جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 25.09.2006, 8:32


مجید روشن زاده ـ برلین
.(JavaScript must be enabled to view this email address)
    بشار اسد، رییس جمهورسوریه، در گفت وگو با هفته نامه اشپیگل (٢٥.٠٩.٢٠٠٦) با لحنی ملایم، دیپلماتیک و آشتی جویانه اما در عین حال اتنقادی به تشریح مواضع خود پیرامون اوضاع سیاسی خاورمیانه، تروریسم، رابطه با حزب الله، آمریکا و اسراییل پرداخت و گفت: من نمی‌گویم که اسراییل باید از صفحه روزگار محو شود.

رییس جمهور سوریه در مورد حمله تروریستی اخیر به سفارت آمریکا در دمشق گفت که این حمله در واقع واکنشی نسبت به سیاست آمریکا در عراق،فلسطین و افغانستان بود.
به اعتقاد اسد آمریکا به یاس و نا امیدی دامن می‌زند و مانع گفت وگوی فرهنگ‌ها می‌باشد. مفاهیمی مانند "فاشیسم اسلامی" که رییس جمهور آمریکا در سخنان خود بکار می‌برد و یا اظهارات اخیر پاپ بر مشکلات می‌افزاید و روحیه انتقام را دامن می‌زند.
بشار اسد در بخش دیگری از این مصاحبه با اشاره به فراگیر بودن روحیه انتقام گفت: " در اینجا مردم عراق، سوریه و فلسطین بطور تنگاتنگ به هم وابسته‌اند و دارای حساسیت، عادات و غرور مشترک هی باشند. در دمشق پانصد هزار پناهنده از منطقه اشغالی جولان، حدود پانصد هزار فلسطینی و حدود صدهزار عراقی زندگی می‌کنند".


رابطه با آمریکا

رییس جمهور سوریه گفت که آمریکا باید گوش شنوا داشته باشد و منافع دیگران را مد نظر قرار دهد: "رژیم آمریکا علاقه‌ای به وجوه مشترک ندارد و آنهم با وجود آنکه این وجوه مشترک آشکار و غیر قابل انکار هستند. بطورمثال جنگ بر علیه ترور را درنظر بگیرید: کاری که واشنگتن انجام می‌دهد شبیه به پزشکی می‌ماند که مدام بر سر یک غده سرطانی می‌کوبد. درصورتیکه برای درمان این غده عمل جراحی لازم است. با این شیوه ترور نه تنها کاهش نمی‌یابد، بلکه افزایش خواهد یافت. هر دو کشور سوریه و آمریکا از این موضوع رنج می‌برند، اما آمریکا تمایل به همکاری با ما ندارد".
اسد اضافه می‌کند که بعد از حملات ١١ سپتامبر نامه‌ای به جورج بوش می‌نویسد و از وی تقاضای تعمیق همکاری دوجانبه در امور مسایل امنیتی را می‌کند. این همکاری تا مدت‌ها ادامه داشت و بسیار موبقیت آمیز هم بود. اما با شروع جنگ عراق قطع شد.


در مورد عراق

رییس جمهور سوریه می‌گوید که من قبل از جنگ عراق بدبینی خود را از عواقب این جنگ با آمریکایی‌ها در میان گذاشتم. به آنها گفتم تردیدی نیست که شما در جنگ پیروز خواهید شد، اما بعد از آن در مرداب فروخواهید رفت. و باید بگویم که امروز اوضاع وخیم تر از آن است که من انتظار آن را داشتم.
به اعتقاد بشار السد دو مشکل بزرگ در عراق وجود دارد: یکی موضوع قانون اساسی و فدرالیسم که محور اصلی اختلاف شیعه و سنی‌هاست و دیگری مسیله کرکوک که محور اختلاف کردها و اعراب است و می‌تواند به جنگ داخلی منجر شود. این مشکلات به اعتقاد وی باید حل شوند.
اسد در مورد خطر تجزیه عراق و زیان حاصل از آن هشدار می‌دهد و می‌گوید که این زیان صرفا محدود به عراق و یا سوریه نخواهد ماند، بلکه تمام منطقه را در برخواهد گرفت و هیچکس نخواهد توانست عواقب ناشی از فروپاشی عراق و جنگ‌ها ی تابع آن را مهار کند.


صلح در خاورمیانه و نقش آمریکا و اروپا

اسد می‌گوید که آمریکا بخاطر اهمیت و وزن سنگینی که دارد می‌تواند نقش اصلی را در برقراری صلح ایفا کند. علاوه بر آن نقش اروپا در حال افزایش است. رییس جمهور سوریه تاکید می‌کند که ما از اروپا انتظار ویژه‌ای نداریم. ما خواهان آن هستیم که اروپا و آمریکا مشترکا برای صلح تلاش کنند.
در مورد نقش سوریه در روند صلح اسد می‌گوید که هیچ صلحی در خاورمیانه بدون مشارکت سوریه برقرار نخواهد شد. موضوع اختلافات لبنان و فلسطین با اسراییل از سوریه جداناپذیر است . ما پانصد هزار پناهنده فلسطینی در کشورمان داریم و اگر اختلاف بر سر بلندیهای جولان را جدا از موضوع فلسطین با اسراییل حل کنیم در حقیقت به ثبات کشور خود ضربه زده ایم، زیرا این پناهنده‌ها از ما مایوس خواهند شد و بلافاصله از حالت پناهنده به یک نیروی مقاومت تغییر شکل خواهند داد.


اسراییل و حزب الله

اسد در این مصاحبه از اسراییل بعنوان دشمن نام می‌برد. دشمنی که بخشی از خاک سوریه را اشغال کرده است. او مخالف معرفی حزب الله بعنوان یک "گروه ترور" می‌باشد. و به خبرنگار اشپیگل می‌گوید شما که از "حق هستی" اسراییل دفاع می‌کنید چرا از" حق هستی" ما دفاع نمی‌کنید. برای ما ایجاد یک تعادل مهم است. و از این نظر اروپا به ما بسیار نزدیکتر از آمریکا است.
وی در مورد اعزام نیروهای آلمانی برای ممانعت از ارسال سلاح به حزب الله می‌گوید که تاریخ نشان داده است که هیچکس نمی‌تواند مانع یک جنبش مقامت شود. و حزب الله یک جنبش مقاومت است که مورد حمایت مردم است و حق مسلح شدن دارد. او به اروپایی‌ها توصیه می‌کند که وقت خود را بیش از این هدر ندهند و تلاش کنند که مشکلات را بطور ریشه‌ای حل کنند.


در مورد احمدی نژاد

بشار السد در مورد سخن معروف احمدی نژاد "اسراییل باید از صحنه روزگار محو شود" گفت: این سخن بسیار معروف و بر سر زبانهاست، زیرا دیگر کسی به صلح خواهی اسراییل باور ندارد. امروز نسل نوینی در حال شکل گیری است که فکر می‌کند تنها راه رسیدن به صلح قدرت نمایی و جنگ است. اما من به جنگ اعتقادی ندارم، بلکه به اصل ارعاب باور دارم.
وی اضافه می‌کند که من نمی‌گویم که اسراییل باید از صفحه روزگار محوشود.ما خواهان صلح هستیم. صلح با اسراییل.
رییس جمهور سوریه در نهایت تاکید می‌کند:" آشکارا باید بگویم که من با رییس جمهور ایران در باره این موضوع صحبت نکرده‌ام. اما حتا نظر شخصی و امید من به صلح هم می‌تواند روزی تغییر کند. اگر این امید به صلح از دست رفت، در آنصورت و شاید تنها راه حل همان جنگ باقی خواهد ماند".



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024