دادن بيش از پيش مغزها منجر خواهد شد. تاسف‌‏بار اينكه وزارت علوم و دولت نهم در چنين شرايطی به جای تحليل واقع‌‏بينانه نتايج تصميمات غيركارشناسانه خود، تلاش دارند با معكوس جلوه دادن حقايق و پررنگ ساختن تبلغيات، بر واقعيات مذكور و اساسا ضعف‌‏های علمی و اقدام‌‏های جناحی و افراطی دولت نهم سرپوش نهند.
در ادامه اين بيانيه با اشاره به فضای سياسی دانشگاه‌‏ها و لزوم مشاركت فعال دانشجويان، آمده است: ذهن خلاق و نقاد دانشجويان و توجه آنان به سرنوشت كشور همواره موجب حساسيت اين بخش از جامعه به تحولات سياسی بوده است. به همين دليل كسانی كه تداوم انحصار قدرت خود را در گرو ايجاد جامعه‌‏ای توده‌‏ای و منفعل می‌‏دانند، بيشترين تلاش را برای ظهور فضای دلمردگی و انفعال در دانشگاه‌‏ها به كار می‌‏برند. در اين ميان با ظهور دولت نهم و پيگيری سياست‌‏های تحديدكننده آزادی فردی و اجتماعی شهروندان به‌‏خصوص در دانشگاه‌‏ها، ميزان سطحی‌‏نگری مروجان انفعال و بی‌‏توجهی آنان به عواقب عزلت‌‏نشينی هواداران دموكراسی و حقوق بشر به خوبی آشكار شده است.
اين بيانيه می‌‏افزايد: در شرايط كنونی با تمام فشارهای حكومت يكدست به جنبش اصلاحات، هنوز فرصت‌‏هايی در عرصه عمل سياسی وجود دارد. از اين رو با توجه به خطراتی كه اينك در سايه اقدامات اقتدارگرايان منافع ملی كشور ما و نيز امنيت و معيشت تك تك شهروندان را تهديد می‌‏كند، وظيفه جمعی نخبگان, روشنفكران, دانشجويان و دانشگاهيان است كه در مواجهه با سرنوشت ملی با احساس مسووليت بيشتری برخورد كنند. شاخه دانشجويی جبهه مشاركت ايران اسلامی پيش از اين نيز با صدور بيانيه‌‏هايی تاكيد كرده بود: كسانی كه به اميد ساكت كردن دانشگاه‌‏ها اقدام به برخورد قهری و قضايی با دانشجويان می‌‏كنند، بايد بدانند كه به دليل سيال بودن جريان دانشجويی و سرعت ورود و خروج دانشجويان جديد و فارغ‌‏التحصيل، امكانی برای ساكت كردن دانشگاه در بلندمدت وجود ندارد.
در ادامه اين بيانيه با انتقاد از برخی افراط و تفريط‌‏ها و سهل‌‏انگاری‌‏های درونی كه فرصتی را به وجود آورده تا تشكل‌‏های دانشجويی به طور مستقيم مورد هدف قرار بگيرد، خاطرنشان شده است: اگرچه ما بر اين باوريم كه ميزان نارضايتی از اقدامات دولت نهم در دانشگاه‌‏ها به سرعت در حال گسترش بوده و انحلال تشكل‌‏های دانشجويی نيز نمی‌‏تواند مشكلی از مخالفان اصلاحات حل نمايد، اما معتقديم برخورد پخته و منطقی‌‏تر فعالان دانشجويی و تلاش ايشان برای انسجام و يكپارچگی بيشتر به منظور حفظ دستاوردهای جريان دانشجويی، امری ضروری است. در اين خصوص به نظر می‌‏رسد گفت‌‏وگوی سازنده ميان طيف‌‏های مختلف دانشجويی و تحمل بيشتر نظرات متفاوت در كنار پاره‌‏ای اقدامات هماهنگ، از جمله نشست سراسری تمامی انجمن‌‏های اسلامی می‌‏تواند به انسجام بيشتر فعالان سياسی اصلاح‌‏طلب و شكست پروژه حذف انجمن‌‏های اسلامی از حوزه فعاليت سياسی در دانشگاه‌‏ها كمك كند. شاخه دانشجويی جبهه مشاركت ايران اسلامی نيز آمادگی خود را برای فراهم كردن بستر گفت‌‏وگو ميان طيف‌‏های مختلف دانشجويی اعلام می‌‏دارد.
شاخه دانشجويی جبهه مشاركت در اين بيانيه تشكيل و تقويت اتحاديه‌‏های صنفی و سنديكاهای دانشجويی را ضرورتی ناگزيرناپذير دانسته و تصريح كرده است: به دليل آنكه متاسفانه امروز دولتی زمامدار امور كشور است كه آشكارا با هرگونه تشكل‌‏يابی و اجتماع شدن حول خواسته‌‏های صنفی يا سياسی به مقابله برمی‌‏خيزد و تحقق اهداف خود را در توده‌‏ای ماندن جامعه می‌‏بيند، تاسيس و تقويت نهادهای صنفی اهميت شايانی می‌‏يابد.
اين بيانيه می‌‏افزايد: خلا تشكل‌‏های قدرتمند و مستقل صنفی از گذشته در مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی كه بيش از نيمی از دانشجويان كشور را در برمی‌‏گيرد، وجود داشته و باعث نگرانی بوده است. در يك سال گذشته نيز با توجه به نبود روحيه پاسخگويی در مجموعه وزارت علوم و نيز حذف روسای انتخابی دانشگاه‌‏های دولتی موجوديت اين‌‏گونه نهادهای صنفی در ديگر دانشگاه‌‏های كشور نيز به خطر افتاده است. ما معتقديم توجه بيشتر دانشجويان به تشكل‌‏يابی و احقاق حقوق صنفی و تاثيرگذاری بر محيط پيرامون از طريق تقويت تشكل‌‏های دانشجويی می‌‏تواند يك راهكار اساسی برای مقابله با اين‌‏گونه سياست‌‏ها باشد.
شاخه دانشجويی جبهه مشاركت در پايان توقف برخوردهای قضايی و انضباطی با دانشجويان به‌‏ويژه در شهرستان‌‏ها و آزادی همه دانشجويان و فعالان دانشجويی دربند را خواستار شده و نگرانی خود را نسبت به وضعيت مهندس علی اكبر موسوی خوئينی، دبيركل سازمان دانش آموختگان ايران اسلامی ابراز داشته و آزادی سريع و بی‌‏قيد و شرط نامبرده را خواستار شده است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024