جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 27.09.2006, 6:28


ايلنا: رييس انجمن دفاع از حقوق زندانيان گفت: مفاد آيين‌‏نامه سازمان زندان‌‏ها در مورد موسوی خوئينی رعايت نمی‌‏شود.
عمادالدين باقی با اشاره به پيگيری‌‏ها و اقدامات انجمن دفاع از حقوق زندانيان در مورد علی‌‏اكبر موسوی خوئينی‌، به خبرنگار "ايلنا" گفت: در مورد آقای موسوی‌‏خوئينی ما علاوه‌‏ بر ارسال نامه‌‏ای به رييس قوه قضاييه و وزير اطلاعات‌‏، بيانيه‌‏ای منتشر كرديم و در آن به تخلفات صورت‌‏گرفته در جريان رسيدگی به پرونده ايشان اشاره كرديم.
وی افزود: متأسفانه در جريان پيگيری‌‏هايی كه ما از سوی انجمن دفاع از حقوق زندانيان داشتيم و نيز طبق آخرين اظهارات موسوی خوئينی كه در مراسم چهلم پدرش بيان شد، اخبار نگران‌‏كننده‌‏ای در مورد وی شنيده می‌‏شود.
باقی با اشاره به آيين‌‏نامه سازمان‌‏ زندان‌‏ها در خصوص اعطای مرخصی به فردی كه مجرم شناخته و محكوم شده است و يكی از اعضای خانواده‌‏اش فوت می‌‏كند، گفت: طبق اين آيين‌‏نامه بايد يك هفته مرخصی قابل تمديد به اين فرد اعطا شود اما در مورد موسوی‌‏خوئينی كه هنوز يك متهم است و مجرم نيست، مفاد اين آيين‌‏نامه رعايت نشده است.
رييس انجمن دفاع از حقوق زندانيان تأكيد كرد: انتظار اين بود با فردی كه هنوز جرم و اتهام وی اثبات نشده است و پدرش از روحانيون باسابقه محسوب می‌‏شد و خود وی نيز در دوره ششم مجلس، نماينده بوده و هم‌‏اكنون نيز دبيركلی يك تشكل سياسی را برعهده دارد، بهتر از اينها برخورد شود و حتی موضوع بازداشت وی نيز منتفی اعلام می‌‏شد اما نه تنها اين امر محقق نشد بلكه اعطای مرخصی ساعتی به وی آن هم به صورت تحت‌‏الحفظ به گونه‌‏ای پيش رفت كه تألمات خانواده را نيز افزون‌‏تر كرد.
وی افزود: آوردن و بردن موسوی خوئينی برای شركت در مراسم چهلم پدرش به منظور تخريب روحيه وی صورت گرفت. مهم‌‏تر از اين موضوع، خبرهايی است كه در مورد رفتار با وی شنيده می‌‏شود و حتی از زبان خود وی نيز در مراسم ختم پدرش به صورت عمومی شنيده شد.
باقی تصريح كرد: مهم‌‏تر از نقض حقوق شهروندی در مورد موسوی‌‏خوئينی، اين است كه امكان بازتاب اين تظلم‌‏خواهی و رسيدگی به وضعيت وی از سوی نهادهای مسوول وجود نداشته باشد. اگر اظهاراتی كه از زبان موسوی خوئينی ايراد شد، صحت داشته باشد، اين امر نشان می‌‏دهد كه زمينه بروز فجايعی كه در مورد زهرا كاظمی اتفاق افتاد، وجود دارد.
رييس انجمن دفاع از حقوق زندانيان گفت: در شرايطی كه در مورد نقض حقوق يك متهم ابهاماتی مطرح می‌‏شود، در تعارض ادعای زندانی و زندانبان، منطق و عقل حكم می‌‏كند كه ادعای زندانی پذيرفته شود.
وی با تأكيد بر اينكه آنچه برای نهادهای قضايی و امنيتی مشروعيت می‌‏آورد، داشتن قانون خوب نيست بلكه عملكرد مطلوب است، گفت: نمی‌‏توان به داشتن قانون حقوق شهروندی باليد اما از پاسخ به سوالاتی كه در مورد نقض حقوق شهروندی مطرح می‌‏شود، طفره رفت و گفت شكايت كنند تا رسيدگی كنيم در حالی كه تجربه نشان داده است اين وعده‌‏ها عملی نمی‌‏شوند.
باقی خاطرنشان كرد: وقتی با فردی مثل موسوی خوئينی چنين رفتاری می‌‏شود، پيامدهای منفی اين رفتار بسيار گسترده‌‏تر از برخورد با يك فرد می‌‏شود، چون جامعه با خود فكر می‌‏كند كه اگر با فردی كه نماينده مجلس بوده و مسووليت يك تشكل سياسی را نيز برعهده دارد چنين بدرفتاری می‌‏شود، به طريق اولی نسبت به ساير افراد جامعه نيز بدرفتاری می‌‏شود. هنگامی كه بازداشت موسوی خوئينی فاقد وجاهت قانونی باشد، بايد منتظر رخداد فجايعی مانند بدرفتاری با يك متهم نيز بود.
رييس انجمن دفاع از حقوق زندانيان گفت: ما نمی‌‏گوييم كه فرد نبايد در برابر اتهامات انتسابی پاسخگو باشد، بلكه تأكيدمان بر اين است كه تمام موازين حقوق بشری و قانونی در مورد وی رعايت شود و بازداشت فرد دارای توجيه قانونی باشد. مشكل اصلی ما اين است كه موازين حقوق بشر در مورد موسوی خوئينی رعايت نشده است. طبق قانون اساسی نمی‌‏توان يك فرد را بيش از 24 ساعت در بازداشت نگه داشت، بنابراين طولانی شدن بازداشت موسوی خوئينی بدون اينكه وجاهت حقوقی داشته باشد، حكايت از اراده سياسی برای شكستن زندانی دارد.
وی تأكيد كرد: اگر مقامات پارلمانی و قضايی وارد اين موضوع نشوند و پيگيری‌‏های لازم را انجام ندهند، حكومت از يك سو بايد هزينه‌‏های افزايش فشارهای بين‌‏المللی را بپردازد و از ديگر سو بايد یأس و نارضايتی داخلی را هم تحمل كند.
باقی با اشاره به رويه اسلام در برخورد با اسير و زندانی، گفت: بر اساس رويه‌‏های اسلامی حتی نبايد نسبت به اسير جنگی و فردی كه در حال محاربه و جنگ دستگير می‌‏شود، بی‌‏احترامی كرد، چه برسد به شكنجه و كشتن وی. ما در مورد موسوی خوئينی مشاهده می‌‏كنيم كه نه تنها وی حتی به بهانه فوت پدرش آزاد نمی‌‏شود، بلكه به شكل غيرانسانی هم برای شركت در مراسم چهلم پدرش آورده می‌‏شود و به آن شكل با وی در طول دوران بازداشت برخورد می‌‏شود.
رييس انجمن دفاع از حقوق زندانيان تصريح كرد: به گمان من بهتر است مقاماتی كه پيشنهاد مناظره با بوش را می‌‏دهند، با حقوقدانان خودمان مناظره كنند و ببينند آيا می‌‏توانند در برابر اقداماتی كه نسبت به اين متهمان و بازداشت‌‏شدگان صورت می‌‏گيرد، از عملكرد خود دفاع كنند. چراغی كه به خانه رواست به مسجد حرام است. بهتر است اين مقامات به فكر كشور خود باشند، نه مناظره با ديگران.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024